Vårföräldrar 2018 del 3

Nu har vi bytts av här hemma och jag har börjat jobba! Känns väldigt bra även om det började med feber och därmed missad ettårskoll.
 
Någon fler som fått förskoleplats? H har fått plats på samma förskola som storasyster och börjar i aug/sep. Han känner ju redan till förskolan i och med att han varit med och hämtat storasyster. Han tycker det är toppen att hälsa på där, men personalen får absolut inte hålla i honom. Det är som han förstår att han kan bli lämnad där. Blir spännande att se hur inskolningen kommer gå, men den tar pappan.
 
Någon fler som fått förskoleplats? H har fått plats på samma förskola som storasyster och börjar i aug/sep. Han känner ju redan till förskolan i och med att han varit med och hämtat storasyster. Han tycker det är toppen att hälsa på där, men personalen får absolut inte hålla i honom. Det är som han förstår att han kan bli lämnad där. Blir spännande att se hur inskolningen kommer gå, men den tar pappan.
Vi har också fått plats, på vårt förstahandsval så vi är nöjda! :) Blir att han börjar i mitten/slutet av augusti! W är ju ofta väldigt blyg i början så tror att han nog behöver de där två veckorna som i inskolningen brukar vara! Men det är sambon som är föräldraledig då och kommer sköta inskolningen! Haha kändes när jag läste igenom nu att jag bara upprepat allt du skrev nästan! Vi kör helt enkelt på samma upplägg ;)
 
Nu har vi bytts av här hemma och jag har börjat jobba! Känns väldigt bra även om det började med feber och därmed missad ettårskoll.
Tråkigt med febern men kul med jobbet!:) Är hemma en månad till sen är det dags för mig att börja jobba också!
 
Någon fler som fått förskoleplats? H har fått plats på samma förskola som storasyster och börjar i aug/sep. Han känner ju redan till förskolan i och med att han varit med och hämtat storasyster. Han tycker det är toppen att hälsa på där, men personalen får absolut inte hålla i honom. Det är som han förstår att han kan bli lämnad där. Blir spännande att se hur inskolningen kommer gå, men den tar pappan.
Ja, eller dagmamma för vår del. Samma som brorsans, hon börjar också i augusti.
 
Då var ettårskontrollen avklarad. Lillan fick ganska hög feber efter sprutorna, men efter tidigare reaktioner var det inte direkt oväntat.. Förutom vikten verkar allt rulla på som det ska. Hon har så god aptit och äter för det mesta väldigt bra, så att vikten stått still i två månader var lite förvånande. Hon har tappat en hel kurva.. Så nu blir det till att försöka få i henne större mellanmål framöver så att hon inte dyker ännu mer.

Hur går det med era små? Någon som går än?:)
Vi var också på ett års kontroll för någon dag sen, tyckte ändå att W klarade sprutorna rätt bra men var lite lugnare än vanligt! W har också tappat på kurvorna, dock har han gått upp mellan varje gång men bara runt 300 gram! Men läkaren tyckte det var helt normalt att de kunde tappa på kurvorna vid den här åldern! Men bra att ni försöker få i henne ordentligt med mellanmål så hon inte tappar ännu mer!

W går för fullt här hemma! 😀 är så kul att se honom spatsera runt och det bästa med att han går är att vi kan vara ute mycket mer! Gå till lekplatsen och gå runt och greja i trädgården!
Minns inte vilka som ammar och vilka som ger ersättning. Men kring 11-12 månader brukar de bli mer intresserade av amning igen (om de strulat tidigare), så då är det enklare att komplettera näringsintaget med bröstmjölk. Så vikten kanske tagit igen sig på slutet av perioden?
 
Min tjej fyller 11 månader på måndag! Hon älskar att gå när vi håller hennes händer, men vågar inte prova själv riktigt. Dock klättrar hon på allt :O

Sover fortfarande inte ensam, men det är mest för vi inte orkar ta tag i det. Och det är mysigt att samsova😊

Det var tredagarsfeber hon hade, i förrgår blev hon bättre plötsligt och sen kom prickarna. Så nu har vi klarat av det också.. Lika bra att få gjort 😉
Varför ha bråttom med egen säng? Vi samsover både med treåringen och ettåringen. Om det inte stör dig så fortsätt. Tids nog är man världens töntigaste och ska hålla fem meters avstånd.

Som en BVC-sköterska sa. Om de fortfarande sover mellan oss när de tar studenten så är det nog något annat som är problemet :-)
 
Börjar alla förskolan i augusti? Vi planerar göra som med brorsan och börja i januari 2020. Fler som väntar?
 
Börjar alla förskolan i augusti? Vi planerar göra som med brorsan och börja i januari 2020. Fler som väntar?

Vi vågade inte söka till januari med risk för att inte få plats på våran förskola då. Liten förskola med låg omsättning. Bara tre lediga platser i aug. Så blir mjukstart redan i höst för att säkra platsen.
 
Varför ha bråttom med egen säng? Vi samsover både med treåringen och ettåringen. Om det inte stör dig så fortsätt. Tids nog är man världens töntigaste och ska hålla fem meters avstånd.

Som en BVC-sköterska sa. Om de fortfarande sover mellan oss när de tar studenten så är det nog något annat som är problemet :-)
Egentligen har jag inte bråttom alls, längtar mest tills hon kan sova själv i vår säng så jag kan vara uppe på kvällen ;) Är rädd att hon ska ramla ur. Ska dock ta bort sängramen och lägga madrassen på golvet när hon är stor nog att klättra i och ur :)
 
Vi vågade inte söka till januari med risk för att inte få plats på våran förskola då. Liten förskola med låg omsättning. Bara tre lediga platser i aug. Så blir mjukstart redan i höst för att säkra platsen.
Samma här, har hört att så många har svårt att få plats här om man inte söker i augusti så vi vågade inte chansa! Sen tyckte vi att det passade för oss jobbmässigt också! Jag börjar tidigt på morgonen och slutar tidigt, så planen är att sambon lämnar och jag hämtar tidigt för att minska antalet timmar på förskolan! Funderar på att kanske jobba 90 eller 80% sen också? Jobbar ni andra heltid eller har/tänker ni gå ner i tid?
 
Samma här, har hört att så många har svårt att få plats här om man inte söker i augusti så vi vågade inte chansa! Sen tyckte vi att det passade för oss jobbmässigt också! Jag börjar tidigt på morgonen och slutar tidigt, så planen är att sambon lämnar och jag hämtar tidigt för att minska antalet timmar på förskolan! Funderar på att kanske jobba 90 eller 80% sen också? Jobbar ni andra heltid eller har/tänker ni gå ner i tid?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra till hösten. Byta tjänst inom förtaget, söka ny tjänst eller plugga. Sambon ska vara föräldraledig minst en dag i veckan och kan lämna 9 och hämta 15 de flesta dagar, så spelar inte så stor roll vad jag landar i. :)
 
Minns inte vilka som ammar och vilka som ger ersättning. Men kring 11-12 månader brukar de bli mer intresserade av amning igen (om de strulat tidigare), så då är det enklare att komplettera näringsintaget med bröstmjölk. Så vikten kanske tagit igen sig på slutet av perioden?

Ammar inte längre så det är tyvärr inte ett alternativ, men vi försöker med större mellanmål så kanske det löser sig..

Börjar alla förskolan i augusti? Vi planerar göra som med brorsan och börja i januari 2020. Fler som väntar?

Vi satsar på jan 2020 också! Men får se hur det blir med plats. Kömässigt ligger vi ganska bra till o i vår kommun finns många förskolor att välja mellan så vi hoppas att det löser sig!
 
Ammar inte längre så det är tyvärr inte ett alternativ, men vi försöker med större mellanmål så kanske det löser sig..
Åh vad synd! Har förstått att det är ganska vanligt att inte kunna/vilja amma hela det rekommenderade första året (har själv haft det väldigt tufft med amningen på olika sätt i flera månader nu). Då blir ofta viktuppgången skralare, när inte bröstmjölken kompletterar näringsintaget. Det tar ju tid att komma igång med maten. Men tids nog lär vikten komma ifatt. Och nu är ju värsta sjukdomssäsongen över snart, så risken att de blir sjuka och tappar aptiten minskar också
 
Åh vad synd! Har förstått att det är ganska vanligt att inte kunna/vilja amma hela det rekommenderade första året (har själv haft det väldigt tufft med amningen på olika sätt i flera månader nu). Då blir ofta viktuppgången skralare, när inte bröstmjölken kompletterar näringsintaget. Det tar ju tid att komma igång med maten. Men tids nog lär vikten komma ifatt. Och nu är ju värsta sjukdomssäsongen över snart, så risken att de blir sjuka och tappar aptiten minskar också

För oss blev det ganska snabbt så att bebis inte längre var intresserad av amningen när mat kom in i bilden. Det kanske hade gått att försöka komma igång igen men nu finns iaf ingen återvändo. Vi får kanske ge henne välling eller liknande om det inte hjälper med mer energitäta mellanmål. Hon har hela tiden haft god aptit och äter ganska stora portioner så jag har inte tänkt att det skulle vara ett problem att amningen är ur bilden.
 
Läkaren sa på vår ett års-kontroll att det är vanligt att barnen vid denna ålder ofta faller tillbaka till de kurvor där de startade som nyfödda. Det stämde bra på W nu, låg på +0.5 på både längd och vikt nu vid 1 års ålder. Samma som när han föddes. Stämmer det på er också @anonymApril ? Eller har hon dalat ner på kurvan mer än där hon startade?
 
Läkaren sa på vår ett års-kontroll att det är vanligt att barnen vid denna ålder ofta faller tillbaka till de kurvor där de startade som nyfödda. Det stämde bra på W nu, låg på +0.5 på både längd och vikt nu vid 1 års ålder. Samma som när han föddes. Stämmer det på er också @anonymApril ? Eller har hon dalat ner på kurvan mer än där hon startade?

Får kika i vårt häfte hur det ser ut, men bebis hade ganska hackig vikt i början så kan bli svårt att säga kanske. Eller var det vikten direkt efter födsel?
 
Får kika i vårt häfte hur det ser ut, men bebis hade ganska hackig vikt i början så kan bli svårt att säga kanske. Eller var det vikten direkt efter födsel?
Ja direkt vid födseln var det han menade. Så exempelvis om deras födelsevikt och längd var precis på kurvan när det föddes var det vanligt att barnen hamnade där igen vid ungefär 1 års ålder. Och det var ju självklart ingen "sanning" men att det ofta stämde på de flesta. Tänkte mest att jag ville nämna det eftersom du skrev att hon tappat på viktkurvan, kanske den håller på att jämna ut sig :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 638
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp