Vårföräldrar 2018 del 3

@Pengy och @hemlig tråkigt att det krånglar för er också. Jag tror dessvärre inte att det beror på lovet för vår del, vi har hållt ganska normala rutiner.. börjar ni få ordning på det nu?
För oss verkar det faktiskt vara lov relaterat, W somnade som vanligt på 2 minuter kl. 18.30 efter gårdagen :up: Dagen innan sov han också bra för då lyckades sambon som var hemma på studiedagen undvika att han sov middag:)

Hur går inskolningen för er?
 
God fortsättning allihopa! Hoppas att det nya året har startat bra för er och era små :)

Här har vi gått in i någon jobbig fas där dottern behöver typ 1h för att somna och vaknar i princip varje natt kl 02 o är vaken 1-1,5h. Hon är trött så under den här tiden ligger hon mest o tittar rakt ut o pillar på oss i ansiktet.. så skumt att hon inte somnar om!

På onsdag är en stor dag, för då är det dags för inskolning. Jag är nervös! Jag känner olust inför att lämna bort henne till främmande hela dagarna. Det kommer nog vara värre för mig än henne. Det är iaf en liten, mysig och hemtrevlig förskola med små grupper och jordnära tänk. Hon känner ett av barnen hon ska gå med. Så förutsättningarna är bra. Jag får jobba med mina tankar. Någon annan som ska skola in nu snart?


God fortsättning allihopa!

Även här ställde de lediga dagarna till det med sömnen :crazy: Nu börjar det rätta till sig, men hon har varit vaken och vägrat sova innan 22 på kvällen visa kvällar. Vaknat sent på morgonen och sovit sent dagspass och så har det ena fött det andra.
Igår vägrade hon sova på eftermiddagen. Så när klockan var 15 bestämde jag att hon får vara vaken. Så strax efter 18 lade jag henne. Då somnade hon direkt ;) Hoppas det blir lite ordning nu!

Hur mycket pratar era nu?
Här sägs det typ 5 ord (mamma, pappa, nej, den, där) som vi förstår. Sen gör hon ljud för 7-8 djur (inte nöff och gnägg och mjau, utan försöker låta som djuret). Sen "pratar" hon nästan konstant, men inte så vi förstår. Hon visar och pekar och har ord för ja (ah ah ah), så hon har ju ett språk. Men givetvis sa en släkting att hon är lite sen :meh: Alltså jag tror ju inte hon är sen, utan att hon kommer göra som med gåendet, plötsligt släpper det bara. Men ja, såklart så väcker det ju tankar.

Nu måste vi snart söka förskola. Måste bara veta vart vi ska bo! Har skickat in ansökan om nytt byte, men det är ju inte så länge vi bott där vi bor så det är oklart om, eller snarare NÄR det kan gå igenom. Hmm...
Hoppas på det i alla fall och det kommer innebära att flytta till en mindre stad med vad jag förstått bättre barnomsorg. HOPPAS verkligen. Håll alla tummar ni kan :heart

Testade förresten att köpa andra blöjor, kör touch. Men det vill fröken inte ha, sparkar och säger NEJ NEJ NEJ när vi försöker ta på dom :confused:;) Så nu har vi tänkt om och kommer köra efter Blöjfri på tre dagar, eller liknande. Ska köpa hem trosor till henne. Det känns helt tokigt, min lilla bebis kan väl inte behöva trosor :nailbiting:O_o
Det går så fort allting!
 
Hehe älskar beskrivningen ”vild äventyrare”, låter som en härlig liten miniperson ni har!

Jag har ju jobbat på fsk och haft ansvar för inskolningar så jag borde inte vara så nervös.. men det är väl annorlunda då för då har man ju koll. Nu har jag noll koll :p

Potträningen gick bra tills hon blev förstoppad och panikslagen när nr 2 skulle komma. Så vi bestämde att hon får avgöra om hon ska ha blöja eller ej för nr 2, för att inte skapa onödigt jobbiga upplevelser. Nu har det lyckats utan blöja men vi håller det flexibelt ändå. Kisset funkar toppen, hon går på pottan på eget initiativ men nåde den som tjatar ;) då vägrar hon ofta. Så nu kör vi blöjfritt hemma o sedan blöja på för utflykter. Är mäkta imponerad att hon fattade grejen så fort, redan dag 2 slapp vi olyckor och att säga till. Svårare m byxor på dock..

Hur går det med inskolningen? :) Du har ju massor av vana då, men något helt annat med sitt eget barn kan jag tänka.

Hehe, ja han är superhärlig. Väldigt nyfiken och orädd, det enda han backar för är bebisar som kryper. Märks att han är van att vara yngst. :laugh: Väldigt rolig ålder nu också. Bebistiden är bra seg tycker jag, men nu blir det äntligen roligare och enklare.:)
 
@Pengy Inskolningen verkar gå bra! Hon gillar att vara där och imorgon ska hon få stanna över lunch. Jag satt på annat håll i princip hela vistelsen idag.

Jag hoppas bara att hon knyter an till en av pedagogerna för det har varit en lite långdragen process med vuxna tidigare (hon är en person med stor integritet o tar tid på sig att känna sig trygg med andra). Men det ska nog gå bra :)
 
God fortsättning allihopa!

Även här ställde de lediga dagarna till det med sömnen :crazy: Nu börjar det rätta till sig, men hon har varit vaken och vägrat sova innan 22 på kvällen visa kvällar. Vaknat sent på morgonen och sovit sent dagspass och så har det ena fött det andra.
Igår vägrade hon sova på eftermiddagen. Så när klockan var 15 bestämde jag att hon får vara vaken. Så strax efter 18 lade jag henne. Då somnade hon direkt ;) Hoppas det blir lite ordning nu!

Hur mycket pratar era nu?
Här sägs det typ 5 ord (mamma, pappa, nej, den, där) som vi förstår. Sen gör hon ljud för 7-8 djur (inte nöff och gnägg och mjau, utan försöker låta som djuret). Sen "pratar" hon nästan konstant, men inte så vi förstår. Hon visar och pekar och har ord för ja (ah ah ah), så hon har ju ett språk. Men givetvis sa en släkting att hon är lite sen :meh: Alltså jag tror ju inte hon är sen, utan att hon kommer göra som med gåendet, plötsligt släpper det bara. Men ja, såklart så väcker det ju tankar.

Nu måste vi snart söka förskola. Måste bara veta vart vi ska bo! Har skickat in ansökan om nytt byte, men det är ju inte så länge vi bott där vi bor så det är oklart om, eller snarare NÄR det kan gå igenom. Hmm...
Hoppas på det i alla fall och det kommer innebära att flytta till en mindre stad med vad jag förstått bättre barnomsorg. HOPPAS verkligen. Håll alla tummar ni kan :heart

Testade förresten att köpa andra blöjor, kör touch. Men det vill fröken inte ha, sparkar och säger NEJ NEJ NEJ när vi försöker ta på dom :confused:;) Så nu har vi tänkt om och kommer köra efter Blöjfri på tre dagar, eller liknande. Ska köpa hem trosor till henne. Det känns helt tokigt, min lilla bebis kan väl inte behöva trosor :nailbiting:O_o
Det går så fort allting!

Här pratas det mycket. Har börjat med tvåordsmeningar och kan många ord. Men han har ju också en storasyster och gått på förskola sedan september, det tror jag påverkar mycket. Han är väldigt intresserad av siffror och bokstäver, tydligt påverkad av storasyster. ”Ett” och ”åtta” säger han utan att förstå innebörden. Ett annat ord som trendar är ”min”. ;)

Tror inte alls du behöver oroa dig. Är hon mest med er föräldrar gör hon sig ju säkert förstådd utan att tala i ord. Talet släpper när hon behöver det. :)

Håller tummarna för att det löser sig bra med bostad och förskola. :)
 
God fortsättning allihopa!

Även här ställde de lediga dagarna till det med sömnen :crazy: Nu börjar det rätta till sig, men hon har varit vaken och vägrat sova innan 22 på kvällen visa kvällar. Vaknat sent på morgonen och sovit sent dagspass och så har det ena fött det andra.
Igår vägrade hon sova på eftermiddagen. Så när klockan var 15 bestämde jag att hon får vara vaken. Så strax efter 18 lade jag henne. Då somnade hon direkt ;) Hoppas det blir lite ordning nu!

Hur mycket pratar era nu?
Här sägs det typ 5 ord (mamma, pappa, nej, den, där) som vi förstår. Sen gör hon ljud för 7-8 djur (inte nöff och gnägg och mjau, utan försöker låta som djuret). Sen "pratar" hon nästan konstant, men inte så vi förstår. Hon visar och pekar och har ord för ja (ah ah ah), så hon har ju ett språk. Men givetvis sa en släkting att hon är lite sen :meh: Alltså jag tror ju inte hon är sen, utan att hon kommer göra som med gåendet, plötsligt släpper det bara. Men ja, såklart så väcker det ju tankar.

Nu måste vi snart söka förskola. Måste bara veta vart vi ska bo! Har skickat in ansökan om nytt byte, men det är ju inte så länge vi bott där vi bor så det är oklart om, eller snarare NÄR det kan gå igenom. Hmm...
Hoppas på det i alla fall och det kommer innebära att flytta till en mindre stad med vad jag förstått bättre barnomsorg. HOPPAS verkligen. Håll alla tummar ni kan :heart

Testade förresten att köpa andra blöjor, kör touch. Men det vill fröken inte ha, sparkar och säger NEJ NEJ NEJ när vi försöker ta på dom :confused:;) Så nu har vi tänkt om och kommer köra efter Blöjfri på tre dagar, eller liknande. Ska köpa hem trosor till henne. Det känns helt tokigt, min lilla bebis kan väl inte behöva trosor :nailbiting:O_o
Det går så fort allting!

Vilken onödig kommentar av din släkting. Alla barn är ju olika i vad de utvecklar när. Snart kommer det nog fler ord :) Vi har en pratkvarn här hemma, tidig med språket, så det är nog ingen bra jämförelse. Tror hon har ca 100 ord i sitt förråd nu. Det är dock lite svårt att höra vad hon säger ibland eftersom hon inte uttalar dem helt korrekt. Säger även två- och treordsmeningar.

En bekants barn sa knappt 10 ord på sin tvåårsdag men vips en dag inte långt senare bara forsade det ut ord. Nu är hen ikapp sina jämnåriga :) så försök att inte oroa dig, det kommer!

Lycka till med potträningen!
 
Här pratas det mycket. Har börjat med tvåordsmeningar och kan många ord. Men han har ju också en storasyster och gått på förskola sedan september, det tror jag påverkar mycket. Han är väldigt intresserad av siffror och bokstäver, tydligt påverkad av storasyster. ”Ett” och ”åtta” säger han utan att förstå innebörden. Ett annat ord som trendar är ”min”. ;)

Tror inte alls du behöver oroa dig. Är hon mest med er föräldrar gör hon sig ju säkert förstådd utan att tala i ord. Talet släpper när hon behöver det. :)

Håller tummarna för att det löser sig bra med bostad och förskola. :)
Vilken onödig kommentar av din släkting. Alla barn är ju olika i vad de utvecklar när. Snart kommer det nog fler ord :) Vi har en pratkvarn här hemma, tidig med språket, så det är nog ingen bra jämförelse. Tror hon har ca 100 ord i sitt förråd nu. Det är dock lite svårt att höra vad hon säger ibland eftersom hon inte uttalar dem helt korrekt. Säger även två- och treordsmeningar.

En bekants barn sa knappt 10 ord på sin tvåårsdag men vips en dag inte långt senare bara forsade det ut ord. Nu är hen ikapp sina jämnåriga :) så försök att inte oroa dig, det kommer!

Lycka till med potträningen!

Oj vad duktiga de är på att tala :)
Alltså jag är ju inte så orolig faktiskt. Hon förstår ju nästan exakt vad vi säger (vi får till och med tala i gåtor om vissa saker :o:angel:), så jag tror att det kommer släppa ganska snart. Senast i höst när hon börjar på förskola. Men det är klart att det är lätt att fundera lite kring det :)
 
God fortsättning allihopa!

Även här ställde de lediga dagarna till det med sömnen :crazy: Nu börjar det rätta till sig, men hon har varit vaken och vägrat sova innan 22 på kvällen visa kvällar. Vaknat sent på morgonen och sovit sent dagspass och så har det ena fött det andra.
Igår vägrade hon sova på eftermiddagen. Så när klockan var 15 bestämde jag att hon får vara vaken. Så strax efter 18 lade jag henne. Då somnade hon direkt ;) Hoppas det blir lite ordning nu!

Hur mycket pratar era nu?
Här sägs det typ 5 ord (mamma, pappa, nej, den, där) som vi förstår. Sen gör hon ljud för 7-8 djur (inte nöff och gnägg och mjau, utan försöker låta som djuret). Sen "pratar" hon nästan konstant, men inte så vi förstår. Hon visar och pekar och har ord för ja (ah ah ah), så hon har ju ett språk. Men givetvis sa en släkting att hon är lite sen :meh: Alltså jag tror ju inte hon är sen, utan att hon kommer göra som med gåendet, plötsligt släpper det bara. Men ja, såklart så väcker det ju tankar.

Nu måste vi snart söka förskola. Måste bara veta vart vi ska bo! Har skickat in ansökan om nytt byte, men det är ju inte så länge vi bott där vi bor så det är oklart om, eller snarare NÄR det kan gå igenom. Hmm...
Hoppas på det i alla fall och det kommer innebära att flytta till en mindre stad med vad jag förstått bättre barnomsorg. HOPPAS verkligen. Håll alla tummar ni kan :heart

Testade förresten att köpa andra blöjor, kör touch. Men det vill fröken inte ha, sparkar och säger NEJ NEJ NEJ när vi försöker ta på dom :confused:;) Så nu har vi tänkt om och kommer köra efter Blöjfri på tre dagar, eller liknande. Ska köpa hem trosor till henne. Det känns helt tokigt, min lilla bebis kan väl inte behöva trosor :nailbiting:O_o
Det går så fort allting!
W pratar också mycket, säger många två ordsmeningar, och för någon vecka sen fick han till ”mamma kör bilen”. Känns som hans språk utvecklats otroligt mycket sen han började förskolan.

Men efter är hon ju verkligen inte, de ”ska” väll kunna runt 8-10 ord vid 1,5 års ålder och om hon kan 5 ord och ca 7 olika djurläten så är hon ju precis där hon ska :) Har en kompis vars barn inte sa många ord vid 2,5 års ålder men nu vid 3,5 års ålder pratar han jättebra. Så tror verkligen inte du behöver vara orolig:)
 
Oj vad duktiga de är på att tala :)
Alltså jag är ju inte så orolig faktiskt. Hon förstår ju nästan exakt vad vi säger (vi får till och med tala i gåtor om vissa saker :o:angel:), så jag tror att det kommer släppa ganska snart. Senast i höst när hon börjar på förskola. Men det är klart att det är lätt att fundera lite kring det :)

Ja det lossnar säkert ganska snart. Din dotter är ju ett par månader yngre också. :) H sa inte mer än 10-15 ord/uttryck vid 18 månader, så när det väl släppte gick det oerhört snabbt. Ungefär 5-7 nya ord per dag under julledigheten. På förskolan säger han däremot nästan ingenting, medan han hemma pratar i ett.
 
Oj vad duktiga de är på att tala :)
Alltså jag är ju inte så orolig faktiskt. Hon förstår ju nästan exakt vad vi säger (vi får till och med tala i gåtor om vissa saker :o:angel:), så jag tror att det kommer släppa ganska snart. Senast i höst när hon börjar på förskola. Men det är klart att det är lätt att fundera lite kring det :)
BVC sa till oss på 18-månaders kollen att dom ska kunna 8-10 ord då. Och hon räknade djurläten som ord.

Vår kille säger hej, nej, mamma, pappa, mommo (mormor, han kläckte det 30 januari, som hans mormor längtat :D) och så har han börjat säga okej nu också. Hundens namn kan han också.
Han har uttryck för "igen" och ett kort mm för ja. Han vet hur diverse djur låter, likaså bil och klocka.
Han förstår väldigt mycket av det vi säger. Är inte ett dugg orolig fastän kusinen som är tre veckor yngre säger många fler ord, eller fastän kusinen som är 8 månader yngre var före honom att gå.
Han tar saker i sin egen takt helt enkelt :).
 
Då var det dags att försöka sova igen då. Lillan somnade i vanlig ordning efter närmre 1h nattning.. men själv har jag än svårare att komma till ro. Nu ligger jag och funderar över alla risker som finns på förskolan och att det känns så otroligt jobbigt att släppa över ansvaret för mitt barns säkerhet till någon annan.

Noterade exvis att det inte finns brandvarnare. Dessutom finns massor av leksaker med långa band/snören o dottern gillar att sätta sånt runt halsen. Ja ni hör, nojig förälder deluxe. Jag tror dock att jag ska fråga om brandlarm, även om det vad jag förstår inte är lag på att ha i en förskola. Det är dock inte det största bekymret nu längre efter lite infosökning, utan givetvis stötte jag på en rapport som behandlade barns beteende i brandsituationer och det faktum att barn har en tendens att gömma sig skrämmer skiten ur mig. Tänk om de glömmer mitt barn/inte hittar henne?! Nej fy fasen. Avskyr dessa tankar men det är ju å andra sidan verkliga risker, om än dock relativt osannolika. Har ni andra sådana betänkligheter?
 
God fortsättning allihopa!

Även här ställde de lediga dagarna till det med sömnen :crazy: Nu börjar det rätta till sig, men hon har varit vaken och vägrat sova innan 22 på kvällen visa kvällar. Vaknat sent på morgonen och sovit sent dagspass och så har det ena fött det andra.
Igår vägrade hon sova på eftermiddagen. Så när klockan var 15 bestämde jag att hon får vara vaken. Så strax efter 18 lade jag henne. Då somnade hon direkt ;) Hoppas det blir lite ordning nu!

Hur mycket pratar era nu?
Här sägs det typ 5 ord (mamma, pappa, nej, den, där) som vi förstår. Sen gör hon ljud för 7-8 djur (inte nöff och gnägg och mjau, utan försöker låta som djuret). Sen "pratar" hon nästan konstant, men inte så vi förstår. Hon visar och pekar och har ord för ja (ah ah ah), så hon har ju ett språk. Men givetvis sa en släkting att hon är lite sen :meh: Alltså jag tror ju inte hon är sen, utan att hon kommer göra som med gåendet, plötsligt släpper det bara. Men ja, såklart så väcker det ju tankar.

Nu måste vi snart söka förskola. Måste bara veta vart vi ska bo! Har skickat in ansökan om nytt byte, men det är ju inte så länge vi bott där vi bor så det är oklart om, eller snarare NÄR det kan gå igenom. Hmm...
Hoppas på det i alla fall och det kommer innebära att flytta till en mindre stad med vad jag förstått bättre barnomsorg. HOPPAS verkligen. Håll alla tummar ni kan :heart

Testade förresten att köpa andra blöjor, kör touch. Men det vill fröken inte ha, sparkar och säger NEJ NEJ NEJ när vi försöker ta på dom :confused:;) Så nu har vi tänkt om och kommer köra efter Blöjfri på tre dagar, eller liknande. Ska köpa hem trosor till henne. Det känns helt tokigt, min lilla bebis kan väl inte behöva trosor :nailbiting:O_o
Det går så fort allting!

Storebror började inte prata före han var nästan 2,5 år, innan dess hade han nästan inga ord. Nu vid 3 år pratar han meningar på 5-6-7 ord (kom nästan direkt han började prata)
 
Ja det lossnar säkert ganska snart. Din dotter är ju ett par månader yngre också. :) H sa inte mer än 10-15 ord/uttryck vid 18 månader, så när det väl släppte gick det oerhört snabbt. Ungefär 5-7 nya ord per dag under julledigheten. På förskolan säger han däremot nästan ingenting, medan han hemma pratar i ett.
BVC sa till oss på 18-månaders kollen att dom ska kunna 8-10 ord då. Och hon räknade djurläten som ord.

Vår kille säger hej, nej, mamma, pappa, mommo (mormor, han kläckte det 30 januari, som hans mormor längtat :D) och så har han börjat säga okej nu också. Hundens namn kan han också.
Han har uttryck för "igen" och ett kort mm för ja. Han vet hur diverse djur låter, likaså bil och klocka.
Han förstår väldigt mycket av det vi säger. Är inte ett dugg orolig fastän kusinen som är tre veckor yngre säger många fler ord, eller fastän kusinen som är 8 månader yngre var före honom att gå.
Han tar saker i sin egen takt helt enkelt :).

Storebror började inte prata före han var nästan 2,5 år, innan dess hade han nästan inga ord. Nu vid 3 år pratar han meningar på 5-6-7 ord (kom nästan direkt han började prata)

Det där med att ta saker i sin egen takt tror jag är klokt att tänka 🙂
Hon kan ju peka ut alla kroppsdelar osv, och det är liksom bara att hon inte säger orden :) Tror bara hon är ett sånt barn som gör saker när det passar henne. Hon är svår att locka ;)
Det enda jag önskar är att folk i vår omgivning som inte är vård och barnomsorgspersonal kunde hålla tyst om sina åsikter om hon utvecklas i rätt takt. Men jag tror att det egentligen är för att de är intresserade. Försöker att inte bli irriterad 😉

Idag ska vi på playdate med en jämnårig tjej. Några månader yngre bara. Blir kul!
Jag och hennes mamma började prata på lekplatsen och nu ses vi då och då 😊
Då var det dags att försöka sova igen då. Lillan somnade i vanlig ordning efter närmre 1h nattning.. men själv har jag än svårare att komma till ro. Nu ligger jag och funderar över alla risker som finns på förskolan och att det känns så otroligt jobbigt att släppa över ansvaret för mitt barns säkerhet till någon annan.

Noterade exvis att det inte finns brandvarnare. Dessutom finns massor av leksaker med långa band/snören o dottern gillar att sätta sånt runt halsen. Ja ni hör, nojig förälder deluxe. Jag tror dock att jag ska fråga om brandlarm, även om det vad jag förstår inte är lag på att ha i en förskola. Det är dock inte det största bekymret nu längre efter lite infosökning, utan givetvis stötte jag på en rapport som behandlade barns beteende i brandsituationer och det faktum att barn har en tendens att gömma sig skrämmer skiten ur mig. Tänk om de glömmer mitt barn/inte hittar henne?! Nej fy fasen. Avskyr dessa tankar men det är ju å andra sidan verkliga risker, om än dock relativt osannolika. Har ni andra sådana betänkligheter?

Jag kan verkligen relatera till ditt inlägg. Är ju som säkert framgått generellt ganska oroligt lagd 😉 och kommer säkert känna likadant i höst när det är vår tur.
Men jag tror att det är bra att prata med personalen och fråga hur de jobbar, till exempel med brandövning och hur rutiner ser ut :) Det finns säkert klara rutiner för sånt m
Att snören ligger framme tycker jag man kan ta upp för det känns inte så lämpligt.
Men jag tycker du verkar vara en väldigt omtänksam mamma som finns där för din dotter och vill hennes bästa, så det är inte konstigt att du tänker på sånt. Och jag förstår verkligen känslan av att lämna över ansvaret.
Men jag tror också att hon kommer få jättekul och att du kommer känna dig lugnare när hon väl börjat 😊
Prata med personalen om dina tankar. Tror dom hört det mesta.. Lycka till ❤️
 
Då var det dags att försöka sova igen då. Lillan somnade i vanlig ordning efter närmre 1h nattning.. men själv har jag än svårare att komma till ro. Nu ligger jag och funderar över alla risker som finns på förskolan och att det känns så otroligt jobbigt att släppa över ansvaret för mitt barns säkerhet till någon annan.

Noterade exvis att det inte finns brandvarnare. Dessutom finns massor av leksaker med långa band/snören o dottern gillar att sätta sånt runt halsen. Ja ni hör, nojig förälder deluxe. Jag tror dock att jag ska fråga om brandlarm, även om det vad jag förstår inte är lag på att ha i en förskola. Det är dock inte det största bekymret nu längre efter lite infosökning, utan givetvis stötte jag på en rapport som behandlade barns beteende i brandsituationer och det faktum att barn har en tendens att gömma sig skrämmer skiten ur mig. Tänk om de glömmer mitt barn/inte hittar henne?! Nej fy fasen. Avskyr dessa tankar men det är ju å andra sidan verkliga risker, om än dock relativt osannolika. Har ni andra sådana betänkligheter?
Angående brandlarm vågar jag nog nästan lova dig om att det finns! Däremot är det vanligt att brandlarmet är kopplat till den vanliga inbrottslarmet och därmed kan man inte se sådana vanliga dosor som man ofta har hemma. Enligt lagen om skydd mot olyckor är fastighetsägare och hyresgäster tillsammans ansvariga för det systematiska brandskyddsarbetet. På de förskolor vi jobbar emot finns en brandpärm där handlingsplan och rutiner finns. Där ska även uppdaterade barnlistor finnas som tas med ut så att alla barnen kan bockas av. Men fråga förskolan hur de jobbar med sitt brandarbetet så att känner dig trygg :)
 
Då var det dags att försöka sova igen då. Lillan somnade i vanlig ordning efter närmre 1h nattning.. men själv har jag än svårare att komma till ro. Nu ligger jag och funderar över alla risker som finns på förskolan och att det känns så otroligt jobbigt att släppa över ansvaret för mitt barns säkerhet till någon annan.

Noterade exvis att det inte finns brandvarnare. Dessutom finns massor av leksaker med långa band/snören o dottern gillar att sätta sånt runt halsen. Ja ni hör, nojig förälder deluxe. Jag tror dock att jag ska fråga om brandlarm, även om det vad jag förstår inte är lag på att ha i en förskola. Det är dock inte det största bekymret nu längre efter lite infosökning, utan givetvis stötte jag på en rapport som behandlade barns beteende i brandsituationer och det faktum att barn har en tendens att gömma sig skrämmer skiten ur mig. Tänk om de glömmer mitt barn/inte hittar henne?! Nej fy fasen. Avskyr dessa tankar men det är ju å andra sidan verkliga risker, om än dock relativt osannolika. Har ni andra sådana betänkligheter?

Prata med personalen och så kan de förklara hur de arbetar och tänker både kring brand och annan säkerhet. Förhoppningsvis kan du känna dig tryggare med bättre kännedom om verksamheten. :)

Att googla och grubbla är ofta en skenande återvändsgränd. Jag är inte så oroligt lagd men om oron kommer försöker jag tänka agera eller acceptera. Oron leder ingenstans.
 
Det där med att ta saker i sin egen takt tror jag är klokt att tänka 🙂
Hon kan ju peka ut alla kroppsdelar osv, och det är liksom bara att hon inte säger orden :) Tror bara hon är ett sånt barn som gör saker när det passar henne. Hon är svår att locka ;)
Det enda jag önskar är att folk i vår omgivning som inte är vård och barnomsorgspersonal kunde hålla tyst om sina åsikter om hon utvecklas i rätt takt. Men jag tror att det egentligen är för att de är intresserade. Försöker att inte bli irriterad 😉

Idag ska vi på playdate med en jämnårig tjej. Några månader yngre bara. Blir kul!
Jag och hennes mamma började prata på lekplatsen och nu ses vi då och då 😊


Jag kan verkligen relatera till ditt inlägg. Är ju som säkert framgått generellt ganska oroligt lagd 😉 och kommer säkert känna likadant i höst när det är vår tur.
Men jag tror att det är bra att prata med personalen och fråga hur de jobbar, till exempel med brandövning och hur rutiner ser ut :) Det finns säkert klara rutiner för sånt m
Att snören ligger framme tycker jag man kan ta upp för det känns inte så lämpligt.
Men jag tycker du verkar vara en väldigt omtänksam mamma som finns där för din dotter och vill hennes bästa, så det är inte konstigt att du tänker på sånt. Och jag förstår verkligen känslan av att lämna över ansvaret.
Men jag tror också att hon kommer få jättekul och att du kommer känna dig lugnare när hon väl börjat 😊
Prata med personalen om dina tankar. Tror dom hört det mesta.. Lycka till ❤
E säger nästan ingenting... Senaste veckorna har hon visserligen kommit igång och härma lite ljud så det är väl (med god vilja) dä, mamma, pappa, brumljud och mu.
Bvc hörde sig för på 18månkollen att hon förstår och kommunicerar, och det gör hon verkligen! Mycket kropsspråk och lite teckenspråk och förstår nästan allt. Framförallt var bvc måna om att fråga kring frustration över att inte kunna kommunicera. Vi skulle höra av oss om det fortfarande var 0 ord vid tvåårsdagen bara.

Visst, hon är väl snarare sen än tidig men inget nån är orolig för. Jag var också sen.
 
E säger nästan ingenting... Senaste veckorna har hon visserligen kommit igång och härma lite ljud så det är väl (med god vilja) dä, mamma, pappa, brumljud och mu.
Bvc hörde sig för på 18månkollen att hon förstår och kommunicerar, och det gör hon verkligen! Mycket kropsspråk och lite teckenspråk och förstår nästan allt. Framförallt var bvc måna om att fråga kring frustration över att inte kunna kommunicera. Vi skulle höra av oss om det fortfarande var 0 ord vid tvåårsdagen bara.

Visst, hon är väl snarare sen än tidig men inget nån är orolig för. Jag var också sen.

Våra låter lite lika :)
Och jag tror nog inte det går att forcera ändå. Vet inte ens hur eller vad poängen med skulle vara.
Tyvärr har jag lätt i att hamna i det där med att jämföra. Men det är ju egentligen onödigt ;) Jobbar på det!
Men som du säger så är nog viktigast att det finns ett språk över huvud taget. Även om det är mer ljud och tecken än ord.


Hur har det gått för er @anonymApril ?
 
Tack för info och tankar @Linn-Nora , @Pengy och @Sedna ! Jag ska försöka prata med personalen så fort jag får chansen. Just nu blir det mest avstämning kring inskolningen så jag har inte lyckats få tillfälle riktigt (vi går ju mitt på dagen o därmed ofta precis innan en ny aktivitet).

Inskolningen fortsatte bra förra veckan, vi stannade för lunch i fredags. Idag var det dock tårar så fort vi kom till grinden o hon ville inte släppa mig. Jag var kvar en stund och inom 15min hade hon hunnit bli lite varm i kläderna varpå jag kunde gå. Det kom lite tårar då också, vilket verkligen var superjobbigt, jag ville ju bara vara kvar och trösta då! Men så fort jag kom in gick jag o kikade genom fönstret, och ute på gården lekte en glad tjej. Hehe så det var inte många tårar.. tack o lov! Får se hur länge hon stannar idag. Vi har ingen brådska och det verkar inte pedagogerna ha heller vilket är skönt.

Jag känner mig väldigt nöjd med valet av förskola i alla fall. Väldigt lugnt och mysigt, låg ljudnivå och inget stimm :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 625
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp