Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
28402

Babygym (vi köpte ett begagnat) kan jag ju bara flika in att vi har haft jättestor nytta av än så länge :idea: Får se om det blir lika uppskattat av bebis så småningom :laugh:
 
Jag är faktiskt ganska opåverkad hormonellt den här gången, men det har också varit så himla mycket annat med livmodern och storasyster och så. Förra gången var jag betydligt mer påverkad, jag satt bland annat och grät som ett barn för att dottern grät. Jag ville ju inte att hon skulle vara ledsen... Nu har jag bara haft någon mindre dipp, knappt märkbart.
Jag tror säkert att sömnbristen gör sitt till för din del, allt blir ju svårare att hantera när sömnen inte funkar. Se till att vara ärlig när de frågar hos barnmorskan om hur du mår ❤
Åh, gud, jag gråter stora tårar på lillens huvud ibland när han är ledsen och jag utmattad försöker trösta. Inatt sov jag lite mer (nästan tre timmar!) och då klarar jag ut min ledsne bebis oändligt mycket bättre än dagar som igår, då jag varit vaken hela natten.

Så himla skönt att du har mindre svaj än sist den här gången (även om det kanske beror på att du har huvudet och händerna mer fulla än sist).
Jag är mindre påverkad nu än förra gången. Med det mesta. Inte lika svajig, inte lika mycket härdsmälta när bebis gråter, inte lika sömnig vid amning.

Hade en riktig gråtar-dag tredje dygnet när mjölken rann till men det sammanföll också med peaken av min sömnbrist.

Jag upplever att sömnbrist påverkar en enormt mycket så jag tror säkert att det skulle kännas lättare om du fick sova några timmar :heart

Både förra och denna gång har jag ju haft problem att kissa. Det gör ju att man blir rätt deppig... Är beroende av medicinska hjälpmedel för att tömma blåsan. Det är dock också lite lättare denna gång eftersom jag har vanan inne och eftersom det löste sig förra gången, så jag räknar kallt med att det gör det nu med.
Vilket elände med kissandet, din stackare!

Jag ska försöka ta med mig det sista du skriver här, att det löste sig sist (även om du kanske syftar på blåstömning applicerar jag det på hela situationen😊). Det kommer lösa sig för oss också.
 
Jag ska försöka ta med mig det sista du skriver här, att det löste sig sist (även om du kanske syftar på blåstömning applicerar jag det på hela situationen😊). Det kommer lösa sig för oss också.

Precis så är det. Även om det går upp och ner så minns jag den första tiden som ren överlevnad i stort sett. Om några månader kommer du inte ens kunna dra dig till minnes hur kämpigt det är just nu.
 
Fyra dagar över tiden här men känns som en evighet eftersom jag trodde hon skulle komma tidigare i.o.m alla förvärkar (som sedan en vecka är spårlöst borta...). 😭Om hon inte kommer under påskhelgen så ska vi in för ultraljud på tisdag och kolla hur allt ser ut och sedan bokas datum för igångsättning. Hoppas dock det kan sätta igång spontant innan dess!

Angående babygym/babysitter så beror det nog mycket på barneet. Vi använde gymmet då och då till dottern för lite magträning men babysittern med vibrationsfunktion var guld värd! I den kunde hon sova vissa pass under dagen när ingen annat hjälpte så jag åtminstone kunde få i mig något att äta.

Förresten, vi måste prata om baby blues, hur har ni det med det? Jag är extremt svängig i humöret och gråter floder till och från. Emellanåt är jag jättearg och visst bidrar tröttheten förstås ordentligt (fortfarande extremt lite sömn här, så lite att det känns farligt), men det är utan tvekan även hormonell inverkan som gör mig så instabil. Stundtals känner jag mig som världens sämsta mamma.:cry:
Du är absolut inte en dålig mamma! :heart
Jag hade också ganska jobbig baby blues i början med första barnet men tror det mycket berodde på att jag var så totalt oförberedd på alla hormoner som skulle komma! Hade kännt mig ganska stabil i humöret under hela graviditeten och trodde inte att det skulle komma så mycket nya känslovågor när bebisen väl var på utsidan. Sömnbristen påverkar ju en något så otroligt mycket, framför allt i början (vår dotter har alltid haft ett litet sömnbehov så alla råd om att "sov när barnet sover" kändes som ett rent hån)!
Har det värsta inte gått över inom ett par veckor efter BF så är mitt råd att ta kontakt med BVC/MVC så det inte rör sig om en förlossningsdepression.
 
Fyra dagar över tiden här men känns som en evighet eftersom jag trodde hon skulle komma tidigare i.o.m alla förvärkar (som sedan en vecka är spårlöst borta...). 😭Om hon inte kommer under påskhelgen så ska vi in för ultraljud på tisdag och kolla hur allt ser ut och sedan bokas datum för igångsättning. Hoppas dock det kan sätta igång spontant innan dess!

Angående babygym/babysitter så beror det nog mycket på barneet. Vi använde gymmet då och då till dottern för lite magträning men babysittern med vibrationsfunktion var guld värd! I den kunde hon sova vissa pass under dagen när ingen annat hjälpte så jag åtminstone kunde få i mig något att äta.


Du är absolut inte en dålig mamma! :heart
Jag hade också ganska jobbig baby blues i början med första barnet men tror det mycket berodde på att jag var så totalt oförberedd på alla hormoner som skulle komma! Hade kännt mig ganska stabil i humöret under hela graviditeten och trodde inte att det skulle komma så mycket nya känslovågor när bebisen väl var på utsidan. Sömnbristen påverkar ju en något så otroligt mycket, framför allt i början (vår dotter har alltid haft ett litet sömnbehov så alla råd om att "sov när barnet sover" kändes som ett rent hån)!
Har det värsta inte gått över inom ett par veckor efter BF så är mitt råd att ta kontakt med BVC/MVC så det inte rör sig om en förlossningsdepression.
Jag var också ganska oförberedd och även om jag kände till baby blues tänkte jag inte ett steg till. Min PMS har i perioder varit väldigt svår och p-piller har alltid påverkat mitt humör, dvs jag vet om att jag påverkas mycket psykiskt av hormonella förändringar och borde ha anat att så skulle ske även nu.
 
Bara för att jag skrev att jag mådde oförskämt bra så fick jag igen det nu. Så ont i rygg/bäcken och hela vägen ner till fötterna. Värst på vänster sida, kan knappt gå.
 
Jag har 4 dagar kvar till Bf och absolut inga känningar alls 😕 börjar bli så less nu och vill inte vara gravid mer! Usch vad knöligt allting är när man är såhär stor. Är konstant hungrig, trött, svullen och blir så ledsen när jag ser mig själv i spegeln. Trodde inte alls jag skulle känna såhär men jag kommer få det sjukt jobbigt om jag går över två veckor 😟
 
Jag har 4 dagar kvar till Bf och absolut inga känningar alls 😕 börjar bli så less nu och vill inte vara gravid mer! Usch vad knöligt allting är när man är såhär stor. Är konstant hungrig, trött, svullen och blir så ledsen när jag ser mig själv i spegeln. Trodde inte alls jag skulle känna såhär men jag kommer få det sjukt jobbigt om jag går över två veckor 😟
Kämpa på, det är snart slut ❤️
 
Väldigt mkt förvärkar ni ikväll, nästan så jag börjar fundera på om ngt är på gång. Fast jag tror bara att kroppen förbereder sig. Det vore bra om bebisens väntade ngr dagar till. Svärmor är fortfarande på semester.
 
Babysitter har jag funderat lite på, kanske är det värt att skaffa en begagnad ändå? Ett fint, färgglatt babygym i trä hittade jag för en femtiolapp på Facebook, så det högg jag.


Förresten, vi måste prata om baby blues, hur har ni det med det? Jag är extremt svängig i humöret och gråter floder till och från. Emellanåt är jag jättearg och visst bidrar tröttheten förstås ordentligt (fortfarande extremt lite sömn här, så lite att det känns farligt), men det är utan tvekan även hormonell inverkan som gör mig så instabil. Stundtals känner jag mig som världens sämsta mamma.:cry:

Babysittern har vi använt dagligen sen start, de har använts mycket till alla barnen här :) babygym har jag köpt billiga begagnade.

Babybluesen var riktigt jobbig de två första veckorna som jag skrev i ett tidigare inlägg. Grät mycket och dagligen över allt möjligt och kände mig riktigt ångestfylld och nedstämd av och till, oftast utan att egentligen kunna sätta ord på varför. Nu är det mycket bättre men "mörkret" kan fortfarande komma över mig ibland. Det har nog varit ungefär lika med alla barnen TROR jag men ärligt så minns jag inte jättenoga hur det har varit med de andra, de minnena tenderar att blekna som någon annan sa. Det är klart du inte är en dålig mamma! :heart
 
Grattis @_Zvea_och spännande med er som är på gång snart! :)

Jag tror tyvärr att jag har dragit på mig hälsporre :down: Fick så ont i ena foten efter en lång promenad för ett tag sen och det har tyvärr bara blivit värre. Kanske inte helt otippat att man gör sig illa när man plötsligt börjar gå långt och mycket efter typ ett halvårs inaktivitet + en massa övervikt på det (:idea:) men jag har aldrig haft några problem med fötterna innan och har bara njutit av att kunna röra mig igen... tji för det då. :banghead::meh: Mina dagliga promenader bara jag och bebisen har verkligen varit balsam för själen och stärkande för kroppen så nu känns det rätt deppigt att jag måste backa och vila.
 
Här är det BF + 2 idag och igår bakade jag bullar men inte kom det någon bebis. Ska inte bullbakning vara idiotsäkert för att starta förlossning?! :p

Idag fick jag luft i min pilatesboll så den satt jag och gungade/guppade lite på ikväll. Jag vet inte vad jag lyckades med men något känns annorlunda. Jag kanske gungade ner bebisen lite.

I övrigt har jag senaste veckan typ blivit besatt av mat. Jag tänker alltid på mat och hur lyckligt lottad jag är som får äta så mycket god mat varje dag. Snart är det frukost! Det är som julafton varje dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 443
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 462
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 786
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 380
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp