Vårföräldrar 2018 del 3

Då antar jag att ni redan är färdiginskolade? Har allt gått bra?
Ja, det blir ju verkligen nått helt nytt att båda ska jobba :o Hur ska man hinna med allt? Är ganska så säker på att jag ska vara föräldraledig på måndagar. Vet att vi diskuterat de tidigare i tråden, men jobbar ni andra heltid eller hur ser det ut?


Jag jobbar 75% men har sagt upp mig från jobbet och kommer plugga istället. Hoppas kunna styra tiden lite själv.
Min man är hemma och pluggar samtidigt men ska börja jobba snart. Hoppas få förskola till årsskiftet, men det är lite oklart😮 Det får lösa sig genom pusslande!
 
Här kommer en liten fråga till er andra, är det någon av era små som haft en mammig eller pappig fas hittills? Här är det nämligen extremt mammigt och jag börjar fundera på hur man ska tackla det.. Börjar kännas lite som att det inte kommer att släppa.
 
W är extremt pappig just nu! Eller det var värre precis innan semestern nu är det lite bättre men det är pappa som är favoriten ;) Han hade någon mammig period när han var mindre, det tyckte jag var ganska jobbigt men det gick ju över och har nu istället vänt! Så jag skulle nog bara försöka stå ut, tror det där går i perioder.
Är det du som är hemma? Eller delade ni upp veckodagarna imellan er? Ursäkta att jag inte kommer ihåg :o
 
Vi kör inskolning på förskola om några veckor. Kommer bli toppen tror jag. Han älskar att vara på förskolan och vi får knappt med oss honom hem när vi hämtar storasyster. Jag ska plugga i höst och mannen vara ledig fredagar, så vi kör så mycket/lite förskola som blir lagom för honom.

Han är fortfarande en äventyrlig rymmare. Tröttnar på lekplatser efter några minuter, alltid påväg vidare och helst uppåt! Dras till alla typer av fordon och älskar hundar och katter.

Hade en mammig period i våras men nu är det verkligen varken eller. Vi har varit hemma båda två sedan veckan innan midsommar och det kanske bidrar till att han inte favoriserar någon av oss.
 
W är extremt pappig just nu! Eller det var värre precis innan semestern nu är det lite bättre men det är pappa som är favoriten ;) Han hade någon mammig period när han var mindre, det tyckte jag var ganska jobbigt men det gick ju över och har nu istället vänt! Så jag skulle nog bara försöka stå ut, tror det där går i perioder.
Är det du som är hemma? Eller delade ni upp veckodagarna imellan er? Ursäkta att jag inte kommer ihåg :o

Okej, skönt att höra att det inte är samma hela tiden och bara fortsätter...

Just nu är jag hemma, vi byttes av i början av juli men hon hade redan börjat bli mammig veckorna innan då jag fortfarande jobbade. Nu har vi båda semester så det går bättre, men någon kväll när jag skulle iväg förrförra veckan skrek hon otröstligt tills hon somnade av utmattning :( skitjobbigt för oss alla. Vissa dagar faller hon tex samman för sådana saker som att jag går på toa med stängd dörr, trots att hon har sin pappa där (eller någon annan person hon är trygg med). För bådas skull, men särskilt för hennes, vore det nog bra om det planade ut lite.
 
Usch vilken dag det blev! Lillan har fortsatt ha feber och vi fick åka iväg till vårdcentralen här på landet. Infektionsprovet var positivt så vi slussades vidare en dryg timme bort till närmsta barnakut. Där blev vi kvar större delen av dagen medan de tog prover och gjorde undersökningar. Men till slut så kom de i alla fall fram till att allt tydde på att infektionen var påväg bort och inte berodde på något allvarligt. Väldigt skönt, men usch vilken pers :( att tvingas hålla fast sitt skrikande, ledsna barn när de ska ta prover känns verkligen inget vidare i mammahjärtat.

Men alltså jag måste säga det, vilket bemötande vi har fått! Det må vara mer än trippla tiden till närmsta sjukhus här, men det är en helt annan känsla. Mycket mer personligt och lugnt. De sa att det kunde bli ”lång väntetid” när vi kom, och ställde in oss på ca 5-6 h i väntrummet. 15 min senare var det vi.. hehe.

Men med det sagt så hoppas jag ändå på att vi slipper fler besök dit!
 
Vilken jobbig dag :( Men skönt att ni fick svar på att infektionen är påväg bort. Då är hon förhoppningsvis bra igen om ett par dagar :)

Härligt med bemötandet! Och 15 minuter kan man ju knappast kalla väntetid ;) Var det Uddevalla eller Strömstad ni fick åka till eller?
 
Okej, skönt att höra att det inte är samma hela tiden och bara fortsätter...

Just nu är jag hemma, vi byttes av i början av juli men hon hade redan börjat bli mammig veckorna innan då jag fortfarande jobbade. Nu har vi båda semester så det går bättre, men någon kväll när jag skulle iväg förrförra veckan skrek hon otröstligt tills hon somnade av utmattning :( skitjobbigt för oss alla. Vissa dagar faller hon tex samman för sådana saker som att jag går på toa med stängd dörr, trots att hon har sin pappa där (eller någon annan person hon är trygg med). För bådas skull, men särskilt för hennes, vore det nog bra om det planade ut lite.
Gå på toa med stängd dörr:eek:, vilken utopi:D.
 
Vilken jobbig dag :( Men skönt att ni fick svar på att infektionen är påväg bort. Då är hon förhoppningsvis bra igen om ett par dagar :)

Härligt med bemötandet! Och 15 minuter kan man ju knappast kalla väntetid ;) Var det Uddevalla eller Strömstad ni fick åka till eller?

Hehe nej eller hur, lillan hann knappt börja leka med alla roliga grejer de hade där :p Vi fick åka till Trollhättan, (NÄL).
 
Haha ja men när båda är hemma tänker jag att man kan lyxa till det med stängd dörr ;)
Absolut det tycker egentligen jag också , men tyvärr har vi fått börja dela även såna stunder ihop här hemma;). Lilla blir djupt kränkt om jag stänger, stora har iaf börjat fråga lite försynt om hon får komma in. Oftast slutar det med att lilla sitter i mitt knä, och stora sitter på golvet och klappar ena katten som också är orimligt sällskaplig:D.
 
Här var det egentligens dags för inskolningsvecka nr två men W har blivit sjuk :( Är ju inte alls förvånande egentligen men känns ändå lite segt att det blev mitt i inskolningen. Hoppas han eventuellt kan gå i slutet av veckan! Vi hade dock i åtanke att det kunde bli så här så sambon har inte planerat att vara på jobbet nästa vecka heller så det är inte hela världen om inskolningen får fortsätta nästa vecka istället.
 
Här var det egentligens dags för inskolningsvecka nr två men W har blivit sjuk :( Är ju inte alls förvånande egentligen men känns ändå lite segt att det blev mitt i inskolningen. Hoppas han eventuellt kan gå i slutet av veckan! Vi hade dock i åtanke att det kunde bli så här så sambon har inte planerat att vara på jobbet nästa vecka heller så det är inte hela världen om inskolningen får fortsätta nästa vecka istället.

Vad typiskt! Tur i oturen då att ni hade planerat för det. Vi har precis blivit erbjudna plats till vårterminen och kommer nog tacka ja..
 
Äntligen en frisk liten tjej! Infektionen måste ha varit på en av de sista dagarna när vi var iväg till sjukhuset, för efter det hade hon ingen mer feber. Man undrar ju vad det var, ingen annan blev smittad (inte ens lillkusinen som blev petad i munnen..) Hur som helst skönt att det är över!
 
Vad typiskt! Tur i oturen då att ni hade planerat för det. Vi har precis blivit erbjudna plats till vårterminen och kommer nog tacka ja..

Spännande med förskoleplats. Skönt att kunna få besked så lång tid i förväg även till vårterminens start. Har ni fått plats på ert önskade alternativ?
 
Spännande med förskoleplats. Skönt att kunna få besked så lång tid i förväg även till vårterminens start. Har ni fått plats på ert önskade alternativ?

Ja det är skönt, fast nackdelen är att vi även måste bestämma oss nu direkt. Men det är iaf topp-två-kandidaten så det känns bra! (Topp ett är egentligen förmodligen en något sämre förskola men på promenadavstånd, så för min del får det gärna bli denna).
 
Blev ju ett uppehåll i inskolningen förra veckan eftersom han blev sjuk så vi kör andra inskolningsveckan nu istället! Var första dagen han skulle sova där själv idag! De sover ju på madrass på golvet men han är ju van att sova middag i vagnen hemma så han hade inte kunnat somna men de hade en vagn där som de lagt honom i och då hade han somnat direkt! Så nu har vi kommit överens om att vi tar med vagnen så han får sova i den tills han känner sig helt trygg med att sova med de andra på golvet!

Har börjat få lite ångest över tiderna han kommer behöva vara på förskolan! Jag har fått nytt jobb där jag slutar lite senare än nuvarande jobb samt att jag inte vill vara föräldraledig nu i början på det nya jobbet så det kommer bli 5 dagar i veckan mellan 7.15-16! Är ju längre tider än man är på jobbet själv :crazy: Sambon har egen firma och har sagt att han ska försöka jobba på så han kan hämta tidigare så ofta det går! Försöker tänka på grannens ord när hon sa att jag var alltid den som blev lämnad först och hämtad sist och jag mår ju bra idag;)
 
Blev ju ett uppehåll i inskolningen förra veckan eftersom han blev sjuk så vi kör andra inskolningsveckan nu istället! Var första dagen han skulle sova där själv idag! De sover ju på madrass på golvet men han är ju van att sova middag i vagnen hemma så han hade inte kunnat somna men de hade en vagn där som de lagt honom i och då hade han somnat direkt! Så nu har vi kommit överens om att vi tar med vagnen så han får sova i den tills han känner sig helt trygg med att sova med de andra på golvet!

Har börjat få lite ångest över tiderna han kommer behöva vara på förskolan! Jag har fått nytt jobb där jag slutar lite senare än nuvarande jobb samt att jag inte vill vara föräldraledig nu i början på det nya jobbet så det kommer bli 5 dagar i veckan mellan 7.15-16! Är ju längre tider än man är på jobbet själv :crazy: Sambon har egen firma och har sagt att han ska försöka jobba på så han kan hämta tidigare så ofta det går! Försöker tänka på grannens ord när hon sa att jag var alltid den som blev lämnad först och hämtad sist och jag mår ju bra idag;)

Skönt att det gick att lösa med vagnen :) Förstår att det inte känns så roligt att lämna länge på förskolan när barnet är ny i miljön, men det går säkert bra, har han någon pedagog som han knyter an till lite extra? Om det inte fungerar tror jag ni kommer märka det.
 
Skönt att det gick att lösa med vagnen :) Förstår att det inte känns så roligt att lämna länge på förskolan när barnet är ny i miljön, men det går säkert bra, har han någon pedagog som han knyter an till lite extra? Om det inte fungerar tror jag ni kommer märka det.
Ja, det var smidigt att han kan få sova i vagnen nu i början! Det gav verkligen en bra bild av förskolan att de är så flexibla för att göra det bästa för barnen :up:
Nu är det ju sambon som sköter inskolningen så har inte jättebra koll på om han har knutit an till någon speciell pedagog men han verkar lita på dom då han kan sitta i knät en stund om han blir ledsen! Pedagogerna har även förstått vikten av ”den gyllene snutten” ;) Den löser många problem:D Så egentligen är jag inte orolig att han inte trivs eller känner sig trygg utan bara att jag tidigare vart inställd på 4 dagars veckor och lite kortare dagar som helt plötsligt blev nått helt annat i och med nya jobbet! Som jag förvisso är superglad över att ha fått:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 002
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 813
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp