Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fint att läsa att sömnen blivit bättre för en hög med bebisar! Skönt. :) Min är tre månader och vaknar varannan-var tredje timme på natten och vill ha mat. Det gör mig dock inte så mycket. Han ligger bredvid mig så när han börjar böka runt är det bara att slänga fram tutten så sover han snart igen.

På dagen sover han antingen i sele eller om jag ligger bredvid honom i soffan. Det fungerar för nu, vi har ju inget syskon att ta hänsyn till eller så.

I övrigt är han väldigt lätt och rolig att umgås med. Är sällan arg eller ledsen, fyrar av flin till alla han tittar på, är inte blyg för någon (när börjar blyg-perioden?), har börjat hålla saker med båda händerna och ibland riktigt bus-spritter det i kroppen på honom. Ofta när han ser sig själv i spegeln, haha.

Han har dock inte riktigt tid att äta längre dagtid tycker han, men han har ju ett par kilo i energireserv så jag är väl inte direkt orolig. Så är läget hos oss för stunden! Jag har mycket tid för FB/insta/buke när jag ligger sällskap när han sover. :p
 
Ni som börjat ge era barn lite smakbitar, vad tycker de? Nora har börjat smaska med munnen så fort vi sätter oss för att äta :D sen åker ungefär hälften ut igen men hon verkar gilla att få sitta med och prova! Tror dock att magen reagerat lite för det går flera dagar mellan bajsblöjorna nu. Det enda som får igång magen är att sätta henne i sittern en stund, då bajsar hon alltid! :rofl:

N fick smaka ett mosat solvarmt hallon för några dagar sen och såg både gråtfärdig och illamående ut, men gapade sen efter mer :p Sen poopade hon inte på 2 dygn och jag hade mild panik och trodde jag hade haft sönder henne :o
 
Någon som begärt ut sin förlossningsjournal?
Jag kollade på 1177 men där fanns den inte, skulle vara roligt att läsa den 😊

Gick igenom den med min barnmorska på efterkontrollen och det var jätteintressant! På flera ställen stod det "patienten vid gott mod" vilket gav mig samma typ av självgoda myskänsla som när man får "välvisad" på sin hunds utställningskritik 😂
Får själv ringa kvinnokliniken (gyn/förlossning/bb) och begära ut journalen om jag vill ha den, dom vill gärna att man ska ha gått igenom den med en BM först :)
 
Vi har börjat ge lite smörj på fingret bara som han får i munnen, så inga bitar direkt. I Praktika för blivande föräldrar står att barn som får smaka ägg och jordnötssmör tidigt blir mindre allergiska för det än barn som får smaka senare. Vi har gett lite ägg men inte vågat oss på jordnötssmör, det känns lite läskigt.

Han har känt smaken av ägg, potatis, mango, banan, älgköttbullar, havremjölk, hallon, smultron, svarta vinbär och blåbär. Allt lika äckligt tydligen. :D
Ja samma här, lite på kanten av en sked typ (som hon helst vill hålla själv så hon kan gnugga runt den riktigt ordentligt i ansiktet :cautious:
Ägg fick Nora prova igår, nötter har vi inte heller testat än. Annars har hon provat lite av varje, potatis med lite olika sås, fil, gröt, hemmagjord smoothie, pasta, svamp osv. Bäst hittills är smoothie och valfri gräddbaserad sås (typ som resten av familjen då :D)
N fick smaka ett mosat solvarmt hallon för några dagar sen och såg både gråtfärdig och illamående ut, men gapade sen efter mer :p Sen poopade hon inte på 2 dygn och jag hade mild panik och trodde jag hade haft sönder henne :o
😂
 
Någon som begärt ut sin förlossningsjournal?
Jag kollade på 1177 men där fanns den inte, skulle vara roligt att läsa den 😊
Visst bor du också i Jönköping? Tror att det beror på att förlossningen har annat journalsystem än resten av regionen. Jag fick gå igenom förlossningsjournalen med bm vid efterkontrollen och fick då frågan om jag ville ha den utskriven. Ångrar lite att jag sa nej men ältar ibland detaljer för mkt så kändes bättre att låta det vara.
 
Ni som börjat ge era barn lite smakbitar, vad tycker de? Nora har börjat smaska med munnen så fort vi sätter oss för att äta :D sen åker ungefär hälften ut igen men hon verkar gilla att få sitta med och prova! Tror dock att magen reagerat lite för det går flera dagar mellan bajsblöjorna nu. Det enda som får igång magen är att sätta henne i sittern en stund, då bajsar hon alltid! :rofl:

Nu är ju Frank äldst av alla men vi har börjat ge lite gröt, en tsk först och nu en matsked och utöver det har han fått smaka på fingret. Älskar att suga på melon och skriker högljutt när det är slut. Annat han smakat är olika såser, potatis, mango, banan, avokado, fetaost, äggula, sötpotatis. Har slukat allt utom ägg och avokado. Är väldigt intresserad av mat och blir väldigt sur om han inte får smaka när vi andra sitter vid bordet och äter.

Även om jag känner att vi gått försiktigt fram känns det tyvärr som att han ibland får magknip, särskilt på nätterna. Tror vi får backa lite med gröten.
 
5 månaders kontroll på bvc. Frank har gått från att vara en tunnis till att bli en liten Michelingubbe. Vägde 5080 vid 4 månader och hade nu gått upp till 6630.1500 gram på 5 veckor. 66 cm lång så börjar växa i 68-kläderna.

Berättade för bvc-vikarien att vi har svårt att söva Frank och att han bara sover i famn eller sele. Hon tyckte att vi skulle testa att söva honom där han ska sova för natten. Jag och sambon kom överens om att vi ger det 1,5 vecka och att vi tar varannan kväll. La honom i spjälsängen bredvid min säng. Spelade Emil-sången för honom samtidigt som jag smekte hans rygg och efter 30 minuter sov han 👍🏻 Sen vaknade han till några gånger och en gång fick jag lägga mig
bredvid honom i spjälis, men sen sov han själv i 2 h. Känns skönt om vi kan få till en rutin där jag slipper gå runt med honom nu när han blivit tyngre.
 
Fint att läsa att sömnen blivit bättre för en hög med bebisar! Skönt. :) Min är tre månader och vaknar varannan-var tredje timme på natten och vill ha mat. Det gör mig dock inte så mycket. Han ligger bredvid mig så när han börjar böka runt är det bara att slänga fram tutten så sover han snart igen.

På dagen sover han antingen i sele eller om jag ligger bredvid honom i soffan. Det fungerar för nu, vi har ju inget syskon att ta hänsyn till eller så.

I övrigt är han väldigt lätt och rolig att umgås med. Är sällan arg eller ledsen, fyrar av flin till alla han tittar på, är inte blyg för någon (när börjar blyg-perioden?), har börjat hålla saker med båda händerna och ibland riktigt bus-spritter det i kroppen på honom. Ofta när han ser sig själv i spegeln, haha.

Han har dock inte riktigt tid att äta längre dagtid tycker han, men han har ju ett par kilo i energireserv så jag är väl inte direkt orolig. Så är läget hos oss för stunden! Jag har mycket tid för FB/insta/buke när jag ligger sällskap när han sover. :p
Det låter mycket likt hur vi har det förutom att Frank inte alltid somnar om så lätt när han ätit på natten, men ja det är tur att det är vårt enda barn. Lite skönt att få tv-tid och lästid är det allt, det tycker jag också!
 
5 månaders kontroll på bvc. Frank har gått från att vara en tunnis till att bli en liten Michelingubbe. Vägde 5080 vid 4 månader och hade nu gått upp till 6630.1500 gram på 5 veckor. 66 cm lång så börjar växa i 68-kläderna.

Berättade för bvc-vikarien att vi har svårt att söva Frank och att han bara sover i famn eller sele. Hon tyckte att vi skulle testa att söva honom där han ska sova för natten. Jag och sambon kom överens om att vi ger det 1,5 vecka och att vi tar varannan kväll. La honom i spjälsängen bredvid min säng. Spelade Emil-sången för honom samtidigt som jag smekte hans rygg och efter 30 minuter sov han 👍🏻 Sen vaknade han till några gånger och en gång fick jag lägga mig
bredvid honom i spjälis, men sen sov han själv i 2 h. Känns skönt om vi kan få till en rutin där jag slipper gå runt med honom nu när han blivit tyngre.

Men så skönt med vikten, heja Frank! 😃 Lycka till med nya sovrutinen, det låter ju lovande. :up:
Det låter mycket likt hur vi har det förutom att Frank inte alltid somnar om så lätt när han ätit på natten, men ja det är tur att det är vårt enda barn. Lite skönt att få tv-tid och lästid är det allt, det tycker jag också!

Jag kan tänka mig att det är jobbigt att han inte somnar om snabbt på natten. Allt känns ju 50 gånger jobbigare på natten än på dagen. Det känns så ensamt på natten tycker jag.

Ja alltså ibland tänker jag på hur mycket jag skulle hinna få gjort om han kunde sova själv på dagen istället, men egentligen, vad spelar det för roll. Jag måste inte göra något precis nu, jag har ingen deadline. Det är ju liksom inte farligt att ligga och filosofera en stund varje dag. Det är en så kort period det är så här, och jag har inget emot det, så jag tänker inte se det som ett problem heller trots att det kanske låter jättejobbigt i andras öron.

Idag blev jag dock hungrig och lämnade honom i soffan och han låg kvar själv och sov i 45 minuter! Det blir bättre och bättre. Tidigare vaknade han alltid inom 5-10 minuter. :)

Tänk så galet att det snart är höst och våra bebisar kom på våren! De är så stora helt plötsligt 😦
 
Just det, jag ska ringa min chef i veckan och förbereda honom för att jag kommer tillbaka 1/12 och inte efter nyår. Mannen jobbar ju en del nätter och är då hemifrån från 16 till lunch dagen därpå. Jag mår inte alls bra av det så därför blir det bäst såhär. Jag ser inte fram emot att börja jobba lika mkt som jag ser fram emot att mannen ska sluta jobba 🙈

Det som oroar mig mest är amningen och om jag kommer ha slutat tillräckligt på dagen, men tänker att mannen väl får komma in med Frank på lunchen om det behövs. Vi har bara 10-15 min till jobbet. Sen kommer jag ta ut en del semester och vara hemma över jul och nyår.

För att kompensera för att jag går tillbaka till jobbet tidigare kommer jag istället vara föräldraledig i maj och juni, sen semester i juli. Mannen tar semester i juni och är sen föräldraledig juli och augusti, på så sätt får vi hela nästa sommar ihop ❤️ Tror det blir bra för vår lilla familj ❤️
 
Visst bor du också i Jönköping? Tror att det beror på att förlossningen har annat journalsystem än resten av regionen. Jag fick gå igenom förlossningsjournalen med bm vid efterkontrollen och fick då frågan om jag ville ha den utskriven. Ångrar lite att jag sa nej men ältar ibland detaljer för mkt så kändes bättre att låta det vara.

Jag bor några mil utanför, men födde i Jönköping. Bor du också häromkring?
 
5 månaders kontroll på bvc. Frank har gått från att vara en tunnis till att bli en liten Michelingubbe. Vägde 5080 vid 4 månader och hade nu gått upp till 6630.1500 gram på 5 veckor. 66 cm lång så börjar växa i 68-kläderna.

Berättade för bvc-vikarien att vi har svårt att söva Frank och att han bara sover i famn eller sele. Hon tyckte att vi skulle testa att söva honom där han ska sova för natten. Jag och sambon kom överens om att vi ger det 1,5 vecka och att vi tar varannan kväll. La honom i spjälsängen bredvid min säng. Spelade Emil-sången för honom samtidigt som jag smekte hans rygg och efter 30 minuter sov han 👍🏻 Sen vaknade han till några gånger och en gång fick jag lägga mig
bredvid honom i spjälis, men sen sov han själv i 2 h. Känns skönt om vi kan få till en rutin där jag slipper gå runt med honom nu när han blivit tyngre.


Heja Frank! ✌
Härligt att det går framåt med vikt och sövandet!
 
Å herregud, jag och dottern är verkligen inte några morgonmänniskor :o Vi har kommit in i ett dåligt mönster där hon brukar vakna tidig morgon ungefär när pappan gått upp och ska iväg till jobbet, sen ligger hon mest bara och gnyr och stånkar runt och är hur gnällig som helst i vad som känns som en evighet. Jag känner mest bara för att skrika åt henne att vara tyst och gå iväg och lägga mig i ett annat rum med en kudde över huvudet :arghh: Årets mamma, hurra! :meh:

Att hon vaknar om nätterna har jag mycket lättare att hantera, visst är jag trött när hon vaknar för femtioelfte gången, men det är mycket lättare att hantera än gnälligheten på morgonen.

När hon väl somnat om brukar hon kunna sova en stund så att jag får blunda lite och hinna med att gå upp och göra något litet och kanske få mig en kopp kaffe. Och sen vaknar hon som tur är oftast och är hur glad som helst :heart Nu sitter vi i sängen och hänger, dricker kaffe och babblar om allt möjligt och jag känner mig genast som en bättre förälder.
 
Senast ändrad:
Å herregud, jag och dottern är verkligen inte några morgonmänniskor :o Vi har kommit in i ett dåligt mönster där hon brukar vakna tidig morgon ungefär när pappan gått upp och ska iväg till jobbet, sen ligger hon mest bara och gnyr och stånkar runt och är hur gnällig som helst i vad som känns som en evighet. Jag känner mest bara för att skrika åt henne att vara tyst och gå iväg och lägga mig i ett annat rum med en kudde över huvudet :arghh: Årets mamma, hurra! :meh:

Att hon vaknar om nätterna har jag mycket lättare att hantera, visst är jag trött när hon vaknar för femtioelfte gången, men det är mycket lättare att hantera än gnälligheten på morgonen.

När hon väl somnat om brukar hon kunna sova en stund så att jag får blunda lite och hinna med att gå upp och göra något litet och kanske få mig en kopp kaffe. Och sen vaknar hon som tur är oftast och är hur glad som helst :heart Nu sitter vi i sängen och hänger, dricker kaffe och babblar om allt möjligt och jag känner mig genast som en bättre förälder.
Jag är också en mycket sämre människa överlag på morgonen. Jag förstår helt och fullt din känsla! Men få saker gör så mycket för humöret som att få dricka en kopp kaffe i lugn och ro ❤️
 
Å herregud, jag och dottern är verkligen inte några morgonmänniskor :o Vi har kommit in i ett dåligt mönster där hon brukar vakna tidig morgon ungefär när pappan gått upp och ska iväg till jobbet, sen ligger hon mest bara och gnyr och stånkar runt och är hur gnällig som helst i vad som känns som en evighet. Jag känner mest bara för att skrika åt henne att vara tyst och gå iväg och lägga mig i ett annat rum med en kudde över huvudet :arghh: Årets mamma, hurra! :meh:

Att hon vaknar om nätterna har jag mycket lättare att hantera, visst är jag trött när hon vaknar för femtioelfte gången, men det är mycket lättare att hantera än gnälligheten på morgonen.

När hon väl somnat om brukar hon kunna sova en stund så att jag får blunda lite och hinna med att gå upp och göra något litet och kanske få mig en kopp kaffe. Och sen vaknar hon som tur är oftast och är hur glad som helst :heart Nu sitter vi i sängen och hänger, dricker kaffe och babblar om allt möjligt och jag känner mig genast som en bättre förälder.

Åh här är en till som inte pallar gnäll och gnöl :o Bebis kan gråta och skrika och jag är hur cool som helst men när hon börjar knarra som en gammal dörr känner jag irritations-Hulken vaknar i mig. Vet ju att hon inte gnölar för att jäklas utan för att något inte är bra, men ändå :o
 
Åh här är en till som inte pallar gnäll och gnöl :o Bebis kan gråta och skrika och jag är hur cool som helst men när hon börjar knarra som en gammal dörr känner jag irritations-Hulken vaknar i mig. Vet ju att hon inte gnölar för att jäklas utan för att något inte är bra, men ändå :o

Precis så! Gallskrikandet är inte en tiondel så jobbigt :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 269
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 655
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 100
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp