Vårföräldrar 2018 del 3

På tal om utveckling, hur sjukt fort kan inte barn lära sig saker? Vi är i fjällen denna veckan och W har lärt sig på 2 dagar att åka skidor. Bromsa, svänga och åka knapplift själv. Så nu har vi en liten kille som kan åka med oss i backarna, en sak jag alltid haft som en målbild långt innan jag fick barn :love:
 
Livets första biobesök idag! Såg senaste bamsefilmen. Är riktigt imponerad över att hon ändå klarade att kolla på hela filmen utan alltför mycket myror i brallan 😅
 
Livets första biobesök idag! Såg senaste bamsefilmen. Är riktigt imponerad över att hon ändå klarade att kolla på hela filmen utan alltför mycket myror i brallan 😅
Wow imponerande! Vi har inte vågat oss på att försöka det ännu :p däremot testade vi att bowla för någon vecka sen, det var oväntat uppskattat faktiskt!
 
På tal om utveckling, hur sjukt fort kan inte barn lära sig saker? Vi är i fjällen denna veckan och W har lärt sig på 2 dagar att åka skidor. Bromsa, svänga och åka knapplift själv. Så nu har vi en liten kille som kan åka med oss i backarna, en sak jag alltid haft som en målbild långt innan jag fick barn :love:

Oj det var ju helt galet! Vad coolt! Jag älskar att åka skidor och lillan fick prova redan innan hon blev två, men är lite för försiktig och rädd/avvaktande för att lära sig ännu. Hon älskar det dock så tids nog får hon nog kläm på det!
 
Oj det var ju helt galet! Vad coolt! Jag älskar att åka skidor och lillan fick prova redan innan hon blev två, men är lite för försiktig och rädd/avvaktande för att lära sig ännu. Hon älskar det dock så tids nog får hon nog kläm på det!
Ja, det var så kul 😊
Vi åker ju skidor varje år så det underlättar ju verkligen om barnen tycker det är kul också. W gick i skidskola vilket tror jag underlättade, vi var osäkra om han skulle våga gå (alltid försiktigt med nya människor). Hade kollat upp alla avbokningsregler och liknande, men W fick sånt förtroende för den killen som var skidlärare att han älskade att vara där och munnen gick nog nonstop på honom, babblade på om allt möjligt samtidigt som han åkte 😅
 
Wow imponerande! Vi har inte vågat oss på att försöka det ännu :p däremot testade vi att bowla för någon vecka sen, det var oväntat uppskattat faktiskt!

Åh så mysigt, och kul att det gick bra.
Vi har inte vart på bio ännu men pratat om att åka och prova en helg 😊


Ja, vi var lite nervösa innan att det skulle bli för mycket bus 😉 men det gick ändå rätt bra! Lärdomen till nästa gång är dock att dela upp snacksen lite, hon fick ett litet rör smarties som hon tuggade i sig snabbt. Nästa gång ska vi vara lite smartare där 😉
Annars över förväntan!

Åh, bowling måste vi testa! Undrar om det finns här i stan.. 🤔

@Pengy gör det! Rekommenderas! Bamsefilmen var väl sådär men det finns säkert andra filmer! En jag träffat gick på alfonsfilmen och den var nog mer lagom lång 😊
 
Igår fyllde W 4 år :) Och idag har vi avklarat vårt första barnkalas, 6 kompisar från förskolan var hemma hos oss och det var så lyckat. Alla hade så kul:up:

Och dagen innan födelsedagen rök även stödhjulen på cykeln. Behöver fortfarande hjälp att starta men vi övar på så sitter det nog med snart.

Nu är väl de flesta 4 år i tråden?
 
Här fylldes det 4 för en vecka sen. Vi var sjuka hela familjen då så blev inget större firande.

Cykel har vi inte provat än. Han tycker det är svårt med att trampa på trehjulingen än. Har dock hört att det kan vara lättare med vanlig cykel ibland.
 
E fyllde 4 i onsdags och har haft sitt första kompiskalas idag hon med. Väldigt taggad och nöjd tjej! (Och glad mamma som till slut fick ihop det, fick tag på kontaktuppgifter till kompisar osv...)
 
Här fylldes det 4 för en vecka sen. Vi var sjuka hela familjen då så blev inget större firande.

Cykel har vi inte provat än. Han tycker det är svårt med att trampa på trehjulingen än. Har dock hört att det kan vara lättare med vanlig cykel ibland.
Tråkigt att ni var sjuka men samtidigt är man ju rätt van att ställa in saker pga sjukdom vid det här laget 😅

Ja, det kan nog stämma. Blir ju en annan vinkel på en 3- hjuling. Är nog bara att prova med cykel och se hur det går 😊
 
4 årskontroll på BVC idag.
Var faktiskt roligt att vara där igen, blir ju inte så ofta nuförtiden. Godkänt på alla ”tester” var någon miss när man skulle ”välja bort den som inte passar in” men enligt BVC-sköterskan är det många som gör fel på den. Han hade dock dippat rejält på viktkurvan, han hade växt fint på längden. Var väl kombinationen av bit över medel på längd med en bra bit under på vikt som störde henne lite. Men vi ska försöka mata på nu och så blir det extra vägning efter sommaren igen. Någon mer som smalnat av så här vid 4? 🙈
 
Vår bvc ringde häromdagen och bara "jag hittade er kallelse kvar i skrivaren, kan ni komma i övermorgon?".
Eh nej, inte med så kort varsel. Så vi ska dit i början av juni :meh:.

Gissar dock att han kommer ha smalnat av enligt kurvan, vi tycker det själva.
 
4 årskontroll på BVC idag.
Var faktiskt roligt att vara där igen, blir ju inte så ofta nuförtiden. Godkänt på alla ”tester” var någon miss när man skulle ”välja bort den som inte passar in” men enligt BVC-sköterskan är det många som gör fel på den. Han hade dock dippat rejält på viktkurvan, han hade växt fint på längden. Var väl kombinationen av bit över medel på längd med en bra bit under på vikt som störde henne lite. Men vi ska försöka mata på nu och så blir det extra vägning efter sommaren igen. Någon mer som smalnat av så här vid 4? 🙈
Nåt sånt "inte passar in" hade inte vi?

Å andra sidan fick vi kämpa oss blå för att få till synundersökningen så vet inte om nåt prioriterades bort...

Synen blev till slut godkänt, den hade jag varit nervös för! (Storebror har ett synfel som upptäcktes just på 4årskollen).
 
Nåt sånt "inte passar in" hade inte vi?

Å andra sidan fick vi kämpa oss blå för att få till synundersökningen så vet inte om nåt prioriterades bort...

Synen blev till slut godkänt, den hade jag varit nervös för! (Storebror har ett synfel som upptäcktes just på 4årskollen).
Okej, det var en bok med fyra bilder och så var det kanske 3 frukter och en bil (bilen ska bort). Eftersom hon sa att många 4 åringar inte klarar det så fick jag känslan av att det kanske inte var så jätteviktigt och kanske därför ni inte fick göra?

Skönt att det gick bra med synen till slut. Blir man skickad till optiker om de inte klarar syntestet?
 
Vår bvc ringde häromdagen och bara "jag hittade er kallelse kvar i skrivaren, kan ni komma i övermorgon?".
Eh nej, inte med så kort varsel. Så vi ska dit i början av juni :meh:.

Gissar dock att han kommer ha smalnat av enligt kurvan, vi tycker det själva.
Åh nej vad tråkigt att ni inte fått kallelsen. Segt att behöva vänta även om det egentligen inte gör någon större skillnad i det stora hela. Hoppas vikten går åt rätt håll.
 
Okej, det var en bok med fyra bilder och så var det kanske 3 frukter och en bil (bilen ska bort). Eftersom hon sa att många 4 åringar inte klarar det så fick jag känslan av att det kanske inte var så jätteviktigt och kanske därför ni inte fick göra?

Skönt att det gick bra med synen till slut. Blir man skickad till optiker om de inte klarar syntestet?
Först en extrakoll hos bvc, sen ortopist dvs läkare. Vanliga optikern är från 8 eller nåt sånt.
 
Vår bvc ringde häromdagen och bara "jag hittade er kallelse kvar i skrivaren, kan ni komma i övermorgon?".
Eh nej, inte med så kort varsel. Så vi ska dit i början av juni :meh:.

Gissar dock att han kommer ha smalnat av enligt kurvan, vi tycker det själva.
Barnen ska smalna av mellan två och fyra års ålder. Det är helt enligt kurvan, så gissningsvis för er också. Min dotter har gått upp 1,5 kg och vuxit 8 cm på ett år, och följer kurvan perfekt (fast vi också tycker hon har ”smalnat av” och är ”liten i maten”).
 
Här är en som inte fyllt fyra än, utan det är två veckor kvar!
Detta skall firas med besök på Liseberg är tänkt! Det kommer hon älska! 😍 Var där i höstas och hon var helt besatt av att åka karuseller.
Har funderat på kompiskalas, men fattar ärligt inte hur man går tillväga för att bjuda. Det får ju inte ske på förskolan, så jag antar att man måste luska reda på de andra föräldrarnas telefonnummer.. 🤔
Men nästa år ska vi väl försöka styra upp det.
Det är nog en av de jobbigare sakerna tycker jag 😅 Jag gillar att styra kalas, men att ha ett gäng barn, och deras föräldrar här känns väldigt stökigt 🙈
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 636
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp