Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Schleten , Finns det verkligen ingenstans ni kan fa hjälp? Ngn förening som ger stöd, ngn mottagning, ngt. Det later inte hallbart för ngn er.

@ _Zvea_ , sa skönt att det har blivit bättre för er

Imorgon har vi aterbesök pa sjukhuset för ny hörselkontroll, lite nervös fast jag tror att allt är bra.
Håller tummarna för att hörseln går igenom denna gång 👍🏻
 
Det gick tyvärr inte bra, fortfarande perfekt på vänster öra men inget utslag alls på höger. Läkaren kontaterade att trummhinnan på höger sida var tjockare än den ska vara men att det troligtvis beror på att han är lite snorig fortfarande. Hon menade att det är ovanligt att barn som har fel på hörseln hör perfekt på ena örat och inget på andra. Om 6 veckor har vi nästa kontroll.

imorgon har vi kontroll hos vanliga barnläkaren, ska prata lite mer med honom om det då. Sen måste vi boka en läkartid för att kolla Leos tungband, det finns misstanke om att det är för kort.
 
Det gick tyvärr inte bra, fortfarande perfekt på vänster öra men inget utslag alls på höger. Läkaren kontaterade att trummhinnan på höger sida var tjockare än den ska vara men att det troligtvis beror på att han är lite snorig fortfarande. Hon menade att det är ovanligt att barn som har fel på hörseln hör perfekt på ena örat och inget på andra. Om 6 veckor har vi nästa kontroll.

imorgon har vi kontroll hos vanliga barnläkaren, ska prata lite mer med honom om det då. Sen måste vi boka en läkartid för att kolla Leos tungband, det finns misstanke om att det är för kort.
Tråkigt att det inte gav utslag, men det låter ju som att läkaren var positiv ändå. Håller tummar!

Storasyster hade kort tungband, det noterades redan på BB och klipptes ett par veckor senare. Minimalt ingrepp här i alla fall, hoppas det är det för er med :)
 
Jag skulle aldrig skrivit att vi sover om nätterna, för inatt var Nora vaken och hade världens enmansshow i typ två timmar. Herregud som hon snackade och tjoade! Jag låg och lyssnade på åskan och försökte övertala henne om att liggamma till sömns, men hon hade inte alls tid med ett tråkigt gammalt bröst :cautious: så nu är jag inne på 3e koppen kaffe medan Nora sover ikapp vad hon missade inatt...
 
4 veckor idag firades med kontroll hos doktorn, lilltjejen fortsätter växa i rasande fart och har inte riktigt landat på någon kurva än. Allting såg i alla fall fint ut och det känns liksom att hon inte är sådär riktigt nyfödd längre utan börjar bli lite stabilare i kroppen och lite mer "med". Mamman har dock svårt att veta vad man hittar på om dagarna med en bebis egentligen? Idag packade vi upp babygymet och låg lite på mage där, ibland blir det en och annan promenad och någon sväng till stallet men annars blir det väldigt mycket sittande i soffan...
 
4 veckor idag firades med kontroll hos doktorn, lilltjejen fortsätter växa i rasande fart och har inte riktigt landat på någon kurva än. Allting såg i alla fall fint ut och det känns liksom att hon inte är sådär riktigt nyfödd längre utan börjar bli lite stabilare i kroppen och lite mer "med". Mamman har dock svårt att veta vad man hittar på om dagarna med en bebis egentligen? Idag packade vi upp babygymet och låg lite på mage där, ibland blir det en och annan promenad och någon sväng till stallet men annars blir det väldigt mycket sittande i soffan...

Dom är ju inte så aktivitetskrävande än dom små liven :D Nomi hänger bara med på allt som görs här hemma och ligger på mage eller rygg på en filt bredvid när jag behöver bägge händerna, t ex hänger tvätt (borde verkligen skaffa en sele btw). Babysittern är rolig korta stunder. Sen blir det ju också mycket sofftid med amning och sova middag. Jag passar på att läsa mycket och vila för något säger mig att det blir mer livat inom kort
 
Alltså idag är nog tredje gången jag lägger upp en snapstory med tutten på vift 😅 den har legat uppe hela dagen och har massa visningar. 🙈

Sambon tog en jättefin bild på oss alla tre när vi satt och myste i soffan som han skickade till sina far- och morföräldrar, sen såg vi att ena tutten inte var riktigt undanstoppad :rofl: Dom har inte kommenterat mer än det vanliga typ "så fint!" och vi vågar inte fråga om dom har märkt att det är fyra deltagare på bilden :o
 
Dom är ju inte så aktivitetskrävande än dom små liven :D Nomi hänger bara med på allt som görs här hemma och ligger på mage eller rygg på en filt bredvid när jag behöver bägge händerna, t ex hänger tvätt (borde verkligen skaffa en sele btw). Babysittern är rolig korta stunder. Sen blir det ju också mycket sofftid med amning och sova middag. Jag passar på att läsa mycket och vila för något säger mig att det blir mer livat inom kort
Det kan vara sådär på riktigt, alltså? Låter fantastiskt!
Jag kan inte lägga ned min bebis ens en sekund utan att han börjar gallskrika, så alla aktiviteter görs med en bebis i famnen eller om jag äntligen fått honom att somna i selen, med bebis i sele på magen😂
 
Sök på amningshjälpen. Finns både på fb och med hemsida. Där borde du kunna få stöd och hjälp.
Tack för påminnelsen, jag är ju faktiskt med i deras FB-grupp, ju!

@Schleten Så här kan du inte ha det längre, jag lider så med dig! Vi hade 3 såna helvetesveckor innan vi märkte att Idun var mjölkallergiker och det önskar jag inte min värsta fiende. Har ni verkligen utrett mjölkallergi? Idun var så känslig att hon reagerade på att jag åt en näve chips som det var mjölkpulver i. Mjölkfri ersättning finns på apoteket och du kan köpa det själv. Om du misstänker att det är mjölkallergi kan du få ersättningen på recept så den inte blir så dyr. Sen har vi även gillat Kolicin istället för Sempers magdroppar. Det är ju mjölk i typ allting, så det går åt att läsa på alla innehållsförteckningar för att det ska gå att hålla sig "ren". Sen tar det ju typ en vecka innan man helt ser effekt. Med Idun märkte vi det med blöjorna direkt - hon bajsade 12-15 blöjor per dag när jag åt mjölk, nu bajsar hon 0-2 ggr/dag istället.

Anyway, glöm inte att du har Kry-appen också! Den är gratis för barn och du kan ex få recept på mjölkfri ersättning från dem också. Sen tror jag att det kan vara bra att ringa dit någon gång mitt i natten när det är riktigt illa, så att du får i journalen att ert läge är ohållbart.

Jag tycker att BVC är rätt loja när det kommer till kolikbebisar. När vi sökte med Idun och hon sov 7-8 timmar per dygn max fick vi bara höra att "kolikbebisar sover dåligt". Jag vet att det finns lite att göra, men att sova så lite som du gör just nu är farligt på sikt. Ni behöver uppenbarligen hjälp. Skickar massa styrka iaf och hoppas innerligt att det ger sig vid 3 månader när mycket kolik går över. Men är det allergi lär det ju hålla i sig ändå.
Visst är de loja på BVC! Det finns liksom ingenting att göra annat än att vänta. Och även om det är så, så behöver det ju finnas någon form av utökat stöd när det blir så kämpigt som för oss. Vi känner oss rätt svikna av vården, faktiskt.

Vad gäller mjölk har jag uteslutit all sådan sedan över en månad (och jag är supernoggrann!) och hans mage har ju faktiskt blivit bättre, men det går ärligt talat inte att säga om det beror på tiden eller frånvaron av mjölk🙂
 
Jag skulle aldrig skrivit att vi sover om nätterna, för inatt var Nora vaken och hade världens enmansshow i typ två timmar. Herregud som hon snackade och tjoade! Jag låg och lyssnade på åskan och försökte övertala henne om att liggamma till sömns, men hon hade inte alls tid med ett tråkigt gammalt bröst :cautious: så nu är jag inne på 3e koppen kaffe medan Nora sover ikapp vad hon missade inatt...
Hoppas det var en engångsföreteelse och att ni är åter i lunken strax igen!
 
Det kan vara sådär på riktigt, alltså? Låter fantastiskt!
Jag kan inte lägga ned min bebis ens en sekund utan att han börjar gallskrika, så alla aktiviteter görs med en bebis i famnen eller om jag äntligen fått honom att somna i selen, med bebis i sele på magen😂

Ja vi är ohyggligt bortskämda (och tacksamma! :o) Finns dagar då det bara är gråt och gnöl också såklart men överlag har vi fått en lugn och lättsam bebis 😍
 
I natt drämde han till med att sova 22-3. Bara sådär, BAM! :banana:
Nu får jag honom förvisso inte att somna om, men ändå så gött. Min lille gris:love:

Åh vad härligt för er! 😍

Lilltjejen här slog också någon slags sömnrekord och sov nästan 4h mellan matningarna. Hjälpte dock inte mamma och pappa så mycket då vi hade världens åskoväder och istället var vakna och tröstade hunden som låg bredvid babynestet i sängen och var orolig... 🙄 Är det inte ena bebisen är det andra😅
 
Vår hund hittade bästa platsen under åskovädret inatt, under spjälsängen.
Den enda som sov förbi det i familjen var lillasyster.
 
Vi hade också en bra natt natt, perfekt skulle jag tom säga (efter en väldigt gnällig och ledsen kväll). Han sov 22.30- 3, åt lite och somnade om igen direkt. Åt lite igen vid 6 och somnade om tills syskonen väckte honom en timme senare.

Inga åskväder här som tur är, Inn, floden som går genom Innsbruck har enormt högt vatten just nu och har svämmat över på många ställen och inne i Innsbruck är det på gränsen. Så inget mer vatten behövs.
 
Skriver under på toppennatt men det känns som att vi är bortskämda med dom... Vill inte vara en sån som sticker i ögonen när jag vet att många här har det tufft men jag är så enormt tacksam. Jag har varit med om en skrik-bebis (även om storebror inte var extrem på något vis) så jag tycker det är fantastiskt att man kan ha en nästan nyfödd och ändå känna sig relativt pigg och fräsch.

Kanske kan det vara ett hopp för er som blivit avskräckta från fler barn, att det skiljer sig något enormt från barn till barn.

Var ute och red och mockade hage igår. Hade pumpat men lillebror ville inte ta flaskan. Trots det var han glad hela tiden medan jag var ute. Lite svårsövd här med, men han hade sovit nästan hela dagen så det är väl inte så konstigt. Slocknade vid 23-tiden, vaknade kanske 2 ggr under natten men det var knappt att jag gjorde det... Slängde ut en tutte och somnade om i princip. Imorse ammade jag vid 6 och sedan sov han hela tiden medan jag fixade Frank inför dagmamman. Ammade innan vi åkte och sedan har han sovit i babyskyddet sedan dess.

Har druckit en kaffe, shoppat några födelsedagspresenter åt storebror, ansökt om FP och nu sitter jag och surfar. Känner mig oförskämt fräsch faktiskt - även om det inte syns i mitt oborstade hår, mjukisbyxor med hö-bös osv, men det är en prioriteringsfråga ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 168
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 254
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 647
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 093
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp