Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag uttryckte mig nog otydligt. Magen funkar jättebra just nu. F bajsar regelbundet, 1-2 gånger per dag och är inte hård i magen eller så. Jag är mer osäker på hur mkt mat vi vågar ge honom och också om det är vanligt att dissa amningen när man börjar äta mer mat? Känns ju rätt logiskt tyvärr... Även om han äter rätt mkt mat känns det inte som att han har ont i magen eller så utan som att han vant sig.

Men slutar han amma får vi ju ge honom päronpure eller liknande för att förebygga förstoppning.
Att han drar ner på amningen är helt normalt och vanligt. Han får ju dels upp intresset för mat samtidigt som han inte är lika hungrig iochmed matintaget.
 
Jag uttryckte mig nog otydligt. Magen funkar jättebra just nu. F bajsar regelbundet, 1-2 gånger per dag och är inte hård i magen eller så. Jag är mer osäker på hur mkt mat vi vågar ge honom och också om det är vanligt att dissa amningen när man börjar äta mer mat? Känns ju rätt logiskt tyvärr... Även om han äter rätt mkt mat känns det inte som att han har ont i magen eller så utan som att han vant sig.

Men slutar han amma får vi ju ge honom päronpure eller liknande för att förebygga förstoppning.
Ah, då är jag med. Jag hade nog kört på utefter hans intresse, men fortsatt att amma innan maten varje gång. Fast kanske inte erbjuda så ofta som varje timme, utan låta honom bli lite mer hungrig emellan så kanske han är mer intresserad av att äta?
 
På tal om flaskvägran och annat. Frank har ju ätit gröt morgon och kväll sen ett par veckor och han älskar det. Han sitter i sin lilla matstol och de små benen riktigt trummar när han förstår att det är mat på gång. Sedan någon månads har vi också gett små mängder (typ en matsked) av vår mat eller frukt när det passar, men han nöjer sig inte längre med det. Han blir jättearg om han får en sked potatismos. Vi har utökat lite med jag vet inte hur mycket vi vågar ge utifrån hans mage?

Jag ammar ju fortfarande och försöker erbjuda typ varje timme. Morgon, kväll och natt funkar det bra men på dagen vill han oftast inte ha så mycket. Han sätter sig upp istället. Har provat att liggamma, laidback och vanligt och laidback går bäst. Jag vill verkligen fortsätta delamma men det är som att han upptäckt mat och inte är lika intresserad längre. Han är överlag lättstörd när han äter. Vad kan jag göra annat än att erbjuda honom amning så ofta som möjligt? (försöker såklart alltid innan jag ger honom mat eller gröt)

Nu hoppar jag in här och svarar utan att ha något hum om er pojke haft besvär med magen eller annat. Ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar!

Vår äldsta dotter hade problem med gaser, vi vaknade alltid klockan 05 av att hon hade ont i magen och behövde prutta. När vi sakta började introducera mat, först smaksensationer och lite gröt från fyra månader och sedan lite mer vid sex månader så valde hon automatiskt bort amningen mer och mer. Till följd av detta blev hennes problem med magen mindre och mindre. Förmodligen svalde hon så mycket luft i samband med amningen som sedan gjorde henne gasig. Så även om det kändes lite vemodigt att sluta amma så var det också väldigt skönt för alla inblandade!
 
Åh gud. Idag har varit en SÅN dag.:banghead: Just nu sitter jag i sadelkammaren och funderar på om jag ska gå ut och rida, eller bara sitta kvar här en timma och blunda och sedan åka hem och låtsas att jag varit ute och ridit...:idea: Sällan har det varit så skönt att lämna över dottern (och hunden! :meh:) till mannen och sticka iväg.
 
Åh gud. Idag har varit en SÅN dag.:banghead: Just nu sitter jag i sadelkammaren och funderar på om jag ska gå ut och rida, eller bara sitta kvar här en timma och blunda och sedan åka hem och låtsas att jag varit ute och ridit...:idea: Sällan har det varit så skönt att lämna över dottern (och hunden! :meh:) till mannen och sticka iväg.

Åh, igenkänning! På kvällarna när sambon tar lillen så är det ju guld att få en paus hos hästen... Men vissa kvällar är jag såå trött att jag funderar på att lägga mig och sova istället. Fast jag vill samtidigt passa på att ta hästen, det finns liksom inget annat tillfälle till det och jag vet ju att det ger mig massa energi egentligen. Men ja, någon gång borde man kanske ta den tiden till vila/sömn istället. Det behövs vissa dagar.
 
Tremånadersvaccin idag, kära jösses vad ledsen han blev! :(:heart Sedan har han varit lite småledsen och tröttare än vanligt resten av dagen. Får hoppas att det inte blir värre nu ikväll, men skönt ändå att veta vad det beror på.

"Bajsveckan" som jag skrev om lät som en infektion tyckte sköterskan. Kanske gjorde fel som inte ringde dem då... Å andra sidan mådde han väldigt bra trots det ständiga bajsandet så jag antar att de inte skulle ha gjort något särskilt utan att det bara var att vänta ut det så som vi gjorde.

6690 gram, en tydlig utplaning av kurvan som hittills gått så vääldigt mycket uppåt. Helt normalt vid denna ålder sa sköterskan. 64 cm, det är 1 dm längre än när han föddes. Helt galet att sitta och kolla "gamla" bilder från när han var nyfödd och tänka "Åååh vad liten han var!". Det var ju nyss men ändå inte, det händer så mycket på så kort tid!
 
Åh gud. Idag har varit en SÅN dag.:banghead: Just nu sitter jag i sadelkammaren och funderar på om jag ska gå ut och rida, eller bara sitta kvar här en timma och blunda och sedan åka hem och låtsas att jag varit ute och ridit...:idea: Sällan har det varit så skönt att lämna över dottern (och hunden! :meh:) till mannen och sticka iväg.
Vet känslan! Lägg dig på ett hästtäcke och sov en stund ;)
 
Tremånadersvaccin idag, kära jösses vad ledsen han blev! :(:heart Sedan har han varit lite småledsen och tröttare än vanligt resten av dagen. Får hoppas att det inte blir värre nu ikväll, men skönt ändå att veta vad det beror på.

"Bajsveckan" som jag skrev om lät som en infektion tyckte sköterskan. Kanske gjorde fel som inte ringde dem då... Å andra sidan mådde han väldigt bra trots det ständiga bajsandet så jag antar att de inte skulle ha gjort något särskilt utan att det bara var att vänta ut det så som vi gjorde.

6690 gram, en tydlig utplaning av kurvan som hittills gått så vääldigt mycket uppåt. Helt normalt vid denna ålder sa sköterskan. 64 cm, det är 1 dm längre än när han föddes. Helt galet att sitta och kolla "gamla" bilder från när han var nyfödd och tänka "Åååh vad liten han var!". Det var ju nyss men ändå inte, det händer så mycket på så kort tid!

Känner igen det där med bilderna :laugh: Har precis fått hem några framkallade och det känns som fem evigheter sedan de första togs, trots att det är knappt fyra månader bara.

+ @Flixon Det blev f.ö en lagom avkopplande "åka häst" tur barbacka i skritt bara, nu är jag full av energi! :love:Lagom till vi borde sova :angel:
 
Jag känner mig helt slut just nu, både psykiskt och fysiskt. Har ont lite överallt och så trött. Skolan och Kindergarten började för en vecka sen och det är så mkt att hålla i huvudet. 2 åringen vill inte sova middag längre så jag får ingen paus alls på dagarna. 5 åringen är i ngn fas där hon vägrar allt jag ber henne om och skriker om minsta lilla grej inte blir som hon vill, kan inte acceptera att nej utan tjatar och tjatar. Tror jag hör "mamma, mamma, mamma" 1000 gånger på ngr få timmar.

Leo är iaf en underbar bebis, nöjd och glad för det mesta. Lite bättre sömn hade inte skadat men det kunde varit värre. Van vaknar väldigt ofta men somnar fort om igen om han får snutta lite. Häromdagen upptäckte han ngt väldigt spännande längst ner på benen.
 
Kan någon snälla säga att bebisar brukar sova dåligt vid 4-5 månader och att det går över snart? :crazy: Han har börjat vakna i princip varje timme nattetid, är otroligt lättväckt och sover en halvtimme åt gången dagtid så på kvällen är han så övertrött att han bara gråter.

Plus att jag har jättesvårt att veta om han är kall eller varm när vi ska sova. I vanliga fall är han som en kamin, man blir svettig av att bara ha honom i knät. Nu när vi äntligen skulle sova hade han en kortärmad body och ett påslakan, och blev svettig OCH kall. Och vaknade och blev ledsen, igen... Grattis till mig.

Mvh trött mamma
 
Kan någon snälla säga att bebisar brukar sova dåligt vid 4-5 månader och att det går över snart? :crazy: Han har börjat vakna i princip varje timme nattetid, är otroligt lättväckt och sover en halvtimme åt gången dagtid så på kvällen är han så övertrött att han bara gråter.

Plus att jag har jättesvårt att veta om han är kall eller varm när vi ska sova. I vanliga fall är han som en kamin, man blir svettig av att bara ha honom i knät. Nu när vi äntligen skulle sova hade han en kortärmad body och ett påslakan, och blev svettig OCH kall. Och vaknade och blev ledsen, igen... Grattis till mig.

Mvh trött mamma

Jag tröstar mig med något jag sett flera härinne skriva: När de är tonåringar kommer vi förmodligen behöva dra upp dem ur sängen på morgonen! :up:

Jag upplever precis samma nu vid snart 4 månader. Trodde det skulle gå längre och längre mellan uppvaken ju äldre hon blev, men de blir bara fler och fler just nu. Ibland hinner jag knappt somna om innan hon vaknar igen :cautious: skulle också behöva höra att det går över!
 
5aringen sover oftast hela nätterna sen ngr veckor tillbaka, eller hon gar in till sin storasyster isf för till oss. Sa det finns hopp, jag trodde aldrig att hon skulle sluta sova hos oss.

Alla mina har sovit bra som pyttebebisar, sen har det varit ngr oroliga manader innan det blir bättre igen. Sen har det gatt lite i perioder, 2aringen började sova hela nätter tidigt men nu far hon tänder och vaknar varje natt igen.
 
Jag är också trött eller sliten snarare. Ellen sover rätt ok på nätterna, inga hela nätter nu men vaknar för amning och så sover vi vidare liksom så jag ska inte klaga. Men på dagarna är hon ganska underhållningskrävande och vill mest vara i knät/bäras. Mycket sele blir det men det är ju inte smidigt precis med en onge på närmare 9 kg och som ska pilla och ta tag i allt :D:meh: hon har börjat stavelsejollra och kör långa utläggningar med jajaja, dadada osv :love:

Syrran som strax fyller 5 är helt galet mammasjuk, det bara eskalerar. Hon gråter stora tårar så fort jag ska nånstans, om så bara bort i 10 min. Hon grät i flera timmar en morgon pga jag skulle på möte på kvällen. Sover som ett frimärke på mig. Pappa duger inget till och ska han typ borsta tänderna på henne så bryter hon ihop... det är sjukt påfrestande!

Sen är det ju äldsta med sina svårigheter. Han har börjat medicinera och det har lugnat sig liite. Men idag hade hans dator uppdaterat sig och såg tydligen inte ut som den brukade, en sökruta hade flyttat sig och bakgrundsfärgen ändrats. Han bröt ihop fullkomligt, skrek och smällde i dörrar, väckte bebisen som äntligen sov och kallade mig mindre trevliga saker ... och övergick sen till att gråta att han alltid kommer vara knäpp i huvudet, gick inte att trösta. :cry: Alltså vad gör man.

Mitt i detta försöker jag rodda bouppteckning för mor och så läser jag nu kurser på drygt 80% :crazy:

Men... sjukt söt bebis har jag och jag försöker njuta allt jag kan av henne :heart

IMG_20190911_124605_818.jpg
 
Här sover vi inte heller bra för närvarande, igår började jag nästan gråta när jag var tvungen att gå upp. Idag känns det lite bättre, kunde somna lite tidigare (annars ligger jag vaken och väntar på att Nora ska vakna första gången :banghead:). Jag lever också på hoppet om att det blir bättre snart!
Idag är storasysters förskola stängd, så vi ska åka till bounce så får hon hoppa loss. Kommer vara ensam med båda barnen hela dagen och kvällen, så jag tänkte trötta ut henne ordentligt :D
 
Kan någon snälla säga att bebisar brukar sova dåligt vid 4-5 månader och att det går över snart? :crazy: Han har börjat vakna i princip varje timme nattetid, är otroligt lättväckt och sover en halvtimme åt gången dagtid så på kvällen är han så övertrött att han bara gråter.

Plus att jag har jättesvårt att veta om han är kall eller varm när vi ska sova. I vanliga fall är han som en kamin, man blir svettig av att bara ha honom i knät. Nu när vi äntligen skulle sova hade han en kortärmad body och ett påslakan, och blev svettig OCH kall. Och vaknade och blev ledsen, igen... Grattis till mig.

Mvh trött mamma
Frank hade en riktigt dålig period runt 4 mån när han vaknade typ varje timme och dessutom var jättesvår att söva om. Det absolut värsta höll i sig nån vecka.
 
Frank sover just nu 19.30-06 med två eller tre uppvak. Sambon brukar ge flaska vid 23 så jag får sova lite mer sammanhängande och sen ammar jag resten av gångerna.

Vi var på ögon idag och träffade en jättetrevlig och bra doktor. Just nu kunde hon inte se nån skelning men bokade ny bedömning vid 1 års ålder. Däremot flaggade hon för att det finns risk för närsynthet vilket iofs inte är så överraskande eftersom både jag och pappan är närsynta. Skönt att det såg bra ut för övrigt.

Nu våndas jag bara inför min egen operation på måndag. Har aldrig varit ifrån Frank en hel dag innan. 😢

Sambon ska bort på jobbmiddag ikväll så då har jag F själv hela dagen, men då gör jag som jag alltid gör; åker hem till mamma och pappa 🙈 Sjukt bra att få lagad mat och avlastning.
 
Här sover vi inte heller bra för närvarande, igår började jag nästan gråta när jag var tvungen att gå upp. Idag känns det lite bättre, kunde somna lite tidigare (annars ligger jag vaken och väntar på att Nora ska vakna första gången :banghead:). Jag lever också på hoppet om att det blir bättre snart!
Idag är storasysters förskola stängd, så vi ska åka till bounce så får hon hoppa loss. Kommer vara ensam med båda barnen hela dagen och kvällen, så jag tänkte trötta ut henne ordentligt :D

Trötta ut ordentligt är ofta en bra strategi 👍🏻
 
Jag är också trött eller sliten snarare. Ellen sover rätt ok på nätterna, inga hela nätter nu men vaknar för amning och så sover vi vidare liksom så jag ska inte klaga. Men på dagarna är hon ganska underhållningskrävande och vill mest vara i knät/bäras. Mycket sele blir det men det är ju inte smidigt precis med en onge på närmare 9 kg och som ska pilla och ta tag i allt :D:meh: hon har börjat stavelsejollra och kör långa utläggningar med jajaja, dadada osv :love:

Syrran som strax fyller 5 är helt galet mammasjuk, det bara eskalerar. Hon gråter stora tårar så fort jag ska nånstans, om så bara bort i 10 min. Hon grät i flera timmar en morgon pga jag skulle på möte på kvällen. Sover som ett frimärke på mig. Pappa duger inget till och ska han typ borsta tänderna på henne så bryter hon ihop... det är sjukt påfrestande!

Sen är det ju äldsta med sina svårigheter. Han har börjat medicinera och det har lugnat sig liite. Men idag hade hans dator uppdaterat sig och såg tydligen inte ut som den brukade, en sökruta hade flyttat sig och bakgrundsfärgen ändrats. Han bröt ihop fullkomligt, skrek och smällde i dörrar, väckte bebisen som äntligen sov och kallade mig mindre trevliga saker ... och övergick sen till att gråta att han alltid kommer vara knäpp i huvudet, gick inte att trösta. :cry: Alltså vad gör man.

Mitt i detta försöker jag rodda bouppteckning för mor och så läser jag nu kurser på drygt 80% :crazy:

Men... sjukt söt bebis har jag och jag försöker njuta allt jag kan av henne :heart

Visa bifogad fil 36494

Låter riktigt tufft! Säger det igen men är så imponerad av att du klarar att rodda alla barn! Ellen är ju så söt! ❤️
 
Låter riktigt tufft! Säger det igen men är så imponerad av att du klarar att rodda alla barn! Ellen är ju så söt! ❤
Tack! :love: Jag kan framförallt fundera på hur tusan vi ska få ihop tillvaron när vi båda ska jobba, för bara tillvaron med att rodda allt runt 4 barn känns ju som ett heltidsjobb. Men den dagen den sorgen antar jag, och det gick ju när de var tre...
 
Får era bebisar märken i huden efter blöjor och kläder? Min pojk får det jättelätt. Inte rött och irriterat utan "bara" märken så det syns var t.ex. blöjan har suttit. Tänkte förstås att blöjan var för liten först men har nu gått upp till en storlek med minstavikt högre än vad han väger än, det blir tryckmärken ändå. Även efter strumpor trots att de är för stora. Känns ju taskigt att han ska få märken efter saker jag klär på honom, men det kanske är vanligt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 617
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 659
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 882
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 577
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp