Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag är så trött på min svärmor 😱 På ett sätt är hon gullig och hon är bra med Frank men hon är så gammaldags. 🙄

Jag ska ju börja jobba efter nyår och har då varit hemma 10 mån. Sambon kommer vara hemma 7 mån. Ganska genomsnittligt utifrån hur andra vi känner gör. Jag hade gärna varit hemma längre men sambon vill ju också vara hemma och jag varken vill eller kan neka honom det.

Då börjar hon gagga om att svägerskan var hemma nästan 18 mån med första men att det var alldeles för tidigt att komma tillbaka till jobbet och att hon med andra barnet var hemma typ 2 år. Känns som hon vill pika mig och att det jag som är avvikande som är hemma så kort tid. Dessutom pratar hon om att ”alla” mammor var hemma så mkt på 80-talet (själv var hon hemmafru) men jag var ju på dagis från jag var typ 1 år och det var alla andra barn jag känner.🙄

Vet att jag inte ska ta åt mig men lite svårt när jag redan tycker att det är lite tufft att börja jobba...
 
Alltså jag är så trött på min svärmor 😱 På ett sätt är hon gullig och hon är bra med Frank men hon är så gammaldags. 🙄

Jag ska ju börja jobba efter nyår och har då varit hemma 10 mån. Sambon kommer vara hemma 7 mån. Ganska genomsnittligt utifrån hur andra vi känner gör. Jag hade gärna varit hemma längre men sambon vill ju också vara hemma och jag varken vill eller kan neka honom det.

Då börjar hon gagga om att svägerskan var hemma nästan 18 mån med första men att det var alldeles för tidigt att komma tillbaka till jobbet och att hon med andra barnet var hemma typ 2 år. Känns som hon vill pika mig och att det jag som är avvikande som är hemma så kort tid. Dessutom pratar hon om att ”alla” mammor var hemma så mkt på 80-talet (själv var hon hemmafru) men jag var ju på dagis från jag var typ 1 år och det var alla andra barn jag känner.🙄

Vet att jag inte ska ta åt mig men lite svårt när jag redan tycker att det är lite tufft att börja jobba...
Min svärmor är lite likadan, jag började jobba efter två månader och kommer sen vara ledig ett halvår igen från att hon är ca 6 månader, det är inte värt att lägga energi på, jag brukar säga lite glatt att det är andra tider nu, och att hennes son gärna vill vara ledig mycket med sitt barn medan jag gillar att jobba ;)
 
Alltså jag är så trött på min svärmor 😱 På ett sätt är hon gullig och hon är bra med Frank men hon är så gammaldags. 🙄

Jag ska ju börja jobba efter nyår och har då varit hemma 10 mån. Sambon kommer vara hemma 7 mån. Ganska genomsnittligt utifrån hur andra vi känner gör. Jag hade gärna varit hemma längre men sambon vill ju också vara hemma och jag varken vill eller kan neka honom det.

Då börjar hon gagga om att svägerskan var hemma nästan 18 mån med första men att det var alldeles för tidigt att komma tillbaka till jobbet och att hon med andra barnet var hemma typ 2 år. Känns som hon vill pika mig och att det jag som är avvikande som är hemma så kort tid. Dessutom pratar hon om att ”alla” mammor var hemma så mkt på 80-talet (själv var hon hemmafru) men jag var ju på dagis från jag var typ 1 år och det var alla andra barn jag känner.🙄

Vet att jag inte ska ta åt mig men lite svårt när jag redan tycker att det är lite tufft att börja jobba...
Det där gör mig så frustrerad. Jag började ju jobba nu när Nora var drygt 7 månader. Folk frågade på riktigt om hon "börjat på förskola nu då?" för det var tydligen troligare än att hennes pappa skulle vara hemma med henne :confused: ingen på jobbet, tack och lov, men allehanda löst folk... Jag tycker @vemsomhelst123 hade ett bra svar, sen brukar jag också flika in lite syrligt att hennes pappa vill ju också vara ledig med sitt barn, såklart ;)
 
Alltså jag är så trött på min svärmor 😱 På ett sätt är hon gullig och hon är bra med Frank men hon är så gammaldags. 🙄

Jag ska ju börja jobba efter nyår och har då varit hemma 10 mån. Sambon kommer vara hemma 7 mån. Ganska genomsnittligt utifrån hur andra vi känner gör. Jag hade gärna varit hemma längre men sambon vill ju också vara hemma och jag varken vill eller kan neka honom det.

Då börjar hon gagga om att svägerskan var hemma nästan 18 mån med första men att det var alldeles för tidigt att komma tillbaka till jobbet och att hon med andra barnet var hemma typ 2 år. Känns som hon vill pika mig och att det jag som är avvikande som är hemma så kort tid. Dessutom pratar hon om att ”alla” mammor var hemma så mkt på 80-talet (själv var hon hemmafru) men jag var ju på dagis från jag var typ 1 år och det var alla andra barn jag känner.🙄

Vet att jag inte ska ta åt mig men lite svårt när jag redan tycker att det är lite tufft att börja jobba...

Usch jag vet precis hur det där känns! Du ska inte må dåligt över det, försök bara slå bort det hur svårt det än är (jag vet).. 🙄

Jag ska börja jobba 40% efter nyår, hade velat vara ledig februari ut men fick inte. På min mans jobb kommer de få en chock att han ska gå hem för det har aldrig varit någon pappa där som varit ledig mer än 10 dagar vid födsel... 😏
 
Tack för allt pepp angående att komma tillbaka till jobbet. 👍🏻

Nu har nästa planeringsproblem tillkommit. 🙄 Vi har tänkt att Frank ska börja fsk efter nästa sommar, då är han nästan 1,5 år. Närmsta fsk där vi bor är jättepopulär så vi kan inte räkna med plats där, så ska vi ha kommunal fsk blir det typ 1,5 km bort.

Däremot står vi i kö till en mindre privat fsk som har bra rykte och som ligger lantligt och har kaniner och höns. Den ligger också 1,5 km hemifrån. Helst vill vi ha den. Nu ringde den fsk-chefen och sa att de ev har plats i juni men nog inte i aug. Tror att de vill ha inskrivna barn under sommaren av ekonomiska skäl. Hon menade på att man kan skola in innan sommaren och sen ha en kortare inskolning i aug och att det brukar funka bra. Det är inga problem för oss att betala under sommaren trots att vi inte nyttjar platsen, det är mer att det känns fel att skola in så tidigt (men det blir ju två veckor och inte att han kommer börja på riktigt). Så svårt ju!
 
Känner igen både presenthysterin och matdilemmat. Min mormor som är dryga 80 tror att F inte dricker vatten för att han inte gillar vatten och tycker att vi ska testa saft istället 😫 Jag är ganska hård och säger att det är vi föräldrar som bestämmer vad han ska få äta och inte och att det räcker mkt väl att ge honom en bit banan om man vill ge honom nåt gott. Mina föräldrar är rätt medvetna men tror det blir värre med sambons.

Sen när det gäller presenter har vi bestämt med våra syskon att vi inte byter julklappar mellan kusinerna. Till föräldrarna har vi sagt att det räcker med en julklapp och hellre nån mindre summa på sparkontot. Min mormor ger pengar så vi kan köpa det vi behöver. Vet inte ens om vi kommer köpa egen julklapp till honom. Så totalt blir det typ 3 julklappar. Det känns överkomligt 👍🏻

Det låter väldigt sunt och vettigt med presenterna, jag önskar vi kunde få det till den "nivån" på jul. Jag ska försöka få gehör för idén om en julklapp per person men tror knappast det kommer bli så, men kanske att någon i alla fall hakar på.

Angående sockerhysterin så känner jag att jag har liksom ingen chans att få det som jag vill. Folk har försökt med det tidigare med dessa personer och de har totalt gett upp. Jag känner att det är oerhört tråkigt om det ska påverka vår relation negativt så att vi kanske drar oss för att åka dit och hälsa på. :(

Tråkigt med din svärmor, att det ska vara så svårt att bara vara tyst ibland kan jag inte förstå.
 
Det låter väldigt sunt och vettigt med presenterna, jag önskar vi kunde få det till den "nivån" på jul. Jag ska försöka få gehör för idén om en julklapp per person men tror knappast det kommer bli så, men kanske att någon i alla fall hakar på.

Angående sockerhysterin så känner jag att jag har liksom ingen chans att få det som jag vill. Folk har försökt med det tidigare med dessa personer och de har totalt gett upp. Jag känner att det är oerhört tråkigt om det ska påverka vår relation negativt så att vi kanske drar oss för att åka dit och hälsa på. :(

Tråkigt med din svärmor, att det ska vara så svårt att bara vara tyst ibland kan jag inte förstå.

Det kanske går att styra om till typ kläder eller annat som behövs, snarare än massa leksaker som bebis förväntas leka med?
 
Jisses vad allt går fort just nu. Mindre än 2 månader kvar innan mannen tar över föräldraledigheten och jag börjar jobba. Han längtar en hel del och räknar ner varje vecka vilket jag förstår då Nelia för det mesta är kul att umgås med nu. Jag kör mjukstart med halvtid i januari så vi får en hel del tid tillsammans alla tre. Ska bara få mina tuttar att förstå att de kan minska produktionen se när jag är på jobbet heldagar. De producerar minst lika mycket som innan hon började äta annat också.

Jag hoppas också att Nelia slipper bada i presenter och att vi slipper tjata om att hon inte ska ha sötsaker. Är vi tydliga bör det inte vara några större problem, främst måste mannen säga till i sin släkt.
 
Jisses vad allt går fort just nu. Mindre än 2 månader kvar innan mannen tar över föräldraledigheten och jag börjar jobba. Han längtar en hel del och räknar ner varje vecka vilket jag förstår då Nelia för det mesta är kul att umgås med nu. Jag kör mjukstart med halvtid i januari så vi får en hel del tid tillsammans alla tre. Ska bara få mina tuttar att förstå att de kan minska produktionen se när jag är på jobbet heldagar. De producerar minst lika mycket som innan hon började äta annat också.

Jag hoppas också att Nelia slipper bada i presenter och att vi slipper tjata om att hon inte ska ha sötsaker. Är vi tydliga bör det inte vara några större problem, främst måste mannen säga till i sin släkt.
Det där med brösten är "kul" , spänner rätt bra efter en heldag på jobb. Såhär kan det tex se ut
IMG-20191101-WA0011.jpeg

Fint att det ena bröstet är självreglerande iaf :angel:
 
Oj, oj! Mina bröst har typ inte läckt sen Frank var en månad. Ammar jag inte som jag brukar blir de dock stora och hårda som vattenmeloner 😱
Skönt att inte läcka, det har jag gjort hela tiden till och från...
Ja så kan det bli om amningsiläggen hamnat fel. Jag känner när de börjar läcka, får som kramp innan sen bara sprutar det om man inte har något för :eek:
Ja precis, hela bröstet liksom spänner till och sen flödar det :rofl: jag har ju som tur är skyddsväst på mig på jobbet så det rinner ju aldrig igenom den i alla fall 🙈
 
Ni som börjat med mat - hur äter era bebisar på en dag?
Känns som att jag inte gör något annat än att mata, L är helt tokig i mat.
 
Ni som börjat med mat - hur äter era bebisar på en dag?
Känns som att jag inte gör något annat än att mata, L är helt tokig i mat.
Vår pojk älskar också mat. Skönt att det är nåt som flyter på obehindrat 🙄

Han äter typ
07. Hel portion gröt
10 Amning
11 lunch. Lagad mat
12 amning
14.30 mellanmål, ofta gröt eller frukt
17 Amning
18. Middag. Lagad mat.

Ibland byter vi så han får gröt till middag och mat på eftermiddagen. Jag lagar ofta egen mat till honom efter recept på minimat.se sen fryser jag in i silikonformar så är det bara att plocka fram på morgonen 👍🏻
 
Ni som börjat med mat - hur äter era bebisar på en dag?
Känns som att jag inte gör något annat än att mata, L är helt tokig i mat.

Vi har precis satt i oss en tallrik (kanske 1/2dl eller något?) gröt med mosad banan, har börjat med grötfrukost ordentligt som en rutin senaste veckorna typ. Fast gröt är tyvärr inte lika kul som min macka. Så nu sitter hon och tuggar på fiberrost.

Till lunch och kvällsmat (när vi vuxna äter det) brukar hon få antingen smaka på det vi äter eller lite färdig barnmat. Det känns som att det ökar exponentiellt för varje dag både vad hon klarar att äta och hur mycket. Igår åt min lilla bebis spagetti (visserligen upphackad) och köttfärssås :nailbiting: då kände jag att hon börjar bli stor! :laugh: Morfar var jättenöjd när vi var där på middag i helgen och hon glatt slevade i sig hans räksoppa! Hon äter mycket hellre riktig mat än pureer och gröt.

Men mellanmål och sådär är vi dåliga på. Blir lite majskrokar ibland när vi vuxna äter något gott. Än så länge får hon ersättning som grund (precis fasat ut bröstmjölken) och det dricker hon lite när som (helst på natten :meh:). Men hon blir ju ett halvår nu och på ersättningen står det typ 0-6mån så jag vet inte om man ska byta ut den mot något annat? :confused: Försökt lite med välling, men det är tydligt inte gott...
 
Senast ändrad:
Ni som börjat med mat - hur äter era bebisar på en dag?
Känns som att jag inte gör något annat än att mata, L är helt tokig i mat.

Här är en till som älskar mat, kändes lite sådär när jag läste på någon sida igår att "nu när din bebis är 6 månader kan man försiktigt öka smakportionerna". N blev 6 månader förra tisdagen och äter lätt två burkar mat om dagen plus fruktpure/banan plus gröt och några flaskor ersättning då 🙈

Ungefär såhär kan en dag se ut:
05.00 - En flaska ersättning
08.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat
11.00 - Ersättning
15.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat plus fruktpure eller banan
18.00 - En hel burk mat eller stor portion gröt plus fruktpure
22.00 - Ersättning

Lägg till att hon vaknar en eller två gånger på natten och dricker nästan en hel flaska ersättning och att hon sällan är nöjd med en halv burk mat längre, har kommit fram till att jag måste börja laga barnmat jag med för annars kommer hon att ruinera oss :nailbiting:
 
Men mellanmål och sådär är vi dåliga på. Blir lite majskrokar ibland när vi vuxna äter något gott. Än så länge får hon ersättning som grund (precis fasat ut bröstmjölken) och det dricker hon lite när som (helst på natten :meh:). Men hon blir ju ett halvår nu och på ersättningen står det typ 0-6mån så jag vet inte om man ska byta ut den mot något annat? :confused: Försökt lite med välling, men det är tydligt inte gott...

Finns ersättning från 6 månaders ålder också, Nan2 ger vi :)
 
Här är en till som älskar mat, kändes lite sådär när jag läste på någon sida igår att "nu när din bebis är 6 månader kan man försiktigt öka smakportionerna". N blev 6 månader förra tisdagen och äter lätt två burkar mat om dagen plus fruktpure/banan plus gröt och några flaskor ersättning då 🙈

Ungefär såhär kan en dag se ut:
05.00 - En flaska ersättning
08.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat
11.00 - Ersättning
15.00 - 1 portion gröt eller 1 halv burk mat plus fruktpure eller banan
18.00 - En hel burk mat eller stor portion gröt plus fruktpure
22.00 - Ersättning

Lägg till att hon vaknar en eller två gånger på natten och dricker nästan en hel flaska ersättning och att hon sällan är nöjd med en halv burk mat längre, har kommit fram till att jag måste börja laga barnmat jag med för annars kommer hon att ruinera oss :nailbiting:

Jag kände samma :laugh: Vi firar ett halvår i helgen och jag läste något liknande "har ni inte börjat med smakportioner än är det dags nu, en matsked är en lagom mängd på en dag" typ :angel: Jojo, bebis blir helt vansinnig om hon inte får mat när vi äter, fruktansvärt orättvist tycker hon!

Jag tror steget från "ojdå, nu kan hon visst äta barnmat i burk, vad stor hon är!" Till "ojdå, nu äter hon glatt det vi äter" gick på ett par veckor här. Blir någon burk ibland för att det är enkelt, men annars försöker vi tänka på att inte krydda för starkt eller salta när vi lagar mat och så får hon med viss modifikation äta det vi äter. Burkarna blir ju svindyra i större mängd! :o
 
Ja var glada att de gillar mat, det är ju himla bra :) Ellen fortsätter att vägra allt och hon blir ju snart 8 mån :nailbiting: det blir ju ett väldigt stiltje på att kunna lämna henne med sin pappa när hon inte äter något, eller tar napp, eller dricker ur flaska...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 487
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 537
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 835
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 412
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp