Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nelia är inne i en väldigt frustrerad fas. Hon vill så gärna kunna förflytta sig men kan inte det, inte framåt iaf. Sover rätt oroligt också, någon timme i sin egen säng men mest i vår säng.
 
Nora har börjat härmas :love: djurläten är roligast, hund och häst lättast. Men hon härmar också ord som ja, nej, hej och tack. Men gulligast av allt är att hon försöker säga storasysters namn, Siri. Blir såklart mest bara ett långt iiiii än så länge :D
Men, vilken duktig tjej, då är hon ju väl framme i sin utveckling! Frank imiterar ju typ inget till sin logoped-mammas besvikelse 😂 det är ju inte så att jag inte går in för det om man säger så 😂
 
Här imiteras inte heller djur eller vinkas, men det sägs en hel del bavavavavavavava. I slutet på förra veckan tittade två små tänder fram i underkäken. Det kryps inte något heller men han sitter rätt stadigt. :) Han busar genom att ruska på huvudet och skrattar om man gör likadant. Han skrattar mycket åt hunden och om man leker tittut och "skräms" lite, eller låtsas äta upp hans händer. :love: Magen har blivit bättre sedan han bara ätit katrinplommon och päron utöver amningen. Ibland verkar han tycka att katrinplommonpure är gott, och satsumas! I övrigt inte så intresserad av mat.

Så mysigt det ska bli med första julen. :heart
 
Här imiteras inte heller djur eller vinkas, men det sägs en hel del bavavavavavavava. I slutet på förra veckan tittade två små tänder fram i underkäken. Det kryps inte något heller men han sitter rätt stadigt. :) Han busar genom att ruska på huvudet och skrattar om man gör likadant. Han skrattar mycket åt hunden och om man leker tittut och "skräms" lite, eller låtsas äta upp hans händer. :love: Magen har blivit bättre sedan han bara ätit katrinplommon och päron utöver amningen. Ibland verkar han tycka att katrinplommonpure är gott, och satsumas! I övrigt inte så intresserad av mat.

Så mysigt det ska bli med första julen. :heart

Åh det ska blir såå mysigt med julen! ❤️ Här sa vi att vi inte skulle köpa några julklappar från oss denna julen, tänkte att det räcker med det han får av släkten.. Men jo tjena, vi har nog köpt typ 4 stycken redan ändå 🙈😂 Kan liksom inte hjälpas.. Funderar på att komplettera med någon fin pyjamas a la PoP med 😁
Håller som vanligt tummarna att vi får lite snö här i söder.. Det hade varit drömmen 😍
 
När börjar dom vanligtvis med mamama, dadada, papapa och såna ljud? Läkaren frågade på senaste kontrollen men Leo säger inget sånt än. Men jag minns inte när dom andra började.

Annars har vi allt här ettan sa bara enstaka ord vid 2 år, fyran pratar hela meningar på både tyska och svenska (och blandat).
 
När börjar dom vanligtvis med mamama, dadada, papapa och såna ljud? Läkaren frågade på senaste kontrollen men Leo säger inget sånt än. Men jag minns inte när dom andra började.

Annars har vi allt här ettan sa bara enstaka ord vid 2 år, fyran pratar hela meningar på både tyska och svenska (och blandat).
Stavelsejoller brukar de börja med mellan 6-8 mån nånstans.
 
Ellen är väldigt kommunikativ och go. Hon har jollrat stavelser länge men idag kom även mamma tydligt flera gånger :love: hon sitter äntligen rätt stadigt och det har ju öppnat lite nya möjligheter för underhållning, men hon vill fortfarande helst vara nära och bli buren.

IMG_20191210_174846_703.jpg
 
När börjar dom vanligtvis med mamama, dadada, papapa och såna ljud? Läkaren frågade på senaste kontrollen men Leo säger inget sånt än. Men jag minns inte när dom andra började.

Annars har vi allt här ettan sa bara enstaka ord vid 2 år, fyran pratar hela meningar på både tyska och svenska (och blandat).

Jag tänker också nånstans 6-9 mån och ofta att de under senare delen går till att upprepa fler stavelser efter varandra.

Visst är det er pojke som haft problem med öronen? Eller minns jag fel? Hur går det nu?

När man tänker språkutveckling tycker jag dock att det är viktigt att inte fastna i enbart produktion utan att ffa se hur barnet kommunicerar med omgivningen,hur ser kontakten ut? Lyssnar hen till sitt namn, förstår enkla ord, följer pekning? Samspelar med sin omgivning?

Inte riktat till dej utan en mer allmän kommentar 🙂
 
Lilleman säger dada, enbart när pappan är hemma så antar att det betyder pappa 😂 skriker högt "iiii" och gör andra roliga läten när han ser katten och hunden. Katten är det absolut bästa han vet, om jag säger mjau eller han hör hennes bjällra på halsbandet blir han precis tokig och letar efter henne🤣 det blir många roliga stunder då vår katt pratar extremt mycket, så de kan sitta och ha långa pratstunder😍 förstår även när jag pekar på något.
Ser också fram emot julen väldigt mycket i år, vi har inga bebisar eller barn i närmsta släkten som vi brukar fira med så det blir extra roligt nu🥰
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 265
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 655
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 098
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp