Vårföräldrar 2018 del 3

Jag tror vi kanske lyckats få bort snuttandet på natten! Nu jinxar jag kanske ;) Och vi har inte försökt tidigare, men det har än så länge gått enklare än jag trott.
Tre nätter har vi aktivt jobbat med att sluta. Första natten blev hon tokarg, andra lite mindre och i natt accepterade hon direkt. Vi pratar om det på dagen och frågar om man får snutta på natten och då säger hon nej. Så på ett sätt förstår hon. Samtidigt är det kanske lite tidigt att ropa hej som sagt ;)
Att vi inte tagit tag i det tidigare är att jag inte upplevt det som jobbigt förrän för några veckor sen. Tidigare har hon snuttat nån minut och sen somnat om, och därför har vi känt att det är ett smidigt sätt att få sova. Men den senaste tiden har hon krånglat massor och jag har legat vaken med henne halvsovande i timmar så nu fick det räcka!
Vi kör på dagtid och kvällstid för mys ett tag till, men jag börjar känna mig klar. :angel:
Svåraste blir att sluta amma henne tills sömns på kvällen. Det tar fem minuter max och är smidigt på det sättet. Men samtidigt innebär det att bara jag kan natta, och det gör ju att jag blir låst. Samtidigt gör jag inget på kvällarna nu i och med pandemin så det gör inte så mycket heller.

Sover era hela nätter?

Skönt att det gick åt rätt håll så fort när du bestämt dig :) har det fortsatt fungera bra på nätterna?

Kan säga att våra nätter är kaos fortfarande. Försöker få lillan att vänja sig vid sin egna säng, men oftast vaknar hon på natten och får svårt att somna om. Dagsovet varierar om det blir av eller inte så... ja.. kaos 🙈
 
Skönt att det gick åt rätt håll så fort när du bestämt dig :) har det fortsatt fungera bra på nätterna?

Kan säga att våra nätter är kaos fortfarande. Försöker få lillan att vänja sig vid sin egna säng, men oftast vaknar hon på natten och får svårt att somna om. Dagsovet varierar om det blir av eller inte så... ja.. kaos 🙈

Ja, så skönt! Och förvånande ;) Trodde det skulle gå mycket sämre! Vissa nätter är jobbigare. Hon vaknar och vill snutta och blir arg när hon inte får. Men som i natt så vaknade hon till och satte sig upp och såg lite borta ut. Då gav jag henne hennes mjukisapa och så somnade hon om. Så det är skönt! Men vi får se hur det går!
Börjar känna mig klar med amningen helt nu, och har bestämt att tills hon är tre får det vara färdigt!

Åh, det låter tufft! :( Det är jobbigt däremellan dagsömnen tas bort helt och det stabiliserar sig. Har hon eget rum hon sover i eller sover hon i ert rum? Hjälper det med gosedjur?
 
Han hade visserligen inte sovit middag idag, men kändes ändå lite orolig när han la sig så jag sa att han skulle få lyssna på en saga. Så startade jag ljudbok (kaninen som så gärna ville somna) och på 10 min sov han.
Hoppas det fungerar framöver med :D.
 
Ja, så skönt! Och förvånande ;) Trodde det skulle gå mycket sämre! Vissa nätter är jobbigare. Hon vaknar och vill snutta och blir arg när hon inte får. Men som i natt så vaknade hon till och satte sig upp och såg lite borta ut. Då gav jag henne hennes mjukisapa och så somnade hon om. Så det är skönt! Men vi får se hur det går!
Börjar känna mig klar med amningen helt nu, och har bestämt att tills hon är tre får det vara färdigt!

Åh, det låter tufft! :( Det är jobbigt däremellan dagsömnen tas bort helt och det stabiliserar sig. Har hon eget rum hon sover i eller sover hon i ert rum? Hjälper det med gosedjur?

Hon började sova i eget rum sedan några veckor tbx, men nu har pappan fått flytta in för att ge henne lite mer trygghet. Dock har hon ändå minst ett uppvak varje natt.. men jag tror mycket av det beror på att vi inte har hittat en optimal balans för vad hon mäktar med på dagarna. Ofta blir det nog för mycket stimulans för att hon ska känna att det är lagom. Jag och min man jobbar med att bli mer medvetna, just nu läser jag en bok om högkänslighet hos barn som verkligen är en ögonöppnare för oss.
 
Idag hände något som gjorde mig så upprymd och fylld av glädje! Idag när vi var ute så ledde nämligen lillan mig i en lek, använde sin fantasi för att hitta på något som inte alls var en självklar koppling och var en sån fin bra ledare. Det var så häftigt att vara med! Första gången det hände. Visst har vi lekt laga mat i leksaksköket och doktor etc, men det här var annorlunda. Så fint :)

Jag har även sett hur hennes lek med sin till dryga året äldre kusin har utvecklats så otroligt på senaste. Nu leker de mer på bådas villkor och kan kommunicera med varandra tillräckligt för att det ska vara givande för de båda. Det är helt klart så fortfarande att kusinen anpassar sig efter lillan för att leken ska löpa på smidigt, men ändå, mer och mer ömsesidigt! Härligt att se! För mig betydde min fantasi och leken så otroligt mycket i barndomen och jag hoppas ju givetvis att mina barn ska få ta del av fantasins outtömliga skatter på samma sätt.

Nu ska jag försöka sova innan någon vaknar för första nattpasset. Gäller att fokusera på sådant som här ovanför, så att man inte blir tokig av alla sömnlösa nätter :p
 
Hon började sova i eget rum sedan några veckor tbx, men nu har pappan fått flytta in för att ge henne lite mer trygghet. Dock har hon ändå minst ett uppvak varje natt.. men jag tror mycket av det beror på att vi inte har hittat en optimal balans för vad hon mäktar med på dagarna. Ofta blir det nog för mycket stimulans för att hon ska känna att det är lagom. Jag och min man jobbar med att bli mer medvetna, just nu läser jag en bok om högkänslighet hos barn som verkligen är en ögonöppnare för oss.

Aha, vi ska börja göra lite samma :) Alltså att pappa ska få sova utanför vår dotters rum. Som det är nu sover hon där tills jag går och lägger mig. Eftersom jag inte orkar gå upp på natten när hon vaknar. Men nu har hon slutat amma nattetid så nu tänkte vi försöka att hon sover i sitt rum hela natten. Men vi får se :)

Åh, är det "Drunkna inte i dina känslor"? Den är bra! Lärde mig en del om mig själv i den :)
 
Aha, vi ska börja göra lite samma :) Alltså att pappa ska få sova utanför vår dotters rum. Som det är nu sover hon där tills jag går och lägger mig. Eftersom jag inte orkar gå upp på natten när hon vaknar. Men nu har hon slutat amma nattetid så nu tänkte vi försöka att hon sover i sitt rum hela natten. Men vi får se :)

Åh, är det "Drunkna inte i dina känslor"? Den är bra! Lärde mig en del om mig själv i den :)

Förstår att du inte orkar gå upp, så har jag resonerat också varför lillan blev kvar så länge (och fortfarande hamnar här ibland).

Jag har inte hunnit till den boken än, men den ligger o väntar i hyllan :) Nu läser jag Elaine Arons ”det högkänsliga barnet”. Försöker även beta av ”med känsla för barns självkänsla”. Båda riktigt intressanta!
 
Ikväll har jag fått äran att hjälpa till att bygga en rymdraket i Duplo. Sonen byggde en själv, blev väldigt imponerad av att han fick ihop saker så och kunde leka på det sättet. Sen åkte våra gubbar med varsin raket.
Så kul få vara med i leken.

Häromdagen hörde jag hur hans gubbar pratade med varandra och tog hand om djuren. Leken utvecklas verkligen.

När han blir ivrig och ska berätta saker stammar han väldigt ibland. Får se om det lugnar sig eller om vi får ta upp det på 3-års kontrollen, som borde bli i april/maj.
 
Ikväll har jag fått äran att hjälpa till att bygga en rymdraket i Duplo. Sonen byggde en själv, blev väldigt imponerad av att han fick ihop saker så och kunde leka på det sättet. Sen åkte våra gubbar med varsin raket.
Så kul få vara med i leken.

Häromdagen hörde jag hur hans gubbar pratade med varandra och tog hand om djuren. Leken utvecklas verkligen.

När han blir ivrig och ska berätta saker stammar han väldigt ibland. Får se om det lugnar sig eller om vi får ta upp det på 3-års kontrollen, som borde bli i april/maj.
Härliga lekar. Är väldigt kul att titta när de leker. För någon vecka sedan lekte W själv i säkert 40 minuter på lekplatsen medans jag stod och gungade vagnen. Jag studerade honom hela tiden och slogs över vilken ”plan” han hade med leken. Var någon grävmaskin som grävde sand och när det var klart gick han med bestämda steg och hämtade en lastbil som skulle köra iväg sanden osv.

Har ni 3-års kontroll där ni bor? Det har vi inte här. Men låter väl som något ni kan ta upp då om det skulle fortsätta. Men är säkert någon som växer bort med tiden.
 
Härliga lekar. Är väldigt kul att titta när de leker. För någon vecka sedan lekte W själv i säkert 40 minuter på lekplatsen medans jag stod och gungade vagnen. Jag studerade honom hela tiden och slogs över vilken ”plan” han hade med leken. Var någon grävmaskin som grävde sand och när det var klart gick han med bestämda steg och hämtade en lastbil som skulle köra iväg sanden osv.

Har ni 3-års kontroll där ni bor? Det har vi inte här. Men låter väl som något ni kan ta upp då om det skulle fortsätta. Men är säkert någon som växer bort med tiden.
Ja, vi hade koll vid 2,5 och sen tydligen läkarkoll vid 3.

Visst är det kul att studera när de leker :).
 
Hos oss är det kontroll vid 3 :)

Och nu är dom snart tre, helt galet hur fort det gått! Jag tycker både det är enklare och svårare nu. Vår tjej var ju en väldigt enkel bebis på många sätt. Förvisso en som bara sov på en och i rullande vagn, men ändå alltid glad nästan. Så det är ju helt klart mer krävande nu. Men också härligt! Hos oss sjungs det mycket och det är en himla många olika fantasilekar. Hon leker helst inte själv så mycket men ibland så :)
Nu äntligen har hon börjat sova nästan hela nätterna! Elller mellan 19 och 06, men det är helt klart godkänt!
Däremot har vi fått stifta bekantskap med nattskräck. Inte så farligt ännu, men ändå!

Vem blir första treåringen i tråden?
Hur har ni andra tänkt med kalas?
Här infaller födelsedagen i slutet av maj så vi tänker att vi kan vara ute om det är så att restriktionerna ligger kvar. Men om de i riskgrupp är vaccinerade och vi andra är friska kanske vi kan tänka oss inne. Vi får se!
Kul att planera oavsett, blev ju inget alls förra året så jag hoppas på nåt litet firande i år :)

Dottern har i alla fall meddelat att tårtan ska vara gul med bananer på och med ljus ;)
 
Hos oss är det kontroll vid 3 :)

Och nu är dom snart tre, helt galet hur fort det gått! Jag tycker både det är enklare och svårare nu. Vår tjej var ju en väldigt enkel bebis på många sätt. Förvisso en som bara sov på en och i rullande vagn, men ändå alltid glad nästan. Så det är ju helt klart mer krävande nu. Men också härligt! Hos oss sjungs det mycket och det är en himla många olika fantasilekar. Hon leker helst inte själv så mycket men ibland så :)
Nu äntligen har hon börjat sova nästan hela nätterna! Elller mellan 19 och 06, men det är helt klart godkänt!
Däremot har vi fått stifta bekantskap med nattskräck. Inte så farligt ännu, men ändå!

Vem blir första treåringen i tråden?
Hur har ni andra tänkt med kalas?
Här infaller födelsedagen i slutet av maj så vi tänker att vi kan vara ute om det är så att restriktionerna ligger kvar. Men om de i riskgrupp är vaccinerade och vi andra är friska kanske vi kan tänka oss inne. Vi får se!
Kul att planera oavsett, blev ju inget alls förra året så jag hoppas på nåt litet firande i år :)

Dottern har i alla fall meddelat att tårtan ska vara gul med bananer på och med ljus ;)
Nåt ordentligt kalas blir det nog inte (stackarn har faktiskt aldrig fått fira sin födelsedag mer än med familjen) men gissar att mormor kommer. Anar att det är för tidigt att fira fler inne åtminstone.

Vi var hos bvc igår, dock för tidigt för treårskoll men fick remiss till logoped, så vi får se när kallelsen dyker upp.
 
Nåt ordentligt kalas blir det nog inte (stackarn har faktiskt aldrig fått fira sin födelsedag mer än med familjen) men gissar att mormor kommer. Anar att det är för tidigt att fira fler inne åtminstone.

Vi var hos bvc igår, dock för tidigt för treårskoll men fick remiss till logoped, så vi får se när kallelsen dyker upp.

Ja, det kan ju mycket väl bli så för oss också, men jag håller tummarna!
När fyller er dotter?

Kollar dom talet på treårskoll efter speciella kriterier? Eller sökte ni själva?
 
Ja, det kan ju mycket väl bli så för oss också, men jag håller tummarna!
När fyller er dotter?

Kollar dom talet på treårskoll efter speciella kriterier? Eller sökte ni själva?
Jag TROR att det är standardiserade talkoller på både 2.5 och 3årskollen (det varierar ju lite utifrån bostadsort vilken eller vilka man har i den här åldern).
Här har man båda men nu är vi mitt emellan, tog upp det själv när jag var på 5årskoll med storebror.

Rätt trevligt att vi numera har en och samma sköterska som dessutom har koll på båda barnen och småpratar/följer upp även det barn som inte är med när vi är där. I gamla kommunen hade vi väldigt sällan ens samma sköterska två gånger i rad under första året när man går ofta.
 
Jag TROR att det är standardiserade talkoller på både 2.5 och 3årskollen (det varierar ju lite utifrån bostadsort vilken eller vilka man har i den här åldern).
Här har man båda men nu är vi mitt emellan, tog upp det själv när jag var på 5årskoll med storebror.

Rätt trevligt att vi numera har en och samma sköterska som dessutom har koll på båda barnen och småpratar/följer upp även det barn som inte är med när vi är där. I gamla kommunen hade vi väldigt sällan ens samma sköterska två gånger i rad under första året när man går ofta.

Aha, jag känner att jag har lite dålig koll på det ;) Ska nog kolla i BVC-boken!
Vet i alla fall att vi har koll vid 3 i vårt län. I förra var det 2,5 och 3,5 om jag inte minns fel.

Ja, det är enklare tycker jag om sköterskan känner familjen tycker jag!
Vi har flyttat och bytt BVC två gånger. Saknar vår första sköterska lite, men vår nya är bra! Den vi hade innan den här var däremot inte någon jag fick förtroende för. Hela mottagningen gav ett oengagerat och stressigt uttryck!
 
Vi verkar ha hamnat i monster-åldern. Varifrån han får det vet jag inte, för vi läser inga såna böcker tex, men ofta komma frågan (eller påståendet) "det är monster där".
Så numera har vår hund börjat äta såna nattetid, säger vi. Och eftersom hunden är lugn när vi tittar på honom så finns inga monster just då.
 
Vi verkar ha hamnat i monster-åldern. Varifrån han får det vet jag inte, för vi läser inga såna böcker tex, men ofta komma frågan (eller påståendet) "det är monster där".
Så numera :up:har vår hund börjat äta såna nattetid, säger vi. Och eftersom hunden är lugn när vi tittar på honom så finns inga monster just då.
Kanske de läser böcker om monster hos dagmamman? Eller att många av de andra barnen pratar om monster där? Förra året pratades det mycket om spöken här hemma, och det kom från förskolan. Dock var han aldrig rädd utan pratade om dem. Men smart med hunden :up:
 
Kanske de läser böcker om monster hos dagmamman? Eller att många av de andra barnen pratar om monster där? Förra året pratades det mycket om spöken här hemma, och det kom från förskolan. Dock var han aldrig rädd utan pratade om dem. Men smart med hunden :up:
Kanske. Misstänker mer den äldre pojken där, som vår son ser upp till, på gott och ont. Den pojken kan vara lite burdus och rätt på och jag tror kiss och bajs-uttrycken kommer därifrån med.
 
Snart har vi ett gäng 3-åringar i tråden :love:

Idag kändes verkligen W stor. Jag sov på kontoret precis utanför hans rum och han vaknade 06:20, sa då från sängen att det var tidigt och att han gärna fick vila en stund till. Då ligger han kvar i sängen till 06:40 och vill sen gå upp och jag säger att han gärna får gå upp om han vill. Då tänder han lampan i rummet och sätter sig och leker själv 😍 Lyckan att kunna ligga kvar och dra sig i sängen :up:
 
Bara drygt en månad till sonen fyller 3 år. Vart tar tiden vägen?
Han har väldigt svårt för att ta ett nej. Det blir oftast ett "men snäääälla då" om vi säger nej till att läsa eller leka tex.
Igår skulle han ringa polisen för att jag inte ville läsa O_o:confused:. Har liksom aldrig hört det förut, vet inte var det kom ifrån ens. Vi har inte pratat särskilt om polisen. Ytterligare en sak från barnen hos dagmamman kanske, men han har inte varit där på en vecka.

Mycket känslor i omlopp är det i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 002
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 831
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp