Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här (Jönköpingsregionen) ger dom vaccin för rota-virus vid 6 veckor så Loke har fått det nu. Märkte inte av någonting efteråt med honom.

Igår var vi och firade midsommar med min mans släkt och Loke uppförde sig exemplariskt 😁 det följde han upp med att sova 7 timmar i sträck inatt, aj mina bröst 😅
 
Ska ni ha dop eller namngivningscermoni eller liknande? Vi funderar på att ha namngivningskalas i augusti någon gång. Bjuda närmaste släkten och fika och ha tipspromenad eller så. :)

Jag såg en grej jag tycker verkar lite kul och det var att gästerna kunde få skriva på baksidan av foton på barnet och sia om framtiden och gissa vad barnet kommer ha för favoritfärg, hobby, jobb eller vad som helst. Eller skriva en hälsning bara. Vad tror ni om det? Eller kan det bli jobbigt sedan om barnet läser när det är vuxet och inte riktigt är där hen önskade vara i livet? Vad hade ni tyckt?

Har ni andra förslag på roliga inslag man kan ha? :)
 
Ska ni ha dop eller namngivningscermoni eller liknande? Vi funderar på att ha namngivningskalas i augusti någon gång. Bjuda närmaste släkten och fika och ha tipspromenad eller så. :)

Jag såg en grej jag tycker verkar lite kul och det var att gästerna kunde få skriva på baksidan av foton på barnet och sia om framtiden och gissa vad barnet kommer ha för favoritfärg, hobby, jobb eller vad som helst. Eller skriva en hälsning bara. Vad tror ni om det? Eller kan det bli jobbigt sedan om barnet läser när det är vuxet och inte riktigt är där hen önskade vara i livet? Vad hade ni tyckt?

Har ni andra förslag på roliga inslag man kan ha? :)

Vi kommer att ha dop i augusti om kyrkan är ledig. Bara lite svårt att lösa med vart man ska vara ngnstans sen, har inte en trädgård tyvärr, eller ens ett stort boende. Funderar om man kan låna församlingshemmet kanske, men känns lite opersonligt.. Får fundera ett tag på detta! 😊

Låter jätteroligt med korten tycker jag! Om man nu tror att det finns en risk att barnet blir ledsen av dem så behöver man ju inte ta fram dem, alternativt vänta tills tillfället är rätt?
 
Ska ni ha dop eller namngivningscermoni eller liknande? Vi funderar på att ha namngivningskalas i augusti någon gång. Bjuda närmaste släkten och fika och ha tipspromenad eller så. :)

Jag såg en grej jag tycker verkar lite kul och det var att gästerna kunde få skriva på baksidan av foton på barnet och sia om framtiden och gissa vad barnet kommer ha för favoritfärg, hobby, jobb eller vad som helst. Eller skriva en hälsning bara. Vad tror ni om det? Eller kan det bli jobbigt sedan om barnet läser när det är vuxet och inte riktigt är där hen önskade vara i livet? Vad hade ni tyckt?

Har ni andra förslag på roliga inslag man kan ha? :)

Vi har tänkt oss dop men inte planerat något närmare. Funderar på september, i kyrkan i närheten och sedan lite tårta i församlingshemmet typ (känns jättesmidigt med en stor lokal precis i anslutning till kyrkan, sen kan man ju alltid dekorera lite personligt @Undeniable , har inte tänkt på att det skulle vara opersonligt utan så har det nog varit på de flesta andra dop jag varit på, hur gör folk annars?)
 
Vi kommer att ha dop i augusti om kyrkan är ledig. Bara lite svårt att lösa med vart man ska vara ngnstans sen, har inte en trädgård tyvärr, eller ens ett stort boende. Funderar om man kan låna församlingshemmet kanske, men känns lite opersonligt.. Får fundera ett tag på detta! 😊

Låter jätteroligt med korten tycker jag! Om man nu tror att det finns en risk att barnet blir ledsen av dem så behöver man ju inte ta fram dem, alternativt vänta tills tillfället är rätt?

Äsch, med lite ballonger och vimplar borde det väl bli super! 😃 Eller man kanske inte brukar dekorera så efter dop? Jag har ingen aning, har nog inte varit på något dop sedan jag var tre och min bror döptes. :o

Ja det kändes som en kul idé, jag tror vi kör på det så kan man ju se sedan hur man vill göra. Kanske kan man klistra korten på papper de kan skriva på så kan man ha dem i en pärm eller göra en bok eller något. :)
 
Vi ska ha dop i kyrkan 17 augusti. Frank är då 5,5 mån. Efteråt blir det lunch hemma hos oss, men vi har jättestort hus så trots att vi blir typ 35 pers så hoppas jag vi får plats. Vi trodde inte alla skulle komma men alla har sagt ja!

Tycker korten var en jättekul ide!
 
Ska ni ha dop eller namngivningscermoni eller liknande? Vi funderar på att ha namngivningskalas i augusti någon gång. Bjuda närmaste släkten och fika och ha tipspromenad eller så. :)

Jag såg en grej jag tycker verkar lite kul och det var att gästerna kunde få skriva på baksidan av foton på barnet och sia om framtiden och gissa vad barnet kommer ha för favoritfärg, hobby, jobb eller vad som helst. Eller skriva en hälsning bara. Vad tror ni om det? Eller kan det bli jobbigt sedan om barnet läser när det är vuxet och inte riktigt är där hen önskade vara i livet? Vad hade ni tyckt?

Har ni andra förslag på roliga inslag man kan ha? :)

Vi ska ha dop i kyrkan 31 augusti och sedan vara i friluftsgården på dopkaffe 😊

Tycker det lät roligt med korten!
Vi var på namngivning tidigare och då hade de en tipspromenad om barnet, beräknad ankomstdag, födelsevikt osv.
 
Nora har kommit in i en period då hon inte riktigt har tid att äta om det råkar hända saker runt omkring henne. Kombinerat med sämre aptit i värmen blir det inte mycket ätet under dagarna. Hon tar igen det på kvällarna så jag är inte orolig, men det är ju lite besvärligt att hon inte kan äta när det är lite rörelse runt omkring. Särskilt nu när vi ska upp norrut på semester :p
 
Nope inget dop eller ceremoni, det har vi inte haft till något av barnen. Korten lät som en kul grej tyckte jag! :)

Här är det faktiskt rätt jobbigt just nu, men inte pga bebisen för hon är bara för underbar. :love: Glad för det mesta och sover fantastiskt bra på nätterna just nu (peppar, peppar.....) Men äldsta barnet har precis fått en NP-diagnos plus en depressionsdiagnos så där är det mycket nu, både praktiskt och mycket oro. Ovanpå det har fyraåringen verkat hamna i någon slags kris, kanske någon försenad reaktion på att bli storasyster, jag vet inte? Hon blir iaf supersuperledsen titt som tätt och tar jätteilla vid sig så fort hon får minsta tillsägelse eller inte kan få precis som hon vill. Jag vet inte hur vi ska kunna hjälpa henne. Det uppenbara, att försöka hitta på grejer med bara henne och ge henne mkt uppmärksamhet verkar inte göra någon skillnad.

Trots att vi är två vuxna hemma (tack gode gud för det) är det knappt hanterbart en stor del av dagarna känns det som... :crazy:

Imorgon är det iallafall dags för den här godingen att få dos 2 av rotavaccinet + sprutor.

IMG_20190623_184909_549.jpg
 
Vi har tänkt oss dop men inte planerat något närmare. Funderar på september, i kyrkan i närheten och sedan lite tårta i församlingshemmet typ (känns jättesmidigt med en stor lokal precis i anslutning till kyrkan, sen kan man ju alltid dekorera lite personligt @Undeniable , har inte tänkt på att det skulle vara opersonligt utan så har det nog varit på de flesta andra dop jag varit på, hur gör folk annars?)
Har inte varit på många dop, men de jag varit på har varit hemma hos föräldrarna alt i deras trädgård, vilket gör att församlingshem känns opersonligt i jämförelse. Men det är klart, man kan ju fixa till det en hel del som ni säger 😊
 
Ska ni ha dop eller namngivningscermoni eller liknande? Vi funderar på att ha namngivningskalas i augusti någon gång. Bjuda närmaste släkten och fika och ha tipspromenad eller så. :)

Jag såg en grej jag tycker verkar lite kul och det var att gästerna kunde få skriva på baksidan av foton på barnet och sia om framtiden och gissa vad barnet kommer ha för favoritfärg, hobby, jobb eller vad som helst. Eller skriva en hälsning bara. Vad tror ni om det? Eller kan det bli jobbigt sedan om barnet läser när det är vuxet och inte riktigt är där hen önskade vara i livet? Vad hade ni tyckt?

Har ni andra förslag på roliga inslag man kan ha? :)

Vi kommer troligen ha någon form av välkomstkalas i augusti. Hon kommer ju inte vara mer än knappt 3 månader då men vi helst vill kunna vara ute i trädgården så tar vi det då tidigt. Blir nog bara lite släkt och kanske några vänner.

Vi reste bort för första gången över midsommar. Bilresorna gick bra som vanligt. Överlag gick det väldigt bra att vara borta men det var skönt att komma hem iaf.
 
Vi ska ha någon form av namngivningscermoni i trädgården i augusti är det tänkt. Vare sig jag eller sambon är särskilt troende och efter dom två dop vi har varit på i år så har vi båda känt att det är väldigt mycket ett spädbarn lovar att hålla till gud, känner hon för det så får hon döpa sig senare i livet och göra det aktiva valet själv.

Planerna för cermonin är att en pratglad släkting ska vara officiant och en annan släkting ska spela och sjunga någon fin låt, en gästbok där släkt och vänner får skriva lyckönskningar och så tänkte vi att alla ska få vattna ett träd vi planterar dagen till ära för att symbolisera att dom ska hjälpa och stötta bebis under uppväxten, "it takes a village ro raise a child"

Också ska vi äta kakor, massor av kakor:D
 
Vi ska ha någon form av namngivningscermoni i trädgården i augusti är det tänkt. Vare sig jag eller sambon är särskilt troende och efter dom två dop vi har varit på i år så har vi båda känt att det är väldigt mycket ett spädbarn lovar att hålla till gud, känner hon för det så får hon döpa sig senare i livet och göra det aktiva valet själv.

Planerna för cermonin är att en pratglad släkting ska vara officiant och en annan släkting ska spela och sjunga någon fin låt, en gästbok där släkt och vänner får skriva lyckönskningar och så tänkte vi att alla ska få vattna ett träd vi planterar dagen till ära för att symbolisera att dom ska hjälpa och stötta bebis under uppväxten, "it takes a village ro raise a child"

Också ska vi äta kakor, massor av kakor:D

Vad fint med trädet!! Kanske snor den. :D
 
Vi kommer inte ha nån namngivning. Hade ingen med storebror och orkar inte riktigt styra upp en.

Jag har haft en riktigt elak förkylning och hoppades August skulle klara sig men igår sov han HELA dagen med bara ett uppvak ca var fjärde timme. Han sov även typ hela natten och imorse vaknade han rosslig, hostig och snorig :(

Har faktiskt inte behövt använda snorsugen på storebror men nu åkte den fram och fan vilken bra grej!! Om nån inte har införskaffat en rekommenderar jag verkligen. Kommer använda även på Frank framöver även om han kan äta och dricka med nästäppa.

Spolar med koksalt och jobbar på men det slemmar snabbt igen... Han hostar och rosslar. Usch för att vara liten och så sjuk. Än så länge är allmäntillståndet gott och han ler och är som vanligt. Hoppas han får äta och sova ordentligt idag med så att vi tar oss igenom det här :(
 
Vi kommer inte ha nån namngivning. Hade ingen med storebror och orkar inte riktigt styra upp en.

Jag har haft en riktigt elak förkylning och hoppades August skulle klara sig men igår sov han HELA dagen med bara ett uppvak ca var fjärde timme. Han sov även typ hela natten och imorse vaknade han rosslig, hostig och snorig :(

Har faktiskt inte behövt använda snorsugen på storebror men nu åkte den fram och fan vilken bra grej!! Om nån inte har införskaffat en rekommenderar jag verkligen. Kommer använda även på Frank framöver även om han kan äta och dricka med nästäppa.

Spolar med koksalt och jobbar på men det slemmar snabbt igen... Han hostar och rosslar. Usch för att vara liten och så sjuk. Än så länge är allmäntillståndet gott och han ler och är som vanligt. Hoppas han får äta och sova ordentligt idag med så att vi tar oss igenom det här :(
Stackars liten, hoppas han blir frisk fort. :heart det är verkligen jobbigt när de små är sjuka.

Ja snorsug är superbra. Den och en liten 1 ml doseringsspruta är mina bästa tips till nya bebisföräldrar vid förkylning. Använd gärna bröstmjölk att spola med också om möjligt, annars funkar det med koksalt med men tycker att bröstmjölken brukar tolereras bättre av bebisarna. Och så ska det verkligen skjutsas in, inte bara droppas i. :) (Allmänt riktade råd, du har säkert redan koll Elin).
 
Vi kommer inte ha nån namngivning. Hade ingen med storebror och orkar inte riktigt styra upp en.

Jag har haft en riktigt elak förkylning och hoppades August skulle klara sig men igår sov han HELA dagen med bara ett uppvak ca var fjärde timme. Han sov även typ hela natten och imorse vaknade han rosslig, hostig och snorig :(

Har faktiskt inte behövt använda snorsugen på storebror men nu åkte den fram och fan vilken bra grej!! Om nån inte har införskaffat en rekommenderar jag verkligen. Kommer använda även på Frank framöver även om han kan äta och dricka med nästäppa.

Spolar med koksalt och jobbar på men det slemmar snabbt igen... Han hostar och rosslar. Usch för att vara liten och så sjuk. Än så länge är allmäntillståndet gott och han ler och är som vanligt. Hoppas han får äta och sova ordentligt idag med så att vi tar oss igenom det här :(
Stackars liten, hoppas han kryar på sig fort. Skönt så länge allmäntillståndet är bra, håller tummarna för att det inte blir värre!
 
Den här veckan ska det vara mellan 35-40 grader, Leo tycker lika illa om värme som jag. Min svärfar har nyligen installerat en AC, jag tror jag flyttar till honom.

Idag ska min barnmorska vara tillbaka från semestern om jag minns rätt, jag har iaf skickat ett medelande till henne så hoppas hon hon ringer upp och kanske man komma förbi imorgon. Mina bröst mår lite bättre men inte bra.

@Ja88 , det låter tufft. Hur gammal är äldsta? Min 5åring är också inne i ngn extremt känslig period. Vilket 8åringen tycker är roligt att utnyttja och retas till max.
 
Den här veckan ska det vara mellan 35-40 grader, Leo tycker lika illa om värme som jag. Min svärfar har nyligen installerat en AC, jag tror jag flyttar till honom.

Idag ska min barnmorska vara tillbaka från semestern om jag minns rätt, jag har iaf skickat ett medelande till henne så hoppas hon hon ringer upp och kanske man komma förbi imorgon. Mina bröst mår lite bättre men inte bra.

@Ja88 , det låter tufft. Hur gammal är äldsta? Min 5åring är också inne i ngn extremt känslig period. Vilket 8åringen tycker är roligt att utnyttja och retas till max.

Oj så varmt! Vi har en portabel ac i sovrummet och en luftvärmepump som kan köras som ac vid behov. Det är verkligen en räddning när det är varma dagar, att sova i 30 grader känns ju rent hälsovådligt, särskilt för en bebis.

Äldsta är 8 år. Ja hela situationen är tuff. Alla syskon retas och bråkar ju ibland men när äldsta är inblandad så går det totalt överstyr hela tiden med våld och väldigt elaka kommentarer. (Han har fått diagnoserna ADHD + autistiska drag.) Så är han dessutom ledsen och nedstämd på det. Och så är lillsyrran jättekänslig och blir ledsen för allt. Bäst funkar det när vi delar upp oss och har några barn var men det är ju också trist när det är sommar och man vill hitta på saker tillsammans.
 
Rotavirus har varit med i allmänna vaccinationprogrammet här i minst 10 år. De tre äldsta reagerade inte alls men fyran fick jätteont i magen natten efter första dosen.
Leo ska få sin första dos om 1,5 v, då är hon 9 veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 168
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 257
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 648
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 093
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp