Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja var glada att de gillar mat, det är ju himla bra :) Ellen fortsätter att vägra allt och hon blir ju snart 8 mån :nailbiting: det blir ju ett väldigt stiltje på att kunna lämna henne med sin pappa när hon inte äter något, eller tar napp, eller dricker ur flaska...

De klarar väl sig alldeles utmärkt på bara amningen upp till i alla fall ett år, men jag förstår att det blir påfrestande att vara enda matkällan! Här har vi bara kört på flaska, även om jag fram tills nu pumpat ur åt henne, efter som hon bara totaltvägrat att amma. Inte lätt med en bebis som bestämt sig för något :cautious:

Kompisen berättade hur hennes vägrade flaska, tills hon fick tänder och mjölkproduktionen avstannade tvärt. Då fick hon så snällt finna sig liksom :nailbiting: Hoppas ni får till en bättre övergång!
 
Här är en till som inte fattat grejen med mat. Vid ett fåtal tillfällen har han verkat tyckt att det varit gott och fått i sig kanske max två teskedar. I övrigt är det bara pillande och geggande. Vi har börjat varva puré med att ge lite större bitar som han kan hålla i, som bananstavar och pannkaksrektanglar, men det stoppar han inte ens i munnen utan bara pillar med. Han som stoppar ALLT annat i hela världen i munnen som han får tag i, men inte det som är mat. Han kanske får ner i genomsnitt en halv tesked per måltid när han får puré.

Men jaja, han får väl gegga på ett tag till. :p Han har i alla fall blivit bättre på att svälja, förut fick han i halsen stup i kvarten men det går bättre nu.
 
De klarar väl sig alldeles utmärkt på bara amningen upp till i alla fall ett år, men jag förstår att det blir påfrestande att vara enda matkällan! Här har vi bara kört på flaska, även om jag fram tills nu pumpat ur åt henne, efter som hon bara totaltvägrat att amma. Inte lätt med en bebis som bestämt sig för något :cautious:

Kompisen berättade hur hennes vägrade flaska, tills hon fick tänder och mjölkproduktionen avstannade tvärt. Då fick hon så snällt finna sig liksom :nailbiting: Hoppas ni får till en bättre övergång!
"Food before one is just for fun" brukar man säga så nej, någon fara så sett är det säkert inte. Är väl främst järn det är snålt med i bröstmjölk och som behöver komma från annan kost när de börjar bli såhär stora. Men storasyrran var precis likadan. Nej, det är verkligen inte lätt att göra något åt en bebis som har bestämt sig :cool:
 
Här är en till som älskar mat, kändes lite sådär när jag läste på någon sida igår att "nu när din bebis är 6 månader kan man försiktigt öka smakportionerna". N blev 6 månader förra tisdagen och äter lätt två burkar mat om dagen plus fruktpure/banan plus gröt och några flaskor ersättning då 🙈

Ungefär såhär kan en dag se ut:
05.00 - En flaska ersättning
08.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat
11.00 - Ersättning
15.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat plus fruktpure eller banan
18.00 - En hel burk mat eller stor portion gröt plus fruktpure
22.00 - Ersättning

Lägg till att hon vaknar en eller två gånger på natten och dricker nästan en hel flaska ersättning och att hon sällan är nöjd med en halv burk mat längre, har kommit fram till att jag måste börja laga barnmat jag med för annars kommer hon att ruinera oss :nailbiting:

Haha, hand upp på den! L är 6,5 månad och känns som han har ätit mat jättelänge nu. Vi fick iofs börja tidigt (5 mån) med mat och gröt eftersom han amningsvägrade på dagtid. Men har känts som han ätit så himla mycket. Han är så glad i mat också, gnäller så fort jag sätter honom i matstolen och gapar som en galning! :)
Jag har lagat en del egen mat men också köpt burkar när jag inte hunnit.

Såhär ser hans dagar ut ungefär:
07.00 - 1 portion gröt med lite frukt
10.00 - Ersättning
12.00 - Lunch 1 halv burk barnmat
15.00 - Ersättning
17.30 - 1 portion gröt med lite frukt
19.00 - Ersättning

På natten ammar jag en gång och får ge flaska en gång.
 
Här är en till som älskar mat, kändes lite sådär när jag läste på någon sida igår att "nu när din bebis är 6 månader kan man försiktigt öka smakportionerna". N blev 6 månader förra tisdagen och äter lätt två burkar mat om dagen plus fruktpure/banan plus gröt och några flaskor ersättning då 🙈

Ungefär såhär kan en dag se ut:
05.00 - En flaska ersättning
08.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat
11.00 - Ersättning
15.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat plus fruktpure eller banan
18.00 - En hel burk mat eller stor portion gröt plus fruktpure
22.00 - Ersättning

Lägg till att hon vaknar en eller två gånger på natten och dricker nästan en hel flaska ersättning och att hon sällan är nöjd med en halv burk mat längre, har kommit fram till att jag måste börja laga barnmat jag med för annars kommer hon att ruinera oss :nailbiting:
Känner igen det där med att hoppa över smakportionerna 😂 Men, Franks mage har inte krånglat så det har nog gått bra (och visst har vi ökat maten lite, men rätt snabbt har det gått till hela portioner).
 
Här är en till som älskar mat, kändes lite sådär när jag läste på någon sida igår att "nu när din bebis är 6 månader kan man försiktigt öka smakportionerna". N blev 6 månader förra tisdagen och äter lätt två burkar mat om dagen plus fruktpure/banan plus gröt och några flaskor ersättning då 🙈

Ungefär såhär kan en dag se ut:
05.00 - En flaska ersättning
08.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat
11.00 - Ersättning
15.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat plus fruktpure eller banan
18.00 - En hel burk mat eller stor portion gröt plus fruktpure
22.00 - Ersättning

Lägg till att hon vaknar en eller två gånger på natten och dricker nästan en hel flaska ersättning och att hon sällan är nöjd med en halv burk mat längre, har kommit fram till att jag måste börja laga barnmat jag med för annars kommer hon att ruinera oss :nailbiting:


Hur mycket ersättning äter hon per tillfälle ungefär?
Min är några veckor yngre, äter knappt en hel portion gröt med frukt till frukost och sedan ersättning resten av dagen. Börjat smaka lite av vårat på fingret bara. Men nu vill han knappt ha ersättning längre, får i honom ca 700ml per dag, känns som det är mindre än vad han åt vid 4 månader. Funderar på om det är för att han vill ha mer "riktig" mat då gröten alltid slinker ner med god aptit. 🤔🤔
 
Nora ammar ju på natten (och på morgonkvisten), men dagtid ser det ut ungefär såhär:

8.00 frukost
11.00 lunch
14.30 mellanmål
17.30 middag
19.00 amning eller gröt om jag jobbar

Tiderna är extremt ungefärliga, och ibland blir det bara lite mat så får vi fylla på med gröt som vi brukar blanda med nån frukt/bär eftersom fröken är rätt kräsen :cautious: hon är inte alls förtjust i puré utan vill ha maten i bitar, då äter hon mycket bättre. Också kul att se hur bra hon blivit på att hantera maten i munnen! Lyckas hyfsat bra med att peta i sig lite på egen hand med, men mycket hamnar på golvet ;) magen har varit lite trög en period (hon vägrar ju fruktpuré också) så jag har ammat lite extra de dagar jag varit hemma. Nu verkar magen vara i bättre form igen!
 
Just ja, det är rätt ofta Nora ledsnar på att sitta vid bordet efter en pytteliten stund. Då brukar vi flytta ner på golvet och fortsätta där. What ever works...
 
I natt som Nelia 7 timmar i sträck! Det brukar inte hända :-) 5-6 timmar i sträck ibland men oftast bara 4.

Vi kämpar på med maten, vissa dagar slinker det ner en del, kanske 1-2 msk per tillfälle, brukar försöka erbjuda någon 3 gånger om dagen plus en fruktbit att gnaga på. Idag har hon inte ätit mycket alls utöver amning. Har inte gett gröt varje dag eftersom de sa på BVC att man skulle intruducera gluten långsamt men hon verkar inte reagera alls så det vore ju enkelt att ge gröt varje dag, hon gillar det och det är lätt att göra.

Klurar på om jag borde göra något med amningen redan nu eller om det räcker med att vänta till ca 2 veckor innan jag börjar jobba. Vill helst inte behöva pumpa varje dag jag är på jobbet även om jag såklart överlever att göra det under några veckor. Skulle helst bara amma morgon och sen efter jobbet och på kvällen sen när jag börjat jobba och slippa pumpa. Tänkte att vi skulle ta bort amningen dagtid när mannen går på julledighet. Då är hon 7 månader. Det är det ca 2 veckor innan jag börjar jobba ett par dagar i veckan.
 
Hur mycket ersättning äter hon per tillfälle ungefär?
Min är några veckor yngre, äter knappt en hel portion gröt med frukt till frukost och sedan ersättning resten av dagen. Börjat smaka lite av vårat på fingret bara. Men nu vill han knappt ha ersättning längre, får i honom ca 700ml per dag, känns som det är mindre än vad han åt vid 4 månader. Funderar på om det är för att han vill ha mer "riktig" mat då gröten alltid slinker ner med god aptit. 🤔🤔

Vet inte om det är till någon hjälp, men när jag började försöka räkna ihop vad vår bebis äter hittade jag denna på baksidan av ersättningspaketet:
IMG_20191112_215534443.jpg


Att räkna ihop vad vi ger här hemma misslyckades jag däremot helt med, blev nyfiken så nu ska jag försöka räkna kommande dygnet. Men vi snittar nog en 5-700 per natt bara, så jag skulle gissa att det är mer än hos er i alla fall.
 
Vet inte om det är till någon hjälp, men när jag började försöka räkna ihop vad vår bebis äter hittade jag denna på baksidan av ersättningspaketet:
Visa bifogad fil 39580

Att räkna ihop vad vi ger här hemma misslyckades jag däremot helt med, blev nyfiken så nu ska jag försöka räkna kommande dygnet. Men vi snittar nog en 5-700 per natt bara, så jag skulle gissa att det är mer än hos er i alla fall.

Den tabellen är rätt så lik vad det står på vår burk (nan sensitive). Har för mig att det står 5-6 månader: 210ml 5 ggr om dagen. Han åt 180ml ×5 länge men sedan ca 3 veckor tillbaka äter han oftast 90-120ml per mål, sen vill han liksom tugga. Kurvan är dock fin så jag försöker att inte oroa mig för mycket.
Han äter inget nattetid utan sover i regel 18.30-06.00. Och när han vaknar är han hungrig men äter typ 90ml sen tuggar han bara🤔 inte missnöjd på något vis utan skrattar och donar istället.
 
Imponerad över alla matscheman, vi är i och för sig inte riktigt där än, bebis blev 5 månader igår, men jag har svårt att fatta hur vi om ett par månader ska försöka ha lite mer rutin på det hela! Men just försöka får väl vara ledordet så får vi se hur det går. Nu är det nämligen amning väääldigt ofta, speciellt kväll och natt. Utöver det får han prova lite smakslick från fingret, han smaskar förtjust i sig allt som bjuds.

Och igår, på 5 månadersdagen, kände och såg vi två små tänder som preciiiis stuckit igenom tandköttet i underkäken. Jag tog fram tandborsten direkt. :rofl: Hittills är det superkul att borsta de pyttesmå tandtopparna tycker bebis (och vi föräldrar), jag anar att det inte alltid kommer att vara lika lätt och kul.
 
Hur mycket ersättning äter hon per tillfälle ungefär?
Min är några veckor yngre, äter knappt en hel portion gröt med frukt till frukost och sedan ersättning resten av dagen. Börjat smaka lite av vårat på fingret bara. Men nu vill han knappt ha ersättning längre, får i honom ca 700ml per dag, känns som det är mindre än vad han åt vid 4 månader. Funderar på om det är för att han vill ha mer "riktig" mat då gröten alltid slinker ner med god aptit. 🤔🤔

Det varierar mycket men skulle tro att det kanske landar på ca 700 här med? Erbjuder alltid full flaska, ibland blir det ett par munnar och ibland klunkar hon i sig hela. På natten blir det 200-400 ml
 
Jag har varit till jobbet idag och sagt att jag vill vara ledig till i augusti nästa år. Det är kaos på jobbet ändå så det känns skönt, kanske hinner det bli lite bättre tills jag kommer tillbaka. Jag fick väl såklart lov att prata med kollegor när jag var där så det drog ut rätt rejält på tiden, i nära 1,5 timme var vi där men J satt nöjd och glad i selen och charmade alla. :D

I övrigt har den här killen blivit ganska stadig på att sitta själv, men kryper inte och vänder sig knappt mellan mage/rygg. Helst vill han sitta i selen hela dagen men det blir lite tungt att kånka runt på efter någon timme. Pincettgreppet har han blivit en hejare på. Bra mycket mer finmotorik än grovmotorik alltså. :p
 
5 månaders-koll på BVC idag, vaccinet får dock vänta på grund av den sega förkylningen. Dags att införa kvällsgröt tyckte BVC-sköterskan, viktkurvan hade planat ut lite för mycket. Jag ammar typ hela tiden känns det som men bebis är superaktiv så det går väl åt mycket energi. Rullar omkring på golvet och hasar sig även framåt till min förskräckelse och förtjusning. Känns som att det händer så mycket på samma gång nu, min lilla bebis!

Jag som innan fått höra på BVC att han inte längre behöver ammas på natten, att jag kan lära honom att somna om utan mat... Vilket jag ju inte gjort utan jag har ammat på som vanligt, och idag fick jag istället höra att han förmodligen behöver äta så ofta som han gör även på natten. Med andra ord känner jag mig väldigt nöjd över att jag inte har kämpat järnet för att följa rådet om att inte mata på nätterna!

Första portionen gröt är inmundigad. Bebis ville ha mer och mer men vi vågade inte ge särskilt många skedar med tanke på att han bara fått smakslick på fingret innan. Svårt att veta hur mycket magen klarar av! Hur började ni andra och hur fort ökade ni?
 
5 månaders-koll på BVC idag, vaccinet får dock vänta på grund av den sega förkylningen. Dags att införa kvällsgröt tyckte BVC-sköterskan, viktkurvan hade planat ut lite för mycket. Jag ammar typ hela tiden känns det som men bebis är superaktiv så det går väl åt mycket energi. Rullar omkring på golvet och hasar sig även framåt till min förskräckelse och förtjusning. Känns som att det händer så mycket på samma gång nu, min lilla bebis!

Jag som innan fått höra på BVC att han inte längre behöver ammas på natten, att jag kan lära honom att somna om utan mat... Vilket jag ju inte gjort utan jag har ammat på som vanligt, och idag fick jag istället höra att han förmodligen behöver äta så ofta som han gör även på natten. Med andra ord känner jag mig väldigt nöjd över att jag inte har kämpat järnet för att följa rådet om att inte mata på nätterna!

Första portionen gröt är inmundigad. Bebis ville ha mer och mer men vi vågade inte ge särskilt många skedar med tanke på att han bara fått smakslick på fingret innan. Svårt att veta hur mycket magen klarar av! Hur började ni andra och hur fort ökade ni?


Vi började med en halv portion gröt i 2-3 veckor, tog någon vecka för honom att äta slut på den halva portionen. 🙂
Sen började vi göra i ordning en hel portion gröt och det tog även där lite tid, ca 1,5-2 veckor innan han åt upp den. Vissa dagar äter han allt glatt och vissa dagar är det lite trögare. 😊
 
5 månaders-koll på BVC idag, vaccinet får dock vänta på grund av den sega förkylningen. Dags att införa kvällsgröt tyckte BVC-sköterskan, viktkurvan hade planat ut lite för mycket. Jag ammar typ hela tiden känns det som men bebis är superaktiv så det går väl åt mycket energi. Rullar omkring på golvet och hasar sig även framåt till min förskräckelse och förtjusning. Känns som att det händer så mycket på samma gång nu, min lilla bebis!

Jag som innan fått höra på BVC att han inte längre behöver ammas på natten, att jag kan lära honom att somna om utan mat... Vilket jag ju inte gjort utan jag har ammat på som vanligt, och idag fick jag istället höra att han förmodligen behöver äta så ofta som han gör även på natten. Med andra ord känner jag mig väldigt nöjd över att jag inte har kämpat järnet för att följa rådet om att inte mata på nätterna!

Första portionen gröt är inmundigad. Bebis ville ha mer och mer men vi vågade inte ge särskilt många skedar med tanke på att han bara fått smakslick på fingret innan. Svårt att veta hur mycket magen klarar av! Hur började ni andra och hur fort ökade ni?
Vi körde typ 1/4 en vecka, sen 1/2 en vecka, 3/4 en vecka och sen full portion.
 
Oj nu var det längesen jag skrev! 🙈
Lillen har hunnit bli 7 månader, har börjat krypa och försöker ställa sig upp själv, har lyckats ett par gånger till vår förtret.. Stanna tiden!
Angående maten så tar vi det lugnt, har gått ganska trögt att öka pga magen. Förstoppad as we speak. Äter lunch och middag, ca 3-4 "istärningar", mest grönsakspureer men även lite mat eller barnmatsburkar. Och gröt såklart! Verkar ffa vara kött som tjorvar upp magen 😒 Har gjort egen katrinplommonpure ikväll som jag hoppas ska höra susen imorgon!
 
Vilken vecka det var förra veckan. Började med sjuk trea pa helgen, sen blev barn efter barn sjuka (förkylning med feber). Som det inte vore nog med sjuka barn sa började det brinna hos oss i onsdags. Kände redan pa morgonen att det luktade bränt sa jag ringde och "skällde" pa mannen eftersom jag trodde att han lagt in ngt i kaminen som inte borde eldas. Runt 10 skulle jag hämta ngt i förrdsrummet och när jag öppnar dörren väler det ut svart rök. Ringer i lite panik till min granne som ocksa är hemma med sjukt barn, hon kommer över och ringer bradkaren som skickar tre bilar, ambulans och polis. Ut med tva sjuka och ett halvsjukt barn.
Förradsrummet är helt förstört, och all mat, köksmaskiner osv som förvarandes där inne. Som tur är spred sig inte branden vidare men det känns tillräckligt. Idag hade vi en fran en brandsaneringsfirma här, troligtvis maste väggarna rivas helt sa man kan fa bort allt, isolerign suger at sig röklukt som en svamp sa han. Dessutom har vi precis börjat att bygga om pa övervaningen sa nu är det kaos här hemma. Jag hoppas allt blir färdigt till jul iaf.

Natten till torsdagen hade Leo över 40 grads feber, jag brukar inte bli orolig vid sjukdomar men när febern gar över 40 känns det lite obehagligt. Hade redan en läkarkontroll och vaccinering inplanerad pa torsdagen, vaccinationen skippade vi saklart men läkarundersökningen akte vi dit för. Som jag trodde en virusinfektion med väldigt röd hals. I övrigt är allt bra, Leo är en stor (8,5kg, 69cm) och stark 6 manades bebis som utvecklas precis som han ska. Planar ut lite pa kurvorna men det är helt normalt (alla mina har varit knubbisar till ca 6man och sen planat ut rejält.). Vi har börjat projekt sluta amma, en väldigt dalig ide anser Leo men jag vill inte sa mkt längre. Mat fungerar ok, han verkar gilla det mesta utan helt slät pure, han vill hellre ha mosat med lite bitar i eller äta själv. Gröt är han inte heller sa förtjust i sa han äter oftast bröd till frukost.
 
Vilken vecka det var förra veckan. Började med sjuk trea pa helgen, sen blev barn efter barn sjuka (förkylning med feber). Som det inte vore nog med sjuka barn sa började det brinna hos oss i onsdags. Kände redan pa morgonen att det luktade bränt sa jag ringde och "skällde" pa mannen eftersom jag trodde att han lagt in ngt i kaminen som inte borde eldas. Runt 10 skulle jag hämta ngt i förrdsrummet och när jag öppnar dörren väler det ut svart rök. Ringer i lite panik till min granne som ocksa är hemma med sjukt barn, hon kommer över och ringer bradkaren som skickar tre bilar, ambulans och polis. Ut med tva sjuka och ett halvsjukt barn.
Förradsrummet är helt förstört, och all mat, köksmaskiner osv som förvarandes där inne. Som tur är spred sig inte branden vidare men det känns tillräckligt. Idag hade vi en fran en brandsaneringsfirma här, troligtvis maste väggarna rivas helt sa man kan fa bort allt, isolerign suger at sig röklukt som en svamp sa han. Dessutom har vi precis börjat att bygga om pa övervaningen sa nu är det kaos här hemma. Jag hoppas allt blir färdigt till jul iaf.

Natten till torsdagen hade Leo över 40 grads feber, jag brukar inte bli orolig vid sjukdomar men när febern gar över 40 känns det lite obehagligt. Hade redan en läkarkontroll och vaccinering inplanerad pa torsdagen, vaccinationen skippade vi saklart men läkarundersökningen akte vi dit för. Som jag trodde en virusinfektion med väldigt röd hals. I övrigt är allt bra, Leo är en stor (8,5kg, 69cm) och stark 6 manades bebis som utvecklas precis som han ska. Planar ut lite pa kurvorna men det är helt normalt (alla mina har varit knubbisar till ca 6man och sen planat ut rejält.). Vi har börjat projekt sluta amma, en väldigt dalig ide anser Leo men jag vill inte sa mkt längre. Mat fungerar ok, han verkar gilla det mesta utan helt slät pure, han vill hellre ha mosat med lite bitar i eller äta själv. Gröt är han inte heller sa förtjust i sa han äter oftast bröd till frukost.
Fy vad läskigt med brand, vilken tur att det gick bra!

Jobbigt med en hel hög sjuka barn, krya på allihopa! Vi har klarat oss från förkylningar länge nu så snart är det väl dags igen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 561
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 600
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 855
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 463
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp