Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi planerar inskolning till nästa höst, jag går tillbaks till jobbet efter sommaren. Känns så lyxigt! Har dock tankar på att söka nytt jobb, och beroende hur det klaffar då så kan det hända att jag börjar jobba tidigare, vi får se! 😊

Dags för vaccin imorgon, hoppas att lillen inte blir alltför ledsen.. Har era fått feber efteråt?
Frank blev påverkad av vaccinet. Ingen feber men väldigt kinkig typ 3 dagar. Tyvärr är det ju bara 3 veckor tills det är dags igen...
 
Leo reagerade inte alls på vaccinet, möjligvis att han sov lite mer men han tycker om att sova och sover fortfarande väldigt mycket.

Jag kommer vara hemma till nästa sommar, sen är vi hemma båda två över sommaren och till nästa höst kommer vi jobba halvtid båda två och gå om varandra. Så kommer vi göra minst till Leo börjar skolan. Vet inte riktigt när han börjar förskola, men det blir inte innan han är 2,5 år och då troligtvis bara tre förmiddagar i veckan ( då jobbar vi nog båda och får så mer familjetid).

Vi har det bra i Sverige men min pappa gör mig ständigt ledsen och besviken. Jag tror det här blir sista gången vi hälsar på honom och kontakten kommer nog försvinna helt (redan nu är den minimal).
 
Leo reagerade inte alls på vaccinet, möjligvis att han sov lite mer men han tycker om att sova och sover fortfarande väldigt mycket.

Jag kommer vara hemma till nästa sommar, sen är vi hemma båda två över sommaren och till nästa höst kommer vi jobba halvtid båda två och gå om varandra. Så kommer vi göra minst till Leo börjar skolan. Vet inte riktigt när han börjar förskola, men det blir inte innan han är 2,5 år och då troligtvis bara tre förmiddagar i veckan ( då jobbar vi nog båda och får så mer familjetid).

Vi har det bra i Sverige men min pappa gör mig ständigt ledsen och besviken. Jag tror det här blir sista gången vi hälsar på honom och kontakten kommer nog försvinna helt (redan nu är den minimal).
Vad tråkigt med din pappa. 😢Visst är det så att du inte har din mamma kvar i livet? Har du andra släktingar/ vänner i Sverige som du har kvar kontakt med?
 
Jag sak börja jobba redan första september, men då 16 timmar i veckan som jag jobbar hemifrån och förlägger när jag vill. Min man ska vara ledig motsvarande 16 timmar. Vi ska försöka klara oss på att ta ut 4 FL-dagar i veckan, så de räcker lite längre också :)

Idun ska börja inskolning efter nästa sommar är planen, men att vi använder dagar för att någon av oss jobbar 80% och ger henne kortare dagar första månaderna.

Idun fyller 3 månader nu om ett par dagar. Vi har för fram till ett par dagar sen haft världens gladaste och mysigaste bebbe. Sen gick hon nog in i en utvecklingsfas och ville inte sova någon alls dagtid och vaknade varje timma nattetid och ville ha mat. Hon verkar ha ett enormt stort behov av närhet nu och bara nöjd när hon blir buren. Gärna framåtvänd.

Hon sitter med stöd, kan rulla sig ett halvt varv och har börjat gripa efter saker. ffa så pratar hon MASSOR. Och hon visar tydligt att hon älskar musik och sång :)
 
Tycker att det är riktigt svårt att veta hur länge föräldradagarna ska räcka och när det är dags för förskola. M är fem veckor på tisdag och jag har hittills haft semester så jag har ännu inte provat på att bara få ut föräldrapenning... Har såklart räknat på det men är ändå inte helt säker på hur många dagar i veckan jag behöver ta ut. Vet bara att jag måste ta ut minst fem dagar i veckan nästa sommar, för då är han ett år och jag måste skydda min SGI på det sättet eftersom jag inte har något jobb att sysselsättas med på sommaren (lärare med ferietjänst). Eller räknar FK en lärare på ferie som sysselsatt även om jag inte får ut någon lön tro? Kommer ju inte ha jobbat ihop till semester/ferielön nästa år. Får kanske ringa och fråga när det närmar sig.

Siktar i alla fall in mig på att börja jobba i augusti nästa år och då ska sambon vara hemma ett tag men vi vet inte exakt hur länge än. Det får ekonomin styra nu under detta året, vi får se hur många dagar som finns kvar helt enkelt. Förmodligen kommer M att vara runt 1,5 år när det är dags för förskola (eller dagmamma kanske). Sen vill man väl spara dagar med så att man kan jobba deltid ett tag och ändå skydda sin SGI... Ah, det är så fördelaktigt i Sverige och ändå känns det så snårigt och lätt hänt att göra något misstag just kring den där SGI:n.
 
Jättesvårt det där med föräldraledighet, vet inte alls hur vi ska göra. Hittils har mannen varit hemma rätt mycket, 10 dagarna i samband med födseln delade han upp i lite halvdagar och sedan gör han sin sista semestervecka nu och jag har varit helt föräldraledig och ska väl vara i i alla fall några månader till. Har tyvärr inget jobb att komma tillbaka till då jag hade ett vikariat tills dottern föddes, men ska börja kolla runt lite redan nu. Drömmen vore att hitta något på halvtid ganska snart, men oavsett så tänkte jag försöka plocka ut så få dagar som möjligt såhär första året så att vi kan vara lite hemma sedan också. Just nu tar jag 3d/v i tre månader för att utvärdera, men jag tror jag kan ta ut färre än så framöver.

Tänker mig inskolning i augusti nästa år när dottern är 15 månader, tänker att det borde finnas gott om plats då. Men finns det gott om platser ändå och beroende på hur det blir med jobb kanske det blir senare. Oavsett tänker vi nog försöka vara föräldralediga lite parallellt med förskola så att hon i te får så långa dagar i början.
 
Loke ska vaccineras imorgon, hoppas det går bra. Är beredd på att han kommer bli ledsen dock och jag kommer säkert också bli det 😔

Känner mig inte riktigt i form just nu, han sover inte bra på nätterna, vaknar varannan timme och vill ha mat. Hur kan de vara så hungriga på natten? 🙄
 
Loke ska vaccineras imorgon, hoppas det går bra. Är beredd på att han kommer bli ledsen dock och jag kommer säkert också bli det 😔

Känner mig inte riktigt i form just nu, han sover inte bra på nätterna, vaknar varannan timme och vill ha mat. Hur kan de vara så hungriga på natten? 🙄
Det är jättetufft när de vaknar så mkt på natten. När F gick igenom fjärde utvecklingssprånget vaknade han typ en gång i timmen mellan 02-06. Jag var så slut att jag grät och mådde typ fysiskt dåligt. Nu är han tillbaka på 1-2 uppvak per natt som det var innan och jag mår betydligt bättre. Vad jag noterade när han vaknade så ofta var att det till skillnad från hur det är när han vaknar var tredje timme inte alltid är mat han vill ha utan mer närhet. Dvs pappan kunde trösta honom utan amning. Vet inte hur det är för er? Skickar en styrkekram och citerar än en gång min vän ”det är en fas, det går över och varar inte för alltid”.
 
Det är jättetufft när de vaknar så mkt på natten. När F gick igenom fjärde utvecklingssprånget vaknade han typ en gång i timmen mellan 02-06. Jag var så slut att jag grät och mådde typ fysiskt dåligt. Nu är han tillbaka på 1-2 uppvak per natt som det var innan och jag mår betydligt bättre. Vad jag noterade när han vaknade så ofta var att det till skillnad från hur det är när han vaknar var tredje timme inte alltid är mat han vill ha utan mer närhet. Dvs pappan kunde trösta honom utan amning. Vet inte hur det är för er? Skickar en styrkekram och citerar än en gång min vän ”det är en fas, det går över och varar inte för alltid”.

Tack @KarinStarfighter ❤ jag förstår dig till fullo jag blir också nere och ledsen när sömnen rubbas så mycket.
Hur länge varade detta för F?
1-2 uppvak känns mer ok 😊

Tanken har faktiskt slagit mig att det kanske inte är bara mat eller mat öht han vill ha när han vaknar så ofta.
Men har också läst att det kan vara någon intensiv tillväxtperiod så det är ju så svårt att veta vad som är rätt och fel?

Skulle vara otroligt skönt om mannen kunde ta en gång på natten iaf.
 
Vaccineringen gick bra idag, förutom att lillen blev jätteledsen såklart 😔 sov mer än vanligt idag och var väldigt ledsen, verkar ha repat sig hyfsat nu. Ingen feber än!
Vägde in på stadiga 6,5 kilo! 🙈

Min stoppar också händer i munnen hela tiden, gärna mina när han kommer åt 😁
 
Tack @KarinStarfighter ❤ jag förstår dig till fullo jag blir också nere och ledsen när sömnen rubbas så mycket.
Hur länge varade detta för F?
1-2 uppvak känns mer ok 😊

Tanken har faktiskt slagit mig att det kanske inte är bara mat eller mat öht han vill ha när han vaknar så ofta.
Men har också läst att det kan vara någon intensiv tillväxtperiod så det är ju så svårt att veta vad som är rätt och fel?

Skulle vara otroligt skönt om mannen kunde ta en gång på natten iaf.

Nej, det är svårt att veta. När vi hade den tuffaste perioden (som fortfarande är tuff men inte lika) så var Frank nöjd efter nån minut vid bröstet, inte som när han sovit fyra timmar och liksom klunkar och kastar sig över bröstet. Tänker att man får testa sig fram och se om det går utan mat? Ni känner er pojk bäst. Ammar ni bara eller kan sambon ge flaska nåt mål?
 
Tack @KarinStarfighter ❤ jag förstår dig till fullo jag blir också nere och ledsen när sömnen rubbas så mycket.
Hur länge varade detta för F?
1-2 uppvak känns mer ok 😊

Tanken har faktiskt slagit mig att det kanske inte är bara mat eller mat öht han vill ha när han vaknar så ofta.
Men har också läst att det kan vara någon intensiv tillväxtperiod så det är ju så svårt att veta vad som är rätt och fel?

Skulle vara otroligt skönt om mannen kunde ta en gång på natten iaf.

Fjärde språnget är ju känt som jobbigt. Vi hade det riktigt illa nån vecka och tufft i kanske tre veckor?
 
Leo reagerade inte alls på vaccinet, möjligvis att han sov lite mer men han tycker om att sova och sover fortfarande väldigt mycket.

Jag kommer vara hemma till nästa sommar, sen är vi hemma båda två över sommaren och till nästa höst kommer vi jobba halvtid båda två och gå om varandra. Så kommer vi göra minst till Leo börjar skolan. Vet inte riktigt när han börjar förskola, men det blir inte innan han är 2,5 år och då troligtvis bara tre förmiddagar i veckan ( då jobbar vi nog båda och får så mer familjetid).

Vi har det bra i Sverige men min pappa gör mig ständigt ledsen och besviken. Jag tror det här blir sista gången vi hälsar på honom och kontakten kommer nog försvinna helt (redan nu är den minimal).
Tråkigt att höra om din pappa. :( Vissa relationer är det bäst att klippa helt när man ständigt blir sårad. :heart Hoppas att det inte påverkat er semester allt för mycket.
 
Nej, det är svårt att veta. När vi hade den tuffaste perioden (som fortfarande är tuff men inte lika) så var Frank nöjd efter nån minut vid bröstet, inte som när han sovit fyra timmar och liksom klunkar och kastar sig över bröstet. Tänker att man får testa sig fram och se om det går utan mat? Ni känner er pojk bäst. Ammar ni bara eller kan sambon ge flaska nåt mål?

Jag ammar bara men har pumpat en hel del så det finns att ge i flaska också.

Idag var vi hos bvc och fick 3 månaders vaccinet. Han blev så ledsen stackarn 😥 riktigt skar i hjärtat när han blev ledsen. Vi pratade om nätterna då och hon hade lite tips som tex att verkligen få honom att äta på båda brösten (Han äter gärna bara på ena) på natten.
Men en annan tanke slog mig igår att jag snarkar emellanåt när jag ligger på rygg och om det kan vara så att jag väcker honom. Hon tyckte vi kunde testa eget rum om han sover bättre där eller ställa spjälsängen någon meter eller två från vår säng. Nu sover han i en bed side crib.
 
Känns nästan hemskt att säga men gud vad jag längtar till nästa vecka när storasyster ska tillbaka på förskolan. Nora sover knappt på dagarna för hon blir störd hela tiden, även om stora tjejen såklart inte gör det med mening. Hon sover ju inte i vagn heller just nu, utan bara i famnen eller om jag söver henne liggande, men då tar det minst 20 minuter om hon inte blir störd. Vilket hon blir, för storasyster vill såklart också ha min uppmärksamhet. Och hon sover ju inte på dagarna alls, så det finns liksom ingen tid som är tyst och lugn.
 
Känns nästan hemskt att säga men gud vad jag längtar till nästa vecka när storasyster ska tillbaka på förskolan. Nora sover knappt på dagarna för hon blir störd hela tiden, även om stora tjejen såklart inte gör det med mening. Hon sover ju inte i vagn heller just nu, utan bara i famnen eller om jag söver henne liggande, men då tar det minst 20 minuter om hon inte blir störd. Vilket hon blir, för storasyster vill såklart också ha min uppmärksamhet. Och hon sover ju inte på dagarna alls, så det finns liksom ingen tid som är tyst och lugn.

Jag förstår dej till fullo!
 
Var på BVC idag för extra vägning eftersom Frank förra gången bara gått upp 200 gram på 4 veckor. Sedan dess (två veckor sen) har vi gett 100-150 ml ersättning varje kväll och det i kombination med att jag slutat använda amningsnapp och han suger mer effektivt har gjort susen. 610 gram upp på två veckor. Vägde nu 5690. Fortfarande 2SD under medel, men han är tillbaka på att följa kurvan. 👍🏻
 
Var på BVC idag för extra vägning eftersom Frank förra gången bara gått upp 200 gram på 4 veckor. Sedan dess (två veckor sen) har vi gett 100-150 ml ersättning varje kväll och det i kombination med att jag slutat använda amningsnapp och han suger mer effektivt har gjort susen. 610 gram upp på två veckor. Vägde nu 5690. Fortfarande 2SD under medel, men han är tillbaka på att följa kurvan. 👍🏻
Så skönt att höra!
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏
 
Känns nästan hemskt att säga men gud vad jag längtar till nästa vecka när storasyster ska tillbaka på förskolan. Nora sover knappt på dagarna för hon blir störd hela tiden, även om stora tjejen såklart inte gör det med mening. Hon sover ju inte i vagn heller just nu, utan bara i famnen eller om jag söver henne liggande, men då tar det minst 20 minuter om hon inte blir störd. Vilket hon blir, för storasyster vill såklart också ha min uppmärksamhet. Och hon sover ju inte på dagarna alls, så det finns liksom ingen tid som är tyst och lugn.
Förstår absolut. Jag har väldigt blandade känslor inför återgången till förskola och skola för syskonen. Det är skönt att slippa ställa klockan och dra upp alla på morgonen och jag är verkligen INTE pepp på en ny höst och vinter. Sommaren går alldeles för fort! :arghh:

Samtidigt är det smått kaotiskt med alla barn hemma hela dagarna och svårt att hitta vettig sysselsättning åt alla hela tiden. Massor av bråk och tjafs mellan syskonen och äldsta barnet (som nyligen fått adhd-diagnos) funkar bättre med tydliga rutiner och struktur som det ju inte riktigt blir när alla är lediga och hemma. Jag ska plugga lite distanskurser i höst så de kommer gå lite mer på fsk och fritids och det ska bli skönt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 611
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 645
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 876
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 575
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp