Vårföräldrar 2018 del 3

Vi har hamnat i "varför då?" åldern. På allt frågar han varför :p.
Och så är det väldigt viktigt fråga innan man gör nåt. Var han vill ha de olika sakerna på tallriken tex. Om man bara gör så kan det bli katastrof. Som tur är går det ofta över om man börjar om.

Känner igen det där med utbrott om det blir "fel", även när det blir rätt kan det bli fel 🙈
Puh, men alltså, konversationerna nu är ju rätt fantastiska! Så mycket som rör sig i ett sånt litet huvud. Det är många tankar och funderingar!
 
Vi har hamnat i "varför då?" åldern. På allt frågar han varför :p.
Och så är det väldigt viktigt fråga innan man gör nåt. Var han vill ha de olika sakerna på tallriken tex. Om man bara gör så kan det bli katastrof. Som tur är går det ofta över om man börjar om.
Samma här, och har väll egentligen vart så ganska länge. Vi försöker hitta en fin avvägning mellan att "börja om" och göra på nytt och ibland på acceptera att det inte alltid blir som man vill eller tänkt sig.

Och vi har märkt att W är lite "lillgammal" och det är så jäkla gulligt ;) Häromdagen sa han till grannpojken som inte ville gå hem att "det måste du nog för ikväll ska jag lägga mig tidigt". Haha det var inget vi hade nämnt eller sagt innan utan bara nått han kläckte ur sig :)
 
Vi har hamnat i "varför då?" åldern. På allt frågar han varför :p.
Och så är det väldigt viktigt fråga innan man gör nåt. Var han vill ha de olika sakerna på tallriken tex. Om man bara gör så kan det bli katastrof. Som tur är går det ofta över om man börjar om.
Åh herregud ja! Nog för att vi haft katastrofer läänge men måste för tillfället fråga väldigt noga om hur maten ska skäras.
 
Är ändå så skönt att ha denna tråden så man hör att fler har samma utmaningar. Det tröstar lite när man står där och ungen är superupprörd för att man hällde i filen först och sen flingorna istället för tvärt om ;)

Idag fick det bli en sväng till akuten då W fick jätteont i armen efter lite lek och bus med pappa, misstänkte direkt att nått kunde vara ur led. Gick först över till grannen som är barnläkare (lyx) men hon hade tyvärr precis åkt iväg på kvällsspa och skulle komma hem sent. Så en sväng till östra fick det bli och mycket riktigt så var armbågen ur led, det var lätt fixat och väl hemma var han precis som vanligt igen :heart
 
Är ändå så skönt att ha denna tråden så man hör att fler har samma utmaningar. Det tröstar lite när man står där och ungen är superupprörd för att man hällde i filen först och sen flingorna istället för tvärt om ;)

Idag fick det bli en sväng till akuten då W fick jätteont i armen efter lite lek och bus med pappa, misstänkte direkt att nått kunde vara ur led. Gick först över till grannen som är barnläkare (lyx) men hon hade tyvärr precis åkt iväg på kvällsspa och skulle komma hem sent. Så en sväng till östra fick det bli och mycket riktigt så var armbågen ur led, det var lätt fixat och väl hemma var han precis som vanligt igen :heart
Håller med om att det är skönt att läsa om vad som tycks vara normalt, men ändå kan prova tålamodet en del :p.

Vad skönt att det var lätt fixat med armbågen :heart .
 
Alltså, herregud så mycket "varför det då?" det är nu :p.
Varför ramlar löven ner?
Varför blåser det?
Varför körde bilen där?
Varför varför varför....
 
Alltså, herregud så mycket "varför det då?" det är nu :p.
Varför ramlar löven ner?
Varför blåser det?
Varför körde bilen där?
Varför varför varför....
Haha, antar att du är trött i huvudet efter en dag 🙈 Vi har inte hamnat i den ”riktiga varför-fasan” än. Även om det ställs miljoner frågor ändå 😂
 
Jobbig dag idag!
Två veckor in på förskolestarten kom första förkylningen. Ingen större så, men eftersom min man har första veckan på ny utbildning föll vabb på mig, som såklart fick feber.

Dagen började fantastiskt mysigt och var väldigt harmonisk. Men på eftermiddagen när vi skulle gå hem från lekplatsen, efter en dryg halvtimme då jag tyckte vi skulle ta det lite lugnt eftersom hon varit förkyld, kom första utbrottet. Fick bära en skrikande arg tjej hem.
Efter lite mellanmål blev hon sitt glada jag igen. När det var dags för att kissa och lägga sig kom nästa utbrott.
Så som hon vrålar undrar jag vad grannarna ska tro😳

Hon är verkligen världens roligaste tjej! Verbal och busig. Men så känslig. Försöker hålla mig lugn när hon blir arg, tänker att det hör till att bli arg vid motgångar när man är tre. Men just idag är jag skör och känner mig så dålig 😔 Antar att febern spelar in, och kanske begynnande pms. Men det känns så tråkigt när dagen slutar så..
 
Jobbig dag idag!
Två veckor in på förskolestarten kom första förkylningen. Ingen större så, men eftersom min man har första veckan på ny utbildning föll vabb på mig, som såklart fick feber.

Dagen började fantastiskt mysigt och var väldigt harmonisk. Men på eftermiddagen när vi skulle gå hem från lekplatsen, efter en dryg halvtimme då jag tyckte vi skulle ta det lite lugnt eftersom hon varit förkyld, kom första utbrottet. Fick bära en skrikande arg tjej hem.
Efter lite mellanmål blev hon sitt glada jag igen. När det var dags för att kissa och lägga sig kom nästa utbrott.
Så som hon vrålar undrar jag vad grannarna ska tro😳

Hon är verkligen världens roligaste tjej! Verbal och busig. Men så känslig. Försöker hålla mig lugn när hon blir arg, tänker att det hör till att bli arg vid motgångar när man är tre. Men just idag är jag skör och känner mig så dålig 😔 Antar att febern spelar in, och kanske begynnande pms. Men det känns så tråkigt när dagen slutar så..
Det blir ju verkligen något helt annat när man är hemma med barnen hela dagar. Jag är ju föräldraledig och måndagar och fredagar är utmanande som förälder. Vi har ju mysigt och roligt också men jag märker att när klockan är runt 16 på eftermiddagen har den där pedagogiska delen av mig typ försvunnit helt och jag har lättare att brusa upp och bli irriterad. Så om du dessutom är sjuk själv förstår jag att det är extra tufft :heart

W är inne på andra veckan på nya avdelningen på förskolan. Allt går kanon än så länge, han verkar trivas bra. Märks att kompisarna nästan är viktigare än pedagogerna just nu i början när han inte riktigt lärt känna dem helt än.
 
❤️ Ja, det var säkert en kombination av sjukdom och dålig sömn. Och oftast brukar jag ta det med ro, hon får bli arg och det betyder inte att hon kan få som hon vill. Det kändes bättre morgonen efter när hon, och jag, sovit ordentligt i alla fall 😉

Vad roligt att det går bra för W i nya gruppen! 😊 Är det en mellangrupp eller storbarngrupp?
Hela vår förskola har flyttat till nya lokaler, och dottern har fått nya pedagoger, men samma barn. Dom hjälps ju åt alla pedagoger på förskolan så de hon haft tidigare är där också. Men det har varit lite tuffare lämningar igen. Dock är hon jätteglad när vi hämtar och vill knappt med hem så jag tröstar mig med det 😉
 
Jag tycker om att köpa begagnade saker till ungarna. Men nu när sonen börjar komma upp i ålder funderar jag på det där med skor. Vågar man köpa begagnade skor när dom är i den här åldern?
Tänker om nån har gått och snedbelastat. Hur tänker ni?
 
Jag tycker om att köpa begagnade saker till ungarna. Men nu när sonen börjar komma upp i ålder funderar jag på det där med skor. Vågar man köpa begagnade skor när dom är i den här åldern?
Tänker om nån har gått och snedbelastat. Hur tänker ni?

Oj, har inte ens funderat på det! Köper nog 70% av skor begagnat.. men här växlas det hej vilt mellan de olika paren så det kanske kompenserar ev ojämnheter 🤔
 
Jag tycker om att köpa begagnade saker till ungarna. Men nu när sonen börjar komma upp i ålder funderar jag på det där med skor. Vågar man köpa begagnade skor när dom är i den här åldern?
Tänker om nån har gått och snedbelastat. Hur tänker ni?
Jag är mest förvånad om det ens finns begagnade skor att köpa 😂 Vi får slänga varenda sko som W har haft förutom stövlar, så lillebror har inget att ärva.
Men tror jag hade vågat köpa skor begagnat, tänker att det syns rätt tydligt om de skulle vara väldigt sneda.
 
❤️ Ja, det var säkert en kombination av sjukdom och dålig sömn. Och oftast brukar jag ta det med ro, hon får bli arg och det betyder inte att hon kan få som hon vill. Det kändes bättre morgonen efter när hon, och jag, sovit ordentligt i alla fall 😉

Vad roligt att det går bra för W i nya gruppen! 😊 Är det en mellangrupp eller storbarngrupp?
Hela vår förskola har flyttat till nya lokaler, och dottern har fått nya pedagoger, men samma barn. Dom hjälps ju åt alla pedagoger på förskolan så de hon haft tidigare är där också. Men det har varit lite tuffare lämningar igen. Dock är hon jätteglad när vi hämtar och vill knappt med hem så jag tröstar mig med det 😉
Storbarnsgrupp, så han är ju bland de yngsta nu 😊 men några av barnen har han ju gått med tidigare och känner sen innan så tycker allt gått väldigt smidigt.
 
Jag tycker om att köpa begagnade saker till ungarna. Men nu när sonen börjar komma upp i ålder funderar jag på det där med skor. Vågar man köpa begagnade skor när dom är i den här åldern?
Tänker om nån har gått och snedbelastat. Hur tänker ni?

Jag önskar jag köpt mer begagnat, men jag har inte tillgång till exempelvis marketplace så i så fall är det blocket, och jag använder det ibland, men i ärlighetens namn för sällan. Tradera är jag inte kompis med riktigt..
Så det är väl mer lättja från min sida än nåt annat 😉
Vad gäller snedhet tänker jag att det syns hyfsat bra så vågat hade jag nog av den anledningen 😊
 
Just nu känner jag ofta "hjälp mig! :arghh::banghead:🤪
Vi har en 3,5-åring med mycket funderingar, utforskande och vad vissa kallar trots. Känns svårt att behålla lugnet alla gånger och jag misslyckas tyvärr med det ibland, men vi brukar alltid försöka prata igenom vad-som-nu-hänt. Men det är tufft ibland, det sticker jag inte under stol med.
 
Just nu känner jag ofta "hjälp mig! :arghh::banghead:🤪
Vi har en 3,5-åring med mycket funderingar, utforskande och vad vissa kallar trots. Känns svårt att behålla lugnet alla gånger och jag misslyckas tyvärr med det ibland, men vi brukar alltid försöka prata igenom vad-som-nu-hänt. Men det är tufft ibland, det sticker jag inte under stol med.

Ja, lätt är det inte alla gånger! 🙈

Vi hade en sån dag idag när jag kom på den briljanta (inte!) idén att åka och handla direkt efter förskolan. Trött, hungrig och busig är inte den lättaste kombinationen 😳
Jag var mest bara trött. Och inte så väldigt pedagogisk. Blev en kaotisk och ganska snabb handling 😉
Sen när vi kom hem var det tjat om handtvätt som slutade med argt barn.
Men vi pratade efteråt. Och efter mat och vila blev det bättre!
Egentligen tror jag inte konflikter eller vad man ska kalla det är dåligt, det måste ju också tränas på. Men det är som sagt inte det lättaste alltid när man själv är trött 😉

Vi fick avslutat kvällen bra i alla fall 😊
 
Just nu känner jag ofta "hjälp mig! :arghh::banghead:🤪
Vi har en 3,5-åring med mycket funderingar, utforskande och vad vissa kallar trots. Känns svårt att behålla lugnet alla gånger och jag misslyckas tyvärr med det ibland, men vi brukar alltid försöka prata igenom vad-som-nu-hänt. Men det är tufft ibland, det sticker jag inte under stol med.

Jag med.. ibland vill jag bara gå och lägga mig igen 😅 men sen kommer en mysig stund och snart därpå har man glömt allt 😛
 
Idag när vi lekte i parken ovanför oss ropade min dotter hej till en tant som gick förbi. Tanten stannade och pratade tillbaka glatt varpå min dotter drar upp tröjan och säger ”titta på min mage” (hon gör det ibland, vet inte riktigt hur man ska hantera det. Känns inte helt lämpligt…) men hur som så svarar tanten ”du gillar bullar va?” Dottern förstod inte riktigt hur samtalet gick från magen till bullar så hon svarade inte, varpå tanten säger ”ja du gillar nog bullar, du har nog ätit många bullar”. Det kändes så fruktansvärt olämpligt, men jag svarade ingenting för lillan hade ju ingen aning om vad tanten syftade till och jag ville inte få henne att förstå det. Men såhär i efterhand kan jag inte släppa hur ohyfsat det var! Borde man ha agerat annorlunda? Eller läser jag bara in mer i situationen än vad det är kanske? Har era barn fått ta emot konstiga kommentarer av någon?
 
Hur får ni i era barn Alvedon?
Dottern vägrar suppar (förståeligt) och även flytande (också förståeligt :yuck:).
Har ni något tricks?
Just nu får hon klara sig utan, eftersom hon mår okej trots feber och hosta. Men förut hade hon ont i örat, och var allmänt sänkt.
Hur gör ni?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 624
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp