Vårföräldrar 2018 del 3

Dottern älskar som sagt att vandra omkring när vi håller henne i händerna.
Idag kom tanten som bor under oss och klagade om att det dunsar så uppe från oss. Och jag tror det kan vara dottern, som trots sin ringa storlek kan stampa när hon går.
Vet inte hur jag ska göra.. Hon måste ju få öva. Men jag vill inte ha störningsjouren på mig.
Vad gäller? Hur skulle ni gjort? Det är ju dagtid det gäller.
Tanten säger att hon inte kan koncentrera sig när hon läser och att lampan gungar.. Det sista tror jag kanske inte beror på min bebis..
Men ändå..
Åh, vill bo i hus!!
Att er lilla tös övar på att gå och hoppar och studsar runt lite under dagtid tycker jag känns som att det är normalt och ingenting som den under borde kunna klaga på. Men jag förstår ändå att man kan bli osäker på om man stör eller inte och att man inte vill vara "den jobbiga familjen som hörs". Men just nu låter din granne som den gnälliga tanten som inte kan läsa om det inte är knäpptyst. Och har ni ändå tänkt att flytta snart hade jag bara försökt ignorera henne så länge men kanske tänkt på vilka lekar man drar igång inomhus :p
 
Tack för pepp!
Jag la mig typ platt när hon kom förbi. Har bott i lägenhet sen jag var nitton och aldrig blivit klagad på. Och att det just är min bebis som "stör" skavde. Men du har såklart rätt!
I börja bodde bara äldre här, men nu godkänner bostadsbolaget barnfamiljer och det låter ju en del.
Ska verkligen ta med mig detta!
Kanske även i förebyggande prata med bovärden för att se vad de säger? Så jag förekommer ifall hon klagar dit?
Vi har tänkt byta lägenheten (hyresrätt) om några månader så jag vill inte få nån prick i protokollet.
Jag förstår det. Hade det varit jag så hade min haka fallit till golvet och jag blivit helt mållös.

Jag har suttit i bostadsrättsstyrelse. Och hade damen klagat till oss så hade vi skrattar gott och svarat henne att hon får läsa när bebis sover, skaffa öronproppar och stabilare lampa.

Har också sett diverse konstiga klagomål på grannar. Exempelvis att de har stökigt på sin uteplats, grillar hel kyckling på sin balkong (grillning med el och gasol ok enligt trivselreglerna) och har högljudd sex.
 
Jag skulle säga som det är. Att om det är nyuppkommet så är det er bebis som övar på att gå. Informera damen om vilka tider bebis sover middag, så kan hon styra sin läsning till de timmarna. Informera också om läggning och uppstigning (bebisar sover väl ofta 11-12 timmar/natt och vuxna ca 8). Samt vilka tider ni brukar sätta henne i matstolen för mat. Det torde ge damen gott om tid att läsa.

Informera också om att man har rätt att gå i sin lägenhet. Har hon synpunkter på det så kan hon tilläggsisolera sitt tak varsågod!

Och du kan upplysa henne om att det lär bli värre när bebis blir äldre och kör boby-car och häller ut fulla lådor med duplo och bilar på golvet (hennes tak). Då kan damen börja spara till en villa direkt.

/ Hon som haft tre olika grannar under sedan sonen föddes

Haha!

@Linn-Nora tror inte du behöver oroa dig alls, ni måste ju få leva och ditt barn måste få vara just ett barn. Tanten får lära sig leva med att ha ett barn som granne och det tror jag även din bovärd skulle hålla med om.
 
Har börjat känna lite längtan efter barn nr 2.. någon mer som börjar fundera i de banorna? Jag har alltid velat ha barn tätt men inte känt mig redo för nästa, förrän ganska nyligen.

Dock ska jag kunna få på mig min brudklänning i slutet av augusti så vi avvaktar tillsvidare. Men måste erkänna att jag har börjat snegla på en donkey duo :p
 
Nej, tror inte jag skulle klara av det. Har hellre 1 ärr än spricker eller behöva krysta fram ungen i timmar.
Ibland önskar jag däremot att jag visste exakt hur förlossningen skulle gå, för då kunde jag välja den naturliga vägen om jag blev garanterad att tex inte spricka och bli helt återställd där nere. Vill tex inte börja läcka, få skav av stygn eller sluta kunna ha samlag för att man tappat känseln eller blivit för stor där nere.

Tror mycket av kontrollbehovet har att göra med att jag aldrig egentligen velat ha barn, snarare varit livrädd för att bli gravid och föda ett barn, just för att jag vet att det påverkar kroppen så¨negativt mot vad det var innan.

Sen har vissa tur och får knappt bristningar eller liknande, men inget man kan räkna med.
Jag skulle säga som det är. Att om det är nyuppkommet så är det er bebis som övar på att gå. Informera damen om vilka tider bebis sover middag, så kan hon styra sin läsning till de timmarna. Informera också om läggning och uppstigning (bebisar sover väl ofta 11-12 timmar/natt och vuxna ca 8). Samt vilka tider ni brukar sätta henne i matstolen för mat. Det torde ge damen gott om tid att läsa.

Informera också om att man har rätt att gå i sin lägenhet. Har hon synpunkter på det så kan hon tilläggsisolera sitt tak varsågod!

Och du kan upplysa henne om att det lär bli värre när bebis blir äldre och kör boby-car och häller ut fulla lådor med duplo och bilar på golvet (hennes tak). Då kan damen börja spara till en villa direkt.

/ Hon som haft tre olika grannar under sedan sonen föddes
Att er lilla tös övar på att gå och hoppar och studsar runt lite under dagtid tycker jag känns som att det är normalt och ingenting som den under borde kunna klaga på. Men jag förstår ändå att man kan bli osäker på om man stör eller inte och att man inte vill vara "den jobbiga familjen som hörs". Men just nu låter din granne som den gnälliga tanten som inte kan läsa om det inte är knäpptyst. Och har ni ändå tänkt att flytta snart hade jag bara försökt ignorera henne så länge men kanske tänkt på vilka lekar man drar igång inomhus :p
Jag förstår det. Hade det varit jag så hade min haka fallit till golvet och jag blivit helt mållös.

Jag har suttit i bostadsrättsstyrelse. Och hade damen klagat till oss så hade vi skrattar gott och svarat henne att hon får läsa när bebis sover, skaffa öronproppar och stabilare lampa.

Har också sett diverse konstiga klagomål på grannar. Exempelvis att de har stökigt på sin uteplats, grillar hel kyckling på sin balkong (grillning med el och gasol ok enligt trivselreglerna) och har högljudd sex.
Haha!

@Linn-Nora tror inte du behöver oroa dig alls, ni måste ju få leva och ditt barn måste få vara just ett barn. Tanten får lära sig leva med att ha ett barn som granne och det tror jag även din bovärd skulle hålla med om.

Tack för svar och pepp!
Ni har rätt! Har landat i det idag lite och håller med om att hon är överkänslig. Jag har också haft barnfamiljer som nära grannar och visst har jag suckat ;) men har tänkt att det är så det är i flerfamiljshus. Det får tanten också göra. Eller se sig om efter hus eller seniorboende!
Ska inte låta min dotter hämmas av henne!
Tack igen :bow: :heart
 
Har börjat känna lite längtan efter barn nr 2.. någon mer som börjar fundera i de banorna? Jag har alltid velat ha barn tätt men inte känt mig redo för nästa, förrän ganska nyligen.

Dock ska jag kunna få på mig min brudklänning i slutet av augusti så vi avvaktar tillsvidare. Men måste erkänna att jag har börjat snegla på en donkey duo :p

Hör ju visserligen till sommartråden. Men vi funderar på en trea :angel: Har 18 månader mellan barnen nu. Skulle de ta sig så blir det 3 barn på dryga 3 år. (Födda dec-16 och juni-18)

Mannen skulle egentligen vilja vänta nått år men jag är redan 35 och känner att kroppen inte kommer klara en graviditet med ålderstillägg. Vilket han accepterar.
 
Har börjat känna lite längtan efter barn nr 2.. någon mer som börjar fundera i de banorna? Jag har alltid velat ha barn tätt men inte känt mig redo för nästa, förrän ganska nyligen.

Dock ska jag kunna få på mig min brudklänning i slutet av augusti så vi avvaktar tillsvidare. Men måste erkänna att jag har börjat snegla på en donkey duo :p
Vi börjar också bli sugna på en nr 2 :o Tänker att vi kanske börjar försöka i slutet av sommaren. Letar dock efter nytt jobb nu så skulle det bli att jag precis fått ett nytt jobb efter sommaren kanske vi skjuter på det lite. Men vi vill iaf försöka att bli gravida inom de här 1 år 9mån så man kan behålla den föräldrapenningen man har idag :)
 
Har börjat känna lite längtan efter barn nr 2.. någon mer som börjar fundera i de banorna? Jag har alltid velat ha barn tätt men inte känt mig redo för nästa, förrän ganska nyligen.

Dock ska jag kunna få på mig min brudklänning i slutet av augusti så vi avvaktar tillsvidare. Men måste erkänna att jag har börjat snegla på en donkey duo :p
Hör ju visserligen till sommartråden. Men vi funderar på en trea :angel: Har 18 månader mellan barnen nu. Skulle de ta sig så blir det 3 barn på dryga 3 år. (Födda dec-16 och juni-18)

Mannen skulle egentligen vilja vänta nått år men jag är redan 35 och känner att kroppen inte kommer klara en graviditet med ålderstillägg. Vilket han accepterar.
Omg tre barn på tre år!

Jag är klar. Helt klar! Så nu gör jag allt jag kan för att inte bli gravid. Satte in hormonspiral vid efterkontrollen och har knappt sex. Jag och maken är totalt slutkörda när sista barnet somnat ngn gång kring 21, så vi sitter bara bredvid varandra och stirrar framför oss.
 
Har inget sug alls efter ett tredje barn. ÄNTLIGEN har vi två barn som sover okej på natten och barn stora nog att lämna bort till barnvakt för ett dygn. Jag har slutat amma. Nu blir det bara bättre och roligare. Kan sörja lite att det inte blir någon fler förlossning och bebisbubbla, men en verklighetscheck i vardagen och jag inser att vi har mer än fullt upp med två barn.
 
Jag sällar mig till de som säger ingen mer! :) Men sonen var 1,5 när jag blev gravid med nr 2.

Idag hämtade E nappen när jag bad henne, kändes häftigt :) känns som att jag tänker lite olika kring barnens utveckling, fastnar kanske lite i att hon är "så liten" fortfarande. Nåt ni andra med flera barn upplever?
 
Har börjat känna lite längtan efter barn nr 2.. någon mer som börjar fundera i de banorna? Jag har alltid velat ha barn tätt men inte känt mig redo för nästa, förrän ganska nyligen.

Dock ska jag kunna få på mig min brudklänning i slutet av augusti så vi avvaktar tillsvidare. Men måste erkänna att jag har börjat snegla på en donkey duo :p
Vi velar. Längtan verkar dock komma mer och mer för oss bägge. Vi funderar på att försöka själva till jul, annars får vi se om vi försöker med nån av de embryon vi har i frysen.
 
Idag hämtade E nappen när jag bad henne, kändes häftigt :) känns som att jag tänker lite olika kring barnens utveckling, fastnar kanske lite i att hon är "så liten" fortfarande. Nåt ni andra med flera barn upplever?

Vet inte om jag förstår hur du menar. Att lilla är liten i förhållande till hur stora var vid samma ålder?

Så kan jag känna, men känns helt normalt utifrån att perspektivet är annorlunda när det är andra barnet. Sedan har mina barn olika typer av personlighet och har prioriterat olika färdigheter. Vi läste Alfonsböcker för stora när hon var ca året. Med H kan man läsa ett fåtal sidor i en pekbok, sedan flyger pekboken och han är påväg någonstans. I och för sig helt åldersadekvat. Ettåringar ÄR små, även om jag inte riktigt kände så med första barnet. :)
 
Vet inte om jag förstår hur du menar. Att lilla är liten i förhållande till hur stora var vid samma ålder?

Så kan jag känna, men känns helt normalt utifrån att perspektivet är annorlunda när det är andra barnet. Sedan har mina barn olika typer av personlighet och har prioriterat olika färdigheter. Vi läste Alfonsböcker för stora när hon var ca året. Med H kan man läsa ett fåtal sidor i en pekbok, sedan flyger pekboken och han är påväg någonstans. I och för sig helt åldersadekvat. Ettåringar ÄR små, även om jag inte riktigt kände så med första barnet. :)
Ja jag tror skillnaden främst är olika perspektiv. Att jag fastnar i att E fortfarande är så liten, medan första barnet var vi snarare igång och gjorde saker innan han var "mogen" dvs hade så stort utbyte av det. Mer än reflektion än problem.
 
Hör ju visserligen till sommartråden. Men vi funderar på en trea :angel: Har 18 månader mellan barnen nu. Skulle de ta sig så blir det 3 barn på dryga 3 år. (Födda dec-16 och juni-18)

Mannen skulle egentligen vilja vänta nått år men jag är redan 35 och känner att kroppen inte kommer klara en graviditet med ålderstillägg. Vilket han accepterar.

Tre barn på tre år är snabbt jobbat :) hoppas att det går vägen för er! Jag ser inte fram emot stressen kring försök, men kan faktiskt längta lite efter att vara gravid ändå.
 
Omg tre barn på tre år!

Jag är klar. Helt klar! Så nu gör jag allt jag kan för att inte bli gravid. Satte in hormonspiral vid efterkontrollen och har knappt sex. Jag och maken är totalt slutkörda när sista barnet somnat ngn gång kring 21, så vi sitter bara bredvid varandra och stirrar framför oss.

Haha alltså vi har ju bara ett barn än så länge men känner såå igen mig i det du skriver om kvällarna! Fast vi brukar ha klart nattningen senast 20:30 men det verkar inte spela någon roll för tröttheten :p
 
Haha alltså vi har ju bara ett barn än så länge men känner såå igen mig i det du skriver om kvällarna! Fast vi brukar ha klart nattningen senast 20:30 men det verkar inte spela någon roll för tröttheten :p
Oj vad sent era barn lägger sig :o Här lägger sig W vid 19- tiden, visst han kanske inte somnar på studs men vi lägger ju honom i sängen säger god natt och sätter oss på kontoret precis utanför hans rum och så somnar han gott där inom 10-15 min!

Idag när vi skulle lägga W så märkte vi att en av hans nappar nästan var helt sönder och "gummit" var påväg att lossna :nailbiting: Han har tre nappar i sängen och vi kollade mest igenom dom för att de blir så bösiga (kom på nu att detta är ett göteborgskt ord ;)) av hans ena nalle. Måste verkligen bli bättre på att kolla igenom napparna så det är hela, hade ju kunnat gå illa annars. Så ett tips till er andra, om ni är lika dåliga som vi på att kolla igenom napparna :crazy:
 
Oj vad sent era barn lägger sig :o Här lägger sig W vid 19- tiden, visst han kanske inte somnar på studs men vi lägger ju honom i sängen säger god natt och sätter oss på kontoret precis utanför hans rum och så somnar han gott där inom 10-15 min!

Idag när vi skulle lägga W så märkte vi att en av hans nappar nästan var helt sönder och "gummit" var påväg att lossna :nailbiting: Han har tre nappar i sängen och vi kollade mest igenom dom för att de blir så bösiga (kom på nu att detta är ett göteborgskt ord ;)) av hans ena nalle. Måste verkligen bli bättre på att kolla igenom napparna så det är hela, hade ju kunnat gå illa annars. Så ett tips till er andra, om ni är lika dåliga som vi på att kolla igenom napparna :crazy:

Åh 19 låter som värsta lyxen! Skönt för er:) Mycket obehagligt med nappen dock! Vi har precis kört en vända med utrensning, men det blir lätt långa perioder mellan så det är bra med en påminnelse :up:
 
Angående fler barn var vår plan från början att bara skaffa ett. Och det står vi fast vid. Dock kan jag sörja att inte få gå igenom graviditet, förlossning och nyfödingtiden igen, även om det var kämpigt stundtals. Men, det är en så liten del av att skaffa barn så det känns inte som ett tillräckligt starkt skäl ;)

Hur som helst, spännande med fler bebisar! 😍 Ska hålla tummarna för er alla när ni startar bebis verkstan 😊

För oss är det ettårskontroll på BVC imorgon. Min tjej är ju sist ut i tråden. Bävar för sprutorna 😥😣 men det är ju för nåt gott! Har även plan på att vaccinera hela familjen mot TBE sen. Finns rätt mycket sånt i våra trakter om jag fattat rätt.

En annan lite kul grej, vi kan inte sjunga eller spela Blinka lilla stjärna, bä bä vita lamm eller babblarnas godnattvisa för då börjar hon gråta 😉 Vet inte varför men jag antar att musiken får henne att känna nåt, eller så sjunger vi illa 😂

Nu kan hon peka ut sin mage, fötter (ibland) mamma, pappa och brandvarnaren 😉
 
Har vi de mest kvällströtta barnen i tråden? De somnar redan vid 18-18:30. Att få några timmar barnfri tid på kvällen är guld värt. I alla fall nu när de sover till 06. I vintras när H var igång redan 04:30 var jag inte fullt lika nöjd med rutinerna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp