Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varning för gnäll..
På söndag är det 4 veckor till BF för min del. Hade besök hos bm idag, och fick en liten blödning precis innan jag åkte dit. Frågade om det och det enda jag fick till svar var "jaså tror du det är förlossning på gång?" Det är ju lite svårt att avgöra när man aldrig gjort detta innan..sen sa hon att hon inte har kunskap för att svara på varför det kunde blöda. Hjärtslagen var även för höga tyckte hon och ville att jag skulle till förlossningen, för att sedan ändra sig till att "det är nog normalt, vi får hoppas på det bästa".Är så besviken efter varje besök och känner att jag inte får svar på mina frågor, har även varit orolig under hela graviditeten och det blir värre efter besök hos henne. När vi skulle skriva förlossningsbrev(tog typ 5min) lyssnade hon knappt och slutade med att hon skrev att jag vill ta allt som det kommer, även att jag hade önskemål. Efter det var det en halvtimmes prat om preventivmedel även att jag sa att det inte är aktuellt än på bra länge. Känns som man kunde utnyttjat tiden bättre 😔
 
Varning för gnäll..
På söndag är det 4 veckor till BF för min del. Hade besök hos bm idag, och fick en liten blödning precis innan jag åkte dit. Frågade om det och det enda jag fick till svar var "jaså tror du det är förlossning på gång?" Det är ju lite svårt att avgöra när man aldrig gjort detta innan..sen sa hon att hon inte har kunskap för att svara på varför det kunde blöda. Hjärtslagen var även för höga tyckte hon och ville att jag skulle till förlossningen, för att sedan ändra sig till att "det är nog normalt, vi får hoppas på det bästa".Är så besviken efter varje besök och känner att jag inte får svar på mina frågor, har även varit orolig under hela graviditeten och det blir värre efter besök hos henne. När vi skulle skriva förlossningsbrev(tog typ 5min) lyssnade hon knappt och slutade med att hon skrev att jag vill ta allt som det kommer, även att jag hade önskemål. Efter det var det en halvtimmes prat om preventivmedel även att jag sa att det inte är aktuellt än på bra länge. Känns som man kunde utnyttjat tiden bättre 😔
Skulle kontakta förlossningen om jag var du. Hellre en gång för mycket, liksom. Att bm ens säger "vi får hoppas på det bästa" låter förskräckligt.
Skulle byta bm, även om graviditeten snart är slut.
 
Varning för gnäll..
På söndag är det 4 veckor till BF för min del. Hade besök hos bm idag, och fick en liten blödning precis innan jag åkte dit. Frågade om det och det enda jag fick till svar var "jaså tror du det är förlossning på gång?" Det är ju lite svårt att avgöra när man aldrig gjort detta innan..sen sa hon att hon inte har kunskap för att svara på varför det kunde blöda. Hjärtslagen var även för höga tyckte hon och ville att jag skulle till förlossningen, för att sedan ändra sig till att "det är nog normalt, vi får hoppas på det bästa".Är så besviken efter varje besök och känner att jag inte får svar på mina frågor, har även varit orolig under hela graviditeten och det blir värre efter besök hos henne. När vi skulle skriva förlossningsbrev(tog typ 5min) lyssnade hon knappt och slutade med att hon skrev att jag vill ta allt som det kommer, även att jag hade önskemål. Efter det var det en halvtimmes prat om preventivmedel även att jag sa att det inte är aktuellt än på bra länge. Känns som man kunde utnyttjat tiden bättre 😔
Jag skulle också kontakta förlossningen. Säger de sen att det inte är någon fara skulle jag känna mig mycket lugnare, de är ju experter på detta. Men din barnmorskas svar är ju inte okej nånstans, oavsett om det är fullt normalt eller inte.
 
Varning för gnäll..
På söndag är det 4 veckor till BF för min del. Hade besök hos bm idag, och fick en liten blödning precis innan jag åkte dit. Frågade om det och det enda jag fick till svar var "jaså tror du det är förlossning på gång?" Det är ju lite svårt att avgöra när man aldrig gjort detta innan..sen sa hon att hon inte har kunskap för att svara på varför det kunde blöda. Hjärtslagen var även för höga tyckte hon och ville att jag skulle till förlossningen, för att sedan ändra sig till att "det är nog normalt, vi får hoppas på det bästa".Är så besviken efter varje besök och känner att jag inte får svar på mina frågor, har även varit orolig under hela graviditeten och det blir värre efter besök hos henne. När vi skulle skriva förlossningsbrev(tog typ 5min) lyssnade hon knappt och slutade med att hon skrev att jag vill ta allt som det kommer, även att jag hade önskemål. Efter det var det en halvtimmes prat om preventivmedel även att jag sa att det inte är aktuellt än på bra länge. Känns som man kunde utnyttjat tiden bättre 😔

Jag hade ringt förlossningen direkt, hade inte nöjt mig med barnmorskans svar till dig.
Hon ska ju stötta dig och ha svar på dina frågor speciellt när sånt här inträffar.
Lycka till och hoppas det går bra!
 
Varning för gnäll..
På söndag är det 4 veckor till BF för min del. Hade besök hos bm idag, och fick en liten blödning precis innan jag åkte dit. Frågade om det och det enda jag fick till svar var "jaså tror du det är förlossning på gång?" Det är ju lite svårt att avgöra när man aldrig gjort detta innan..sen sa hon att hon inte har kunskap för att svara på varför det kunde blöda. Hjärtslagen var även för höga tyckte hon och ville att jag skulle till förlossningen, för att sedan ändra sig till att "det är nog normalt, vi får hoppas på det bästa".Är så besviken efter varje besök och känner att jag inte får svar på mina frågor, har även varit orolig under hela graviditeten och det blir värre efter besök hos henne. När vi skulle skriva förlossningsbrev(tog typ 5min) lyssnade hon knappt och slutade med att hon skrev att jag vill ta allt som det kommer, även att jag hade önskemål. Efter det var det en halvtimmes prat om preventivmedel även att jag sa att det inte är aktuellt än på bra länge. Känns som man kunde utnyttjat tiden bättre 😔

Säger som dom andra, ring förlossningen och byt BM. Du ska inte behöva oroa dig.

Vad gäller förlossningsbrev kan du skriva ett eget och bara skriva ut och ta med till förlossningen. Det gjorde jag och jag kände att samtlig vårdpersonal hade läst det, trots att vi hade flera skiftbyten. För mig var det vissa saker som ändrades typ veckan innan jag åkte in, plus att det är skönt att ha med partnern och skriva det. Kom ihåg att din BM inte kommer vara med på förlossningen, men din partner kommer ju vara det :)
 
@Flixon och @Schleten - jag håller med om att byta bröst om bebis somnar och även kanske göra bröstkompressioner för att öka mängden mjölk bebis får i sig varje sugtag. Det brukar rekommenderas om de är lite slöa och somnar ifrån amningen. Dock går ju era upp fint i vikt så kanske är det helt enkelt så att de är nöjda :) Även om jag förstår att man vill "toppa upp" så mycket det går inför natten för att få några timmars sammanhängade sömn... Lästips: https://sagogrynet.wordpress.com/2011/05/18/svag-viktuppgang-aktiv-amning/

August ammar inte heller några maratonpass, varken på dagen eller kvällen. Max 20 minuter per gång tror jag. På natten sover han dock bra och vaknar endast ett par gånger för kortare amning. Känner mig oförskämt utvilad men vet att det kan vända fort. Hoppas bara han ökar i vikt som han ska. Storebror gick upp mer än ett halvt kilo i veckan i början, så jag hoppas på samma utveckling för denna lilla spädis.

På kvällarna ammar han korta stunder men i princip konstant, men då har han ju mycket magknip så det är ett evigt vaggande, vankande, ammande och rumpbuffande.

Igår var jag själv med barnen igen medan sambo var på bio (kan inte fatta att jag gick med på att släppa iväg honom, men det var innan lillebror ens var född och jag hade ingen aning om hur svårt det skulle vara). Det gick SÅ bra! Ända från att jag hämtade Frank hos dagmamman skötte de sig exemplariskt. Lillebror sov typ hela eftermiddagen och kvällen och när han vaknade kunde Frank sitta och titta på TV medan jag låg och ammade lillebror till sömns. Under hela Franks nattning sov lillebror utan ett knyst. Underbart!
 
@naemi , håller med de andra, ring förlossningen om du är orolig och byt barnmorska även om det inte är långt kvar. Jag hade en i min tredje graviditet, ibörjan var hon bra men senare i graviiteten gick jag octast ledsen därifrån och så ska det ju inte vara.
 
Min trea var en sån bebis som ofta somnade innan hon hade ätit färdigt, fick tips om att ta av strumpor så hon frös lite om fötterna och samtidigt massera fotsulan. Även att styka bebisen över kinden ska stimulera sugreflexen.
 
Min trea var en sån bebis som ofta somnade innan hon hade ätit färdigt, fick tips om att ta av strumpor så hon frös lite om fötterna och samtidigt massera fotsulan. Även att styka bebisen över kinden ska stimulera sugreflexen.
Och att massera handflatorna :up:
 
Hur mycket kläder har ni på era bebisar? Jag själv är ofta väldigt varm av mig, och jag funderar på om jag klär på min väl lite...
 
Tack för alla svar fina ni 😍svårt att avgöra ibland om man är överkänslig eller ej. Fick även höra av en kompis igår att hon kände flera stycken som blivit väldigt dåligt bemötta av samma bm. Känner dock att jag "står ut" med henne resten av denna graviditeten, men blir det fler barn i framtiden så ber jag om en annan då.

Jag ringde till förlossningen och hon tyckte inte jag behövde oroa mig, hon sa att blödningen kan bero på sammandragningar. Och att snabba hjärtslag kunde vara att bebis var aktiv när hon mätte, vilket jag kände att han var. Så nu försöker jag slappna av ett tag till och njuta av att bebis lever rövare där inne 😍
 
Äntligen blev det vår tur!
Lillasyster gjorde entré i söndags morse och på det stora har allting gått bra! Uppdaterar med förlossningsberättelse senare. 😊

Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
3 - Anemone, 33 år, 2a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
9 - unicornia, 32 år, 1a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - Safir, 31 år, 2a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Födda;

Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm

Vi var inne och gjorde PUK i morse. Visade sig att hon hade 305 i gulämne i blodet. Så nu ska vi in igen imorgon och kolla så det går åt rätt håll. Lilla snäckan :( Idag har hon fått ligga i indirekt solljus hela dagen och jag har försökt amma amma amma. Problemet är att jag inte får igång brösten än. Har fått mjölkstas (satan vad ont det gör) så vi måste komplettera med ersättning.

Sen har jag fått the-mother-of-all-foglossningar efter förlossningen. Känns så surt att den ska komma nuuu. Jag vill ju ut och gå med bebis och njuta. Har så ont att jag inte kan gå ordentligt, så jag kan inte bära bebis. Min nya stora oro är hur fasen jag ska klara allt när mannen går tillbaka till jobbet om jag har fortsatt såhär ont. Hur gör man?
Hur har det gått för er?
Vi har också hunnit ha flera återbesök med blodprover för att kontrollera gulheten. Stackarn är helt sönderstucken i händerna så igår fick de sticka i huvudet för att kunna ta provet. Hon ligger fortfarande på gränsen för att bli inlagd men eftersom hon går upp så pass bra i vikt så får vi vara hemma. Bada i dagsljus och amma, amma står på schemat för blir hon tröttare/kissar sämre/gulare så måste vi åka in.

Jag hade ju besvär hela graviditeten med foglossning och den känns tyvärr även nu. Var helt OK de första dagarna men efter en promenad i onsdags så är den tillbaka... Ska försöka ta det lugnt ett tag och ha på mig foglossningsbältet men visst vill man ut i det fina vädret och inte bara sitta inne 😟.
 
Äntligen blev det vår tur!
Lillasyster gjorde entré i söndags morse och på det stora har allting gått bra! Uppdaterar med förlossningsberättelse senare. 😊

Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
3 - Anemone, 33 år, 2a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
9 - unicornia, 32 år, 1a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - Safir, 31 år, 2a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Födda;

Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm


Hur har det gått för er?
Vi har också hunnit ha flera återbesök med blodprover för att kontrollera gulheten. Stackarn är helt sönderstucken i händerna så igår fick de sticka i huvudet för att kunna ta provet. Hon ligger fortfarande på gränsen för att bli inlagd men eftersom hon går upp så pass bra i vikt så får vi vara hemma. Bada i dagsljus och amma, amma står på schemat för blir hon tröttare/kissar sämre/gulare så måste vi åka in.

Jag hade ju besvär hela graviditeten med foglossning och den känns tyvärr även nu. Var helt OK de första dagarna men efter en promenad i onsdags så är den tillbaka... Ska försöka ta det lugnt ett tag och ha på mig foglossningsbältet men visst vill man ut i det fina vädret och inte bara sitta inne 😟.


Vi ska in nu om en timma och kolla igen. Gulheten hade gått ner sist, men vikten går inte upp. Vi hoppas på att det har stabiliserat sig idag. :cry:

Och STORT grattis :)
 
Kom på att jag också ska uppdatera :)

Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
3 - Anemone, 33 år, 2a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
9 - unicornia, 32 år, 1a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - Safir, 31 år, 2a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Födda;

Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
20 _zvea_, flicka 3542 g, 49 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm
 
Alla fyra barnen är förkylda så just nu känner jag att bebisen gärna kan vänta ngr dagar och jag hoppas att jag klarar mig undan förkylningen.
 
Jag ringde 1177 igår morse när jag fortfarande inte lyckats behålla någon mat. Fick några tips och efter att ha kört på två av dem nästan hela dagen lyckades jag få behålla lite frukt och den dess verkar jag bli bättre och har ätit lite vanlig mat också. Tyvärr blev mannen dålig med samma symtom idag istället så bebis får hålla sig på insidan ett tag till tycker jag. Men livat är det i magen :rofl:
 
IMG-20190426-WA0001.jpeg

Såhär tog vi oss till förskolan imorse. Spände fast ett babyskydd i lådcykeln, så nu slipper vi åka bil överallt :bump: så himla skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 280
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 659
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 106
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp