Vårföräldrar 2018 del 3

Här är en till som lagt blöjfritt på hyllan för ett tag, pga bristande ork. Dottern säger till då och då att hon vill gå på pottan istället alt toan och då får hon givetvis det. Hon är väl medveten om när hon behöver gå men eftersom det gärna blir massa gånger på raken på kort tid orkar jag inte riktigt just nu. Så typ samma status som innan sommaren :p Men när vi hittar tillbaka till rutinerna igen hoppas jag att jag ska orka ta tag i det.


Samma här!

Jag var väldigt peppad men jag har inte haft orken. Jobbar ändå och tar bara strödagar semester så det känns som att jag inte riktigt hinner vila upp mig tillräckligt för att få ork att ta tag i det. Och i ärlighetens namn får jag väldigt lite stöd från min man i detta så jag tappade motivationen lite.
Men men, snart så hoppas jag ta tag i det.
 
Vi kör vidare med blöja, han visar inte själv något större intresse och vi har ingen stress. Har inte heller varit riktigt läge pga semestrar och annat. Det kommer en tidpunkt då det känns rätt. :)
 
Samma här!

Jag var väldigt peppad men jag har inte haft orken. Jobbar ändå och tar bara strödagar semester så det känns som att jag inte riktigt hinner vila upp mig tillräckligt för att få ork att ta tag i det. Och i ärlighetens namn får jag väldigt lite stöd från min man i detta så jag tappade motivationen lite.
Men men, snart så hoppas jag ta tag i det.

Nej det känns verkligen som att man behöver ett litet kapital ork innan man kör igång, för det kräver onekligen en del tålamod. Trist att du inte har så mkt stöttning i frågan från mannen.. Min man har börjat jobba så det blir tyvärr automatiskt jag som får ta det mesta om blöjan ska bort nu.
 
Ja visst behövs ork och motivation från båda håll. Man får köra när det är läge helt enkelt, är ju knappast bråttom.
 
Nackdelen med att W är blöjfri är att han gärna hittar på att han är bajsnödig när han ligger i sängen på kvällen och inte vill sova. Han sover nämligen på övervåningen och där finns ingen toalett så vi måste gå ner vilket han såklart gärna gör. Vi försöker tala om att det är viktigt att man bara säger till om man faktiskt behöver gå på toaletten och att det faktiskt är att ljuga annars. Ibland verkar det gå hem och ibland inte :cautious:
 
Nej det känns verkligen som att man behöver ett litet kapital ork innan man kör igång, för det kräver onekligen en del tålamod. Trist att du inte har så mkt stöttning i frågan från mannen.. Min man har börjat jobba så det blir tyvärr automatiskt jag som får ta det mesta om blöjan ska bort nu.

Ja, det är lite jobbigt. Alltså han har ju henne hela dagarna när jag jobbar. Och är en väldigt fin pappa. Det är väl kanske den vanliga kvinnofällan i det att jag är den som planerar och ser till att saker sker. Och nu orkar jag inte rodda hela blöjgrejen själv.
Varje gång jag nämnt det att "imorgon tar vi bort blöjorna" eller liknande så blir svaret hela tiden "Ja just det". Han glömmer liksom bort det.

I ärlighetens namn är ju blöjor rätt praktiskt så för egen del spelar det ingen roll om hon har dom. Men jag tror att för hennes del är det positivt att komma ifrån.

Nåja, vi tar det en annan gång.. När orken finns.

Nästa vecka skall det skolas in på förskola. För mig känns det inte bra alls men jag försöker vara positiv och framförallt inte förmedla till dottern. Vet inte hur bra det går men jag gör mitt bästa.
Hennes pappa kommer få ta inskolningen.

Förresten, ni som vet. Behöver vi ta med regnkläder och allt första dagen? Skall ju vara sol länge nu och i början är det bara några timmar hon skall vara där, med sin pappa.
Eller ska allt vara med på en gång?
 
Ja, det är lite jobbigt. Alltså han har ju henne hela dagarna när jag jobbar. Och är en väldigt fin pappa. Det är väl kanske den vanliga kvinnofällan i det att jag är den som planerar och ser till att saker sker. Och nu orkar jag inte rodda hela blöjgrejen själv.
Varje gång jag nämnt det att "imorgon tar vi bort blöjorna" eller liknande så blir svaret hela tiden "Ja just det". Han glömmer liksom bort det.

I ärlighetens namn är ju blöjor rätt praktiskt så för egen del spelar det ingen roll om hon har dom. Men jag tror att för hennes del är det positivt att komma ifrån.

Nåja, vi tar det en annan gång.. När orken finns.

Nästa vecka skall det skolas in på förskola. För mig känns det inte bra alls men jag försöker vara positiv och framförallt inte förmedla till dottern. Vet inte hur bra det går men jag gör mitt bästa.
Hennes pappa kommer få ta inskolningen.

Förresten, ni som vet. Behöver vi ta med regnkläder och allt första dagen? Skall ju vara sol länge nu och i början är det bara några timmar hon skall vara där, med sin pappa.
Eller ska allt vara med på en gång?
Ingen bryr sig innan det kommer regn :)
Dvs, var beredd på att vara ute redan från första dagen. Men om ni lämnar kläder där eller släpar fram och tillbaka/tar med dag för dag är helt upp till er (bortsett från att vår förskola nu har reservationer kring att lämna kläder pga corona).
 
Förresten, ni som vet. Behöver vi ta med regnkläder och allt första dagen? Skall ju vara sol länge nu och i början är det bara några timmar hon skall vara där, med sin pappa.
Eller ska allt vara med på en gång?
Jag är en sån som hade packat med mig allt första dagen för säkerhets skull. Sambon som skolade in tog inte med något mer än barnet första dagen och kollade läget först ;) Det gick tydligen bra så också:p
 
Två dagar på förskolan avklarade och det har gått hur bra som helst utan blöjor, inga olyckor och han säger till pedagogerna i tid. Det har även gått bra att skippa vilan, så han har haft läsvila istället för att sova. Känns som om vi har en så stor kille här hemma nu :love:

Han är helt nördig i olika bilmärken och kan orimligt många :angel: Största drömmen är att få en mini cooper ;) Har era barn något speciellt intresse som de nördat ner sig i ?

 
Två dagar på förskolan avklarade och det har gått hur bra som helst utan blöjor, inga olyckor och han säger till pedagogerna i tid. Det har även gått bra att skippa vilan, så han har haft läsvila istället för att sova. Känns som om vi har en så stor kille här hemma nu :love:

Han är helt nördig i olika bilmärken och kan orimligt många :angel: Största drömmen är att få en mini cooper ;) Har era barn något speciellt intresse som de nördat ner sig i ?



Vad skönt att det gått så bra :)
Och gulligt med bilintresset 😍

Är det nån mer liten här som snöat in på något?
Hos oss är det som jag nog nämnt tidigare färger. Det är exempelvis inte en bil, utan en röd/blå/valfri färg. Allt beskrivs med vilken färg det har. Jag är till exempel gul mamma (min hudfärg är tydligen gul ;) )
Sen räknar hon gärna saker! Till fem klarar hon, och 7 8 9 10.
Annars är favoritleken nu att leka med play doh-lera, och babblarna! Hon har dom där små plastfigurerna och dom är med på det mesta!
 
Nu kommer en dum fråga van men min hjärna funkar inte i värmen 😂

Jag satt och läste lite och funderar på om jag tolkar reglerna rätt.

Det står att om man är arbetsökande har man rätt till 15 timmar i veckan.

Jag jobbar 100%, min man är arbetssökande och tolkar då att det är 15 timmar som gäller även om jag jobbar heltid, visst tänker jag rätt?

Men kanske är det olika från kommun till kommun.. 🤔
 
Sonen kommenterade helt sonika häromdagen att vissa av hans leksakshästar har snopp och andra inte.
"Hästen popp" på de som har.
"Ingen popp" på de som inte har och han kollade igenom alla fyra han har.

Känns väldigt tidigt, men hittar inget om i vilken ålder det brukar komma.

Vi har inte pratat om kön mer än att han frågat vad han har där och vi har sagt att det är en snopp.
Har era börjat kommentera det än?
Hur tidiga har ev syskon varit?
 
Nu kommer en dum fråga van men min hjärna funkar inte i värmen 😂

Jag satt och läste lite och funderar på om jag tolkar reglerna rätt.

Det står att om man är arbetsökande har man rätt till 15 timmar i veckan.

Jag jobbar 100%, min man är arbetssökande och tolkar då att det är 15 timmar som gäller även om jag jobbar heltid, visst tänker jag rätt?

Men kanske är det olika från kommun till kommun.. 🤔

hmm, har för dålig koll. Kanske går att ringa o fråga kommunen? Jag gjorde det med något som rörde förskoleregler vid ett tillfälle förra året och fick väldigt bra hjälp :)
 
På måndag är det dags för dottern att återgå till förskolan efter uppehåll sen slutet av februari eller när det nu var.. vi var förbi där i veckan för att säga hej. Hon blev tyvärr gråtfärdig bara av att komma dit så det kommer bli uppförsbacke hela första veckan gissar jag.. :( vi stannade en stund och det blev bättre men inte så pass att hon ville släppa mig. Så nu är det dags att återigen stålsätta sig. Usch. Men tanken är att jag ska plugga lite nu när jag är hemma med lillasyster så det blir knepigt med båda två hemma alla veckodagar.

Vad beträffar intressen har hon sedan tidig ålder gillat blommor och växter. Hon älskar att lukta på blommor, plocka kryddor och smaka på dem etc. Jag brukar skoja om att hon säkert blir botaniker i framtiden! Annars är hon intresserad av flera saker men skulle inte säga att något är mer intressant än det andra. Vad gäller könsord och tillhörighet som du nämner @hemlig så är vår lilla väl medveten om snopp och snippa. Hon var tidigt intresserad av att lära sig benämna sina kroppsdelar så det blev naturligt att introducera det. Vi har även pratat mkt om vad olika delar har för funktion, tex öronen hör, ögonen ser, ur rumpan kommer pruttar o bajs och ur snippan kommer kiss, tex. Det känns ganska naturligt att ta med även snippa och snopp när man pratar om kroppen så det du berättar låter väldigt normalt i mina öron :)
 
Sonen kommenterade helt sonika häromdagen att vissa av hans leksakshästar har snopp och andra inte.
"Hästen popp" på de som har.
"Ingen popp" på de som inte har och han kollade igenom alla fyra han har.

Känns väldigt tidigt, men hittar inget om i vilken ålder det brukar komma.

Vi har inte pratat om kön mer än att han frågat vad han har där och vi har sagt att det är en snopp.
Har era börjat kommentera det än?
Hur tidiga har ev syskon varit?
Här har sonen också bra koll på snopp och snippa. Det började med att han hade koll på att han och pappa hade snopp och sen någon gång kommenterade han mammas ”snopp” och fick då förklara att jag har snippa. Så nu har han bra koll på att killar har snopp och tjejer snippa.
 
Nu kommer en dum fråga van men min hjärna funkar inte i värmen 😂

Jag satt och läste lite och funderar på om jag tolkar reglerna rätt.

Det står att om man är arbetsökande har man rätt till 15 timmar i veckan.

Jag jobbar 100%, min man är arbetssökande och tolkar då att det är 15 timmar som gäller även om jag jobbar heltid, visst tänker jag rätt?

Men kanske är det olika från kommun till kommun.. 🤔
Vet att vi har bott i samma kommun men har för mig att du flyttat nu. Men i Göteborg har du rätt till förskola 15h eller 25h i veckan om föräldern är arbetssökande och det spelar då ingen roll om du jobbar 100%.
 
hmm, har för dålig koll. Kanske går att ringa o fråga kommunen? Jag gjorde det med något som rörde förskoleregler vid ett tillfälle förra året och fick väldigt bra hjälp :)
Det är en bra idé! Får ringa förskoleförvaltningen på måndag och dubbelkolla 😊

Vet att vi har bott i samma kommun men har för mig att du flyttat nu. Men i Göteborg har du rätt till förskola 15h eller 25h i veckan om föräldern är arbetssökande och det spelar då ingen roll om du jobbar 100%.

Precis, vi har flyttat till Halland 😊
Då borde det ju vara som det står. Men jag ringer och kollar!
Kanske ska ringa förskolan också och se hur dom vill ha upplägget. Tänker om det ska vara fem timmar tre dagar i rad eller tre timmar fem dagar i rad. Undrar vad som är bäst egentligen.. 🤔
 
Det är en bra idé! Får ringa förskoleförvaltningen på måndag och dubbelkolla 😊

Precis, vi har flyttat till Halland 😊
Då borde det ju vara som det står. Men jag ringer och kollar!
Kanske ska ringa förskolan också och se hur dom vill ha upplägget. Tänker om det ska vara fem timmar tre dagar i rad eller tre timmar fem dagar i rad. Undrar vad som är bäst egentligen.. 🤔
Här går barnen tis-tors 9-14 men vågar ju inte lova att det är samma i er kommun. Jag tänker att det är det bästa upplägget så man slipper flänga dit varje dag för endast 3 timmar men där kan man ju tycka olika :)
 
Nu kommer en dum fråga van men min hjärna funkar inte i värmen 😂

Jag satt och läste lite och funderar på om jag tolkar reglerna rätt.

Det står att om man är arbetsökande har man rätt till 15 timmar i veckan.

Jag jobbar 100%, min man är arbetssökande och tolkar då att det är 15 timmar som gäller även om jag jobbar heltid, visst tänker jag rätt?

Men kanske är det olika från kommun till kommun.. 🤔
Ja (minst 15 timmar, vissa kommuner ger 20-30 för arbetssökande). Men ja, hon ska gå efter din mans sysselsättning.
 
Sonen kommenterade helt sonika häromdagen att vissa av hans leksakshästar har snopp och andra inte.
"Hästen popp" på de som har.
"Ingen popp" på de som inte har och han kollade igenom alla fyra han har.

Känns väldigt tidigt, men hittar inget om i vilken ålder det brukar komma.

Vi har inte pratat om kön mer än att han frågat vad han har där och vi har sagt att det är en snopp.
Har era börjat kommentera det än?
Hur tidiga har ev syskon varit?
Minns inte när det kom för storebror. Men det var länge sen (han är 2 år äldre).
E f18 har helt klart koll på att hon och brorsan ser olika ut, även om hon inte har några ord på det (men vet nog vad snopp och snippa är). Har jämfört dockorna också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 002
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 802
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp