Vårföräldrar 2019 - del 3

10 månaders koll på bvc idag. Han gick igenom besiktningen idag med som vi brukar säga🤣 10,2 kg och 75,7 cm lång.
Extremt mammig kille här nu, hoppas att det lugnar sig lite när detta språnget är över. I bästa fall har jag bara några minuters egentid per dag, och då till den ljuva stämman av gallskrik😂
 
L är inne i en period med bara gnäll. Ingenting duger. Vi håller på att bli tokiga.
På grund av rådande situation jobbar jag mycket hemifrån nu och det går inte att få någon arbetsro när man bara hör gnäll hela dagarna och jag och mannen blir bara osams.

Har era barn haft perioder med bara gnäll? Vad hjälpte er?
 
I måndags var Nelia på BVC igen med pappa. Ny huvudmätning och det verkade bli godkänt. Vägdes igen och har nu passerat 8 kg men bara gått upp ca 100 g på tre veckor. Hon har varit lite mindre i maten ett par dagar innan vilket säkert påverkade men igår hade hon väldigt god aptit igen.

I natt slog hon till med att sova 8 timmar i sträck i sin egen säng :D
Annars brukar hon vakna efter 3-4 timmar och få flytta in i vår säng.

Hon gillar verkligen att vara ute så det är kul nu när vädret är lite bättre. Öppnar vi altandörren och låter den vara öppen "rymmer" hon ut. Ser fram emot lite påskledig i 4 dagar snart med vår lilla familj.

Funderar på om det är läge att upphöra helt med amningen nu, hon ammar bara kvällar och sen lite på nätterna. Vore väldigt bra om även pappa kan lägga henne om kvällarna. Men hon äter sällan något annat från flaska om hon inte är jättehungrig men hon kanske lär sig när amning inte är ett alternativ längre. jag har lite beslutsångest över detta.
 
L är inne i en period med bara gnäll. Ingenting duger. Vi håller på att bli tokiga.
På grund av rådande situation jobbar jag mycket hemifrån nu och det går inte att få någon arbetsro när man bara hör gnäll hela dagarna och jag och mannen blir bara osams.

Har era barn haft perioder med bara gnäll? Vad hjälpte er?

För oss har det varit gnälligt i perioder och oftast i samband med nya tänder...

Ja, vi är väl rätt bra på att härda ut 😜 Försöker också dela upp det så att en av oss har F och den andra åker iväg och gör ngt annat/ lagar mat/ mm så att man får lite avbrott, men såklart svårt när du jobbar hemifrån. Kan inte mannen ta med barnet på nån utflykt så du får lite lugn och ro?
 
För oss har det varit gnälligt i perioder och oftast i samband med nya tänder...

Ja, vi är väl rätt bra på att härda ut 😜 Försöker också dela upp det så att en av oss har F och den andra åker iväg och gör ngt annat/ lagar mat/ mm så att man får lite avbrott, men såklart svårt när du jobbar hemifrån. Kan inte mannen ta med barnet på nån utflykt så du får lite lugn och ro?

Ja det blir lite dumt när jag är hemma mycket nu. Jag får väldigt dåligt samvete när jag hör honom gnälla konstant och mannen gör sitt yttersta för att göra honom nöjd.
Men samtidigt har jag också haft sådana perioder när jag varit hemma men då har mannen varit på jobbet och sluppit höra det 😉
Jo jag "kastade" ut dem igår en stund men mannen tycker det är svårt att bara åka iväg på dagen eller vara ute mycket när L inte går än och aktiviteterna blir liksom begränsade.
Får hoppas att det är en period som går över snart.
 
Idag är min lilla plutt 11 månader, igår började hon gå. Hon babblar som bara den, nya ordet är "ga", används när hon vill ha någonting eller visa något hon har. Så gullig när hon häromdagen sträckte sig efter min glasögon och sa "ga" och när hon inte fick dem spände hon ögonen i mig och upprepade "GA!", Bestämd liten bebis 🤷 :laugh:
 
Hur har ni gjort med kalas nu i dessa speciella tider?

Vi har beslutat att inte ha kalas för L när han fyller 1 år.
Dels för läget i Sverige men också för att vi inte har direkt någon att bjuda och min sida av släkt bor för långt bort.
Det hela gör mig väldigt ledsen egentligen. Har alltid tänkt att "när man väl skaffar barn blir det kalas för dom och det kommer samla familjerna" men så blir det inte för oss.
Min släkt bor för långt bort och min pappa finns inte kvar medan mannens familj som bor nära har noll intresse av att träffa L.
 
Hur har ni gjort med kalas nu i dessa speciella tider?

Vi har beslutat att inte ha kalas för L när han fyller 1 år.
Dels för läget i Sverige men också för att vi inte har direkt någon att bjuda och min sida av släkt bor för långt bort.
Det hela gör mig väldigt ledsen egentligen. Har alltid tänkt att "när man väl skaffar barn blir det kalas för dom och det kommer samla familjerna" men så blir det inte för oss.
Min släkt bor för långt bort och min pappa finns inte kvar medan mannens familj som bor nära har noll intresse av att träffa L.

Vi skulle ha 1 års kalas. Farmor kom, men fick åka hem innan för att kunna komma hem innan gränsen till hemlandet stängde. Vännerna blev sjuka och mormor och morfar vågade inte åka hemifrån. Blev tårta. Tänkte vi tar igen det när jag fyller år, men tror tyvärr inte det klingar av innan sommaren ☹️
 
Vi får se om det blir något kalas. Tanken är i så fall att ha tillsammans med Nelias kusin som är exakt på dagen ett år äldre och bor i samma stad. Men vi får se det blir kanske någon litet enklare med bara några enstaka personer.

Nu går Nelia flera steg på egen hand :eek:
Fyra tänder är på väg ner i överkäken. Hon har haft två i nederkäken i 7 månader så det är väl dags nu.

11 månader gammal om två dagar.
 
Hur har ni gjort med kalas nu i dessa speciella tider?

Vi har beslutat att inte ha kalas för L när han fyller 1 år.
Dels för läget i Sverige men också för att vi inte har direkt någon att bjuda och min sida av släkt bor för långt bort.
Det hela gör mig väldigt ledsen egentligen. Har alltid tänkt att "när man väl skaffar barn blir det kalas för dom och det kommer samla familjerna" men så blir det inte för oss.
Min släkt bor för långt bort och min pappa finns inte kvar medan mannens familj som bor nära har noll intresse av att träffa L.

Jag tänker att kalas ska vi självklart ha! 🎉🎈🎂🥳

Sen får vi väl fundera på om det blir med gäster eller ej. För vår del är det ju en månad kvar, så hur det ser ut då är ju svårt att veta, men jag gissar på att läget fortfarande är relativt oförändrat. Om vi alla är friska kanske det blir någon utomhusaktivitet med mina föräldrar och bröder eller annat lämpligt mindre firande, kanske kör vi flera omgångar och träffar några av kusinerna också (ena svågern med barn bor i samma kommun), det beror nog lite på vädret och allt annat.

Men tårta, ballonger och födelsedagspresenter blir det helt klart. Och fotografering! :laugh: (Jag kanske är fånig, men vi har tagit kort på varje månadsdag så nästa blir väl det sista, sen får vi väl köra på årsdagar antar jag :p)
 
Här blir det troligen inget stort kalas med hela släkten som var planerat, även om det skulle vara så att det går att vara ute känns det inte ok att samla så mycket folk på ett och samma ställe (totalt är vi nästan 40 pers 😅 )

Men precis som @nejlica skriver, firas ska det tammetusan! 🥳🥳🥳 Den som bryr sig minst är väl födelsedagsbarnet själv
 
Vi har drygt 2 v till ettårsdagen och här säger reglerna att vi bara får umgås med dom man bor med. Men vi är nog lite "busiga" och bjuder in grannarna ändå och äter tårta i trädgården.

När vårat "utegångsförbud" är över har vi tre födelsedagar att ta igen med släktingar (ettan fyllde 8 Mars, trean 2april och nu Leo 2 maj + min födelsedag 21 mars men jag har inget behov av att fira).
 
Vi hade ett litet kalas med farmor och farfar här, de träffar vi ändå ganska mycket och ingen är i riskgrupp så det kändes lugnt. Men det var tråkigt att inte de äldre i släkten kunde vara med.
 
Vi har nästan 2 månader till ettårsdagen men läget kanske inte är så annorlunda då. Vi får se, antingen blir det kalas med mina syskon och kusinen som vi ändå träffar varje dag, eller så får vi lov att bjuda fler. Någon form av kalas blir det helt klart!
 
Hur har ni gjort med kalas nu i dessa speciella tider?

Vi har beslutat att inte ha kalas för L när han fyller 1 år.
Dels för läget i Sverige men också för att vi inte har direkt någon att bjuda och min sida av släkt bor för långt bort.
Det hela gör mig väldigt ledsen egentligen. Har alltid tänkt att "när man väl skaffar barn blir det kalas för dom och det kommer samla familjerna" men så blir det inte för oss.
Min släkt bor för långt bort och min pappa finns inte kvar medan mannens familj som bor nära har noll intresse av att träffa L.
Men det är ju på ett sätt ”jättebra” att det är ettårsdagen, den kommer ju inte barnen sörja ändå :) vad säger din sambo om svärföräldrarna? Känner han att det är ok? Mina svärföräldrar kommer nog aldrig engagera sig så mkt i vårt barn, de är för gamla och för upptagna, men jag har liksom inte räknat med det heller. Hade du andra förhoppningar? Kan ni prata om det?
 
5 veckor kvar tills vi har en 1-åring att fira. Beställde lite presenter igår. Blir nog firande med hans mor- och farföräldrar i alla fall, förhoppningsvis utomhus. Hade varit väldigt roligt om den ännu äldre generationen kunnat komma men vi får se hur läget är då. Vill självklart inte smitta någon, och vill heller inte bli smittad för nära inpå nästa förlossning.

Sambon har blivit delvis permitterad nu och kommer bara jobba 2 dagar i veckan fram till semestern. Och pappaledig ett halvår efter semestern, det ska bli så himla mysigt att få vara ihop hela familjen ❤

Lilleman har äntligen(!) fått en liiten vit sak i nederkäken som är väldigt vass, kör med tungan över hela tiden😁 ingen stress med tänder här inte! Tränar mycket på att stå själv och har tagit något steg utan stöd. Dock bara när han vet att han landar mjukt, i soffan eller sängen. Säger mama när han är ledsen, annars är det dada och tata😁
 
Men det är ju på ett sätt ”jättebra” att det är ettårsdagen, den kommer ju inte barnen sörja ändå :) vad säger din sambo om svärföräldrarna? Känner han att det är ok? Mina svärföräldrar kommer nog aldrig engagera sig så mkt i vårt barn, de är för gamla och för upptagna, men jag har liksom inte räknat med det heller. Hade du andra förhoppningar? Kan ni prata om det?


Ja jag tänker så med. Han kommer inte förstå att han inte fick ha kalas denna gång. Tråkigt såklart men bra på det sättet att han inte kommer komma ihåg det.
Nja, han tycker också det är väldigt jobbigt. Båda vi hade andra förhoppningar tyvärr! Så nu försöker vi bara inse fakta. Vi har bråkat om det väldigt mycket, men kommit överens nu att inte lägga ner mer energi på det.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 611
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 729
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 876
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 575
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp