Vårföräldrar 2018 del 3

Tack för att ni delar med er! Spännande att höra hur andra tänker kring språk och kommunikation också, jag har nog lite ensidigt tänkt på det som ordförståelse.. Lillan är ju en fena på att härma tex, och är tydlig i sitt kroppsspråk med vad hon vill.

Tänk att det fortfarande är så lätt att ruta in sig på en sak..

Jag tänker att ordförståelse kan vara lite svår att avgöra när talet inte är utvecklat, men ofta tror jag de förstår mer än vad man tror.

Jag märker att H lär sig ord snabbt bara man visar och repeterar. Han ”upptäckte” sin snopp för några dagar sedan. Nu vet han absolut vad ordet snopp är för frågar jag efter den letar han efter den. Oklart dock var den tar vägen när blöjan är på.:laugh:

Som jag förstått är det sociala samspelet det viktiga i den här åldern. T.ex att barnen ger sociala blickar och bekräftar med blicken om föräldern visar saker. Även att de reagerar på sitt namn och verkar intresserad av språket som uttrycksform. Men de behöver absolut inte kunna ett visst antal ord eller så. :)
 
Länge sen jag skrev nu..

Livet har blivit lite kaotiskt. Vantrivs på jobbet och är låg för all tid jag går miste om med min bebis.
Så jag har varit lite låg ett tag. Men det går över förr eller senare!

Idag hände nåt så läskigt. Är fortfarande i chock och mår inte helt bra.

Dottern lekte med sin farfar på golvet. Just nu är det att gå omkring när någon håller hennes händer som gäller. Farfar håller bara ena handen och det går bra tills hon vurpar. Han tar tag i hennes så hon inte slår sig men hon blir nog rädd för hon tystnar för att börja gråta. Ni vet så där innan ett jättevrål. Men istället för att skrika så svimmar hon av. Jag tar henne men hon är helt slapp i mina armar. Lägger henne över mitt knä och dunkar i ryggen och till slut (efter typ femton sekunder) kommer hon tillbaka. Fy fan vad obehagligt det var!
Ringer 1177 sen som tyckte vi skulle låta en läkare titta på henne..
Vi åker in och han undersöker och allt är normalt så hans diagnos är affektanfall. Han sa att det är vanligt men ofarligt.
Men jag kan inte sova. Ligger och lyssnar på andningen. Är dessutom i fjällen och inte hemma...

Usch så obehagligt!! Förstår att du blev chockad. Hoppas det känns bättre idag.
 
Jag funderar lite kring hur mycket barn ska förstå av ord osv när de är ett. Kan era ettåringar hämta typ en boll om ni ber om det (eller annan leksak)? Förstår de vad saker heter och kan peka än? Vår lilla gör inget av det ännu, men kan både säga och förstå orden mer och nej. Utöver det är det dock begränsat..
Hon gör inget av det, säger inget heller. Har precis börjat jollra lite mer. Pekar inte, tror hon förstår nej, vet att nån (pappa) kommer när hon hör dörren.
Undrar om jag tänker att hon är mindre än hon är. Tanken har inte slagit mig.

Vi har ju visserligen ett läkarbesök inbokat men men. Tror inte det är nåt konstigt.
 
Länge sen jag skrev nu..

Livet har blivit lite kaotiskt. Vantrivs på jobbet och är låg för all tid jag går miste om med min bebis.
Så jag har varit lite låg ett tag. Men det går över förr eller senare!

Idag hände nåt så läskigt. Är fortfarande i chock och mår inte helt bra.

Dottern lekte med sin farfar på golvet. Just nu är det att gå omkring när någon håller hennes händer som gäller. Farfar håller bara ena handen och det går bra tills hon vurpar. Han tar tag i hennes så hon inte slår sig men hon blir nog rädd för hon tystnar för att börja gråta. Ni vet så där innan ett jättevrål. Men istället för att skrika så svimmar hon av. Jag tar henne men hon är helt slapp i mina armar. Lägger henne över mitt knä och dunkar i ryggen och till slut (efter typ femton sekunder) kommer hon tillbaka. Fy fan vad obehagligt det var!
Ringer 1177 sen som tyckte vi skulle låta en läkare titta på henne..
Vi åker in och han undersöker och allt är normalt så hans diagnos är affektanfall. Han sa att det är vanligt men ofarligt.
Men jag kan inte sova. Ligger och lyssnar på andningen. Är dessutom i fjällen och inte hemma...
Usch vad läskigt! Skönt att det ska vara ofarligt iaf.
 
Här bakas det tårta idag för imorgon fyller W år! :) Känns som det har gått så fort! Känns som han lär sig nya saker varje dag nu, en väldigt bra grej som han lärt sig nu det sista är ”rumpan först”. Så nu kan han ta sig ner från soffan, fötöljer och andra saker han klättrar upp i på ett litet mer säkert sätt.

Sambons bror ringde idag och berättade att deras dotter had fått vattenkoppor och vi var hemma på kalas hos dom i söndags och det var strax efter det som de märkte att hon fått vattkoppor. Läste att det kunde ta 10-20 dagar innan man märker av sjukdomen! Bör vi kallt räkna med att W åker på detta nu? Är väll ordentligt smittsamt vad jag förstått.
 
Här bakas det tårta idag för imorgon fyller W år! :) Känns som det har gått så fort! Känns som han lär sig nya saker varje dag nu, en väldigt bra grej som han lärt sig nu det sista är ”rumpan först”. Så nu kan han ta sig ner från soffan, fötöljer och andra saker han klättrar upp i på ett litet mer säkert sätt.

Sambons bror ringde idag och berättade att deras dotter had fått vattenkoppor och vi var hemma på kalas hos dom i söndags och det var strax efter det som de märkte att hon fått vattkoppor. Läste att det kunde ta 10-20 dagar innan man märker av sjukdomen! Bör vi kallt räkna med att W åker på detta nu? Är väll ordentligt smittsamt vad jag förstått.
Risken finns att han är smittad men vet flera i samma sits som inte blivit sjuka. Ingen av våra har haft det.

Elvira fyllde ett igår! Står, släpper, går med stöd, babblar mer och mer. Försöker äta själv med sked och har verkligen humor, älskar att få oss att skratta. Hon fick en leksaksspis med tillbehör i present. Populärt hos båda barnen men särskilt brorsan.
 
Här bakas det tårta idag för imorgon fyller W år! :) Känns som det har gått så fort! Känns som han lär sig nya saker varje dag nu, en väldigt bra grej som han lärt sig nu det sista är ”rumpan först”. Så nu kan han ta sig ner från soffan, fötöljer och andra saker han klättrar upp i på ett litet mer säkert sätt.

Sambons bror ringde idag och berättade att deras dotter had fått vattenkoppor och vi var hemma på kalas hos dom i söndags och det var strax efter det som de märkte att hon fått vattkoppor. Läste att det kunde ta 10-20 dagar innan man märker av sjukdomen! Bör vi kallt räkna med att W åker på detta nu? Är väll ordentligt smittsamt vad jag förstått.
Vår kille blev inte smittad när han träffat sin kusin - som fick vattkoppor dagen efter besöket. Visserligen var han inte så nära, men ändå. Hade på ett sätt gärna haft det avklarat :p.
 
Vår kille blev inte smittad när han träffat sin kusin - som fick vattkoppor dagen efter besöket. Visserligen var han inte så nära, men ändå. Hade på ett sätt gärna haft det avklarat :p.
Ja, det var lite så jag tänkte! Att det kanske är lika bra att få det avklarat med en gång, samtidigt vill man ju inte att de ska bli sjuka! Men då verkar det ju på både dig och @Jenka som om det inte behöver bli nått! Får helt enkelt avvakta och se :)
 
Ja, det var lite så jag tänkte! Att det kanske är lika bra att få det avklarat med en gång, samtidigt vill man ju inte att de ska bli sjuka! Men då verkar det ju på både dig och @Jenka som om det inte behöver bli nått! Får helt enkelt avvakta och se :)

En del småbarn som får vattkoppor får väldigt lindriga infektioner, så även om han blir sjuk behöver han inte bli så dålig. :)

Min stora hade vattkoppor när hon var 7 månader och då en relativt lindrig variant. Hon blev dock väldigt lätt smittad. Grannbarnet hade vattkoppor och barnen möttes i trapphuset samma dag som grannbarnet insjuknade. Ingen närkontakt alls alltså, men smittar ju inte alltid så lätt.
 
Glad påsk alla! 🐥

Nu har vi hämtat oss från affektanfallet, så läskigt! Hoppas hon slipper få det igen.
Istället blev det feber igår 😒
Igår eftermiddag märkte jag att hon blivit varm. Hon sov ett extra pass på kvällen i en och en halv timme, och somnade för natten sen igen en timme efter hon vaknat. Hör inte till det vanliga.. Stackars liten. Bara 38,8 i temp.. Är inte hemma och hade bara flytande Alvedon här men gav en dos, så gott det gick. Nu ligger jag här med en bebis som vaknat till men nu somnat om och funderar på om jag ska väcka henne och ge mer Alvedon och tempa eller inte.
Tycker hon andas snabbare än vanligt. Fy vad ensam jag känner mig 😂
 
Hurra hurra för era små @Pengy och @Jenka! Jag känner samma sak, att tiden bara flyger iväg. Man får verkligen försöka stanna upp ibland, hur man nu ska kunna göra det med små virvelvindar är dock oklart ;)
 
Glad påsk alla! 🐥

Nu har vi hämtat oss från affektanfallet, så läskigt! Hoppas hon slipper få det igen.
Istället blev det feber igår 😒
Igår eftermiddag märkte jag att hon blivit varm. Hon sov ett extra pass på kvällen i en och en halv timme, och somnade för natten sen igen en timme efter hon vaknat. Hör inte till det vanliga.. Stackars liten. Bara 38,8 i temp.. Är inte hemma och hade bara flytande Alvedon här men gav en dos, så gott det gick. Nu ligger jag här med en bebis som vaknat till men nu somnat om och funderar på om jag ska väcka henne och ge mer Alvedon och tempa eller inte.
Tycker hon andas snabbare än vanligt. Fy vad ensam jag känner mig 😂

Glad påsk till er också:) hoppas att lillan mår bättre nu på morgonen. Det är så kämpigt att vara ensam hemma när de blir dåliga, inte ha någon att bolla beslut tillsammans med. Är du fortfarande i fjällen?
 
Glad påsk till er också:) hoppas att lillan mår bättre nu på morgonen. Det är så kämpigt att vara ensam hemma när de blir dåliga, inte ha någon att bolla beslut tillsammans med. Är du fortfarande i fjällen?

Ja usch, bara att kunna ha nån annan i närheten gör det lättare. Nu var vi på landet dessutom. Bor i stan i vanliga fall så vi är vana att ha nära till service. Lite bortskämda faktiskt ;)
Hon mådde bättre en stund på förmiddagen men nu är febern tillbaka. Dock är vi hemma nu så hon har fått Alvedon :)

Har än så länge sluppit affektanfall igen, det är jag glad för. Fortfarande läskigt!

STORT grattis till alla ettåringar 😁🎂
 
Ja usch, bara att kunna ha nån annan i närheten gör det lättare. Nu var vi på landet dessutom. Bor i stan i vanliga fall så vi är vana att ha nära till service. Lite bortskämda faktiskt ;)
Hon mådde bättre en stund på förmiddagen men nu är febern tillbaka. Dock är vi hemma nu så hon har fått Alvedon :)

Har än så länge sluppit affektanfall igen, det är jag glad för. Fortfarande läskigt!

STORT grattis till alla ettåringar 😁🎂

Skönt att hon mår bättre! Om bebis mår bra i övrigt är 38,8 ingen fara. Det är svårt att se hur snabbt bebisar andas. Det man ska titta på är ifall de har indragningar. Då bör man kontakta vårdcentral, barnläkare eller barnakuten om det är under tider de föregående inte kan ta emot.

Tror jag länkat till barnakuten förut, men gör det igen då det är så bra info.

https://www.barnakuten.nu/rosslig-eller-anstrangd-andning-guide-nar-ditt-barn-har-svart-att-andas/

/ Luttrad mamma till två små astmabarn
 
Skönt att hon mår bättre! Om bebis mår bra i övrigt är 38,8 ingen fara. Det är svårt att se hur snabbt bebisar andas. Det man ska titta på är ifall de har indragningar. Då bör man kontakta vårdcentral, barnläkare eller barnakuten om det är under tider de föregående inte kan ta emot.

Tror jag länkat till barnakuten förut, men gör det igen då det är så bra info.

https://www.barnakuten.nu/rosslig-eller-anstrangd-andning-guide-nar-ditt-barn-har-svart-att-andas/

/ Luttrad mamma till två små astmabarn

Mycket bra sida tycker jag 😊
Hon är dock inte snorig. Bara feber och gnällig. Men det kanske utvecklas. Misstänker dock tre-dagars feber. Men vi får se hur det utvecklas :)

Nu klappas det för övrigt händer och vinkas för fullt här hemma, och babblas ;)
 
Då var ettårskontrollen avklarad. Lillan fick ganska hög feber efter sprutorna, men efter tidigare reaktioner var det inte direkt oväntat.. Förutom vikten verkar allt rulla på som det ska. Hon har så god aptit och äter för det mesta väldigt bra, så att vikten stått still i två månader var lite förvånande. Hon har tappat en hel kurva.. Så nu blir det till att försöka få i henne större mellanmål framöver så att hon inte dyker ännu mer.

Hur går det med era små? Någon som går än?:)
 
Vi var också på ett års kontroll för någon dag sen, tyckte ändå att W klarade sprutorna rätt bra men var lite lugnare än vanligt! W har också tappat på kurvorna, dock har han gått upp mellan varje gång men bara runt 300 gram! Men läkaren tyckte det var helt normalt att de kunde tappa på kurvorna vid den här åldern! Men bra att ni försöker få i henne ordentligt med mellanmål så hon inte tappar ännu mer!

W går för fullt här hemma! 😀 är så kul att se honom spatsera runt och det bästa med att han går är att vi kan vara ute mycket mer! Gå till lekplatsen och gå runt och greja i trädgården!
 
Vi var också på ett års kontroll för någon dag sen, tyckte ändå att W klarade sprutorna rätt bra men var lite lugnare än vanligt! W har också tappat på kurvorna, dock har han gått upp mellan varje gång men bara runt 300 gram! Men läkaren tyckte det var helt normalt att de kunde tappa på kurvorna vid den här åldern! Men bra att ni försöker få i henne ordentligt med mellanmål så hon inte tappar ännu mer!

W går för fullt här hemma! 😀 är så kul att se honom spatsera runt och det bästa med att han går är att vi kan vara ute mycket mer! Gå till lekplatsen och gå runt och greja i trädgården!

Åh vad roligt, jag ser verkligen fram emot att kunna göra mer sånt när lillan börjat gå. Men det dröjer nog en månad till innan vi kör sådana utflykter, hon har precis börjat tycka det är ok att gå när vi håller i.
 
H går inte själv än. Han är väldigt stadig, men vågar inte prova gå utan stöd. Han är däremot helt orädd när han klättrar. En med konsekvenstänk har svårt att få ihop den logiken. Ska bli skönt när han börjar gå. Nu sliter han ju sönder sina byxor på en halvdag ute då han kryper fram över stock och sten.

Hade ettårskontoll för en månad sedan. Han har planat mycket på vikten han med. Mellan 7 och 12 mån gick han bara upp 1 kg, men det är inget konstigt alls. Nu verkar han dock vara i en tillväxtspurt. Äter kopiösa mängder och tror han gått upp ca 500 g senaste månaden.
 
Min tjej fyller 11 månader på måndag! Hon älskar att gå när vi håller hennes händer, men vågar inte prova själv riktigt. Dock klättrar hon på allt :O

Sover fortfarande inte ensam, men det är mest för vi inte orkar ta tag i det. Och det är mysigt att samsova😊

Det var tredagarsfeber hon hade, i förrgår blev hon bättre plötsligt och sen kom prickarna. Så nu har vi klarat av det också.. Lika bra att få gjort 😉
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 002
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 799
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp