Vårföräldrar 2018 del 3

Första gången det är ledset mitt i natten på jag vet inte hur många månader. Förstår inte varför.. Fick mpr-vaccinet i onsdags, men ingen feber, snarare undertemp mot vad hon brukar ha. Inga utslag.
Hon somnade stax innan nio ikväll och halv tolv vaknade hon och var ledsen. Det gör hon typ aldrig. Vaknar hon på natten brukar hon vilja leka snarare.
Hon blir liksom otröstlig och sen somnar hon till efter amning, men vaknar samma igen. Nu ligger hon bredvid mig och snusar och snyftar i sömnen. Och jag googlar tarminvagination... 😏 Vad svårt det ska vara när det inte tydligt är feber..
 
Första gången det är ledset mitt i natten på jag vet inte hur många månader. Förstår inte varför.. Fick mpr-vaccinet i onsdags, men ingen feber, snarare undertemp mot vad hon brukar ha. Inga utslag.
Hon somnade stax innan nio ikväll och halv tolv vaknade hon och var ledsen. Det gör hon typ aldrig. Vaknar hon på natten brukar hon vilja leka snarare.
Hon blir liksom otröstlig och sen somnar hon till efter amning, men vaknar samma igen. Nu ligger hon bredvid mig och snusar och snyftar i sömnen. Och jag googlar tarminvagination... 😏 Vad svårt det ska vara när det inte tydligt är feber..
Tror du inte det kan vara mardrömmar bara då? Tänker att hon drömmer och därför har svårt att somna ordentligt och komma till ro igen? Så ifall är det ju väldigt skönt att hon får sova bredvid er och få trygghet :heart
Sen kan det ju självklart vara andra saker också, sjukdom eller så men tror inte på tarmvagination för då slutar dem vill typ aldrig skrika? Eller har för mig att min BVC sköterska sa att då kan man inte göra nått, då vill de inte äta och inget sätt funkar att trösta.
 
Första gången det är ledset mitt i natten på jag vet inte hur många månader. Förstår inte varför.. Fick mpr-vaccinet i onsdags, men ingen feber, snarare undertemp mot vad hon brukar ha. Inga utslag.
Hon somnade stax innan nio ikväll och halv tolv vaknade hon och var ledsen. Det gör hon typ aldrig. Vaknar hon på natten brukar hon vilja leka snarare.
Hon blir liksom otröstlig och sen somnar hon till efter amning, men vaknar samma igen. Nu ligger hon bredvid mig och snusar och snyftar i sömnen. Och jag googlar tarminvagination... 😏 Vad svårt det ska vara när det inte tydligt är feber..
Mpr-vaccinet ger biverkningar efter ca en vecka, så det är det lite tidigt för.
Tänker också mardröm. Det har vår pojke haft, antar jag att det varit i alla fall. Bara vara lugn och nära. Man vet ju själv att känslan av vissa mardrömmar kan sitta i ett tag.
 
Ni har nog rätt! Man är inte så rationell klockan ett på natten ;) Det som fick mig att tänka maggrejen är att hon liksom skrek i intervaller och mer och mer. Har för mig att det var så jag fick höra att det kunde vara. Men med det sagt sån var min hjärna inte så allert 😏
Och vi är lyckligt lottade för skrik på natten av detta slag kan jag räkna på en hand. Och det var längesen senast.
Men men, till slut somnade hon om. Dock oroligt i natt. Detta blir en dag med mycket kaffe, och godis! 😴
 
Ni har nog rätt! Man är inte så rationell klockan ett på natten ;) Det som fick mig att tänka maggrejen är att hon liksom skrek i intervaller och mer och mer. Har för mig att det var så jag fick höra att det kunde vara. Men med det sagt sån var min hjärna inte så allert 😏
Och vi är lyckligt lottade för skrik på natten av detta slag kan jag räkna på en hand. Och det var längesen senast.
Men men, till slut somnade hon om. Dock oroligt i natt. Detta blir en dag med mycket kaffe, och godis! 😴

Kämpig natt:( skönt att hon somnade sen. Rationellt tänkande verkar blåsa ut genom fönstret så fort de små börjar bete sig konstigt och är ledsna på ett sätt man inte är van vid samtidigt som man är helt slut själv... Hoppas ni får återgå till era skrikfria nätter.
 
Nu har vi en plan på att potträna i mellandagarna a lá ”potträning på tre dagar”. Har lånat boken på bibblan och börjat inhandla div lämplig städutrustning.. vi har även röjt undan mattor och försöker jobba bort vällingen (går sådär, hon vaknar hungrig omkring 4-snåret..)

Ska ner till second handen och införskaffa ett gäng mjukisar också, sen är vi nog ganska redo! Både jag och mannen har fått för oss att det kommer fungera bra relativt snabbt, så vi får se om det stämmer. Hon känns ganska redo på något sätt.. Hur dom är det skönt att ha två veckor tillsammans att fokusera på det. Själv var jag blöjfri i samma ålder så går gör det ju ;)
 
Nu har vi en plan på att potträna i mellandagarna a lá ”potträning på tre dagar”. Har lånat boken på bibblan och börjat inhandla div lämplig städutrustning.. vi har även röjt undan mattor och försöker jobba bort vällingen (går sådär, hon vaknar hungrig omkring 4-snåret..)

Ska ner till second handen och införskaffa ett gäng mjukisar också, sen är vi nog ganska redo! Både jag och mannen har fått för oss att det kommer fungera bra relativt snabbt, så vi får se om det stämmer. Hon känns ganska redo på något sätt.. Hur dom är det skönt att ha två veckor tillsammans att fokusera på det. Själv var jag blöjfri i samma ålder så går gör det ju ;)
Åh vad duktiga ni är som tar tag i det under julen! Jag och sambon pratade om att eventuellt också prova när man är ledig men vet faktiskt inte om W är riktigt redo. Han är omöjlig att få att sitta på pottan eller toaletten i mer än typ 2 sekunder. Känns som vi försökt med det mesta läsa/leksaker/padda/sjunga men han vill verkligen inte. Han kommer alltid och säger till när oss när han bajsat, så nästa steg nu är att han ska säga till innan ;)
Sitter er tjej still på pottan/toan?
 
W började ju på förskolan i augusti och idag var första gången som pedagogerna hade fått honom att sova på golvet med det andra barnen! :) Behövdes tydligen bara 4 månader av studerande från grabben för att inse att man kan sova middag på annat ställe än i sin vagn:p
 
Hur har det gått för er @Linn-Nora ? Har hon varit sig själv nattetid sedan sist du skrev?

Jodå, det har varit lite bättre, som tur är! Men det där med att hon ska sova hela nätter känns långt borta 😂
Inga mer gallskrik det senaste i alla fall!

Nu har vi en plan på att potträna i mellandagarna a lá ”potträning på tre dagar”. Har lånat boken på bibblan och börjat inhandla div lämplig städutrustning.. vi har även röjt undan mattor och försöker jobba bort vällingen (går sådär, hon vaknar hungrig omkring 4-snåret..)

Ska ner till second handen och införskaffa ett gäng mjukisar också, sen är vi nog ganska redo! Både jag och mannen har fått för oss att det kommer fungera bra relativt snabbt, så vi får se om det stämmer. Hon känns ganska redo på något sätt.. Hur dom är det skönt att ha två veckor tillsammans att fokusera på det. Själv var jag blöjfri i samma ålder så går gör det ju ;)
Åh vad duktiga ni är som tar tag i det under julen! Jag och sambon pratade om att eventuellt också prova när man är ledig men vet faktiskt inte om W är riktigt redo. Han är omöjlig att få att sitta på pottan eller toaletten i mer än typ 2 sekunder. Känns som vi försökt med det mesta läsa/leksaker/padda/sjunga men han vill verkligen inte. Han kommer alltid och säger till när oss när han bajsat, så nästa steg nu är att han ska säga till innan ;)
Sitter er tjej still på pottan/toan?

Vi har också tänkt köra efter "Blöjfri på tre dagar". Men jag tänkte nog framåt våren så vi är klara tills hon börjar förskola i höst förhoppningsvis.
Ska efter årsskiftet byta till andra blöjor dagtid. Tror libero touch är för bra så hon reflekterar nog inte över att kom kissar och bajsar. Men jag tänker med lite "sämre" blöjor kanske hon börjar tänka på det. Sen så blir det att köpa trosor och torka kiss och bajs på golvet 😉
 
Åh vad duktiga ni är som tar tag i det under julen! Jag och sambon pratade om att eventuellt också prova när man är ledig men vet faktiskt inte om W är riktigt redo. Han är omöjlig att få att sitta på pottan eller toaletten i mer än typ 2 sekunder. Känns som vi försökt med det mesta läsa/leksaker/padda/sjunga men han vill verkligen inte. Han kommer alltid och säger till när oss när han bajsat, så nästa steg nu är att han ska säga till innan ;)
Sitter er tjej still på pottan/toan?

Ah, det ställer ju till det lite men kanske går över med lite mer tid? Stod ngt om det i boken men minns inte riktigt vad. Lillan sitter gärna på pottan men det brukar inte hända så mkt. Därför tänkte jag att den här metoden blir bra för oss, man slutar bara med blöjan pang på och då lär det så småningom landa rätt hehe ;)
 
Jodå, det har varit lite bättre, som tur är! Men det där med att hon ska sova hela nätter känns långt borta 😂
Inga mer gallskrik det senaste i alla fall!




Vi har också tänkt köra efter "Blöjfri på tre dagar". Men jag tänkte nog framåt våren så vi är klara tills hon börjar förskola i höst förhoppningsvis.
Ska efter årsskiftet byta till andra blöjor dagtid. Tror libero touch är för bra så hon reflekterar nog inte över att kom kissar och bajsar. Men jag tänker med lite "sämre" blöjor kanske hon börjar tänka på det. Sen så blir det att köpa trosor och torka kiss och bajs på golvet 😉

Ja det lär ju inte kännas mkt i dessa blöjor, vi har också touch o de är ju onekligen bra. Men inte för att bli torr då kanske hehe. Smart idé att byta ut till andra, kan ju hjälpa till:) Lär bli en del torkande de första dagarna, men hoppas att det vänder fort. Vårt lilla krux är att dottern börjar förskola typ 14 dagar senare, så vi får se hur det går.. men jag kommer inte på någon bättre tid förrän nästa höst annars. Iofs inte hela världen men hon har tröttnat på blöjan sedan ett tag tbx och snart slänger hon nog iväg den själv 😅
 
Överväger också att ta tag i det nu i dagarna. Synd bara att vardagsrumsgolvet är i (typ) obehandlat trä... Hon sitter gärna på pottan, några gånger har det kommit kiss och hon säger till när det bajsas, ibland tom innan fast jag varit för seg att förstå.

För övrigt har damen som inte pratat börjat göra djurläten :)
 
Överväger också att ta tag i det nu i dagarna. Synd bara att vardagsrumsgolvet är i (typ) obehandlat trä... Hon sitter gärna på pottan, några gånger har det kommit kiss och hon säger till när det bajsas, ibland tom innan fast jag varit för seg att förstå.

För övrigt har damen som inte pratat börjat göra djurläten :)

Låter som att hon är på god väg 👍 går det att avgränsa ert boende under första tiden så att hon inte är i vardagsrummet?

Härligt med lite djurljud :)
 
Första dagen med potträning är avklarad! Känns skönt att få pusta ut. Vi har valt att sätta på nattblöja pga att hon vaknar så mkt och det helt enkelt blir för jobbigt att potta mitt i natten just nu (hon var torr de 2,5h hon sov dagtid men kissar så fort hon vaknar).

Dagen har gått lite som förväntat, blandat resultat dvs, men jag tycker ändå att det har gått tillräckligt bra för att fortsätta. Men jag ska inte sticka under stolen med att det har varit rätt intensivt 😅 Skönt att vara två som kan hjälpas åt! Håller tummar för att det lossnar mer när hon får sova på saken, man vet ju aldrig, hon kan ju vakna upp färdigtränad ;) hehe
 
God fortsättning allihopa! Hoppas att det nya året har startat bra för er och era små :)

Här har vi gått in i någon jobbig fas där dottern behöver typ 1h för att somna och vaknar i princip varje natt kl 02 o är vaken 1-1,5h. Hon är trött så under den här tiden ligger hon mest o tittar rakt ut o pillar på oss i ansiktet.. så skumt att hon inte somnar om!

På onsdag är en stor dag, för då är det dags för inskolning. Jag är nervös! Jag känner olust inför att lämna bort henne till främmande hela dagarna. Det kommer nog vara värre för mig än henne. Det är iaf en liten, mysig och hemtrevlig förskola med små grupper och jordnära tänk. Hon känner ett av barnen hon ska gå med. Så förutsättningarna är bra. Jag får jobba med mina tankar. Någon annan som ska skola in nu snart?
 
God fortsättning! :)

Vi har haft ett härligt jullov och jag tycker H vuxit massor på bara två veckor. Han pratar mycket nu och går äntligen att resonera lite med. Han är fortfarande en vild äventyrare, men vi kan i alla fall kommunicera lite bättre kring det nu.:D

Hoppas inskolningen går bra @anonymApril. Förutsättningarna låter ju bra! Förstår om du är nervös, men det brukar ofta ge sig även för föräldrarna efter ett par dagars inskolning. ;)
Hur gick det med potträningen?
 
God fortsättning! :)

Vi har haft ett härligt jullov och jag tycker H vuxit massor på bara två veckor. Han pratar mycket nu och går äntligen att resonera lite med. Han är fortfarande en vild äventyrare, men vi kan i alla fall kommunicera lite bättre kring det nu.:D

Hoppas inskolningen går bra @anonymApril. Förutsättningarna låter ju bra! Förstår om du är nervös, men det brukar ofta ge sig även för föräldrarna efter ett par dagars inskolning. ;)
Hur gick det med potträningen?

Hehe älskar beskrivningen ”vild äventyrare”, låter som en härlig liten miniperson ni har!

Jag har ju jobbat på fsk och haft ansvar för inskolningar så jag borde inte vara så nervös.. men det är väl annorlunda då för då har man ju koll. Nu har jag noll koll :p

Potträningen gick bra tills hon blev förstoppad och panikslagen när nr 2 skulle komma. Så vi bestämde att hon får avgöra om hon ska ha blöja eller ej för nr 2, för att inte skapa onödigt jobbiga upplevelser. Nu har det lyckats utan blöja men vi håller det flexibelt ändå. Kisset funkar toppen, hon går på pottan på eget initiativ men nåde den som tjatar ;) då vägrar hon ofta. Så nu kör vi blöjfritt hemma o sedan blöja på för utflykter. Är mäkta imponerad att hon fattade grejen så fort, redan dag 2 slapp vi olyckor och att säga till. Svårare m byxor på dock..
 
Här har vi gått in i någon jobbig fas där dottern behöver typ 1h för att somna och vaknar i princip varje natt kl 02 o är vaken 1-1,5h. Hon är trött så under den här tiden ligger hon mest o tittar rakt ut o pillar på oss i ansiktet.. så skumt att hon inte somnar om!
Vi har också någon fas här där det sovs dåligt. Tror det har mycket att göra med avsaknandet av rutiner i och med jullovet. Har blivit många sena kvällar och förskjutet dygn. Är vanligt att han vaknar mitt i natten och är pigg, sitter gärna och babblar om mammas, pappas, mormor och morfars bilar :banghead: Nu försöker vi få honom i säng i tid idag men han har fortfarande inte somnat :down: Studiedag imorgon men på onsdag är det tillbaka till förskolan igen, lär väl vara kaos första dagen antar jag!
 
Vi har också någon fas här där det sovs dåligt. Tror det har mycket att göra med avsaknandet av rutiner i och med jullovet. Har blivit många sena kvällar och förskjutet dygn. Är vanligt att han vaknar mitt i natten och är pigg, sitter gärna och babblar om mammas, pappas, mormor och morfars bilar :banghead: Nu försöker vi få honom i säng i tid idag men han har fortfarande inte somnat :down: Studiedag imorgon men på onsdag är det tillbaka till förskolan igen, lär väl vara kaos första dagen antar jag!
Skönt att det inte bara är vi som fått kaos över lovet. Idag sov han till 10, det var inte första dagen heller.
Imorgon ska vi orka iväg till dagmamman och åls kl 9. Får se hur det går.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 629
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp