Vårföräldrar 2019 - del 3

Det var evigheter sedan jag skrev någonting här så tänkte göra en uppdatering.

I lördags blev A ett år. Helt galet vad fort första året har gått!
Han är inne i en period där han mestadels är glad och tillfreds vilket är oerhört skönt. Dock sover han oroligt, men vi hoppas att det blir bättre om ett tag.
Igår var det dags för ettårskontroll med vaccination vilket har medfört en del smärta för honom. Hoppas att det blir bättre imorgon.

Han är nu 75,7 cm och väger 10,9 kg så det börjar bli tungt att bära runt på 😅

Jag är tillbaka i plugget sedan i oktober, och min sambo är hemma. Ett toppenupplägg där vi får mycket tid tillsammans som familj.

Även om jag inte är så aktiv i tråden läser jag allt ni skriver. Ska dock försöka bli mer aktiv framöver.
 
Nelia var på 10-månaders kontroll med sin pappa i måndags även om hon blir 10 månader först på lördag.

7.94 kg och 71.8 cm lång. Huvudet växer inte så mycket som de vill så det blir för Nelia med pappa att åka för mätning om cirka en månad igen. Ingen av oss föräldrar har något stort huvud och jag tycker hon ser proportionerlig ut men det är väl bra att de kollar extra.

Annars är hon en livlig tjej som tränar mycket på att stå. Kan stå korta stunder utan stöd nu. Hon äter det mesta med god aptit men gillar fortfarande inte välling förutom en gång när jag tröttnade på hennes eviga nattammande så pappa provade att ge henne vällning istället och då gick det ner en skvätt. Hon var väl hungrig nog då.
 
Ni som har äldre barn. När gick de från att sova två till ett pass per dag? Frank börjar bli omöjlig att lägga på kvällen (han är för pigg och glad för sitt eget bästa) och jag börjar tro att det snart är dags för bara ett sovpass. Han går upp 5.30-6.00 så vi måste gå och lägga oss runt 21 för att orka och det blir så himla lite tid över på kvällen när vi inte får honom i sång förrän efter 20.

Hur gjorde ni? Sköt upp första sovstunden så mkt som möjligt? Annat tips?

Är det inget alternativ att han får vara uppe längre på kvällen och förhoppningsvis sova längre på morgonen? :) Vi brukar lägga oss vid 21-22 tillsammans men jag förstår att det inte passar alla.

----------

Uppdatering här också: Var på en försenad 10-månaderskoll igår. 12,6 kg och 78 cm lång. Nu verkar han träna på G-ljudet, han låter mycket "guh guh guh" som tillskott till allt "dididi" och "dadada" och "tittä". Verkar vara på gång att ställa sig upp mot möbler snart. Han älskar böcker och det är ju så gulligt så man dör när han sitter själv på golvet och bläddrar i någon bok och skrattar för sig själv. :love: Hans favoritbok är "Leka tittut!"
 
Är det inget alternativ att han får vara uppe längre på kvällen och förhoppningsvis sova längre på morgonen? :) Vi brukar lägga oss vid 21-22 tillsammans men jag förstår att det inte passar alla.

----------

Uppdatering här också: Var på en försenad 10-månaderskoll igår. 12,6 kg och 78 cm lång. Nu verkar han träna på G-ljudet, han låter mycket "guh guh guh" som tillskott till allt "dididi" och "dadada" och "tittä". Verkar vara på gång att ställa sig upp mot möbler snart. Han älskar böcker och det är ju så gulligt så man dör när han sitter själv på golvet och bläddrar i någon bok och skrattar för sig själv. :love: Hans favoritbok är "Leka tittut!"

Nja, alltså han vaknar typ 5.30-06.00 oavsett när vi lägger honom på kvällen, det är liksom hans vakna-tid.

Idag blev det lite spontant första dagen med bara ett sovpass. Han somnade lite senare än vanligt och kändes inte trött på em så han fick vara uppe och vi la honom en knapp timme tidigare än vanligt. Vi får se hur natten blir... Hoppas att han sover okej och inte vaknar ännu tidigare
 
Nja, alltså han vaknar typ 5.30-06.00 oavsett när vi lägger honom på kvällen, det är liksom hans vakna-tid.

Idag blev det lite spontant första dagen med bara ett sovpass. Han somnade lite senare än vanligt och kändes inte trött på em så han fick vara uppe och vi la honom en knapp timme tidigare än vanligt. Vi får se hur natten blir... Hoppas att han sover okej och inte vaknar ännu tidigare

Spännande, vi "råkade ut" för samma sak här idag, bebis sov ordentligt och lite senare än vanligt på dagen så ett andra sovpass fick vara. Hon somnade precis här så det blir intressant att se hur hon sover inatt!

Ska på 10-månaders kontroll imorgon, har halvt om halvt väntat mig att de ska ringa och ställa in men hoppas att vi får komma iväg. 8-månaders kontrollen gjordes som hembesök och så då mätte vi aldrig, så det vore spännande med lite nya mått! Får se vad vikten säger också, om det kanske börjar bli dags att byta från babyskyddet i bilen snart :p
 
Nja, alltså han vaknar typ 5.30-06.00 oavsett när vi lägger honom på kvällen, det är liksom hans vakna-tid.

Idag blev det lite spontant första dagen med bara ett sovpass. Han somnade lite senare än vanligt och kändes inte trött på em så han fick vara uppe och vi la honom en knapp timme tidigare än vanligt. Vi får se hur natten blir... Hoppas att han sover okej och inte vaknar ännu tidigare
Hur gick det inatt/imorse? :)
 
L blir snart 11 månader och står nu själv utan stöd längre stunder. Väntar bara på att han ska försöka ta ett steg framåt, ibland ser det ut som han vill men då ångrar han sig och lägger sig i krypställning istället.
Nu är mannen hemma sen slutet av februari och jag jobbar heltid. Blev en liten chock i början men jag varvar med att jobba hemifrån mycket så då får jag vara med L mer också, det känns skönt.

Vi längtar nu efter att han ska gå över till ett sovpass per dag. Det hade underlättat att man faktiskt kan komma ut och göra mera aktiviteter.
Men L är som din @KarinStarfighter han vaknar 05.30-06.00 och orkar inte hålla sig vaken mer än till 08.30-09.00 sen sover han 2 timmar och sen måste han ha en vilostund efter lunch också.
 
Igår fyllde Nora 1 år, jag är tyvärr på utbildning så jag missade firandet, men vi tar igen det i helgen. Pappa och storasyster fixade pannkakstårta som var mycket uppskattad i alla fall 😊 har dock inte fått någon kallelse till 1-årskontroll så vi får nog slå en signal till BVC...
 
Uppdatering här också: Var på en försenad 10-månaderskoll igår. 12,6 kg och 78 cm lång. Nu verkar han träna på G-ljudet, han låter mycket "guh guh guh" som tillskott till allt "dididi" och "dadada" och "tittä". Verkar vara på gång att ställa sig upp mot möbler snart. Han älskar böcker och det är ju så gulligt så man dör när han sitter själv på golvet och bläddrar i någon bok och skrattar för sig själv. :love: Hans favoritbok är "Leka tittut!"
Nora älskar också "leka tittut" :love: andra favoriter är babblarnaböcker samt alla böcker med djur, hon kommer ofta bärandes på en bok och vill läsa, så mysigt :love:
 
Kanske konstig frågeställning men, ni som är ute mycket med era barn som inte kan gå än.
Vad gör ni med dom? Låter ni dom vara på marken krypandes?
 
Kanske konstig frågeställning men, ni som är ute mycket med era barn som inte kan gå än.
Vad gör ni med dom? Låter ni dom vara på marken krypandes?

Jättebra fråga! Känns aktuellt här med :angel:

Vi har en lekplats bredvid huset och brukar gunga i babygunga (väldigt poppis! :D) sitta på gungbrädan och åka rutschkana och så bär jag henne mellan sakerna.

När vi är ute i skogen med fika brukar vi ha med picknickfilt som hon får krypa runt/sitta på.

Edit: sen är vi förutom vagnpromenader ute mycket med henne i sele, då blir det lite mer att hon får vara med och känna på saker (typ allt i skogen ska hållas i och undersökas...) fixa saker och hänga med på det vi gör. Ofta promenader med hästen till exempel.
 
Har inte vågat sätta I på marken så mycket än. Hon stoppar allt i munen. Inte bara för att smaka. Kastar sig över grus och sand 🙈
 
Lilleman har fått någon hos mig inte så poppis idé om att bara sova 9 timmar på natten och sedan vara trött och grinig och vilja sova mer direkt vi kommit upp så då är det bara att försöka söva om honom.

Han har börjat snurra runt och sova på magen nu senaste veckan vilket kändes lite nervöst först. I samband med det började han också direkt när han slår upp ögonen och ställa sig på alla fyra och börja krypa omkring i sängen så man får hetsvakna så att han inte hinner ramla ur sängen. Slut på morgonmyset. Vi måste försöka fixa någon form av "sänghäst", har jag förstått att det heter? Alltså kanter till sängen. De jag hittade kostade minst 500 kr och det tyckte jag var lite väl dyrt så vi kanske får försöka snickra ihop något själva.

Jag delar förresten problemet med vad man gör ute nu om barnet inte kan gå än. Jag längtar till sommaren när han förhoppningsvis lärt sig gå och vi kan vara ute i trädgården och fixa!
 
Hur hanterar man svärföräldrar som inte visar något intresse alls för sitt barnbarn?

Min mamma bor 50 mil bort och träffar inte L så ofta men mannens föräldrar bor 20 min bort men de vill knappt aldrig träffas.
Inser att vi aldrig någon gång kommer få chans till "egentid" tillsammans igen.
 
Hur hanterar man svärföräldrar som inte visar något intresse alls för sitt barnbarn?

Min mamma bor 50 mil bort och träffar inte L så ofta men mannens föräldrar bor 20 min bort men de vill knappt aldrig träffas.
Inser att vi aldrig någon gång kommer få chans till "egentid" tillsammans igen.
Har ni vänner som kan ställa upp en kväll eller några timmar en dag som barnvakt?
 
Kanske konstig frågeställning men, ni som är ute mycket med era barn som inte kan gå än.
Vad gör ni med dom? Låter ni dom vara på marken krypandes?

Yes, på marken krypandes eller sittandes på trasmatta med diverse leksaker och grenar som är för stora för att ätas och som inte släpper stickor. Äta sten är LIFE tydligen så så fort hon får syn på grusgången kryper hon för livet dit. Som tur är går det inte så fort. Ibland provar hon äta gräs med 🤷‍♀️ Får mao inte så mycket gjort ute (heller) men hon verkar stortrivas så försöker vara ute ofta
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 554
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 595
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 455
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp