Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ingen erfarenhet av kissprov på bebis men här hade det räckt att ta av blöjan och vara redo i max tio minuter. :rofl: Han kissar jämt när han får vara naken!

Det här med mat går inte alls som jag hade tänkt. Gröt är jätteäckligt tydligen, bebis blir riktigt upprörd när vi försöker. Tusan också, jag som tänkte att ett gott grötmål på kvällen skulle kunna få honom lite mättare och nöjdare på natten. Han går under smeknamnet Snuttrik för det ska snuttas hela kvällen och typ hela natten med, fortfarande.

Annan mat är gott, men efter ett par skedar börjar han ändå få kväljningar. Igår åt han potatismos och ville ha mera, mera, mera... Fick dock inte särskilt mycket och i väldigt långsam takt men kräktes ändå upp det. Får väl backa tillbaka till kryddmåttsportioner igen, han är ju inte sex månader än.
 
Jaha, här hade jag arbetat upp en riktigt helig urmoderlig ilska i förväg för att kunna stå på mig och kräva min dotters rätt till vård, så hinner jag bara komma till att urinet luktar illa innan sköterskan säger att hon fixar en tid på eftermiddagen :o




Sköterskan sa att jag skulle försöka ta ett urinprov, annars skulle dom ordna det på något sätt där. Kanske var en sån påse hon menade då?


Lilleman här hade uvi för inte så längesen, de godkände inte prov som var gjort med påse så jag tog av blöjan och låg och väntade med en burk jämte😁 jag ringde och bokade tid efter att jag fått ett urinprov just för att slippa blåspunktion som nämnts här. Han hade inte heller någon feber utan lite sämre aptit och urinen luktade extremt illa.
 
Inatt sov bebis FYRA timmar i sträck :bow: Tänk att man kan bli så glad för det lilla :laugh:

Jag vaknade dock halvvägs och högg tag i mannens arm när han vände på sig, fullt övertygad om att det var bebis som höll på att krypa ur sängen trots att hon låg i spjälsängen på andra sidan mig :rofl:
 
@Winifred hur gick det för er sen?

Angående sömn har bebis ändrat rutiner helt här. Från att sova 18.30-05.00 utan uppvak i egen säng. Till att vissa kvällar inte somna förrän framåt 23.00 och sova till 07 för mat, sedan sova vidare till 10.00. I våran säng.
Somnar direkt i våran säng men blir orolig så fort vi lägger över honom i spjälsängen, tror det är för att han vill kunna känna att vi är nära, då han brukar klappa lite på mig på natten😁 har för övrigt blivit världens pruttigaste unge, fiser konstant om dagarna 😳
 
TRE tänder här nu. Innan sex månader. O_o Bits så det gör ont på riktigt i våra fingrar men tack och lov inte i bröstvårtan (än). Händer det så kommer dygnet runt-restaurangen stänga tror jag! Fast det vore svårt, får hoppas att det inte händer helt enkelt...
 
Ellen biter mig lite då och då. Men det har nog aldrig hänt nattetid, bara på dagen. Oftast i lägen när hon kanske inte är så värst hungrig egentligen utan mysammar. Det är ju inte skönt men inte direkt värre än luggning, hårda nyp och fingrar som abrupt körs upp i näsborrar etc :cautious:🤣 bebisar, inte varsamma typer...

Bvc koll i fredags visade att hon växer helt ok trots att hon bara ammar, 9,2 kg nånting o 71,5 cm. Sköterskan ojade sig lite över att hon inte äter men lugnade sig när hon såg att kurvan såg fin ut.

Igår var faktiskt första gången hon frivilligt stoppade mat i munnen, mosad potatis med gräddsås som hon fick kladda med själv. Ingen mängd förstås men en gnutta intresse iallafall! :up:
 
@Winifred hur gick det för er

Började skriva ett inlägg men det blev väldigt surt, långt och rantigt så jag postade aldrig 😅

Men för att göra en lång historia kort så lyckades jag ta ett urinprov, men väl på HC tyckte sköterskan att bebis verkade så pigg och glad och att det var onödigt att testa, jag kunde väl höra av mig om det blev värre och visste jag att om bebis äter t ex fisk kan det lukta lite illa? Jag fick ett riktigt bryt (🤦‍♀️), ssk gick med på att testa typ för att vara snäll och sen fick jag ett telefonsamtal att hoppsan det var visst bakterier i urinet...

Så N äter en antibiotikakur nu, enda symptomen hon har haft är att det har luktat riktigt illa av kiss och att hon har varit lite gnälligare och svårare att bli tillfreds än vanligt. Jag är glad att jag stod på mig men önskar såhär i efterhand att jag kanske hade varit lite mer... eh, sansad 😳🤦‍♀️
 
Alltså det här med att sova på dagen. Hur gör ni? Frank sover bättre på natten än någonsin 👍🏻 och större delen i egen säng men sömnen på dagen är fortfarande klurig. Han sover 2 ggr och som det ser ut nu sover han bäst i bilen. Han somnar lätt i rullande vagn men vaknar ofta om den stannar. Han somnar också lätt om man ammar honom men då får jag sitta med honom i famnen.

Är vi hemma båda 2 brukar vi ta varsin promenad men är jag hemma själv funkar inte det dels pga av en ond fot men också för att jag känner att det just nu är så intensivt med att dels jaga honom när han klättrar men också att jag liksom inte får nån som helst vila på hela dagen eftersom han ska aktiveras precis hela tiden. Sitter just nu och gråter för att jag är så slut. Drömmen vore att han sov ett pass i vagnen och ett i sängen. På kvällen funkar det att söva honom i sängen men på dagen blir han jätteledsen 😏
 
Alltså det här med att sova på dagen. Hur gör ni? Frank sover bättre på natten än någonsin 👍🏻 och större delen i egen säng men sömnen på dagen är fortfarande klurig. Han sover 2 ggr och som det ser ut nu sover han bäst i bilen. Han somnar lätt i rullande vagn men vaknar ofta om den stannar. Han somnar också lätt om man ammar honom men då får jag sitta med honom i famnen.

Är vi hemma båda 2 brukar vi ta varsin promenad men är jag hemma själv funkar inte det dels pga av en ond fot men också för att jag känner att det just nu är så intensivt med att dels jaga honom när han klättrar men också att jag liksom inte får nån som helst vila på hela dagen eftersom han ska aktiveras precis hela tiden. Sitter just nu och gråter för att jag är så slut. Drömmen vore att han sov ett pass i vagnen och ett i sängen. På kvällen funkar det att söva honom i sängen men på dagen blir han jätteledsen 😏

Har ni testat att söva i babysitter? Vi har en gammal babybjörn som A nästan alltid lyckas somna i efter ett tags guppande med foten.
Annars har jag tyvärr inga tips. Hoppas att han snart lyckas komma till ro på dagen med 🙏
 
Började skriva ett inlägg men det blev väldigt surt, långt och rantigt så jag postade aldrig 😅

Men för att göra en lång historia kort så lyckades jag ta ett urinprov, men väl på HC tyckte sköterskan att bebis verkade så pigg och glad och att det var onödigt att testa, jag kunde väl höra av mig om det blev värre och visste jag att om bebis äter t ex fisk kan det lukta lite illa? Jag fick ett riktigt bryt (🤦‍♀️), ssk gick med på att testa typ för att vara snäll och sen fick jag ett telefonsamtal att hoppsan det var visst bakterier i urinet...

Så N äter en antibiotikakur nu, enda symptomen hon har haft är att det har luktat riktigt illa av kiss och att hon har varit lite gnälligare och svårare att bli tillfreds än vanligt. Jag är glad att jag stod på mig men önskar såhär i efterhand att jag kanske hade varit lite mer... eh, sansad 😳🤦‍♀️

Låter som att det var ett välbehövligt bryt ändå! :D
 
Alltså det här med att sova på dagen. Hur gör ni? Frank sover bättre på natten än någonsin 👍🏻 och större delen i egen säng men sömnen på dagen är fortfarande klurig. Han sover 2 ggr och som det ser ut nu sover han bäst i bilen. Han somnar lätt i rullande vagn men vaknar ofta om den stannar. Han somnar också lätt om man ammar honom men då får jag sitta med honom i famnen.

Är vi hemma båda 2 brukar vi ta varsin promenad men är jag hemma själv funkar inte det dels pga av en ond fot men också för att jag känner att det just nu är så intensivt med att dels jaga honom när han klättrar men också att jag liksom inte får nån som helst vila på hela dagen eftersom han ska aktiveras precis hela tiden. Sitter just nu och gråter för att jag är så slut. Drömmen vore att han sov ett pass i vagnen och ett i sängen. På kvällen funkar det att söva honom i sängen men på dagen blir han jätteledsen 😏

Min pojk somnar också lätt vid amning så då brukar jag passa på att amma i fotöljen och sedan luta den bakåt när han somnat så att jag också kan sova eller i alla fall vila. Alternativt liggammar jag i sängen när han är riktigt trött och hungrig så kan vi sova gott en stund båda två.
 
Alltså det här med att sova på dagen. Hur gör ni? Frank sover bättre på natten än någonsin 👍🏻 och större delen i egen säng men sömnen på dagen är fortfarande klurig. Han sover 2 ggr och som det ser ut nu sover han bäst i bilen. Han somnar lätt i rullande vagn men vaknar ofta om den stannar. Han somnar också lätt om man ammar honom men då får jag sitta med honom i famnen.

Är vi hemma båda 2 brukar vi ta varsin promenad men är jag hemma själv funkar inte det dels pga av en ond fot men också för att jag känner att det just nu är så intensivt med att dels jaga honom när han klättrar men också att jag liksom inte får nån som helst vila på hela dagen eftersom han ska aktiveras precis hela tiden. Sitter just nu och gråter för att jag är så slut. Drömmen vore att han sov ett pass i vagnen och ett i sängen. På kvällen funkar det att söva honom i sängen men på dagen blir han jätteledsen 😏

Bebis sover antingen i vagn eller bil. Är vi inne somnar han enbart på mig eller jämte om vi ligger ner. Passar rätt bra just nu då jag är väldigt gravidtrött så vi brukar gå och lägga oss ihop och vila. Har jag mycket att göra ligger jag jämte tills han somnar och går sen iväg och donar. Kan dock sakna tiden då jag la honom i spjälsängen och 2 minuter senare sov han🙄
 
Alltså det här med att sova på dagen. Hur gör ni? Frank sover bättre på natten än någonsin 👍🏻 och större delen i egen säng men sömnen på dagen är fortfarande klurig. Han sover 2 ggr och som det ser ut nu sover han bäst i bilen. Han somnar lätt i rullande vagn men vaknar ofta om den stannar. Han somnar också lätt om man ammar honom men då får jag sitta med honom i famnen.

Är vi hemma båda 2 brukar vi ta varsin promenad men är jag hemma själv funkar inte det dels pga av en ond fot men också för att jag känner att det just nu är så intensivt med att dels jaga honom när han klättrar men också att jag liksom inte får nån som helst vila på hela dagen eftersom han ska aktiveras precis hela tiden. Sitter just nu och gråter för att jag är så slut. Drömmen vore att han sov ett pass i vagnen och ett i sängen. På kvällen funkar det att söva honom i sängen men på dagen blir han jätteledsen 😏
Hon blandar och ger vad gäller dagsömnen, man vet aldrig riktigt. Men det är egentligen bara rullande vagn som är/brukar vara ett säkert kort, så jag behöver helst gå en promenad med henne minst en gång per dag för att hon ska få sova. Ibland kan det funka att bara gå tills hon har somnat till och att hon sen fortsätter sova i stillastående vagn, men ofta inte. Idag slog hon till och gjorde det- nästan 3 timmar närmare bestämt men jag fick inget vettigt gjort eftersom jag bara satt och väntade på att hon skulle vakna typ 😁 :idea:

Inne brukar det gå att amma henne till sömns i stora sängen men då får jag i regel ligga kvar bredvid. Att gå ifrån utan att hon vaknar funkar kanske 1 gång på 10...
 
Nora somnar i allt som rör sig, sele, vagn, bil eller lådcykel. Fortsätter tack och lov att sova när vi lägger ner henne, mer sällan om vi tar upp henne ur bilen tex och över till sele. Beror lite på var hon är i sömnen, hur trött osv. Oftast somnar hon i sele eftersom vi inte kan ta upp vagnen i lägenheten efter eventuell promenad, och hon lyckas aldrig sova sig igenom krånglet ner till barnvagnsförrådet och sen bära upp till lägenheten :p
 
Alltså det här med att sova på dagen. Hur gör ni? Frank sover bättre på natten än någonsin 👍🏻 och större delen i egen säng men sömnen på dagen är fortfarande klurig. Han sover 2 ggr och som det ser ut nu sover han bäst i bilen. Han somnar lätt i rullande vagn men vaknar ofta om den stannar. Han somnar också lätt om man ammar honom men då får jag sitta med honom i famnen.

Är vi hemma båda 2 brukar vi ta varsin promenad men är jag hemma själv funkar inte det dels pga av en ond fot men också för att jag känner att det just nu är så intensivt med att dels jaga honom när han klättrar men också att jag liksom inte får nån som helst vila på hela dagen eftersom han ska aktiveras precis hela tiden. Sitter just nu och gråter för att jag är så slut. Drömmen vore att han sov ett pass i vagnen och ett i sängen. På kvällen funkar det att söva honom i sängen men på dagen blir han jätteledsen 😏

Här blir det oftast sömn i vagnen på hundpromenad. Åker jag till stallet vid lunch brukar hon somna i bilen istället och kunna sova medan jag lite snabbt fixar där och så får hon komma upp och följa med på vaken promenad med hästen när jag är klar.

Nån gång ibland somnar hon på mig i soffan och då kan jag oftast lägga henne ifrån mig en liten stund och få något gjort, men annars går ju liksom all hennes sovtid åt utan att jag hinner få en sekund för mig själv. Håller med om att det blir påfrestande nu när de börjar bli lite mer krävande i aktivering.

Hon sitter med oss i soffan tills vi går och lägger oss också och jag börjar sakna att få lite egen tid med mannen. Hon är liksom Alltid i samma rum som någon av oss.
Men det är också väldigt mysigt, kvällarna som en liten familj :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 479
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 503
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 829
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 402
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp