Vårföräldrar 2018 del 3

Brukar natta min bebis vid åtta, men igår somnade hon sju, och sov till åtta i morse. Dock med en vakenstund på grund av blöjbyte i natt. Och amningar då. Men dessa sover hon igenom

Skönt med så lång nattsömn. :)

H somnade tydligen för tidigt igår. Kl 02:30 jollrade han glatt. Fick honom att somna om, men kl 05:00 var han igång igen. :meh:
Han skulle behöva sova ca 30 min ca kl 16:00, men jag kan omöjligt söva honom efter att jag hämtat storasyster på förskolan. Trixigt med två ibland.
 
Ja alltså, på större barn, som typ 1-2 åringar är byxblöjor oftast bra, men inte till mindre. Enligt mig då :)
Jag hade gärna haft en unge som man inte behövde jaga all dess vakna tid, för min del hade han gärna fått ligga där man lägger honom i ett par månader till :D
Men jag tröstar mig med att hans yngsta syster började åla vid 4 mån, kröp vid 5 och ställde sig mot möbler vid 6,5. Riktigt så illa är inte Oskar än :D

Barn är verkligen olika. Min stora tjej började hasa lite försiktigt på rumpan när hon var 9-10 mån. Mina två verkar på många sätt väldigt lika. Lillebror verkar inte ha bråttom han heller, det är fokus på finmotorik! :)
 
Barn är verkligen olika. Min stora tjej började hasa lite försiktigt på rumpan när hon var 9-10 mån. Mina två verkar på många sätt väldigt lika. Lillebror verkar inte ha bråttom han heller, det är fokus på finmotorik! :)
Här är det ingen fokus på finmotorik alls istället. Känns det som.
Men ja, barn är verkligen olika, även när det gäller syskon.
5-åringen tex började inte flytta på sig förrän hon var 8-9 mån och gick inte förrän hon var 15 mån. Men började prata tidigt.. Medans hennes lillasyster var tidig med att röra sig och det är först nu när hon snart ska fylla 3 som hon faktiskt pratar.
Men det är rätt kul när de är så olika :)
 
W har troligen åkt på vattenkoppor :( Vet att det inte är så speciellt vanligt att de får de innan de är 6 månader om mamman har haft det. Men som de ser ut nu så tyder symtomen tyvärr mot att det är det. 39,3 graders feber imorse. 39,1 två timmar efter alvedon. Prickar över hela kroppen och vattniga blåsor framförallt i hårbotten, runt munnen och halsen. Han har kliat sig rätt mycket på halsen. :( Behöver väll knappast nämna att det inte är en speciellt nöjd kille vi har här hemma :meh:
 
W har troligen åkt på vattenkoppor :( Vet att det inte är så speciellt vanligt att de får de innan de är 6 månader om mamman har haft det. Men som de ser ut nu så tyder symtomen tyvärr mot att det är det. 39,3 graders feber imorse. 39,1 två timmar efter alvedon. Prickar över hela kroppen och vattniga blåsor framförallt i hårbotten, runt munnen och halsen. Han har kliat sig rätt mycket på halsen. :( Behöver väll knappast nämna att det inte är en speciellt nöjd kille vi har här hemma :meh:
Det är inte Höstblåsor då?
Eller härliga svinkoppor?
 
Det är inte Höstblåsor då?
Eller härliga svinkoppor?
Vi kan ju såklart inte veta helt säkert för vi har ju inte tagit några tester. Men pratade med 1177 och de trodde vattenkoppar just för att han hade blåsor/prickar i hårbotten och det var egentligen bara vattenkoppor som satte sig just där. Men såklart är vi inte helt säkra utan skulle avvakta och se hur prickarna utvecklar sig.
 
W har troligen åkt på vattenkoppor :( Vet att det inte är så speciellt vanligt att de får de innan de är 6 månader om mamman har haft det. Men som de ser ut nu så tyder symtomen tyvärr mot att det är det. 39,3 graders feber imorse. 39,1 två timmar efter alvedon. Prickar över hela kroppen och vattniga blåsor framförallt i hårbotten, runt munnen och halsen. Han har kliat sig rätt mycket på halsen. :( Behöver väll knappast nämna att det inte är en speciellt nöjd kille vi har här hemma :meh:

Ajdå. Hoppas det inte blir alltför jobbigt för honom!

Min stora fick vattkoppor när hon var precis 7 månader. Det tycktes då vara nästan osannolikt pga åldern, men vi visste direkt att det var vattkoppor då hon blivit utsatt för smittan. Inget vi var medvetena om när hon blev smittad, förtydligar det då finns de som smittar medvetet. Hon blev i alla fall inte så dålig och det sägs att det ofta blir lindrigt när de är så små!
 
Nu är vi rätt säkra på att det inte är vattkoppor utan höstblåsor W har fått. Under dagen har utslagen utvecklat sig till tydliga höstblåsor runt mun, hals, fötter och händer. Sen har han utslag lite här och var också men det smittar ju ordentligt så om han tar på sin kropp så smittar det ju dit. 40 graders feber har han kommit upp till också :cry: Nu ikväll fick vi iaf i honom ett par skedar klämmis och lite ersättning.
 
Nu är vi rätt säkra på att det inte är vattkoppor utan höstblåsor W har fått. Under dagen har utslagen utvecklat sig till tydliga höstblåsor runt mun, hals, fötter och händer. Sen har han utslag lite här och var också men det smittar ju ordentligt så om han tar på sin kropp så smittar det ju dit. 40 graders feber har han kommit upp till också :cry: Nu ikväll fick vi iaf i honom ett par skedar klämmis och lite ersättning.

Stackars liten! Hoppas det inte blir så långdraget!
 
Det hade inte vänt för oss. S lurades bara lite. Herregud alltså, var man inte lite knäpp i skallen innan det här så är det inte långt borta med något kroniskt snart... S sover ännu sämre än vanligt! Skriker och är helt otröstlig i flera timmar varje natt!

Pratat med bvc (förresten stor grabb - 73 cm o 9,5 kg på 7 månaderskollen!) och där tycker dem att vi ska sluta med mat på natten, för han äter ju som en vuxen på dagtid - och ska således inte behöva äta på nätterna. Han är dessutom supersvullen i munnen och bajsar som aldrig förr, så även tänder är på gång. Måtte detta gå över snart! Två månader har det hållt på nu. Två månader. :banghead:
 
Det hade inte vänt för oss. S lurades bara lite. Herregud alltså, var man inte lite knäpp i skallen innan det här så är det inte långt borta med något kroniskt snart... S sover ännu sämre än vanligt! Skriker och är helt otröstlig i flera timmar varje natt!

Pratat med bvc (förresten stor grabb - 73 cm o 9,5 kg på 7 månaderskollen!) och där tycker dem att vi ska sluta med mat på natten, för han äter ju som en vuxen på dagtid - och ska således inte behöva äta på nätterna. Han är dessutom supersvullen i munnen och bajsar som aldrig förr, så även tänder är på gång. Måtte detta gå över snart! Två månader har det hållt på nu. Två månader. :banghead:
Observera att ”hela natten” för en sjumånaders är 5-6 timmar. En så liten klarar sig inte utan mat från den läggs tills man tar upp bebis på morgonen.
 
Alltså det här är nig det jobbigaste jag vart med om, dessa höstblåsor är ju hemska! Han har inte lika mycket feber idag men man ser ju att han har så otroligt ont! Han kan/vill inte ha napp pga. blåsorna och han äter knappt nått! Vi får i honom några skedar av klämmisar och nån klunk vatten få och då! Det är smått omöjligt att få honom att sova för han vill ju egentligen ha nappen och så är han antagligen lite hungrig också :cry:
Här kommer två bilder på hur han ser ut nu :cry:
 

Bifogade filer

  • F1816950-C36D-4375-A784-F193E3C2FEEF.jpeg
    F1816950-C36D-4375-A784-F193E3C2FEEF.jpeg
    230,9 KB · Visningar: 39
Observera att ”hela natten” för en sjumånaders är 5-6 timmar. En så liten klarar sig inte utan mat från den läggs tills man tar upp bebis på morgonen.

Innan det här kaoset började så sov han hela nätterna utan mat, slutade äta mellan 22-06 redan när han var 1,5 månad gammal. Han var redan då stor och låg 2 kurvor över medel så jag är inte så orolig att han inte får/fått i sig tillräckligt med mat :)
 
Alltså det här är nig det jobbigaste jag vart med om, dessa höstblåsor är ju hemska! Han har inte lika mycket feber idag men man ser ju att han har så otroligt ont! Han kan/vill inte ha napp pga. blåsorna och han äter knappt nått! Vi får i honom några skedar av klämmisar och nån klunk vatten få och då! Det är smått omöjligt att få honom att sova för han vill ju egentligen ha nappen och så är han antagligen lite hungrig också :cry:
Här kommer två bilder på hur han ser ut nu :cry:


Åh! Stackars lilla barn! :heart Måste vara hemskt med dem där höstblåsorna! Vi har haft turen att slippa dem, på båda barnen (peppar peppar!)! Hur länge brukar de sitta?
 
Ah, i vanliga fall, eller till för nån vecka sen sov hon ofta minst en och en halv timme på förmiddagen och en till två (ibland tre) timmar på eftermiddagen, plus ett kort pass i vagnen. Nu blir det mindre och mindre. Märker ju att hon är trött men varken liggamma eller sängen funkar. En stund i vagnen somnar hon men inte mer än max en halvtimme..
Vet ju att hon somnar förr eller senare. Men ändå.



Brukar natta min bebis vid åtta, men igår somnade hon sju, och sov till åtta i morse. Dock med en vakenstund på grund av blöjbyte i natt. Och amningar då. Men dessa sover hon igenom
E sover kasst dagtid för tillfället. Och är väldigt bestämd om vilket bröst hon ska ha så hon kan vara hungrig och gråta fram till jag vänder mig om vid liggamning.
 
Alltså det här är nig det jobbigaste jag vart med om, dessa höstblåsor är ju hemska! Han har inte lika mycket feber idag men man ser ju att han har så otroligt ont! Han kan/vill inte ha napp pga. blåsorna och han äter knappt nått! Vi får i honom några skedar av klämmisar och nån klunk vatten få och då! Det är smått omöjligt att få honom att sova för han vill ju egentligen ha nappen och så är han antagligen lite hungrig också :cry:
Här kommer två bilder på hur han ser ut nu :cry:
Men stackars liten :( :heart
 
Alltså det här är nig det jobbigaste jag vart med om, dessa höstblåsor är ju hemska! Han har inte lika mycket feber idag men man ser ju att han har så otroligt ont! Han kan/vill inte ha napp pga. blåsorna och han äter knappt nått! Vi får i honom några skedar av klämmisar och nån klunk vatten få och då! Det är smått omöjligt att få honom att sova för han vill ju egentligen ha nappen och så är han antagligen lite hungrig också :cry:
Här kommer två bilder på hur han ser ut nu :cry:
Åh stackarn!

Jag fruktar verkligen höstblåsor! ”Blåssjukdomarna” är verkligen otrevliga! Har själv haft svinkoppors som vuxen. Höstblåsor burkar ju kunna smitta friskt på förskolan så här års :-(. Hoppas hoppas hoppas vi slipper!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 628
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp