Vårföräldrar 2018 del 3

De löser i regel in om det är en krock mellan två fordon i rörelse, alltså ej vid parkeringsskador. Så förstod jag det när vår stillastående bil blev påkörd.

Vi har fyra bilstolar, två hyrda och två begagnade. Jag väljer att lita på dem vi köpt av. De verkade vettiga så sannolikheten att de skulle ha krockat, stolen blivit skadad och de ändå sålt stolen känns inte så troligt.

Tänker lite så också 😊
Hoppas den blir bra, har betalt handpenning och hämtar den imorgon. Hoppas de kan hjälpa mig att montera den 😲
 
@Linn-Nora Gick allt bra med stolen? Lyckades ni montera den?

Fortsatt förkylda här så lite krångligare med maten och lite fler uppvak på natten!
Annars går utveckligen i rasande fart, pekar på alla våra lampor här hemma och säger lampa, säger brrrr när han kör runt med sina bilar och så har han börjat gå lite själv! :love: Någon meter här och där så tror inte det är så himla långt kvar till han går ”på riktigt”!
Är ganska gnällig på dagarna men hör väll ihop med både utvecklingen och förkylningen antar jag!
 
Hur reagerar era små när ni säger nej eller tar bort dem från något de inte får röra vid?

Här blir det störttjut oftast, hon blir liksom jätteledsen... Det kan tom hända när man inte ens säger till, utan hon kommer på själv att hon inte fick röra tex ett visst eluttag. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera att hon blir så ledsen, hittills har jag tröstat henne men fortsatt vara noggrann med att hon inte får.

Hade ni tröstat eller låtit bebis skrika/gråta vidare?
 
Hur reagerar era små när ni säger nej eller tar bort dem från något de inte får röra vid?

Här blir det störttjut oftast, hon blir liksom jätteledsen... Det kan tom hända när man inte ens säger till, utan hon kommer på själv att hon inte fick röra tex ett visst eluttag. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera att hon blir så ledsen, hittills har jag tröstat henne men fortsatt vara noggrann med att hon inte får.

Hade ni tröstat eller låtit bebis skrika/gråta vidare?
Han kastar sig bakåt (om han inte ligger på mage) och slänger ut underläppen och storgråter :p.
Brukar säga ajaj eller ajabaja och varför han inte får röra vad det nu är (även om han säkert inte förstår alla ord än). Sen brukar jag trösta honom. Brukar inte behöva mycket för att avleda, brukar ta fram hans leksaker och säga att han får ha de istället.
 
Hur reagerar era små när ni säger nej eller tar bort dem från något de inte får röra vid?

Här blir det störttjut oftast, hon blir liksom jätteledsen... Det kan tom hända när man inte ens säger till, utan hon kommer på själv att hon inte fick röra tex ett visst eluttag. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera att hon blir så ledsen, hittills har jag tröstat henne men fortsatt vara noggrann med att hon inte får.

Hade ni tröstat eller låtit bebis skrika/gråta vidare?

Säger vi nej så tittar han på oss och flinar. Ibland kan han respektera nej, men oftast kliar det för mycket i fingrarna. Tar vi bort honom så flyttar han ibland fokus till något annat eller så blir han vrålarg och kastar sig bakåt. Blir han arg så avleder vi. Hans intresse är ganska lätt att fånga med vad som helst som rör sig, låter eller lyser.
 
Hur reagerar era små när ni säger nej eller tar bort dem från något de inte får röra vid?

Här blir det störttjut oftast, hon blir liksom jätteledsen... Det kan tom hända när man inte ens säger till, utan hon kommer på själv att hon inte fick röra tex ett visst eluttag. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera att hon blir så ledsen, hittills har jag tröstat henne men fortsatt vara noggrann med att hon inte får.

Hade ni tröstat eller låtit bebis skrika/gråta vidare?

Några saker lyssnar han ganska bra på, vissa är alldeles för intressanta och då struntar han helt i vad vi säger. Tar vi bort honom stortjuter han, då brukar vi försöka avleda med något annat så brukar tårarna försvinna rätt så fort. Det låter som det är vanligt med stortjut om man läser här, antar att de är deras sätt att visa sin vilja :)
 
Hur reagerar era små när ni säger nej eller tar bort dem från något de inte får röra vid?

Här blir det störttjut oftast, hon blir liksom jätteledsen... Det kan tom hända när man inte ens säger till, utan hon kommer på själv att hon inte fick röra tex ett visst eluttag. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera att hon blir så ledsen, hittills har jag tröstat henne men fortsatt vara noggrann med att hon inte får.

Hade ni tröstat eller låtit bebis skrika/gråta vidare?
Lillan blir upprörd. Hon har vissa favoritgrejer - min mobil, fjärrkontrollen och inhalationsmasken för astmamediciner, plus själva medicinförpackningarna. Och plastpåsar. Dvs typ saker hon inte bör leka med.

Alltid trösta barnet, oavsett ålder, tycker jag. Ganska länge har barn svårt att härbärgera sina känslor och de behöver hjälp med att hantera dem. Det är också bra att sätta ord på känslorna. Typ ”Åh, blev du arg och ledsen när mamma sa nej och tog x. Det förstår jag men den ör farlig/kan gå sönder...”. Just nu kanske bebis inte förstår så mycket. Men snart.

Vår snart treåring kan ibland, om vi inte reagerar när han är småledsen (pga kaos på annat håll) säga till oss ”Mamma jag är ledsen!” Lite senare efter tröst kan han säga ”Jag inte ledsen längre”. Det är gulligt tycker jag.
 
@Linn-Nora Gick allt bra med stolen? Lyckades ni montera den?

Fortsatt förkylda här så lite krångligare med maten och lite fler uppvak på natten!
Annars går utveckligen i rasande fart, pekar på alla våra lampor här hemma och säger lampa, säger brrrr när han kör runt med sina bilar och så har han börjat gå lite själv! :love: Någon meter här och där så tror inte det är så himla långt kvar till han går ”på riktigt”!
Är ganska gnällig på dagarna men hör väll ihop med både utvecklingen och förkylningen antar jag!


Det gick bra! Fast vad mycket enklare det är med babyskydd :O att ta i och ur i alla fall.
Annars gick det bra. Stolen är från 0-25 kg så jag hoppas hon kan ha den ett tag. Hon gillar den verkligen i alla fall. Kul att titta ut ;)
Men hur gör ni när era somnar? Hon tenderar att tippa fram med huvudet, vet inte hur bra det är...
 
Min dotter lyssnar halvt på nej. Tror hon börjar förstå begreppet, men kanske inte fullt ut. Hon tittar och flinar och fortsätter. Sladdar är väldigt kul för tillfället :nailbiting:
Nu är hon på dagen nästan 9 månader.
Säger mamma, mest till mig ;) och oftast när hon är ledsen eller har mycket att berätta. Annars är det mer ljud som aaaaaaaaaah och eh som hon säger.
Hon kan inte vinka, men lyssnar till sitt namn. Om annat inte är mer intressant ;) Peka gör hon inte än.
Tror hon kommer lära sig att sätta sig upp snart. Sätter vi henne själva är hon stadig, men kommer inte till det läget själv.
 
Tack alla som tagit sig tid att berätta hur ni har det med tillsägelser! Skönt att inte vara ensam om att ha en bebbe som stortjuter och sen får tröst ;) då ska jag med gott samvete fortsätta. Bra med tips att förklara varför man säger nej och sätta ord på känslor, tack.
 
Det gick bra! Fast vad mycket enklare det är med babyskydd :O att ta i och ur i alla fall.
Annars gick det bra. Stolen är från 0-25 kg så jag hoppas hon kan ha den ett tag. Hon gillar den verkligen i alla fall. Kul att titta ut ;)
Men hur gör ni när era somnar? Hon tenderar att tippa fram med huvudet, vet inte hur bra det är...
Det är inte farligt att huvudet faller framåt när de är så här gamla. Har läst att man kan ta en resekudde och sätta ”bak och fram”. Under hakan liksom. Om man vill. Men som sagt, det ska vara helt ok för dem att sova så.
 
Säger jag nej så skrattar hon, lyfter jag bort henne blir hon ledsen men går över på några sekunder (tröstar eller avleder).
Igår lärde hon sig klappa händerna :D är nog inte så långt bort att ställa sig upp heller.

10månaderskoll förra veckan, 9 kg och 73 cm. Hon jollrar fortfarande inte med konsonanter, i övrigt var allt bra (även om de har en tendens att låta förvånade så fort man svarar nekande på nån fråga kring vad hon kan eller inte).
 
W är inne på sin tredje dag nu där han bara äter ersättning då han vägrar äta nått annat just nu. Tror att han har haft ont i halsen, och eventuellt någon tand på g också. Får han i sig de han behöver nu fastän han bara dricker ersättning nu när han är lite äldre? Antar att tre dagar utan "riktig" mat egentligen inte är så farligt men kan ändå inte låta bli att oroa mig lite. Upplever honom väldigt gnällig och mer trött men är ju svårt att avgöra om det beror på lite mat eller att han är sjuk.

Nu går dessutom vår kille lite grann :D Så kul att se :heart
 
W är inne på sin tredje dag nu där han bara äter ersättning då han vägrar äta nått annat just nu. Tror att han har haft ont i halsen, och eventuellt någon tand på g också. Får han i sig de han behöver nu fastän han bara dricker ersättning nu när han är lite äldre? Antar att tre dagar utan "riktig" mat egentligen inte är så farligt men kan ändå inte låta bli att oroa mig lite. Upplever honom väldigt gnällig och mer trött men är ju svårt att avgöra om det beror på lite mat eller att han är sjuk.

Nu går dessutom vår kille lite grann :D Så kul att se :heart
Här är det också tänder på gång och det är en tröttare och lite gnälligare kille än vanligt vi har. Antar att det är pga tänderna.
 
W är inne på sin tredje dag nu där han bara äter ersättning då han vägrar äta nått annat just nu. Tror att han har haft ont i halsen, och eventuellt någon tand på g också. Får han i sig de han behöver nu fastän han bara dricker ersättning nu när han är lite äldre? Antar att tre dagar utan "riktig" mat egentligen inte är så farligt men kan ändå inte låta bli att oroa mig lite. Upplever honom väldigt gnällig och mer trött men är ju svårt att avgöra om det beror på lite mat eller att han är sjuk.

Nu går dessutom vår kille lite grann :D Så kul att se :heart
Det ska inte vara ngr problem. Ersättning för äldre barn innehåller väl dessutom lite järn. Om man är orolig kan man ju ge det. Men det lär inte vara ngr problem.
 
Det ska inte vara ngr problem. Ersättning för äldre barn innehåller väl dessutom lite järn. Om man är orolig kan man ju ge det. Men det lär inte vara ngr problem.
Skönt att höra! :) Fick i honom en halv portion lunch förut så nu känns det verkligen som om det går åt rätt håll igen :)
 
Säger jag nej så skrattar hon, lyfter jag bort henne blir hon ledsen men går över på några sekunder (tröstar eller avleder).
Igår lärde hon sig klappa händerna :D är nog inte så långt bort att ställa sig upp heller.

10månaderskoll förra veckan, 9 kg och 73 cm. Hon jollrar fortfarande inte med konsonanter, i övrigt var allt bra (även om de har en tendens att låta förvånade så fort man svarar nekande på nån fråga kring vad hon kan eller inte).

Trevligt att de svarar nåt i alla fall, flera av våra besök med läkaren har bara hastats igenom o man har inte hunnit fråga nått eller få någon förklaring till vad de kollar o varför.. :meh:
 
W är inne på sin tredje dag nu där han bara äter ersättning då han vägrar äta nått annat just nu. Tror att han har haft ont i halsen, och eventuellt någon tand på g också. Får han i sig de han behöver nu fastän han bara dricker ersättning nu när han är lite äldre? Antar att tre dagar utan "riktig" mat egentligen inte är så farligt men kan ändå inte låta bli att oroa mig lite. Upplever honom väldigt gnällig och mer trött men är ju svårt att avgöra om det beror på lite mat eller att han är sjuk.

Nu går dessutom vår kille lite grann :D Så kul att se :heart

Härligt att han börjar gå! :) angående maten är det säkert inga problem om det är övergående. Här har det varit sjukligt senaste veckan & vissa dagar har hon levt på välling & klämmisar...:o

Hellre att de får i sig något än inget alls tänker jag, de borde inte få näringsbrist på några dagar.
 
Härligt att han börjar gå! :) angående maten är det säkert inga problem om det är övergående. Här har det varit sjukligt senaste veckan & vissa dagar har hon levt på välling & klämmisar...:o

Hellre att de får i sig något än inget alls tänker jag, de borde inte få näringsbrist på några dagar.
Precis, var lite så jag tänkte också! Bättre med något än inget alls och även om ersättningen kanske inte ger precis allt så pratar vi ju bara några dagar och han får ju iallafall i sig bra med vätska genom den.
Tråkigt att ni också varit sjuka :(
 
Blev så glad när W åt en stor portion gröt imorse med stor aptit! Slutade dock med att han spydd upp allt i vår soffa 10 minuter senare :yuck: Tur vi köpte en soffa med avtagbar klädsel ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 637
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp