Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De senaste två dagarna har tuttarna fått jobba rejält. Helt plötsligt äter hon så mycket så båda blir hyffsat tomma. Är snart 12 veckor gammal så det är kanske en del av utvecklingssprånget.

På måndag är det dags, då ska jag för första gången vara föräldraledig ensam. Det känns rätt lugnt dock, hon har varit rätt lättsam den senaste tiden.

Angående trista kommentarer om bebisskötsel så har vi inte alls råkat ut för det. Däremot har vissa släktingar lite svårt att acceptera att hon helst vill vara med pappa eller mamma. Ibland går korta stunder hos andra bra och ibland går det inte alls.
 
Idag fick vi brev från sjukvården om inplanerad telefontid angående Noras knöl i pannan. Jag var naturligtvis tvungen att gå in och kolla hennes journal - det är tydligen en dermoidcysta :nailbiting: eller tvillingcysta, som det också kallas. Godartad är den i alla fall, vilket såklart är väldigt skönt men om jag förstår rätt kan den börja växa fort. Så nu vill jag bara att de ska ta bort den, men det verkar inte göras förrän vid ca 4 års ålder. Telefontiden är inte förrän i slutet av augusti då det är väl bara att vänta...
 
Gnäll är ngt som gör mig tokig hos Leos syskon, gnäll och tjat. Dom kan vara arga. ledsna vad som helst men gnäll klarar jag bara inte av. Min snart 9aring är väldigt bra pa att gnälla.

Idag gjorde jag första lite större utflykten själv med alla barnen. Tillsammans med en kompis som har tre barn (2x6ar och 10ar). Fick manga fragor om alla barnen var vara eller om vi var dagmammor pa utflykt :) Det gick iaf väldigt bra, men hade saklart bra hjälp av kompisen som tog hand om fyran när det behövdes. Vi var i en mindre djurpark inne i Innsbruck där en radiokanal hade ngt evangemang med gratis inträde. Leo tycker numera att det är jättetrist att ligga i vagnen när han är vaken (sova gör han iof bara korta stunder i vagn) sa jag bar mest runt pa honom. Nu ikväll hade jag "bebisfritt" och "smabarnsfritt" en stund och akte med de tre stora pa deras voltigeträning. Skönt att komma iväg en stund "själv". Under tiden jag var borta lyckades Leo vända rygg-mage för första gangen. Äntligen har han kommit pa hur han ska göra med den där armen som varit ivägen. Nu maste han bara lära sig att vända tillbaka för han hatar att ligga pa mage.
 
Idag fick vi brev från sjukvården om inplanerad telefontid angående Noras knöl i pannan. Jag var naturligtvis tvungen att gå in och kolla hennes journal - det är tydligen en dermoidcysta :nailbiting: eller tvillingcysta, som det också kallas. Godartad är den i alla fall, vilket såklart är väldigt skönt men om jag förstår rätt kan den börja växa fort. Så nu vill jag bara att de ska ta bort den, men det verkar inte göras förrän vid ca 4 års ålder. Telefontiden är inte förrän i slutet av augusti då det är väl bara att vänta...

Är väl både fördelar och nackdelar med att kunna läsa sina journaler, en nackdel är att en del information helt klart är bäst att ta emot från sjukvårdspersonal snarare än Google 😅 Mvh hon som var helt säker på att hon hade cancer och skulle dö
Nej men börjar den växa helt galet får du kontakta igen och slutet av augusti är galet nog bara veckor bort 😳
 
Är väl både fördelar och nackdelar med att kunna läsa sina journaler, en nackdel är att en del information helt klart är bäst att ta emot från sjukvårdspersonal snarare än Google 😅 Mvh hon som var helt säker på att hon hade cancer och skulle dö
Nej men börjar den växa helt galet får du kontakta igen och slutet av augusti är galet nog bara veckor bort 😳
Ja verkligen, och när möjligheten finns kan åtminstone inte jag låta bli :angel:

Idag kom i alla fall ett brev från läkaren också, med lite tydligare förklaring om knölen. Så nu känns det lite lugnare 😊
 
Leo är sjuk för första gangen. 39,5 g i feber igar kväll, 37,5 imorse (fast da fick han en febersänkade medicin i natt) men nu stiger febern igen. Förutom att han är gnällig sa märks inget, han är inte förkyld eller sa.
Lider sa med barnen när dom är sjuka och extra jobbigt när dom är sa sma och inte kan berätta om/var det gör ont.
 
Leo är sjuk för första gangen. 39,5 g i feber igar kväll, 37,5 imorse (fast da fick han en febersänkade medicin i natt) men nu stiger febern igen. Förutom att han är gnällig sa märks inget, han är inte förkyld eller sa.
Lider sa med barnen när dom är sjuka och extra jobbigt när dom är sa sma och inte kan berätta om/var det gör ont.
Usch, stackars liten. Hoppas han kryar på sig snabbt!
 
Han vaknade och var helt hysteriskt ledsen så hab verkar ha ont. Fick lite smärtstillande och efter 10 min lugnade han ner sig och somnade om. Får se hur han mår när han vaknar/medicinen går ur. Är han lika ledsen då åker vi nog in till sjukhuset och kollar upp det. Typiskt att det är helg, fast jag tro att våran barnläkare är på semester nu ändå.
 
Han vaknade och var helt hysteriskt ledsen så hab verkar ha ont. Fick lite smärtstillande och efter 10 min lugnade han ner sig och somnade om. Får se hur han mår när han vaknar/medicinen går ur. Är han lika ledsen då åker vi nog in till sjukhuset och kollar upp det. Typiskt att det är helg, fast jag tro att våran barnläkare är på semester nu ändå.

Plutten då, hoppas det går bra och att han kryar på sig :heart
 
Han vaknade och var helt hysteriskt ledsen så hab verkar ha ont. Fick lite smärtstillande och efter 10 min lugnade han ner sig och somnade om. Får se hur han mår när han vaknar/medicinen går ur. Är han lika ledsen då åker vi nog in till sjukhuset och kollar upp det. Typiskt att det är helg, fast jag tro att våran barnläkare är på semester nu ändå.

Stackars liten 😔 hoppas han mår bättre snart och att ni inte behöver uppsöka läkare.
 
Frank har nu äntligen börjat acceptera vagnen. Så skönt! Somnar nu efter 10-15 minuter. Ibland lite gnäll men oftast inte. Tycker det är mysigt med sele, men min onda höft mår bättre av att inte kånka på honom hela dagen.

Han har också fått en ny favoritsysselsättning att gå runt mellan mina knän och hålla mig i händerna. Han lyser som en liten sol när han har sig fram ❤️
 
Hur tänker ni andra med ytterkläder inför höst och vinter? Känner mig som en rookie. Bor i södra Sverige.
Har inte tänkt så jättemycket, men kommer köpa en åkpåse och sen köra på tjocktröjor eller mjuka overaller vid behov.. Får se sen om det behövs mer tänker jag, beror ju på hur mkt han är utanför vagnen. Ett sånt där överdrag till bärselen funderar jag på med!
/bor i södra Sverige
 
Hur tänker ni andra med ytterkläder inför höst och vinter? Känner mig som en rookie. Bor i södra Sverige.

Tänker? :o Jag har knappt hunnit ta in att det ibland behövs mer än en kortärmad body on dagarna :laugh:

Har en åkpåse till vagnen i alla fall. Och lite varmare kläder i garderoben som jag hoppas inte hunnit bli för små innan det blir kallare. Sen får vi väl handla lite eftersom och se vad som kan tänkas behövas. Tänker att nederdelen är lätt att vira in i någon filt så länge bebis mest sitter/ligger i vagnen. Innan bebis kom tänkte jag mig att man väl säkert bara bäddar ned dem varmt och då räcker det, men nu inser jag ju att hon redan viftar för mycket med överkroppen för det :rofl:
 
Hur tänker ni andra med ytterkläder inför höst och vinter? Känner mig som en rookie. Bor i södra Sverige.

Har köpt en mjuk overall i något teddyliknande material plus tänker införskaffa lite bodys och byxor i ull, samt att vi har en åkpåse till vagnen. Har insett att jag lätt klär på mitt barn för mycket och sen blir hon tokvarm och förbannad i sin ombonade och vindskyddade vagn :o

N är ju inte så rörlig än och är inte jätteförtjust i att åka sele så ser just nu inget behov av skalplagg, kanske blir mer framemot vårkanten när hon kan sitta och krypa och vill rastas ute på vår leriga gräsmatta 😅

/södra norrland
 
Hur tänker ni andra med ytterkläder inför höst och vinter? Känner mig som en rookie. Bor i södra Sverige.
Vi har nån fluffig mjuk variant men de brukar ju inte hjälpa superbra mot vind. Men Nora åker ju en del lådcykel och där är hon rätt bra skyddad från vind, och i selen kan hon vara innanför min jacka så jag funderar på om vi klarar oss på det...
 
Leo har haft som mest 39,8 i feber idag men det går att sänka den bra och han dricker ok. Imorgon blir det läkarbesök iaf om febern inte är borta.

Jag måste kolla vad vi har här hemma inför vintern men helst vill jag satsa på kokt ull. Håller borta vind och klarar lite väta om han vill sitta i snön.
 
Leo har haft som mest 39,8 i feber idag men det går att sänka den bra och han dricker ok. Imorgon blir det läkarbesök iaf om febern inte är borta.

Jag måste kolla vad vi har här hemma inför vintern men helst vill jag satsa på kokt ull. Håller borta vind och klarar lite väta om han vill sitta i snön.
Stackarn, krya på sig!
 
Till veckan nu drar vardagen igång när med studier för mannen och fritids/förskola för syskonen. Ett låångt sommarlov för allihop är slut, känns lite snopet att det snart är höst och vinter igen. Tiden går så fort (iaf när jag inte är gravid 🙈)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 496
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 543
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 836
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 412
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp