Vårföräldrar 2018 del 3

Vad mysigt! Hur stor åldersskillnad är det till det/de äldre syskonen?

Vår lilltjej älskar också det där garaget! Hehe. Vi har inget själva men hennes mormor o morfar har o hon pular alltid med det när vi är där (trots mååånga valmöjligheter).

Det är knappt 2,5 år mellan dem. Storasyster är stora idolen. H retas ibland med henne men de har oftast väldigt kul ihop. De har nyligen börjat sova ihop och sover tätt ihop som kattungar ibland, så gulligt. :love:

Ja det där garaget är suveränt och väldigt tåligt. Stor favorit som båda barnen gärna leker med.:)
 
Hur har det gått med förskolan @anonymApril? Trivs hon?

Hon börjar trivas iaf, men nu har hon inte varit där på ännu en vecka så det kommer nog vara kämpigt när hon ska dit igen. Hon har knutit an till en pedagog men när denne inte är där går det sämre. Men vissa dagar har jag lämnat utan tårar och fått tillbaka en väldigt glad liten tjej. Hon blir dock väldigt trött, trots att hon går ca 8:30-14:30 bara. Så man märker att det är lite kämpigt för henne..

Tanken är att hon ska återgå på måndag men jag är kluven (fortfarande, trots mitt tjat i andra tråden :o ).. det går feber/hosta på föris efter sportlovet och både jag o dottern är ju lite i riskgrupp för Corona, även nära anhörig. Skitsvårt att resonera kring. Man kan ju inte stänga in sig helt liksom! Och desto längre hon är borta från fsk desto svårare blir det för henne att komma tillbaka, just eftersom hon inte riktigt är trygg där än..
 
Har era börjat hitta på? Vad gillar de att göra?
Här är det framförallt fordon som är största intresset. Han är helt grym på olika typer av fordon och kan rabbla upp alla trots svåra ord som grävmaskin, skoter och flygplan mm.
Tågbanan är ju en favorit annars och där kan han sitta och leka själv en bra stund. När han leker i sitt kök bjuder han oss gärna på mat och dricka :)
I övrigt känns det som han fortfarande är inne i en jobbig fas där han växlar mellan att vara världens goaste och gladaste kille till att bryta ihop fullständigt och inget hjälper. Men antar att det hör åldern till.
 
Hon börjar trivas iaf, men nu har hon inte varit där på ännu en vecka så det kommer nog vara kämpigt när hon ska dit igen. Hon har knutit an till en pedagog men när denne inte är där går det sämre. Men vissa dagar har jag lämnat utan tårar och fått tillbaka en väldigt glad liten tjej. Hon blir dock väldigt trött, trots att hon går ca 8:30-14:30 bara. Så man märker att det är lite kämpigt för henne..

Tanken är att hon ska återgå på måndag men jag är kluven (fortfarande, trots mitt tjat i andra tråden :o ).. det går feber/hosta på föris efter sportlovet och både jag o dottern är ju lite i riskgrupp för Corona, även nära anhörig. Skitsvårt att resonera kring. Man kan ju inte stänga in sig helt liksom! Och desto längre hon är borta från fsk desto svårare blir det för henne att komma tillbaka, just eftersom hon inte riktigt är trygg där än..

Ja kontinuitet är bra, svårt att hålla under sjukdomsperioden såklart. H har alltid varit väldigt glad i förskolan, rusat in för lämning. Men så var han sjuk i januari och efter det blev det kämpigt ett tag, nu är han glad vid lämningen igen.

Angående corona är ju risken för smittspridning i Sverige låg, så länge ni inte umgås med någon som varit i riskområde och de nu kända riskområdena har ju varit kända ett tag tänker jag.

Blir det en allmän spridning i vårt närområde skulle vi säkert ha barnen hemma, för vi har möjlighet. Inte för att vi är specifikt oroliga för corona, vi gör detsamma vid magsjuka. Men det känns avlägset just nu.

Skönt att hon börjat trivas i alla fall!
 
Senast ändrad:
Här är det framförallt fordon som är största intresset. Han är helt grym på olika typer av fordon och kan rabbla upp alla trots svåra ord som grävmaskin, skoter och flygplan mm.
Tågbanan är ju en favorit annars och där kan han sitta och leka själv en bra stund. När han leker i sitt kök bjuder han oss gärna på mat och dricka :)
I övrigt känns det som han fortfarande är inne i en jobbig fas där han växlar mellan att vara världens goaste och gladaste kille till att bryta ihop fullständigt och inget hjälper. Men antar att det hör åldern till.

Här har vi också en fordonsentusiast, grävskopa är nog favoriten.:)
 
Här är det framförallt fordon som är största intresset. Han är helt grym på olika typer av fordon och kan rabbla upp alla trots svåra ord som grävmaskin, skoter och flygplan mm.
Tågbanan är ju en favorit annars och där kan han sitta och leka själv en bra stund. När han leker i sitt kök bjuder han oss gärna på mat och dricka :)
I övrigt känns det som han fortfarande är inne i en jobbig fas där han växlar mellan att vara världens goaste och gladaste kille till att bryta ihop fullständigt och inget hjälper. Men antar att det hör åldern till.

Vad roligt med tågbana! Bygger han något själv eller leker han mest? Funderar på om det kanske kan vara ngt för dottern.. hon gillar också fordon men vi har aldrig testat något sådant. Känns som en kul grej för oss föräldrar att leka med också ;) hehe

Vad jobbigt att han fortfarande har det kämpigt. Får hoppas att det går över snart.. Det blir ju jobbigt för samtliga inblandade i längden, särskilt om inget hjälper i de stunderna.
 
Vad roligt med tågbana! Bygger han något själv eller leker han mest? Funderar på om det kanske kan vara ngt för dottern.. hon gillar också fordon men vi har aldrig testat något sådant. Känns som en kul grej för oss föräldrar att leka med också ;) hehe

Vad jobbigt att han fortfarande har det kämpigt. Får hoppas att det går över snart.. Det blir ju jobbigt för samtliga inblandade i längden, särskilt om inget hjälper i de stunderna.
Finns hyfsat billiga självkörande lok. Vi har Brio och Brio-kompatibla tåg och tågbanor (mycket billigare än Brio). Man får dock hålla undan klåfingriga små barn som bara ska trycka på alla knappar och köra loket åt fel håll mot vad hjulen snurrar :angel: :D.
 
Vad roligt med tågbana! Bygger han något själv eller leker han mest? Funderar på om det kanske kan vara ngt för dottern.. hon gillar också fordon men vi har aldrig testat något sådant. Känns som en kul grej för oss föräldrar att leka med också ;) hehe

Vad jobbigt att han fortfarande har det kämpigt. Får hoppas att det går över snart.. Det blir ju jobbigt för samtliga inblandade i längden, särskilt om inget hjälper i de stunderna.
Han bygger faktiskt själv, dock får han ju inte ihop det till någon bana som man kan köra runt runt utan blir ju mest en lång snirklig väg. Så oftast hjälps vi åt så att det blir en "riktig" bana. Vi har brios tågbana, de är ju lite dyrare men det har vi tyckt att det var värt eftersom det är leksaker han använder mycket och gillar iden att man bara kan köpa till fler delar.
 
Finns hyfsat billiga självkörande lok. Vi har Brio och Brio-kompatibla tåg och tågbanor (mycket billigare än Brio). Man får dock hålla undan klåfingriga små barn som bara ska trycka på alla knappar och köra loket åt fel håll mot vad hjulen snurrar :angel: :D.
Åh vi köpte också ett självkörande lok och W blir så arg när vi sätter på det på hans tågbana ;) Han vill köra med tågen själv. Så nu står det bara i hans hylla :angel:
 
Angående självkörande tåg så måste jag rekommendera duplos. Kul både med banan och på golvet som det är. Passar småbarn bättre än de mindre briotågen tycker jag. Vi har självkörande briotåg också så körs mycket tåg här.:D Men köp begagnat.;)
 
Måste bara skriva en liten uppdatering från oss! Det har plötsligt bara hänt något här senaste veckan, en jättestor förändring: dottern har börjat leka låtsaslekar! Så himla häftigt! Hon kan hålla på hur länge som helst att pyssla om dockan och gossedjuren. Hon ger dem tex mat, bäddar ner och plåstrar om när de är ledsna. Samtidigt pratar hon för sig själv med dem och tillskriver dem känslor. Hon leker även med duplo, och då är alltid samma gubbe mamman. Gubbarna får rida o annat. Känns väldigt roligt att det börjar komma :) främst för att hon kan leka självständigt en stund o ändå ha roligt. Har era börjat hitta på? Vad gillar de att göra?

Vad kul med uppdateringar från er alla :)

Är det inte dags för första tvååringen i tråden snart? Eller har jag missat? Kommer inte ihåg när alla är födda ;) Kanske ska lägga in listan igen :)

Hur som helst så leks det ganska sällan ensamt här, om vi inte är ute. Då är det roligaste just nu att ta grus eller pinnar eller nåt annat på marken och samla ihop det på nåt annat ställe i små högar ;) Hjärna på en gunga eller bänk eller så. Så det blir en del "städande" även ute när vi är klara på lekplatsen ;)
Hon har även börjat benämna figurer i barnprogram som exempelvis "mamma" eller "pappa" eller sig själv. Gissar att det är något förstadie till låtsaslekar. Även lådknopparna i köket kan vara mamma eller pappa ;)
I morse var det två nallar som skulle pussas och kramas en massa, så gulligt :love:
En väldigt kärleksfull tjej! På morgnarna går hon upp och ska gör luftpussar till sina leksaker, TV:n, våra kaffekoppar, osv osv ;)
 
Ja kontinuitet är bra, svårt att hålla under sjukdomsperioden såklart. H har alltid varit väldigt glad i förskolan, rusat in för lämning. Men så var han sjuk i januari och efter det blev det kämpigt ett tag, nu är han glad vid lämningen igen.

Angående corona är ju risken för smittspridning i Sverige låg, så länge ni inte umgås med någon som varit i riskområde och de nu kända riskområdena har ju varit kända ett tag tänker jag.

Blir det en allmän spridning i vårt närområde skulle vi säkert ha barnen hemma, för vi har möjlighet. Inte för att vi är specifikt oroliga för corona, vi gör detsamma vid magsjuka. Men det känns avlägset just nu.

Skönt att hon börjat trivas i alla fall!

Härligt med en liten som gillar sin förskola, gör ju lämningar lättare :) Imorse var det dags för lillan igen efter en vecka hemma, det gick bra! Inga tårar utan hon gick rakt in genom grinden till sin favvofröken. Jätteskönt.
 
Vad kul med uppdateringar från er alla :)

Är det inte dags för första tvååringen i tråden snart? Eller har jag missat? Kommer inte ihåg när alla är födda ;) Kanske ska lägga in listan igen :)

Hur som helst så leks det ganska sällan ensamt här, om vi inte är ute. Då är det roligaste just nu att ta grus eller pinnar eller nåt annat på marken och samla ihop det på nåt annat ställe i små högar ;) Hjärna på en gunga eller bänk eller så. Så det blir en del "städande" även ute när vi är klara på lekplatsen ;)
Hon har även börjat benämna figurer i barnprogram som exempelvis "mamma" eller "pappa" eller sig själv. Gissar att det är något förstadie till låtsaslekar. Även lådknopparna i köket kan vara mamma eller pappa ;)
I morse var det två nallar som skulle pussas och kramas en massa, så gulligt :love:
En väldigt kärleksfull tjej! På morgnarna går hon upp och ska gör luftpussar till sina leksaker, TV:n, våra kaffekoppar, osv osv ;)

Har också dålig koll... lillan fyller den 13:de april men av det jag minns var det ett gäng före!

Mysigt att se de empatiska sidorna ta plats och ges uttryck:)
 
Har också dålig koll... lillan fyller den 13:de april men av det jag minns var det ett gäng före!

Mysigt att se de empatiska sidorna ta plats och ges uttryck:)


Hittade en lista, lägger in den :)

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
16/4 hemlig, pojke Benjamin (akutsnitt pga anemi hos liten, beräknad 29/5 enligt RUL), 2366g och 48 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm:)
4/5 Anonymusen, en pojke (beräknad 6/5), 3945 g, 52 cm
8/5 Kaki, en pojke (beräknad 1/5), 3690g 51cm
8/5 Minusgraader, flicka Vera (beräknad 29/4), 3305g , 49cm.
8/5 Lo_, Pojke Vide, 3550g, 50cm
10/5 Iglatjarn, Molly 2890gr, 47cm lång.
10/5 domesticus, flicka Thea (beräknad 11/5),
3635 g, 50 cm
17/5 Tingeling84, pojke Melker 2992gr,50 cm. (Beräknad 30/5,igångsatt 17/5)
31/5 Linn-Nora flicka, 51 cm 3000 gram. (Beräknad 25/5)


Ja, det är så kul! Det blir liksom om möjligt mer och mer personlighet :)
Men vilket humör en sån liten kropp kan besitta :o Hon kan bli så arg, när hon inte får som hon vill! Och ibland måste vi ju säga nej ;)
Flera gånger har jag fått bära hem skrikande unge från lekplatsen för att jag fryser eller vi måste äta, hon hade kunnat fortsätta länge till tack så mycket ;)
 
Jahopp, när lillan äntligen har hållit sig vid gott mod vid lämningar under en hel vecka börjar det nog bli dags att ta henne ifrån verksamheten en tid framöver. Vi bor ju tyvärr i Sthlmsområdet och det är nästan inga barn på förskolan pga smittan (de är hemma med hosta/feber). Lär inte bli några höjdarveckor hemma eftersom hon samtidigt som att hon upptäckte ett helt nytt sätt att leka verkar ha upptäckt tvåårstrotsen också... Så nu skriks det för full hals här hemma pga av ingenting alls till synes.. Väldigt påfrestande. Tur att hon är en kramig liten solstråle för det mesta, så att man hinner glömma trotsen mellan varven ;)
 
Jahopp, när lillan äntligen har hållit sig vid gott mod vid lämningar under en hel vecka börjar det nog bli dags att ta henne ifrån verksamheten en tid framöver. Vi bor ju tyvärr i Sthlmsområdet och det är nästan inga barn på förskolan pga smittan (de är hemma med hosta/feber). Lär inte bli några höjdarveckor hemma eftersom hon samtidigt som att hon upptäckte ett helt nytt sätt att leka verkar ha upptäckt tvåårstrotsen också... Så nu skriks det för full hals här hemma pga av ingenting alls till synes.. Väldigt påfrestande. Tur att hon är en kramig liten solstråle för det mesta, så att man hinner glömma trotsen mellan varven ;)

Känner igen det där med att skrika för full hals när viljan inte går igenom ;) :eek:

Kommer förskolorna stänga?
Skönt att lämningarna ändå gått bättre :)
 
Känner igen det där med att skrika för full hals när viljan inte går igenom ;) :eek:

Kommer förskolorna stänga?
Skönt att lämningarna ändå gått bättre :)

Nej förmodligen inte i nuläget, men jag vill ta det säkra före det osäkra. Dottern har ju förkylningsastma och jag är gravid. Så jag vill verkligen undvika skiten.. Dock är makens jobb en stor risk som vi inte riktigt kan undgå. På deras jobb har de slaviskt följt Sthlm stads rekommendationer som hittills varit att de med alla möjliga medel ska dämpa panik och därför tolkat det som att de inte ens får skicka hem sjuka personer eller uppmuntra till förebyggande åtgärder.. så sjukt!
 
Nej förmodligen inte i nuläget, men jag vill ta det säkra före det osäkra. Dottern har ju förkylningsastma och jag är gravid. Så jag vill verkligen undvika skiten.. Dock är makens jobb en stor risk som vi inte riktigt kan undgå. På deras jobb har de slaviskt följt Sthlm stads rekommendationer som hittills varit att de med alla möjliga medel ska dämpa panik och därför tolkat det som att de inte ens får skicka hem sjuka personer eller uppmuntra till förebyggande åtgärder.. så sjukt!

Förstår att ni vill ta det säkra före det osäkra 🙂
Hur har det gått med makens jobb? Får han jobba hemma nu?

Jag oroar mig egentligen mest för om jag och maken båda blir så sjuka att vi måste få intensivvård. Vem tar dottern då. Mår illa av tanken att inte kunna vara med henne 😔 Hoppas vi klarar oss eller får milda symptom.
Vi är båda astmatiker jag och maken. Men den är märks inte trots att den är obehandlad. För mig är det max om jag anstränger pga dåligt flås. Maken är i god kondition.
Längtar tills detta är över!! Får sån overklighetskänsla och jag är dålig på att hantera det 😉
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 003
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 858
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp