Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack. 🙂 ja man blir lätt rastlös av att bara sitta hemma. Tyckte det kunde vara ett trevligt sätt att träffa andra föräldrar.


Ni som pumpar ut och ger i flaska vid sidan om amning vad har ni för flaska? Kör ni med Calma eller har ni "vanlig" nappflaska?
Vi fick råd om att testa calma, men precis som någon annan skrev blev F bara förbannad så vi har kört på vanlig mam-flaska. Han är lika glad i amma som i flaska.
 
Har båda flaskorna men inte vågat testa vanliga MAM. Du upplevde aldrig att det blev strul med amningen efteråt?

Nix, jag hade ett bröst som jag alltid lärde använda amningsnapp på för N fick aldrig något bra grepp på det och jag inbillar mig att det underlättade flaskmatningen, att hon redan var van med att ibland ha en "napp" i munnen när det skulle ätas. Gick också bra att kombinera ersättning och amning under dom veckorna när vi fasade ut amningen, hon åt glatt vad som än erbjöds
 
Suck, känns inte som om jag gör annat än att gnälla i den här tråden. Får börja med en disclaimer - jag älskar mitt barn och mitt nya liv. På det stora hela uppskattar jag mer att vara förälder än vad jag trodde att jag skulle.

MEN. Denna sömn. Jag håller på att bli knäpp. På riktigt. I natt t om fräste och svor jag åt Idun när hon vaknade fjärde gången på en timma. Hon vaknar minst 6-7 ggr/natt, ofta mer. Det har hänt nån enstaka gång att hon bara vaknat 3 ggr, men det hör till undantagen. Hon sover aldrig längre än 3 timmar i sträck. De flesta nätter bara 1,5 timmar i sträck. Hon vill gärna äta också, och eftersom hon ligger på -2SD vågar jag inte göra annat än att mata henne, även om jag tror att det ofta bara är tröstamning och att nappen hade funkat lika bra. Ofta somnar hon om när jag matat henne och lägger ner henne (hon vill hålla i min tumme tills hon somnar) och sen tar det ibland bara 5-10 min innan hon vaknar efter att jag lägger mig ner igen, nästan oavsett hur länge jag sitter med henne. Oftast ger jag upp och låter henne ligga bredvid mig i sängen istället, men hon vaknar och sprattlar mkt och vill äta, så det blir egentligen inte bättre. På helgerna går min man upp med henne när hon vaknar strax före 07, så får jag sova ikapp lite då, men på veckodagarna är det bara att härda ut. Dagtid sover hon max 2 timmar per dag, utslaget på ca 4 ggr, som är mellan 15-50 min långa.

Vi kämpar på med hennes vikt också. Var för extra kontrollmätning i måndags. Hon har slutat plana ut, och följer nu sin nya kurva. Men hon är bara upp 1.6 kg på 4 månader sen hon föddes, inte konstigt att jag tycker att hon är liten jämfört med andra bebisar!

Sen för att avsluta med lite positivt så är hon så himla rolig att vara med nu! Så vaken och snackig och intresserad av sin omvärld. På måndag försöker vi oss också på babysim, och på onsdag börjar vi med babymassage!
 
Suck, känns inte som om jag gör annat än att gnälla i den här tråden. Får börja med en disclaimer - jag älskar mitt barn och mitt nya liv. På det stora hela uppskattar jag mer att vara förälder än vad jag trodde att jag skulle.

MEN. Denna sömn. Jag håller på att bli knäpp. På riktigt. I natt t om fräste och svor jag åt Idun när hon vaknade fjärde gången på en timma. Hon vaknar minst 6-7 ggr/natt, ofta mer. Det har hänt nån enstaka gång att hon bara vaknat 3 ggr, men det hör till undantagen. Hon sover aldrig längre än 3 timmar i sträck. De flesta nätter bara 1,5 timmar i sträck. Hon vill gärna äta också, och eftersom hon ligger på -2SD vågar jag inte göra annat än att mata henne, även om jag tror att det ofta bara är tröstamning och att nappen hade funkat lika bra. Ofta somnar hon om när jag matat henne och lägger ner henne (hon vill hålla i min tumme tills hon somnar) och sen tar det ibland bara 5-10 min innan hon vaknar efter att jag lägger mig ner igen, nästan oavsett hur länge jag sitter med henne. Oftast ger jag upp och låter henne ligga bredvid mig i sängen istället, men hon vaknar och sprattlar mkt och vill äta, så det blir egentligen inte bättre. På helgerna går min man upp med henne när hon vaknar strax före 07, så får jag sova ikapp lite då, men på veckodagarna är det bara att härda ut. Dagtid sover hon max 2 timmar per dag, utslaget på ca 4 ggr, som är mellan 15-50 min långa.

Vi kämpar på med hennes vikt också. Var för extra kontrollmätning i måndags. Hon har slutat plana ut, och följer nu sin nya kurva. Men hon är bara upp 1.6 kg på 4 månader sen hon föddes, inte konstigt att jag tycker att hon är liten jämfört med andra bebisar!

Sen för att avsluta med lite positivt så är hon så himla rolig att vara med nu! Så vaken och snackig och intresserad av sin omvärld. På måndag försöker vi oss också på babysim, och på onsdag börjar vi med babymassage!

Det är inte lätt att vara sitt bästa jag när man inte får sova! För oss funkar det mycket bättre att ha bebis i ett babynest mellan oss i sängen så att vi slipper gå upp när hon vaknar men att hon ändå ligger lite ifred. Men vi ger flaska också, så att mannen kan ta henne ibland. Hoppas att ni hittar något som fungerar för er! (Och man behöver få gnälla ibland! Allt det pluttinuttiga och gulliga och glada är ju liksom hur mysigt som helst, men det är ju sällan det man behöver få skriva av sig om)

Vi ska också på babysimspremiär på måndag! :D Har införskaffat ny bikini idag (efter att ha insett att alla mina bikinitoppar krympt väldigt sedan jag fick barn :o ) så nu känner jag mig jätteladdad!
 
34992

Preppar för månadens fotosesion. Har lovat hästen att han ska få rekvisitan sen :laugh:
 
Vi fick råd om att testa calma, men precis som någon annan skrev blev F bara förbannad så vi har kört på vanlig mam-flaska. Han är lika glad i amma som i flaska.

Nix, jag hade ett bröst som jag alltid lärde använda amningsnapp på för N fick aldrig något bra grepp på det och jag inbillar mig att det underlättade flaskmatningen, att hon redan var van med att ibland ha en "napp" i munnen när det skulle ätas. Gick också bra att kombinera ersättning och amning under dom veckorna när vi fasade ut amningen, hon åt glatt vad som än erbjöds

Tack. Det är så himla skönt att få ställa massa frågor här och alla delar med sig av sina erfarenheter. Gillar verkligen det 😁👍
 
Suck, känns inte som om jag gör annat än att gnälla i den här tråden. Får börja med en disclaimer - jag älskar mitt barn och mitt nya liv. På det stora hela uppskattar jag mer att vara förälder än vad jag trodde att jag skulle.

MEN. Denna sömn. Jag håller på att bli knäpp. På riktigt. I natt t om fräste och svor jag åt Idun när hon vaknade fjärde gången på en timma. Hon vaknar minst 6-7 ggr/natt, ofta mer. Det har hänt nån enstaka gång att hon bara vaknat 3 ggr, men det hör till undantagen. Hon sover aldrig längre än 3 timmar i sträck. De flesta nätter bara 1,5 timmar i sträck. Hon vill gärna äta också, och eftersom hon ligger på -2SD vågar jag inte göra annat än att mata henne, även om jag tror att det ofta bara är tröstamning och att nappen hade funkat lika bra. Ofta somnar hon om när jag matat henne och lägger ner henne (hon vill hålla i min tumme tills hon somnar) och sen tar det ibland bara 5-10 min innan hon vaknar efter att jag lägger mig ner igen, nästan oavsett hur länge jag sitter med henne. Oftast ger jag upp och låter henne ligga bredvid mig i sängen istället, men hon vaknar och sprattlar mkt och vill äta, så det blir egentligen inte bättre. På helgerna går min man upp med henne när hon vaknar strax före 07, så får jag sova ikapp lite då, men på veckodagarna är det bara att härda ut. Dagtid sover hon max 2 timmar per dag, utslaget på ca 4 ggr, som är mellan 15-50 min långa.

Vi kämpar på med hennes vikt också. Var för extra kontrollmätning i måndags. Hon har slutat plana ut, och följer nu sin nya kurva. Men hon är bara upp 1.6 kg på 4 månader sen hon föddes, inte konstigt att jag tycker att hon är liten jämfört med andra bebisar!

Sen för att avsluta med lite positivt så är hon så himla rolig att vara med nu! Så vaken och snackig och intresserad av sin omvärld. På måndag försöker vi oss också på babysim, och på onsdag börjar vi med babymassage!
Det låter inge roligt att inte få sova. Har du provat att ge en flaska ersättning på kvällen i sängen? 😊 Jag ger det till dottern, vissa kvällar vill hon ha lite och vissa dricker hon upp. Hon brukar somna med flaskan, men funkar inte det så lägger jag henne mage mot mage på mig så hon kan amma lite till, också låter jag henne ligga kvar så att dom fantastiska powernap minuterna hinner passera innan jag lägger henne bredvid mig. Dagtid sover hon aldrig längre än 20min.. Jag kan uppleva att min dotter blir lite frustrerad och inte kommer till ro när mjölkbaren är lite slapp 🙈 Därför tycker jag det är skönt att kunna erbjuda en flaska på kvällen så hon blir nöjd också får mjölkbaren fyllas på ordentligt 😂
 
Nu har vi anmält till babysim :D Dagen efter Nelia blir 3 månader börjar vi. Jag hoppas hon gillar att bada lika mycket som mig. Vi har badat lite i badkaret ett par gånger i någon dm vatten och det verkar hon tycka är spännande.

Det mesta är spännande nu tydligen. Att sitta i sjalen eller selen är bara bra om hon kan se sig omkring.

I nu avklarat 4 dagar föräldraledigt med en arbetande man. Det har gått bra, idag var hon lite kinkig men det var kanske mitt fel som fick för mig att jag skulle göra två tårtfyllningar. I helgen ska vi ha tårtkalas/välkomstfest för Nelia. Lite tidigt men vi hade hoppats på att kunna vara ute. Bli kanske inte så ändå om man kollar in vädret.

Vi har fortsatt bra nätter, hon vaknar 1 eller 2 gånger och äter men somnar direkt om. Ibland sprattlar hon väldigt mycket och väcker mig men vaknar inte själv.
 
Leo blev frisk igen lika fort som han blev sjuk, läkaren trodde på tredagarfeber men inga utslag har dykt upp så kanske ngt annat virus.

Nu har vi åkt iväg på en minisemester, bara fyra dagar och inte så långt bort. Efter en vecka med uppvak nästan varje timme SOV Leo jättebra i husvagnen, ist sov minsta storasyster oroligt, hon brukar annars sova hela nätterna.

Leo fattar inte alls vad han ska göra med Calmanappen, men han dricker utan Problem från Aventflaska. Har inte märkt av ngn sugförvirring (heter det så på svenska?) hos honom och inte heller hos systrarna.
Fast ordentligt ammar han bara när vi liggammar i sängen, annars har han svårt att koncentrera sig.
 
<gnäll> Vi ska också ha namngivning i helgen, ena dagen är det växlande molnighet och 21 grader och den andra är det 16 grader och 95% chans för skurar, gissa vilken dag vi ska ha? :rofl: Nu lär vi försöka hitta lokal för det finns inte en chans att få till sittplatser för alla i vårt lilla hus :nailbiting:

Och som grädde på moset verkar N ha påbörjat fjärde utvecklingssprånget och har dom senaste dagarna gråtit, ätit eller sovit. Det kommer bli kaaaooos
</gnäll>
 
Suck, känns inte som om jag gör annat än att gnälla i den här tråden. Får börja med en disclaimer - jag älskar mitt barn och mitt nya liv. På det stora hela uppskattar jag mer att vara förälder än vad jag trodde att jag skulle.

MEN. Denna sömn. Jag håller på att bli knäpp. På riktigt. I natt t om fräste och svor jag åt Idun när hon vaknade fjärde gången på en timma. Hon vaknar minst 6-7 ggr/natt, ofta mer. Det har hänt nån enstaka gång att hon bara vaknat 3 ggr, men det hör till undantagen. Hon sover aldrig längre än 3 timmar i sträck. De flesta nätter bara 1,5 timmar i sträck. Hon vill gärna äta också, och eftersom hon ligger på -2SD vågar jag inte göra annat än att mata henne, även om jag tror att det ofta bara är tröstamning och att nappen hade funkat lika bra. Ofta somnar hon om när jag matat henne och lägger ner henne (hon vill hålla i min tumme tills hon somnar) och sen tar det ibland bara 5-10 min innan hon vaknar efter att jag lägger mig ner igen, nästan oavsett hur länge jag sitter med henne. Oftast ger jag upp och låter henne ligga bredvid mig i sängen istället, men hon vaknar och sprattlar mkt och vill äta, så det blir egentligen inte bättre. På helgerna går min man upp med henne när hon vaknar strax före 07, så får jag sova ikapp lite då, men på veckodagarna är det bara att härda ut. Dagtid sover hon max 2 timmar per dag, utslaget på ca 4 ggr, som är mellan 15-50 min långa.

Vi kämpar på med hennes vikt också. Var för extra kontrollmätning i måndags. Hon har slutat plana ut, och följer nu sin nya kurva. Men hon är bara upp 1.6 kg på 4 månader sen hon föddes, inte konstigt att jag tycker att hon är liten jämfört med andra bebisar!

Sen för att avsluta med lite positivt så är hon så himla rolig att vara med nu! Så vaken och snackig och intresserad av sin omvärld. På måndag försöker vi oss också på babysim, och på onsdag börjar vi med babymassage!
Åh, det låter tufft! Finns det möjlighet att ge flaska något mål för att avlasta lite?
 
Måste dela med mig av det roligaste på babysimmet igår. Det var några mormödrar med som hjälpte till och både jag och sambon kände direkt igen en av dem. Vi jobbar båda på sjukhuset så tänkte först att vi kände igen henne därifrån men har med lite eftertanke kommit fram till att hon nog inte är sköterska utan jobbar på Systembolaget

😂🙈😂🙈
 
Leo tycker att bärsele/sjal är jättetråkigt, man ser ju inget.
Idag fick jag välja mellan att bära en nöjd och glad bebis framåtvänd i famnen eller ha en arg bebis i selen.
 
Vilken namngivning/välkomsthelg det blir, vi ska också ha det i helgen. Vi blev måttligt imponerade när SMHI visade 32 (!) mm regn. Som tur är så ändrade sig prognosen och nu ska det bara bli molnigt. Vi ska vara ute i ladan så alla får plats hur som helst men det är ju lite trevligare om man kan vara ute och gå tipspromenad och så.

Vi har slitit i flera dagar och fixat i ladan men nu börjar det likna något. Jag känner mig totalt slut.

Är era bebisar varma? J's standardoutfit är blöja och dregglis... Idag är det typ 15 grader ute och väldigt svalt inne så vi provade att sätta på honom en kortärmad body men den var det bara att riva av efter en kvart eftersom han blev svettig och arg. :crazy: Själv går jag runt i tjocktröja.
 
Här blir det dop i helgen, så full rulle! Var mer att höra än vi kunde tänka oss, längtar nästan tills det är över 🙈
Och lilleman har till råga på allt haft jätteont i magen sen i helgen stackarn. Så fort det verkar bli bättre så blir det sämre igen. Har testat att pysa magen men bara funkat ngn enstaka gång.. Får hoppas det är ok på dopet! Pga detta har jag sovit sämre än vanligt, så är sådär taggad 🙈
 
Okej, jag har insett att jag har fått ett beroende och måste genast gå ur alla köp/sälj grupper med barnkläder/barnprylar innan ni kommer få se mig på Lyxfällan.

Rackarns va lätt det är att shoppa onödigt mycket kläder och annat till sitt barn 🙄😫
 
Är era bebisar varma? J's standardoutfit är blöja och dregglis... Idag är det typ 15 grader ute och väldigt svalt inne så vi provade att sätta på honom en kortärmad body men den var det bara att riva av efter en kvart eftersom han blev svettig och arg. :crazy: Själv går jag runt i tjocktröja.
Nora är definitivt som mig, hellre lite varmare än kall. Ofta struntar vi i byxor på hemmaplan, men body har hon typ jämt, annars blir hon kall.
 
Vi är iväg på stafettvasan som min sambo ska springa. 4 timmar i bil 🤯 August hade nog sovit om inte hans käre bror suttit och tjoat och väckt honom så det blev 4 timmar (eller mer med alla stopp) av skrik...

35068
 
Vi ska också ha dop till helgen. Typ 30 gäster. Orkar inte. Känner mig helt slut typ, men det blir säkert bra.

Frank är inte så varm av sig. Jättestor skillnad mot sin jämnåriga (dock mkt rundare) kusin. Har haft långärmad body och tunna byxor i princip hela sommaren. Blir lätt kall om händer och fötter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 540
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 579
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 848
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 446
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp