Vårföräldrar 2018 del 3

Alltså, Walter har börjat gnissla tänder rätt mycket! Och det ljudet gör mig tokig, det gör ont in i märgen och jag ryser i hela kroppen! Vi ska ju till tandläkaren om lite drygt 2 veckor så kommer ju nämna det då men är rädd att det är något han kommer lägga sig till med! Jag gnisslar inte tänder själv men min pappa och farfar gnisslar tänder rätt mycket :o
 
Alltså, Walter har börjat gnissla tänder rätt mycket! Och det ljudet gör mig tokig, det gör ont in i märgen och jag ryser i hela kroppen! Vi ska ju till tandläkaren om lite drygt 2 veckor så kommer ju nämna det då men är rädd att det är något han kommer lägga sig till med! Jag gnisslar inte tänder själv men min pappa och farfar gnisslar tänder rätt mycket :o

Obehagligt! Är det när han sover eller vakentid också?
 
Obehagligt! Är det när han sover eller vakentid också?
Har aldrig hört att han gör det i sömnen faktiskt, eller på nätterna sover han ju i eget rum så då vet jag ju inte men på dagarna i vagnen har jag aldrig hört det. Han sover ju med napp också så då kan han väl i princip inte gnissla tänder. Så han gör det när han är vaken helt enkelt.
 
Alltså, Walter har börjat gnissla tänder rätt mycket! Och det ljudet gör mig tokig, det gör ont in i märgen och jag ryser i hela kroppen! Vi ska ju till tandläkaren om lite drygt 2 veckor så kommer ju nämna det då men är rädd att det är något han kommer lägga sig till med! Jag gnisslar inte tänder själv men min pappa och farfar gnisslar tänder rätt mycket :o
Tandläkaren med Walter alltså? Här är första besöket vid 3 år.
Elvira har gjort det nån dag här och var men inget regelbundet.
 
Så rolig ålder nu! E lärde sig ställa sig upp förra veckan så det gör hon mest hela tiden nu :) och är jättesnabb in i badrummet eller kylskåpet.
Sover 2ggr/dag men bara i vagn eller sele. Vill mest vara i famnen eller väldigt nära överlag. Börjar leka lite mer "riktigt" (dvs som leksakerna är tänkta att användas). Jag börjar jobba om en månad, blir väldigt skönt faktiskt! En del konflikter med storebror nu också så lite tufft stundtals.
 
Alltså, Walter har börjat gnissla tänder rätt mycket! Och det ljudet gör mig tokig, det gör ont in i märgen och jag ryser i hela kroppen! Vi ska ju till tandläkaren om lite drygt 2 veckor så kommer ju nämna det då men är rädd att det är något han kommer lägga sig till med! Jag gnisslar inte tänder själv men min pappa och farfar gnisslar tänder rätt mycket :o

Tror det är ganska vanligt att de håller på och gnissla tänder en period, när de upptäckt att de kan. Vet att min stora gjorde det en period. Behöver inte alls bli något långvarigt beteende alltså. :)
 
Så rolig ålder nu! E lärde sig ställa sig upp förra veckan så det gör hon mest hela tiden nu :) och är jättesnabb in i badrummet eller kylskåpet.
Sover 2ggr/dag men bara i vagn eller sele. Vill mest vara i famnen eller väldigt nära överlag. Börjar leka lite mer "riktigt" (dvs som leksakerna är tänkta att användas). Jag börjar jobba om en månad, blir väldigt skönt faktiskt! En del konflikter med storebror nu också så lite tufft stundtals.

Jag håller med, superkul ålder! Äntligen känner jag som tycker bebistiden är rätt dryg.:p Känns som H vuxit jättemycket senaste veckorna. Han är ju ett BARN nu, ingen liten bebis.
 
Tandläkaren med Walter alltså? Här är första besöket vid 3 år.
Elvira har gjort det nån dag här och var men inget regelbundet.
Ja! Här går de tydligen första gången vid 1 års ålder, så fick en kallelse för någon vecka sen :) Trodde att det var likadant överallt men det verkar ju som det skiljer sig åt då :)
 
Tror det är ganska vanligt att de håller på och gnissla tänder en period, när de upptäckt att de kan. Vet att min stora gjorde det en period. Behöver inte alls bli något långvarigt beteende alltså. :)
Åh, skönt att höra! Då hoppas jag att han slutar med det snart! Eller helst med en gång för det kan vara ett av de värsta ljuden jag vet :nailbiting:
 
Märkligt att det skiljer! Vi har också första vid tre års ålder vad jag förstått.
Vi var på en föreläsning med en tandsköterska när stora var kring året. De pratade om att inte ge saft i flaska, undvika socker och borsta tänderna morgon och kväll. Lite tips på hur man kan borsta och locka till borstning och säkert något mer. Sedan fick de som ville sina barn snabbt kontrollerade i munnen. De låg på en tjockmatta, tandsköterskan killade dem lite och fick kanske se dem i munnen i 5-10 sekunder typ. Så länge bebisen höll munnen öppen.

Har ännu inte fått någon kallelse för lillan. Men kanske är det bara vid första barnet man får gå.
 
Vi var på en föreläsning med en tandsköterska när stora var kring året. De pratade om att inte ge saft i flaska, undvika socker och borsta tänderna morgon och kväll. Lite tips på hur man kan borsta och locka till borstning och säkert något mer. Sedan fick de som ville sina barn snabbt kontrollerade i munnen. De låg på en tjockmatta, tandsköterskan killade dem lite och fick kanske se dem i munnen i 5-10 sekunder typ. Så länge bebisen höll munnen öppen.

Har ännu inte fått någon kallelse för lillan. Men kanske är det bara vid första barnet man får gå.
Tror det är lite liknande här fast att man går en och en. Är mer för att vänja barnen än att det är en regelrätt undersökning. Skulle det vara så att barnen inte vill gapa/visa tänderna så struntar man i det. Här går tandborstningen väldigt smidigt (peppar peppar). Han gapar snällt och säger Ahhhh samtidigt :love: Men är inte säker på att det blir lika lätt med någon främmande ;)
 
Liten uppdatering här, glömmer att gå in och läsa, dagarna går galet fort :O

Det är rätt häftigt att vi snart har ettåringar i tråden! Hur har ni tänkt fira?

Vår lilla loppa kravlar framåt som en tok. Det fort! Och ibland ställer hon sig på alla fyra och vaggar, men verkar inte riktigt se behovet av att krypa ;) Hon kommer ju fram snabbt ändå! Sätta sig själv gör hon inte, men hon reser sig mot bord och stolar och soffa så det reder sig säkert :)

Matning går inte utan hon ska äta själv, så jag får försöka stilla min oro och låta henne ;)

Jobbar 75% nu och tycker INTE om det, vill vara hemma med min bebis. Men det är bra att få in lite mer pengar.
 
Vi blev för övrigt också kallade till tandläkaren, men vi hoppade den tiden och tar henne till samma tandläkare som oss själva.
Även vår lilla gnisslar tänder ibland. Låter helt förfärligt, men det går säkert över ;)
 
Liten uppdatering här, glömmer att gå in och läsa, dagarna går galet fort :O

Det är rätt häftigt att vi snart har ettåringar i tråden! Hur har ni tänkt fira?

Vår lilla loppa kravlar framåt som en tok. Det fort! Och ibland ställer hon sig på alla fyra och vaggar, men verkar inte riktigt se behovet av att krypa ;) Hon kommer ju fram snabbt ändå! Sätta sig själv gör hon inte, men hon reser sig mot bord och stolar och soffa så det reder sig säkert :)

Matning går inte utan hon ska äta själv, så jag får försöka stilla min oro och låta henne ;)

Jobbar 75% nu och tycker INTE om det, vill vara hemma med min bebis. Men det är bra att få in lite mer pengar.

Helt galet!

Det nya här hemma är att lillan börjat peka. Hon pekar på det hon vill ha. Så måltiderna går lite ut på att passa upp henne.

Hon kan också peka på bollen, lampan, brorsan, pappa och katten när man frågar var de är. Men mamma kan/vill hon inte peka på. Minns att det var samma för storebror. Han kunde peka ut alla andra ett tag innan han började peka på mig. Känns lite skumt.
 
Liten uppdatering här, glömmer att gå in och läsa, dagarna går galet fort :O

Det är rätt häftigt att vi snart har ettåringar i tråden! Hur har ni tänkt fira?

Vår lilla loppa kravlar framåt som en tok. Det fort! Och ibland ställer hon sig på alla fyra och vaggar, men verkar inte riktigt se behovet av att krypa ;) Hon kommer ju fram snabbt ändå! Sätta sig själv gör hon inte, men hon reser sig mot bord och stolar och soffa så det reder sig säkert :)

Matning går inte utan hon ska äta själv, så jag får försöka stilla min oro och låta henne ;)

Jobbar 75% nu och tycker INTE om det, vill vara hemma med min bebis. Men det är bra att få in lite mer pengar.

Ja alltså tiden går så fort! Vår tjej gjorde samma sak som du beskriver, ställde sig upp före hon satt. Men det kom hon på inte alltför långt efter så er lilla sätter sig nog upp snart rätt vad det är!

Ang ettårskalaset tänkte vi bara ha lite fika med närmsta familjemedlemmarna :) När fyller er lilltjej?
 
Det är rätt häftigt att vi snart har ettåringar i tråden! Hur har ni tänkt fira?

W fyller ju år på annandag påsk, troligtvis är många lediga då så vi tänkte ha lite kalas här hemma den dagen. Dock har vi ganska små sociala ytor så vet inte om vi kan bjuda både min släkt och sambons samtidigt. Är det fint väder skulle vi kunna vara ute på vår stora altan men vädret vet man ju först samma dag. Blir väl någon form av dropp in, då kommer (förhoppningsvis) inte alla på samma gång ;)

Tänkte att det kunde vara kul att uppdatera listan nu så vi kan ha koll på våra godingars födelsedagar :)
14/3- Aneeette, Pojke, Sixten (Beräknad 13/3) 4225g och 52cm
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)

2/4- Shpongle
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm

4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)
 
Ja alltså tiden går så fort! Vår tjej gjorde samma sak som du beskriver, ställde sig upp före hon satt. Men det kom hon på inte alltför långt efter så er lilla sätter sig nog upp snart rätt vad det är!

Ang ettårskalaset tänkte vi bara ha lite fika med närmsta familjemedlemmarna :) När fyller er lilltjej?

Tänker det också 😊 Allt kommer förr eller senare. Nu har hon krupit flera steg idag också och kommer mer och mer framåt.
Sen vet jag inte hur härligt det känns egentligen att hon ställer sig mot saker 
Lite halvläskigt :meh::nailbiting:;)

Låter mysigt 😊
Vår lilla fyller 31/5! Sist ut i tråden ;) Jag är taggad på att göra kalas, men tror bara det blir från familjen. Men det ska bli kul att fixa! Älskar att göra fika 😊
Er tös fyller ju jättesnart!

W fyller ju år på annandag påsk, troligtvis är många lediga då så vi tänkte ha lite kalas här hemma den dagen. Dock har vi ganska små sociala ytor så vet inte om vi kan bjuda både min släkt och sambons samtidigt. Är det fint väder skulle vi kunna vara ute på vår stora altan men vädret vet man ju först samma dag. Blir väl någon form av dropp in, då kommer (förhoppningsvis) inte alla på samma gång ;)

Tänkte att det kunde vara kul att uppdatera listan nu så vi kan ha koll på våra godingars födelsedagar :)
14/3- Aneeette, Pojke, Sixten (Beräknad 13/3) 4225g och 52cm
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)

2/4- Shpongle
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm

4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)

Bra idé med listan!

Åh hoppas på fint väder så ni kan vara ute 😊 Våren är lynnig men när den är härlig är den väldigt härlig! 😍 Och utomhuskalas är inte fel!
 
Vi var på en föreläsning med en tandsköterska när stora var kring året. De pratade om att inte ge saft i flaska, undvika socker och borsta tänderna morgon och kväll. Lite tips på hur man kan borsta och locka till borstning och säkert något mer. Sedan fick de som ville sina barn snabbt kontrollerade i munnen. De låg på en tjockmatta, tandsköterskan killade dem lite och fick kanske se dem i munnen i 5-10 sekunder typ. Så länge bebisen höll munnen öppen.

Har ännu inte fått någon kallelse för lillan. Men kanske är det bara vid första barnet man får gå.
Jag tyckte det var så konstigt, tandläkare först vid 3 säger jag väl inte så mycket om, men BVC verkar också ha missat att ge lite info tror jag. Har tyckt det var så konstigt att ingen på tre år ens sagt att man bör borsta tänderna på barnet (ja det förstod jag ju såklart ändå. Men så mycket annat informeras det om och följs upp).
 
Dessa mellanårstider är lite bökiga tycker jag :confused: På onsdag ska det bli 12 grader ute. Funderar på om det blir för varmt med åkpåsen i vagnen då... Hur tänker ni med åkpåse och kläder i den temperaturen?
Filt funkar ju men min bebis är rätt sprattlig ;) Och vinteroverall blir ju alldeles för varmt. Kanske fleeceoverall?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 626
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp