Vårföräldrar 2018 del 3

Dessa mellanårstider är lite bökiga tycker jag :confused: På onsdag ska det bli 12 grader ute. Funderar på om det blir för varmt med åkpåsen i vagnen då... Hur tänker ni med åkpåse och kläder i den temperaturen?
Filt funkar ju men min bebis är rätt sprattlig ;) Och vinteroverall blir ju alldeles för varmt. Kanske fleeceoverall?

Ja det är lite knepigt.. Men jag skulle köra på fleeceoverall och se till att bebis sitter på något varmt, typ fårskinnsfäll, för att inte bli kall om rumpan. 12 grader när man sitter still är inte så varmt efter ett tag (om man sitter i lä i solen är det dock en annan sak..) Men sen beror det lite på hur varm/kall ens barn är också.

Jag tar hellre på för mkt och plockar av allt eftersom :)
 
Dessa mellanårstider är lite bökiga tycker jag :confused: På onsdag ska det bli 12 grader ute. Funderar på om det blir för varmt med åkpåsen i vagnen då... Hur tänker ni med åkpåse och kläder i den temperaturen?
Filt funkar ju men min bebis är rätt sprattlig ;) Och vinteroverall blir ju alldeles för varmt. Kanske fleeceoverall?
Jag hade kört på åkpåse med vanliga kläder bara eller fleeceoverall med en filt över! Men det är som du sa en lurig period nu, ena stunden varmt och sen kommer man kanske ut någonstans där det blåser och då blir det helt plötsligt lite kallt!
 
Dessa mellanårstider är lite bökiga tycker jag :confused: På onsdag ska det bli 12 grader ute. Funderar på om det blir för varmt med åkpåsen i vagnen då... Hur tänker ni med åkpåse och kläder i den temperaturen?
Filt funkar ju men min bebis är rätt sprattlig ;) Och vinteroverall blir ju alldeles för varmt. Kanske fleeceoverall?

Vi använder fotsack, filt och vindfleece- eller lättviktsjacka. Har sittdyna i vagnen också. Ska vi leka ute har han skaloverall. Rekommenderar att klä med skalkläder, i flera lager, då är det lätt att anpassa.
 
Någon mer som har/behöver klippa håret på sin lilla guldklimp? :) Vi har ju klippt lite i nacke och runt öron tidigare men nu tycker jag det börjar bli läge att klippa allt. Hade en idé att vi enkelt skulle fixa det med klippmaskinen men hans hår var alldeles för lätt/tunt/fint så det bara böjde sig med maskinen= det blev inget klippt :banghead: Så nu vet jag inte om man ska gå till frisör eller vad man ska hitta på? :cool:
 
Har fortfarande alltid åkpåse. Såpass varma dagar bara med vindfleece (och mössa).

@Pengy sonen var äldre men nagelsax när han satt och lekte i badkaret körde jag :p
Elvira behöver inte klippas än. Hon kör dock hela havet stormar i badbaljan...
 
Har fortfarande alltid åkpåse. Såpass varma dagar bara med vindfleece (och mössa).

@Pengy sonen var äldre men nagelsax när han satt och lekte i badkaret körde jag :p
Elvira behöver inte klippas än. Hon kör dock hela havet stormar i badbaljan...
Men då antar jag att du bara tog typ i nacken och runt öronen? Det har vi klippt med sax och det har funkat bra, problemet är ju mer hur vi löser allt annat hår :p varken jag eller sambon kan/vågar klippa hela håret med sax! Då lär han se helt förjäklig ut efteråt :o
 
Men då antar jag att du bara tog typ i nacken och runt öronen? Det har vi klippt med sax och det har funkat bra, problemet är ju mer hur vi löser allt annat hår :p varken jag eller sambon kan/vågar klippa hela håret med sax! Då lär han se helt förjäklig ut efteråt :o
Var på väg att lägga till men blev avbruten... Klipper hela men han har korkskruvar så det är rätt förlåtande när det gäller ojämnheter.
 
Var på väg att lägga till men blev avbruten... Klipper hela men han har korkskruvar så det är rätt förlåtande när det gäller ojämnheter.
Åh korkskruvar 😍
Här verkar det än så länge som W ärvt mitt spikraka glatta hår utan en tendens till självfall. Alltså väldigt avslöjande när man klipper :o
 
Var på öppna förskolan idag och W lyckades med att volta över gåvagnen med huvudet först :o Så nu har han två stora brännmärken/rivsår i pannan. Han verkar må bra i övrigt men får såklart hålla lite extra koll under dagen. Blev så rädd när det hände men en av förskolepedagogerna var otroligt bra och stöttande så när jag gick där ifrån kändes det ändå bra. Antar att det kommer fler sådana här grejer och att man får försöka vänja sig så gott det går.
Blev ju genom detta en del prat om att barn verkligen inte har något konsekvenstänk i denna åldern, så fort W slutade vara ledsen skulle han upp och var nära att göra samma sak igen med vagnen :banghead: Ibland hade man ju önskat att de förstod att man behöver vara försiktigare nästa gång men samtidigt är det underbart att de bara kör på och ger järnet igen som om ingenting har hänt.
 
Jag är urkass på att skriva i denna tråden :(

På tisdag är det dags för 1-års kalas för O, jag har lite svårt att fatta att det redan gått ett helt år sen han kom och att han inte är någon liten bebis längre :/
För ett par veckor sedan började han dessutom gå ordentligt också, så då blev det ännu mer påtagligt att han inte är liten längre.
I övrigt dras vi med envisa förkylningar som bara går runt runt här hemma :( en vecka hinner han vara frisk innan det är dags för snor och snörvlande igen
 
När man låter sin nyblivna 1-åring äta tårta själv.. 🙈 Han hade skitkul, men jag fick torka grädde i precis hela köket efteråt.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190402_204442.jpg
    IMG_20190402_204442.jpg
    175,2 KB · Visningar: 21
Alltså detta vädret vi har nu 😍 Så otroligt skönt att kunna vara ute i trädgården och greja, och W verkar älska att vara ute och få utforska världen. Händer att han går till hallen och kommer gående med sina skor i handen för att visa att han vill gå ut :love: Har börjat tänka lite mer på det här med funktionella kläder och vad man behöver ha. Just nu har han haft ett par fodrade regnbyxor och jacka när han vart ute men det har nästan blivit lite varmt när han går runt i solen och det är vindstilla. Har funderat på om en softshelljacka är något att ha kanske? Har ni andra några "måstekläder" som ni känner att barnen behöver? :)
 
Idag var vi på besök hos tandläkaren, glömde självklart att fråga om tandgnisslandet :banghead: Men han gör inte det så ofta längre så tror nog det var en fas av nått slag! Annars gick besöket bra, de kollade snabbt på tänderna i några sekunder och annars var det mest information.
 
Jag funderar lite kring hur mycket barn ska förstå av ord osv när de är ett. Kan era ettåringar hämta typ en boll om ni ber om det (eller annan leksak)? Förstår de vad saker heter och kan peka än? Vår lilla gör inget av det ännu, men kan både säga och förstå orden mer och nej. Utöver det är det dock begränsat..
 
Jag funderar lite kring hur mycket barn ska förstå av ord osv när de är ett. Kan era ettåringar hämta typ en boll om ni ber om det (eller annan leksak)? Förstår de vad saker heter och kan peka än? Vår lilla gör inget av det ännu, men kan både säga och förstå orden mer och nej. Utöver det är det dock begränsat..
W förstår ganska mycket ändå tycker jag. Han kan peka ut lampor, blommor, bilar. Han vet att bilar säger Brrrr och att katten säger mjau. Vi har märkt nu senaste veckan att han härmar mycket vad vi gör, idag skakade han på huvudet (som om han menade nej) efter att sambon gjort det. Skulle dock inte säga att han kan hämta grejer jag ber honom om. Om jag pekar på nått och frågar om han kan hämta det är en sak men inte att han förstår att han ska hämta nått om jag bara säger det :)
 
Jag funderar lite kring hur mycket barn ska förstå av ord osv när de är ett. Kan era ettåringar hämta typ en boll om ni ber om det (eller annan leksak)? Förstår de vad saker heter och kan peka än? Vår lilla gör inget av det ännu, men kan både säga och förstå orden mer och nej. Utöver det är det dock begränsat..

Att hämta saker på uppmaning frågar BVC om vid 18 mån, inget de förväntas klara av nu alltså.

Tycker H är rätt så kommunikativ. Han säger bara mamma och pappa, men mer kommunikation med kroppsspråk som vinka, skakar på huvudet till nej, pekar på det han vill ha. Förstår en hel del ord t.ex lampa, boll, katt, ett par kroppsdelar och viss mat. Försöker fortfarande säga lampa, men inga framsteg på två månader. Det ger sig med tiden.
 
Länge sen jag skrev nu..

Livet har blivit lite kaotiskt. Vantrivs på jobbet och är låg för all tid jag går miste om med min bebis.
Så jag har varit lite låg ett tag. Men det går över förr eller senare!

Idag hände nåt så läskigt. Är fortfarande i chock och mår inte helt bra.

Dottern lekte med sin farfar på golvet. Just nu är det att gå omkring när någon håller hennes händer som gäller. Farfar håller bara ena handen och det går bra tills hon vurpar. Han tar tag i hennes så hon inte slår sig men hon blir nog rädd för hon tystnar för att börja gråta. Ni vet så där innan ett jättevrål. Men istället för att skrika så svimmar hon av. Jag tar henne men hon är helt slapp i mina armar. Lägger henne över mitt knä och dunkar i ryggen och till slut (efter typ femton sekunder) kommer hon tillbaka. Fy fan vad obehagligt det var!
Ringer 1177 sen som tyckte vi skulle låta en läkare titta på henne..
Vi åker in och han undersöker och allt är normalt så hans diagnos är affektanfall. Han sa att det är vanligt men ofarligt.
Men jag kan inte sova. Ligger och lyssnar på andningen. Är dessutom i fjällen och inte hemma...
 
Länge sen jag skrev nu..

Livet har blivit lite kaotiskt. Vantrivs på jobbet och är låg för all tid jag går miste om med min bebis.
Så jag har varit lite låg ett tag. Men det går över förr eller senare!

Idag hände nåt så läskigt. Är fortfarande i chock och mår inte helt bra.

Dottern lekte med sin farfar på golvet. Just nu är det att gå omkring när någon håller hennes händer som gäller. Farfar håller bara ena handen och det går bra tills hon vurpar. Han tar tag i hennes så hon inte slår sig men hon blir nog rädd för hon tystnar för att börja gråta. Ni vet så där innan ett jättevrål. Men istället för att skrika så svimmar hon av. Jag tar henne men hon är helt slapp i mina armar. Lägger henne över mitt knä och dunkar i ryggen och till slut (efter typ femton sekunder) kommer hon tillbaka. Fy fan vad obehagligt det var!
Ringer 1177 sen som tyckte vi skulle låta en läkare titta på henne..
Vi åker in och han undersöker och allt är normalt så hans diagnos är affektanfall. Han sa att det är vanligt men ofarligt.
Men jag kan inte sova. Ligger och lyssnar på andningen. Är dessutom i fjällen och inte hemma...

Åh fy så obehagligt! Förstår att det blev svårt att sova :( hoppas att det inte händer igen.
 
W förstår ganska mycket ändå tycker jag. Han kan peka ut lampor, blommor, bilar. Han vet att bilar säger Brrrr och att katten säger mjau. Vi har märkt nu senaste veckan att han härmar mycket vad vi gör, idag skakade han på huvudet (som om han menade nej) efter att sambon gjort det. Skulle dock inte säga att han kan hämta grejer jag ber honom om. Om jag pekar på nått och frågar om han kan hämta det är en sak men inte att han förstår att han ska hämta nått om jag bara säger det :)

Att hämta saker på uppmaning frågar BVC om vid 18 mån, inget de förväntas klara av nu alltså.

Tycker H är rätt så kommunikativ. Han säger bara mamma och pappa, men mer kommunikation med kroppsspråk som vinka, skakar på huvudet till nej, pekar på det han vill ha. Förstår en hel del ord t.ex lampa, boll, katt, ett par kroppsdelar och viss mat. Försöker fortfarande säga lampa, men inga framsteg på två månader. Det ger sig med tiden.

Tack för att ni delar med er! Spännande att höra hur andra tänker kring språk och kommunikation också, jag har nog lite ensidigt tänkt på det som ordförståelse.. Lillan är ju en fena på att härma tex, och är tydlig i sitt kroppsspråk med vad hon vill.

Tänk att det fortfarande är så lätt att ruta in sig på en sak..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp