Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Leo reagerade inte alls på vaccinet, möjligvis att han sov lite mer men han tycker om att sova och sover fortfarande väldigt mycket.

Jag kommer vara hemma till nästa sommar, sen är vi hemma båda två över sommaren och till nästa höst kommer vi jobba halvtid båda två och gå om varandra. Så kommer vi göra minst till Leo börjar skolan. Vet inte riktigt när han börjar förskola, men det blir inte innan han är 2,5 år och då troligtvis bara tre förmiddagar i veckan ( då jobbar vi nog båda och får så mer familjetid).

Vi har det bra i Sverige men min pappa gör mig ständigt ledsen och besviken. Jag tror det här blir sista gången vi hälsar på honom och kontakten kommer nog försvinna helt (redan nu är den minimal).
Vad tråkigt med din pappa men jag förstår dig, tog samma beslut ang min mamma för några år sen. Det tog tid att komma till insikten att all kontakt med henne bara sög energi och gjorde mig ledsen och nedstämd. Men man kan inte ändra på människor.
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏
Nope hon tar inte napp. Har iofs inte försökt jättehårt utan bara med en sort. Det har inte riktigt behövts men i vissa lägen är det ju bra om de kan ta napp.
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏

Ja det gör hon och det är skönt. Det funkar inte så bra om hon försöker använda tutten som napp. Då blir hon oftast arg för att det kommer mjölk. Vi har en napp som heter MAM starter som är lite mindre. Den är favoriten men andra funkar också så hon är inte så kinkig.
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏

Här tar han bara napp om det är pappan som ger... Jag har väl varit en mänsklig napp men vid typ två månader blev det mycket bättre med mindre snuttande.

Jag läste tips om att vinkla nappen uppåt i gommen för att trigga sugreflexen och liksom dutta på nappen, samtidigt som man smeker kinden. Vet inte om det gjort varken till eller från men kanske värt att testa.

Vår bebis vägrade den nappsorten vi köpte först, så vi bytte till en dyrare som inte heller var bra. Sedan efter ett par veckor tog han första nappen helt plötsligt. Om pappan ger, då. :grin: Så testa igen om ett tag, de ni redan provat, de kan ändra sig. :)
 
Förstår absolut. Jag har väldigt blandade känslor inför återgången till förskola och skola för syskonen. Det är skönt att slippa ställa klockan och dra upp alla på morgonen och jag är verkligen INTE pepp på en ny höst och vinter. Sommaren går alldeles för fort! :arghh:

Samtidigt är det smått kaotiskt med alla barn hemma hela dagarna och svårt att hitta vettig sysselsättning åt alla hela tiden. Massor av bråk och tjafs mellan syskonen och äldsta barnet (som nyligen fått adhd-diagnos) funkar bättre med tydliga rutiner och struktur som det ju inte riktigt blir när alla är lediga och hemma. Jag ska plugga lite distanskurser i höst så de kommer gå lite mer på fsk och fritids och det ska bli skönt.
Ja morgnarna kommer jag sakna, det är så mysigt att gå runt och bara dra, äta frukost i soffan och kolla på sommarlov. Imorse vaknade vi 8.30 alla tre :D

Ja gud, jag är imponerad av du klarar det, jag kan knappt aktivera ett barn 😅 ja det märks att barn ändå mår rätt bra av rutiner, såhär när alla rutiner är helt försvunna... Särskilt med adhd kan jag tänka mig.

Vad roligt, vad ska du plugga?
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏
Nä, vi har gjort ett halvhjärtat försök nu för hon har börjat snutta så mycket på fingrarna, men det funkade inte. Får se om vi gör fler försök eller om vi bara ger upp :p
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏

Sövde *ta i trä* bebis med napp alldeles nyss, men det är inte jätteofta hon vill ha den. Och jag får liksom trycka kvar den i munnen på henne en liten stund (vad hemskt det låter :o ) för att hon inte ska spotta ut den utan börja suga ordentligt.

Dock så får hon mat i flaska, så när hon äter så äter hon ju. Så jag tänker att det vore smidigt om hon ville börja med napp för att få ligga och bara snutta lite liksom.
 
Ja morgnarna kommer jag sakna, det är så mysigt att gå runt och bara dra, äta frukost i soffan och kolla på sommarlov. Imorse vaknade vi 8.30 alla tre :D

Ja gud, jag är imponerad av du klarar det, jag kan knappt aktivera ett barn 😅 ja det märks att barn ändå mår rätt bra av rutiner, såhär när alla rutiner är helt försvunna... Särskilt med adhd kan jag tänka mig.

Vad roligt, vad ska du plugga?
Räddningen är verkligen att vi är hemma båda vuxna nu i sommar! Annars hade det varit väldigt tufft att orka med så långt sommarlov för dem... (de börjar fsk/fritids igen först v 33 när sambon börjar sin skola igen)

Vi har också lugna mornar och det är sjukt skönt. Ellen sover gärna länge och de andra går upp och slår på tv/dator/platta och roar sig själva en stund. Inte sällan vi får sova till 9 eller så :up:

Ja tyvärr är det mycket runt äldsta nu, allt runt honom tar ofta mer energi än de andra barnen tillsammmans känns det som... någorlunda rutiner gillar väl de flesta barn men han vill ha en väldigt tydlig struktur och helst veta exakt vad som ska hända varje dag, hur länge, vad vi ska göra efteråt osv. Det funkar inte riktigt i ett hushåll med flera barn. Många sommaraktiviteter är ju lite väderberoende också, men han köper liksom inte att man inte kan klippa gräset som planerat om det spöregnar eller att vi inte åker och badar om det är kallt och blåser, att något inte blir av för att tiden rinner iväg osv. Utan blir då väldigt stressad och arg över att det inte blir som planerat. Försöker man istället hålla mer öppet så blir han istället stressad och låst över att han han inte vet vad som ska hända. :crazy: det är riktigt tufft faktiskt. Men det är väl lite sidospår i denna tråd. :)

Det är lite strökurser bara, för att kunna ta ut csn och därmed spara f-dagar, plus att jag vill läsa lite fler högskolepoäng för att komma in på en vidareutbildning inom mitt yrke lite längre fram :) har kommit in på kurser om kost vid graviditet och amning, barns samspel och utveckling samt språklig utveckling hos barn 0-2 år. Så lite blandad kompott av ämnen som ju känns väldigt lägliga och aktuella 😀
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏
Inte jämt, bara när han är trött och ska sova. Behöver ibland att man håller inne den första stunden....
 
Räddningen är verkligen att vi är hemma båda vuxna nu i sommar! Annars hade det varit väldigt tufft att orka med så långt sommarlov för dem... (de börjar fsk/fritids igen först v 33 när sambon börjar sin skola igen)

Vi har också lugna mornar och det är sjukt skönt. Ellen sover gärna länge och de andra går upp och slår på tv/dator/platta och roar sig själva en stund. Inte sällan vi får sova till 9 eller så :up:

Ja tyvärr är det mycket runt äldsta nu, allt runt honom tar ofta mer energi än de andra barnen tillsammmans känns det som... någorlunda rutiner gillar väl de flesta barn men han vill ha en väldigt tydlig struktur och helst veta exakt vad som ska hända varje dag, hur länge, vad vi ska göra efteråt osv. Det funkar inte riktigt i ett hushåll med flera barn. Många sommaraktiviteter är ju lite väderberoende också, men han köper liksom inte att man inte kan klippa gräset som planerat om det spöregnar eller att vi inte åker och badar om det är kallt och blåser, att något inte blir av för att tiden rinner iväg osv. Utan blir då väldigt stressad och arg över att det inte blir som planerat. Försöker man istället hålla mer öppet så blir han istället stressad och låst över att han han inte vet vad som ska hända. :crazy: det är riktigt tufft faktiskt. Men det är väl lite sidospår i denna tråd. :)

Det är lite strökurser bara, för att kunna ta ut csn och därmed spara f-dagar, plus att jag vill läsa lite fler högskolepoäng för att komma in på en vidareutbildning inom mitt yrke lite längre fram :) har kommit in på kurser om kost vid graviditet och amning, barns samspel och utveckling samt språklig utveckling hos barn 0-2 år. Så lite blandad kompott av ämnen som ju känns väldigt lägliga och aktuella 😀
Nu fortsätter jag bara kort på detta sidospår. Vet inte om ni använder dagsschema/ veckoschema till honom? Vi brukar tipsarna att sätta frågetecken som bild om man inte vet vad som ska hända alternativt att sätta ? Och de två alternativ som kan bli aktuella. Blir det förändring är det för en del barn jätteviktigt att msn sätter sig ner tillsammans och ändrar på schemat. Slut på sidospåret.
/ jobbar på hab med målgruppen
 
Tack för era svar om napp, då fortsätter vi att prova lite då och då så får vi se ifall det ändras framöver. Annars blir det väl att han tar tummen sen istället, då både jag och pappan var tumsugare som vägrade napp😄
 
Nu fortsätter jag bara kort på detta sidospår. Vet inte om ni använder dagsschema/ veckoschema till honom? Vi brukar tipsarna att sätta frågetecken som bild om man inte vet vad som ska hända alternativt att sätta ? Och de två alternativ som kan bli aktuella. Blir det förändring är det för en del barn jätteviktigt att msn sätter sig ner tillsammans och ändrar på schemat. Slut på sidospåret.
/ jobbar på hab med målgruppen
Tack för tipset! Han har veckoschema för skolveckorna och jag har gjort olika försök med det hemma men det oftast runnit ut i sanden ett tag i samband med att han blivit arg och haft sönder dem (olika tavlor med bilder). Men nu kan han läsa såpass att det kanske funkar att göra skriftligt så blir det lite smidigare. Ska prova ditt tips! :):up:
 
Tack för tipset! Han har veckoschema för skolveckorna och jag har gjort olika försök med det hemma men det oftast runnit ut i sanden ett tag i samband med att han blivit arg och haft sönder dem (olika tavlor med bilder). Men nu kan han läsa såpass att det kanske funkar att göra skriftligt så blir det lite smidigare. Ska prova ditt tips! :):up:
Ja, kan han läsa så pass bra funkar det helt klart med skrift! Annars finns den fantastiska sidan bildstod.se där man gratis kan fixa alla tänkbara bilder.
 
Vi har riktigt jobbiga kvällar just nu, lillan som är två månader nu bara gråter och gråter efter att hittils varit en rätt nöjd bebis. Att helt plötsligt inte kunna trösta henne vad man än gör känns tufft och skär i mammahjärtat. När hon väl somnat har hon dock börjat sova rätt bra. Inatt sov hon nästan fem timmar i sträck :eek: Har nog aldrig hänt förut, så när hon hade ätit och somnat var jag så pigg att jag hade svårt att somna om:p
 
Vi har riktigt jobbiga kvällar just nu, lillan som är två månader nu bara gråter och gråter efter att hittils varit en rätt nöjd bebis. Att helt plötsligt inte kunna trösta henne vad man än gör känns tufft och skär i mammahjärtat. När hon väl somnat har hon dock börjat sova rätt bra. Inatt sov hon nästan fem timmar i sträck :eek: Har nog aldrig hänt förut, så när hon hade ätit och somnat var jag så pigg att jag hade svårt att somna om:p

Vi har också en riktigt tuff sovperiod nu. Idun är 3 månader och sover max max 2 timmar i stöten... Senaste två nätterna har hon vaknat nästan varje timma. På nätterna är hon inte ledsen, så länge som hon får lite närhet eller får amma. När vi ska lägga henne däremot är hon superledsen och kan skrika nonstop i 40 min, fastän vi ligger nära och försöker ge trygghet. Det tär en del, och jag börjar känna av sömnbristen rejält.

Nu sover hon i vår säng. Börjar fundera på att söva henne i egen säng, för jag tror att en del av oroligheten på nätterna stör mig mer än henne. Ofta sprattlar hon, men vekar fortfarande sova.

Nån annan med bebis som blir tvärledsen vid nattning? Vet inte vad vi ska göra annorlunda. Hon somnar utan klagomål om vi går i selen, men då vaknar hon när vi lägger ner henne. Vi har försökt att börja lägga henne vid 20 på kvällarna. Tidigare har hon fått vara nere med oss till vi går och lägger oss.
 
Lilla I blir också ledsen när hon är riktigt trött. Passar ofta med att hunden ska ha sin kvällsrunda. När hon somnat i vagnen lyfter vi bara in liggdelen i vårt sovrum, så får hon sova där.
 
Jag tror att jag har sett en antydan till en liten tand idag :eek: kan förklara varför hon varit lite gnällig idag, och sovit lite dåligt inatt. Eller så inbillar jag mig bara för att hitta förklaring till den ovanliga gnälligheten :p
Imorse låg hon vaken ända tills min klocka ringde, då somnade hon och sov i 2 timmar till, tack för den....
 
Tar era barn napp? Bebis här spottar ut den direkt och börjar klökas. Han har ganska stort sugbehov och mina bröst kan inte alltid vara tillgängliga 🙄 beställde en dyr sort som skulle vara mer lik en bröstvårta men den funkade inte heller. Tycker så synd om honom när han vill snutta och istället försöker köra in hela näven i munnen 😏

Nej, här är det svårt med nappen. M spottar bara ut och blir arg. Har provat ett par olika och ska allt fortsätta prova lite till, för det vore så skönt som en tillfällig tröst vid vissa tillfällen. Han skriker ofta då det är lite svårt att bara ställa sig och amma, typ i matkön, och då har jag såklart ändå försökt förbereda ordentligt så att han borde vara mätt - men även om det bara är 10 minuter sedan han åt så är det bara bröstet som kan trösta. Hade varit så skönt om nappen kunde duga om så bara i fem minuter eller så.

Läste någonstans att vissa bebisar tar en lite större napp, att de vill ha munnen full. Vi har hittills bara provat de minsta, 0-2 mån, så nästa försök får bli med en modell större.
 
Vi har också en riktigt tuff sovperiod nu. Idun är 3 månader och sover max max 2 timmar i stöten... Senaste två nätterna har hon vaknat nästan varje timma. På nätterna är hon inte ledsen, så länge som hon får lite närhet eller får amma. När vi ska lägga henne däremot är hon superledsen och kan skrika nonstop i 40 min, fastän vi ligger nära och försöker ge trygghet. Det tär en del, och jag börjar känna av sömnbristen rejält.

Nu sover hon i vår säng. Börjar fundera på att söva henne i egen säng, för jag tror att en del av oroligheten på nätterna stör mig mer än henne. Ofta sprattlar hon, men vekar fortfarande sova.

Nån annan med bebis som blir tvärledsen vid nattning? Vet inte vad vi ska göra annorlunda. Hon somnar utan klagomål om vi går i selen, men då vaknar hon när vi lägger ner henne. Vi har försökt att börja lägga henne vid 20 på kvällarna. Tidigare har hon fått vara nere med oss till vi går och lägger oss.

M somnar bara helt utan protester vid amning. Han är fem veckor. Somnar ibland en kort stund i vagnen eller bilen, men då skriker han innan och vaknar väldigt lätt. Varje kväll försöker jag amma och lägga över honom i nestet, men hittills slutar det alltid med liggamning och att han får ligga kvar och sova bredvid mig, för han vaknar direkt och skriker i nestet - trots att han är mätt och jag ligger alldeles intill och tröstar. Har provat att vänta tills han sovit minst 20 minuter innan jag lägger över honom, provat att lägga honom där innan han somnat, provat white noise... Och varje kväll ställer jag mig frågan varför jag kämpar så, istället för att inte bara göra som han vill med en gång. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 562
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 604
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 855
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 465
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp