Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehm... Vår lilla kille är 12 veckor imorgon och har vuxit ur sitt babyskydd vilken dag som helst. Nästa bilstol vi har står det minst 6 månader på eller när de kan sitta själv... Vad göra? Babyskyddet skulle ju räcka tills dess var det meningen.

Liggdelen på vagnen är nog också urvuxen väldigt snart. Ligger han med sträckta ben tar han upp hela liggdelen. Jag antar att det är samma där, att de ska kunna sitta innan man byter till sittdel?

Det är väl inget annat att göra än att kånka runt den här klumpen i selen några månader då. :p
Har samma problem! 😜 Min är 3 månader, fötterna går i kanten nu i liggdelen när han sträcker sig. . Som tur är ligger han oftast med benen böjda. Samma med babyskyddet, kan ej sträcka ut benen om han vill 🙈 undrar också vad man gör, ffa med babyskyddet? Kan I värsta fall byta till sittdelen och ha den i helt liggläge (tror jag iaf?), men måste ju kunna köra bil fram tills han blir 6 mån..
Likadant med kläder, bytte precis till 68, men märker att vissa plagg där redan är lite tighta 😂 ska en 3 månaders verkligen ha kläder för en 6 månaders kan man ju undra.. 🙈😂🤷‍♀️
 
Har samma problem! 😜 Min är 3 månader, fötterna går i kanten nu i liggdelen när han sträcker sig. . Som tur är ligger han oftast med benen böjda. Samma med babyskyddet, kan ej sträcka ut benen om han vill 🙈 undrar också vad man gör, ffa med babyskyddet? Kan I värsta fall byta till sittdelen och ha den i helt liggläge (tror jag iaf?), men måste ju kunna köra bil fram tills han blir 6 mån..
Likadant med kläder, bytte precis till 68, men märker att vissa plagg där redan är lite tighta 😂 ska en 3 månaders verkligen ha kläder för en 6 månaders kan man ju undra.. 🙈😂🤷‍♀️
Ang babyskyddet så är det inte så noga med benen, de är ju oftast böjda ändå och de är ju väldigt mjuka i kroppen. Så länge bältena hamnar ok och huvudet inte når upp till kanten så kan ni lugnt fortsätta med babyskyddet ett tag till. :)
 
Ang babyskyddet så är det inte så noga med benen, de är ju oftast böjda ändå och de är ju väldigt mjuka i kroppen. Så länge bältena hamnar ok och huvudet inte når upp till kanten så kan ni lugnt fortsätta med babyskyddet ett tag till. :)
Vad bra! 😃 Då kan vi nog köra lugnt ett tag till 😊

Och håller med om att det får fort, man hänger knappt med i utvecklingen.. Lilleman har sedan drygt en vecka tillbaka vänt sig från rygg till sida. Vilket är sjukt praktiskt när man ska liggamma, han lägger sig liksom till rätta själv 😂
 
Idag blir Nelia 2 månader. Det firades med att sova 6 timmar i sträck under natten. Synd bara att mamman vaknade flera gånger ändå, var tvungen att kolla så hon levde bland annat.

Vi fortsätter göra små resor. Just nu är vi på en ö i skärgården. Eftersom jag är med Nelia så gott som hela tiden blir det 100 % amning. Hoppas hon går upp i vikt bra ändå. Hon äter bara korta stunder med rätt ofta. En gång i timmen eller en gång varannan timme beroende på hur mycket hon sover.
 
Imorse vaknade Nora 6.30 (stödmatade lite när vi kom hem vid 00.30,annars sov hon från 22.30 ungefär). Gick upp med resten av familjen en timme senare, och sen gick vi och la oss igen. Och sov i 3 timmar :o

Ni vars barn också vänder sig från mage till rygg, vänder de tillbaka sen också? Jag hinner knappt lägga ner Nora innan hon snurrar till mage, men sen blir hon arg en stund senare för att hon ligger på mage :cautious: hon har lyckats att ta sig från mage till rygg någon enstaka gång men har inte knäckt koden helt än.
 
Imorse vaknade Nora 6.30 (stödmatade lite när vi kom hem vid 00.30,annars sov hon från 22.30 ungefär). Gick upp med resten av familjen en timme senare, och sen gick vi och la oss igen. Och sov i 3 timmar :o

Ni vars barn också vänder sig från mage till rygg, vänder de tillbaka sen också? Jag hinner knappt lägga ner Nora innan hon snurrar till mage, men sen blir hon arg en stund senare för att hon ligger på mage :cautious: hon har lyckats att ta sig från mage till rygg någon enstaka gång men har inte knäckt koden helt än.
Åh, det låter så skönt med en hel natts sömn! Fantastikt! Frank sover från20/21 till 01/02 äter och vaknar sen 04. Sover därefter väldigt dåligt och vaknar minst en gång i timmen...

Frank vänder från mage till rygg men inte från rygg till mage. Vet inte om man ska träna på det och isf hur?
 
Åh, så fantastisk er sömnrutin låter😍
Frank suger också på fingrar och tumme och vi låter honom hållas. Visst kan det påverka bett och uttal osv längre fram, men lugnar han sig och tröstas av det så får det vara tycker jag. Min lillebror sög på tummen fram till 10 årsåldern och det blev människa av honom också. Inga bettavvikelser blev det heller

Tar Frank inte heller napp?
Ibland är google inte bra, har läst mycket nackdelar med tumsugande nu och försöker ge nappen istället men han vägrar på dagen, på kvällen går det ibland.. 😏
 
Tar Frank inte heller napp?
Ibland är google inte bra, har läst mycket nackdelar med tumsugande nu och försöker ge nappen istället men han vägrar på dagen, på kvällen går det ibland.. 😏
Han tar den ibland och ibland inte. Funkar när man går runt och vaggar honom inför att han ska sova, men sällan om han är missnöjd i bilen eller så.
 
Åh, det låter så skönt med en hel natts sömn! Fantastikt! Frank sover från20/21 till 01/02 äter och vaknar sen 04. Sover därefter väldigt dåligt och vaknar minst en gång i timmen...

Frank vänder från mage till rygg men inte från rygg till mage. Vet inte om man ska träna på det och isf hur?
Ja vi har någon enstaka sämre natt men oftast sover hon ett rätt långt första-pass. Det är ovärderligt, tog lång tid innan storasyster sov längre än 4h! Segt de där morgontimmarna, man är ju så vansinnigt trött då.

Jag bara hjälper henne lite nätt tillbaka till rygg, tänker att hon hittar snart tekniken för det också :)
 
IMG_20190722_200143.jpg

Trött groda efter sjukhusbesök. Nora har en knöl i pannan som vi varit och tagit prov på idag (troligen bara en talgkörtel eller dylikt). Emlaplåstret gjorde susen och hon märkte inte ens när de stack henne. Jag var däremot tvungen att titta bort :p hon somnade i lådcykeln på vägen hem och sov sen i 2h, så det tog uppenbarligen på krafterna ändå!
 
Alltså ersättning, vilket jäkla mäckel 😅 För att inte nämna att där svaret jämt var tutte förr så lär man nu felsöka (Hungrig? Grinig? Uttråkad?) och hitta adekvat tröst, men vi lär oss väl kanske. Har gått förvånansvärt smidigt att sluta amma och hade jag vetat att det skulle fungera så bra att växla mellan ersättning och amning hade jag börjat tidigare för det är ganska jätteskönt att min partner kan avlasta mer med matning.
Och det känns väl inte bra, men ok i alla fall.
 
Eventuellt en dum fråga men hur tvättar man bebisar som är lite större och som inte kan sitta själv och man inte har badkar? Vi har badat honom i en balja vi fått begagnad men proppen har gått sönder nu och han höll dessutom på att växa ur den på längden.

Ska vi köpa en ny balja och ha djupare vatten och försöka hålla honom mer sittande än liggande eller finns det andra lösningar? Det är ju inte så superergonomiskt heller att sitta på golvet och hålla upp en tung bebis och tvätta samtidigt... Help? *Nybörjarföräldrar*
 
Eventuellt en dum fråga men hur tvättar man bebisar som är lite större och som inte kan sitta själv och man inte har badkar? Vi har badat honom i en balja vi fått begagnad men proppen har gått sönder nu och han höll dessutom på att växa ur den på längden.

Ska vi köpa en ny balja och ha djupare vatten och försöka hålla honom mer sittande än liggande eller finns det andra lösningar? Det är ju inte så superergonomiskt heller att sitta på golvet och hålla upp en tung bebis och tvätta samtidigt... Help? *Nybörjarföräldrar*
Vi har alltid kört balja fram tills de är stora nog att det ska kännas smidigare att duscha istället (1.5-2 år kanske? Fast tösen som blir 5 i oktober badar nog typ hälften av gångerna i baljan, fortfarande :D). Så snart de sitter stadigt får de sitta i baljan istället och plaska/greja med leksaker medan vi tvättar. Den här mellanåldern när de börjar bli för stora för att ligga men inte kan sitta än är väl drygast men det är ju inte så länge. Ellen får halvligga stöttad av en arm typ.
 
Vi har alltid kört balja fram tills de är stora nog att det ska kännas smidigare att duscha istället (1.5-2 år kanske? Fast tösen som blir 5 i oktober badar nog typ hälften av gångerna i baljan, fortfarande :D). Så snart de sitter stadigt får de sitta i baljan istället och plaska/greja med leksaker medan vi tvättar. Den här mellanåldern när de börjar bli för stora för att ligga men inte kan sitta än är väl drygast men det är ju inte så länge. Ellen får halvligga stöttad av en arm typ.

Aha, tack, då är det bara att köpa ny balja :up:
 
Eventuellt en dum fråga men hur tvättar man bebisar som är lite större och som inte kan sitta själv och man inte har badkar? Vi har badat honom i en balja vi fått begagnad men proppen har gått sönder nu och han höll dessutom på att växa ur den på längden.

Ska vi köpa en ny balja och ha djupare vatten och försöka hålla honom mer sittande än liggande eller finns det andra lösningar? Det är ju inte så superergonomiskt heller att sitta på golvet och hålla upp en tung bebis och tvätta samtidigt... Help? *Nybörjarföräldrar*
Vi körde balja rätt länge med förra (nu har vi badkar). Ibland tog vi henne i famnen i duschen, men de blir ju så hala då 😅
 
Sen 9-tiden imorse har dottern sovit en halvtimme i vagnen och sen slumrat till lite smått ett par gånger. Igår sov hon mellan 12-18 i vagn och babyskydd med bara ett kortare uppvak för att äta. :confused:

Jag hoppas att de själva reglerar hur mycket sömn de behöver, det är ju helt hopplöst att veta! :o Hon verkar nöjd i alla fall.
 
Vi körde balja rätt länge med förra (nu har vi badkar). Ibland tog vi henne i famnen i duschen, men de blir ju så hala då 😅

Ja fy, jag är rädd att tappa honom bara av att ta upp honom ur baljan och lägga honom på skötbädden alldeles bredvid :nailbiting: Hal som en ål!

Vi har en balja med bebisstöd i, rätt skönt när man badar bebis men ibland sätter vi henne bara i själva stödet utan baljan och duschar av henne.

Typ som denna:
Visa bifogad fil 33594

Å, smart! En sån ska jag kika efter :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 174
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 288
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 666
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 111
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp