Vårföräldrar 2019 - del 3

IMG_20200426_173802452.jpg

Kan själv!

Vi håller på att bygga sandlåda :D:up:
Så himla kul nu när hon kan (och vill!) vara med på det vi hittar på. Och så mycket lättare det blir att fixa och greja lite när hon kan vara med.
 
Är det bara jag som känner att min unge är den enda som inte har lärt sig gå än? 🤔

Usch jag vet att man inte ska jämföra med andra men fy va lätt det är.

Har fått för mig att lite av separationsångesten släpper när de lär sig gå.
Här hemma är det bara gnäll hela tiden. Och som en svans överallt, vi kan knappt laga mat eller diska när vi är ensamma med L. Han skriker tills han får komma upp i famnen och om han inte får det lägger han sig ner och storbölar.
Enda tiden han är nöjd är oftast om vi är iväg någonstans. Men med tanke på hur det ser ut idag är varken öppna förskolan eller kyrkan öppet.
Jag känner mig som världens sämsta mamma som är ledsen och uppgiven konstant.
Blir inte bättre när mannen klagar konstant på att vara föräldraledig för det är inge kul nu när han bara gnäller och är missnöjd, det förstår jag. 😒
 
Är det bara jag som känner att min unge är den enda som inte har lärt sig gå än? 🤔

Usch jag vet att man inte ska jämföra med andra men fy va lätt det är.

Har fått för mig att lite av separationsångesten släpper när de lär sig gå.
Här hemma är det bara gnäll hela tiden. Och som en svans överallt, vi kan knappt laga mat eller diska när vi är ensamma med L. Han skriker tills han får komma upp i famnen och om han inte får det lägger han sig ner och storbölar.
Enda tiden han är nöjd är oftast om vi är iväg någonstans. Men med tanke på hur det ser ut idag är varken öppna förskolan eller kyrkan öppet.
Jag känner mig som världens sämsta mamma som är ledsen och uppgiven konstant.
Blir inte bättre när mannen klagar konstant på att vara föräldraledig för det är inge kul nu när han bara gnäller och är missnöjd, det förstår jag. 😒

Tråkigt att han är missnöjd på golvet. Här kan det vara så vissa dagar men för det mesta är han nöjd med att krypa runt och dona, och gå med sin gåvagn som är det roligaste just nu. Han går inte heller själv än 😊
 
Är det bara jag som känner att min unge är den enda som inte har lärt sig gå än? 🤔

Usch jag vet att man inte ska jämföra med andra men fy va lätt det är.

Har fått för mig att lite av separationsångesten släpper när de lär sig gå.
Här hemma är det bara gnäll hela tiden. Och som en svans överallt, vi kan knappt laga mat eller diska när vi är ensamma med L. Han skriker tills han får komma upp i famnen och om han inte får det lägger han sig ner och storbölar.
Enda tiden han är nöjd är oftast om vi är iväg någonstans. Men med tanke på hur det ser ut idag är varken öppna förskolan eller kyrkan öppet.
Jag känner mig som världens sämsta mamma som är ledsen och uppgiven konstant.
Blir inte bättre när mannen klagar konstant på att vara föräldraledig för det är inge kul nu när han bara gnäller och är missnöjd, det förstår jag. 😒

Min äldsta gick, men var ändå väldigt missnöjd. Otroligt frustrerande! Tror inte du är en dålig mamma ❤️
 
Är det bara jag som känner att min unge är den enda som inte har lärt sig gå än? 🤔

Usch jag vet att man inte ska jämföra med andra men fy va lätt det är.

A kan inte heller gå själv ännu. Känner igen stressen, men försöker att inte jämföra med andra. Men det är så svårt! Han är ju för övrigt äldre än din unge, 1 år och typ 1,5 månad nu.
 
Är det bara jag som känner att min unge är den enda som inte har lärt sig gå än? 🤔

Usch jag vet att man inte ska jämföra med andra men fy va lätt det är.

Har fått för mig att lite av separationsångesten släpper när de lär sig gå.
Här hemma är det bara gnäll hela tiden. Och som en svans överallt, vi kan knappt laga mat eller diska när vi är ensamma med L. Han skriker tills han får komma upp i famnen och om han inte får det lägger han sig ner och storbölar.
Enda tiden han är nöjd är oftast om vi är iväg någonstans. Men med tanke på hur det ser ut idag är varken öppna förskolan eller kyrkan öppet.
Jag känner mig som världens sämsta mamma som är ledsen och uppgiven konstant.
Blir inte bättre när mannen klagar konstant på att vara föräldraledig för det är inge kul nu när han bara gnäller och är missnöjd, det förstår jag. 😒

Men er pojke är väl inte mer än dryga året? Det är ju lika vanligt att lära sig gå efter ettårsdagen som före, men folk berättar ju hellre att deras barn gick vid 10 månader än vid 14, även om båda är inom ”normalspannet”.🙄

Jag tror vår habiliteringsläkare brukar säga att ” sen” gångdebut är typ efter 16-18 månader.

Sen kan jag ju säga att visst, på ett sätt underhåller de ju sig mer när de går, men gnället och önskan om att bli uppburen finns kvar ändå 😂

Håller med om att det är segt med att det inte finns så mycket öppna aktiviteter utifrån Corona
 
Nelia går rätt bra nu och är skitnöjd med det, roar sig dock på samma sätt som innan hon lärde sig gå dock. Rensa så mycket som möjligt i skåpen på så kort tid som möjligt, favoriten är kryddorna och en kartong med zippåsar. Hon är rätt självständig och älskar att kunna utforska. Vill ibland bli upplyft men tröttnar oftast snabbt och vill ner igen. Är i princip bara stilla när hon sover. Inte mycket till hår än :rofl: Någon som har tips på var man hittar barnlås till skåp som man inte behöver skruva fast? Inte kul att förstöra ett nästan nytt kök genom att skruva i stommarna.

-grxHQ2F68bvBbyrWkkNbRogYEr258KvOc4j-APmOxlT_E_X9RvD6tWDkdT33aFNqt2VIp9cZ7isoi8db1Nxa5sK_qB0gQBpAFmtennZa22a0c3Hdvp-vBM0lbEhgOq5sbwsLu3QkH2U1_AOROVr0lKcyjjqsARmVuS591_Aayo1elDb7DWg-zJvZ1YpWMudw_NiBaL2v7XzLhD3Znr669WVCJrANoNK6pa2tS22TdvrdCNxNjCylqY8bL5dQF_ruSHzSunAWPXGczL1UtYcC0_DC_cibYPsWH4DTANBIu-FCI_H6nx1qPMFMcu0Js5V19VYbsdwcc-ZBlHt9DhUgi0PR4IDo0edawC54evFsuBA5azsgm8oXGcGa1nRh7mgN3nNxLFCPzRoNM3xUKuMaIcEr63d61WtbmBD_LQv6IJ3zJpTBx88ep1xfzMEzw3N22pYKRcXCv4Evsimgop9XPa1xY0ksN1g6_fZZwwwJqqZSefKKJN1FSR4da7kXk5Iv_tn9hQQi-fSK-92F94b1hm-llEeAlp2RHuXWk92nlcwEfHKzm3MQZFPYMV_DaJ0Iaxg3eskEguHjt3N8FKBPquYiMbNuC5gRLRnNHvhnD8rz3jWHR7Kf_Q-f7hj7xc5GcoHlGE-nJSh5NGbY_icVQrmmjc48Y9y8xI_zxEi74qC4KQBGybHm7fMvhogEw=w489-h867-no
 
Är det bara jag som känner att min unge är den enda som inte har lärt sig gå än? 🤔

Usch jag vet att man inte ska jämföra med andra men fy va lätt det är.

Har fått för mig att lite av separationsångesten släpper när de lär sig gå.
Här hemma är det bara gnäll hela tiden. Och som en svans överallt, vi kan knappt laga mat eller diska när vi är ensamma med L. Han skriker tills han får komma upp i famnen och om han inte får det lägger han sig ner och storbölar.
Enda tiden han är nöjd är oftast om vi är iväg någonstans. Men med tanke på hur det ser ut idag är varken öppna förskolan eller kyrkan öppet.
Jag känner mig som världens sämsta mamma som är ledsen och uppgiven konstant.
Blir inte bättre när mannen klagar konstant på att vara föräldraledig för det är inge kul nu när han bara gnäller och är missnöjd, det förstår jag. 😒

Här gås det sedan ett par veckor (och det gick verkligen poff, från enstaka steg till att hon går rätt obehindrat, så det kan ju komma fort :)) och jag kan väl till viss del skriva under på att hon känns mer självständig nu.

Men framför allt tror jag att vi hittat fler saker hon kan leka med själv, trädgården har varit en STOR hit (alltså, idag satt jag och maken och tog ett glas rosé på verandan, i lugn och ro i säkert flera minuter medan bebis grävde i den halvfärdiga sandlådan! :banana:) sedan har hon fått lite fler leksaker som kan plockas och pillas med och liksom listat ut dem lite bättre, stapeltorn är roligt, och burkar med kul saker i, hon börjar lista ut vad man gör med kritor (även om det inte blir så självständig när någon måste kolla så att hon inte målar hela huset :angel:) och har fått mer tålamod att sitta och trycka på knappar och greja.

Men vara med brukar hon alltid vilja och vi försöker nog mest se till att hon kan det i den mån det går för att undvika gnäll. Hon har fått en pall att stå på vid diskhon, när vi plockar ur diskmaskinen räcks der plastbunkar till henne, lagar vi mat både två brukar jag sätt henne i stolen vid barbordet och så står jag där och hackar grönsaker och låter henne smaka (det kräver ju nästan att man är två så att någon annan kan sköta spisen, är jag själv blir det helt ärligt mest micromat med grönsaker till) och ibland får hon sitta i sele medan vi fixar.

Ofta känns det som att "alla andra" fixar allt det där själv med barn och allt, men här sker den allra största delen av hushållssysslor och matlagning när vi bägge två är hemma och någon av oss kan vara med dottern och den andra fixa. Så jag ser nog allt hemma som jag kan fixa med henne som bonus, inget jag räknar med. Vissa dagar går det bara inte och då måste man vara snäll mot sig själv! :heart
 
Nelia går rätt bra nu och är skitnöjd med det, roar sig dock på samma sätt som innan hon lärde sig gå dock. Rensa så mycket som möjligt i skåpen på så kort tid som möjligt, favoriten är kryddorna och en kartong med zippåsar. Hon är rätt självständig och älskar att kunna utforska. Vill ibland bli upplyft men tröttnar oftast snabbt och vill ner igen. Är i princip bara stilla när hon sover. Inte mycket till hår än :rofl: Någon som har tips på var man hittar barnlås till skåp som man inte behöver skruva fast? Inte kul att förstöra ett nästan nytt kök genom att skruva i stommarna.

-grxHQ2F68bvBbyrWkkNbRogYEr258KvOc4j-APmOxlT_E_X9RvD6tWDkdT33aFNqt2VIp9cZ7isoi8db1Nxa5sK_qB0gQBpAFmtennZa22a0c3Hdvp-vBM0lbEhgOq5sbwsLu3QkH2U1_AOROVr0lKcyjjqsARmVuS591_Aayo1elDb7DWg-zJvZ1YpWMudw_NiBaL2v7XzLhD3Znr669WVCJrANoNK6pa2tS22TdvrdCNxNjCylqY8bL5dQF_ruSHzSunAWPXGczL1UtYcC0_DC_cibYPsWH4DTANBIu-FCI_H6nx1qPMFMcu0Js5V19VYbsdwcc-ZBlHt9DhUgi0PR4IDo0edawC54evFsuBA5azsgm8oXGcGa1nRh7mgN3nNxLFCPzRoNM3xUKuMaIcEr63d61WtbmBD_LQv6IJ3zJpTBx88ep1xfzMEzw3N22pYKRcXCv4Evsimgop9XPa1xY0ksN1g6_fZZwwwJqqZSefKKJN1FSR4da7kXk5Iv_tn9hQQi-fSK-92F94b1hm-llEeAlp2RHuXWk92nlcwEfHKzm3MQZFPYMV_DaJ0Iaxg3eskEguHjt3N8FKBPquYiMbNuC5gRLRnNHvhnD8rz3jWHR7Kf_Q-f7hj7xc5GcoHlGE-nJSh5NGbY_icVQrmmjc48Y9y8xI_zxEi74qC4KQBGybHm7fMvhogEw=w489-h867-no
Vi har köpt hörnlås till vissa skåp, det är som ett band man sätter från luckan till bänken eller väggen eller nästa lucka... De har stark tejp i ändarna som man fäster med. Jösses vad svårt det var att förklara då. Köpt på Tradera i alla fall... Men tejpen kanske ger märken, det vet jag inte.
 
Vi har köpt hörnlås till vissa skåp, det är som ett band man sätter från luckan till bänken eller väggen eller nästa lucka... De har stark tejp i ändarna som man fäster med. Jösses vad svårt det var att förklara då. Köpt på Tradera i alla fall... Men tejpen kanske ger märken, det vet jag inte.

Ja vi såg dem men lyckades inte klura ut om eller hur de skulle användas till skåp utan ytterhörn. De tre luckor vi har som hon öppnar är ett skåp mellan väggen och diskmaskinen och två hörnskåp (innerhörn). Funderar på att modifiera något vanligt barnlås med dubbelhäftande tejp eller liknande. Hittills är hon inte så våldsam i sina öppningsförsök.
 
Nelia går rätt bra nu och är skitnöjd med det, roar sig dock på samma sätt som innan hon lärde sig gå dock. Rensa så mycket som möjligt i skåpen på så kort tid som möjligt, favoriten är kryddorna och en kartong med zippåsar. Hon är rätt självständig och älskar att kunna utforska. Vill ibland bli upplyft men tröttnar oftast snabbt och vill ner igen. Är i princip bara stilla när hon sover. Inte mycket till hår än :rofl: Någon som har tips på var man hittar barnlås till skåp som man inte behöver skruva fast? Inte kul att förstöra ett nästan nytt kök genom att skruva i stommarna.

-grxHQ2F68bvBbyrWkkNbRogYEr258KvOc4j-APmOxlT_E_X9RvD6tWDkdT33aFNqt2VIp9cZ7isoi8db1Nxa5sK_qB0gQBpAFmtennZa22a0c3Hdvp-vBM0lbEhgOq5sbwsLu3QkH2U1_AOROVr0lKcyjjqsARmVuS591_Aayo1elDb7DWg-zJvZ1YpWMudw_NiBaL2v7XzLhD3Znr669WVCJrANoNK6pa2tS22TdvrdCNxNjCylqY8bL5dQF_ruSHzSunAWPXGczL1UtYcC0_DC_cibYPsWH4DTANBIu-FCI_H6nx1qPMFMcu0Js5V19VYbsdwcc-ZBlHt9DhUgi0PR4IDo0edawC54evFsuBA5azsgm8oXGcGa1nRh7mgN3nNxLFCPzRoNM3xUKuMaIcEr63d61WtbmBD_LQv6IJ3zJpTBx88ep1xfzMEzw3N22pYKRcXCv4Evsimgop9XPa1xY0ksN1g6_fZZwwwJqqZSefKKJN1FSR4da7kXk5Iv_tn9hQQi-fSK-92F94b1hm-llEeAlp2RHuXWk92nlcwEfHKzm3MQZFPYMV_DaJ0Iaxg3eskEguHjt3N8FKBPquYiMbNuC5gRLRnNHvhnD8rz3jWHR7Kf_Q-f7hj7xc5GcoHlGE-nJSh5NGbY_icVQrmmjc48Y9y8xI_zxEi74qC4KQBGybHm7fMvhogEw=w489-h867-no

Dessa köpte vi. Så nöjda!

https://lugnaforaldrar.se/osynliga-...MI5Piw2a-Y6QIVSpSyCh2iPA8dEAQYASABEgKJXfD_BwE
 
Jag har efter att Nelia fått tänder i överkäken också och börjat bitas på riktigt fått en betydligt högre ambition att sluta amma. Men hur svårt kan det vara?

Tänkte att det bara skulle vara att sluta, hon ammar ju ändå bara på kvällar och nätter. Efter ett dygn hade jag en smärtsam mjölkstockning på gång :( Så hon fick amma lite för att lätta på trycket. Märkte även att jag kände mig mer nere än vanligt, är det vanligt? Riktigt ensamt att bara sova med hunden i sovrummet. Nelia sover med sin pappa i hennes rum.

Nu blev planen reviderad från absolut stopp till att hon endast ammar på kvällen men inte under natten. Förhoppningsvis går produktionen ner ordentligt då så vi kan göra ett helt stopp om ett par veckor. Anledningen är inte bara att hon biter utan att hon vaknar fler gånger varje natt och vill "småäta" vilket stör sömnen för oss alla. Trodde det skulle vara svårt att börja amma, inte sluta. Det är inte ens Nelia som är det svåra i detta, hon sover helt ok med sin pappa, utan mina känslor och min kropp.
 
Lilleman har tagit sina första steg idag - tre stycken. Såååå nöjd kille!

Han har haft en envis hosta sedan december, i vintras hade han flera förkylningar och hostan släppte inte emellan dem, nu har han hostat i 12 veckor efter att ha varit helt symptomfri från förkylning i övrigt. Idag fick vi äntligen träffa läkare och fick utskrivet medicin mot förkylningsastma! Hoppas nu att den hjälper. Masken han ska andas genom var jätterolig idag, gissar att han inte kommer att tycka det särskilt länge till. :rofl:

I övrigt är allt underbart förutom de helt hysteriska nätterna. Fortfarande. Det går bara inte att sluta amma på natten och han vaknar inte tre eller fyra gånger per natt utan flera gånger i timmen oftast. Har jag tur sover han en och en halv timma någon gång. Håller på att bli helt galen. Vågar inte hoppas, men kanske kanske detta kan bli bättre om hostan försvinner.
 
Ja hjälp vad tiden går. Snart är hon 14 månader! Går inte än, men utmed möbler iallafall. Säger alla möjliga ord. Har mycket bestämda åsikter om saker och ting :D och har tack vare sina syskon lärt sig vad både chips och lördagsgodis är :cool: Har fått massor med tänder, nr 16 är på gång nu. För ett tag sen hade hon fyra tänder på gång samtidigt och dessutom tredagarsfeber , det var några tunga dagar...

vi har beslutat oss för att vänta med inskolning till i januari så hon hinner bli typ 22 månader vilket känns väldigt bra! Sambon blir hemma på heltid i höst och jag jobbar. Just nu delar vi, jag jobbar 50% vilket funkar bra.

IMG_20200421_152726_445.jpg
 
Nelia var på 1 årskontroll en vecka i förväg. Läkarkontrollen gick bra men hennes viktuppgång av stannat av (gått upp ca 1 hekto på en månad tror jag) och huvudet är fortsatt lite litet så det blir en extra kontroll vid 14 månader igen. Hon var 74 cm lång och vägde 8155 gram. Projektet sluta amma fick en liten paus efter det. Vi hade hoppats på hon skulle blir hungrigare på mat om hon bara fick amma en gång på kvällen men tyvärr ingen större skillnad. Hon smakar det mesta men äter rätt små mängder innan hon är mätt/nöjd. Sen gör hon väl av med all energi när hon går runt hela tiden, hon har till och mer försökt springa lite. Hon är inte stilla frivilligt när hon är vaken. Har försökt hitta om det finns tillskottsnäring som inte är i drickbar form (hon dricker enbart vatten och ammar kväll/natt), typ yoghurt eller liknande men det verkar vara på recept i så fall. Nu försöker vi hälla olja på allt men det blir lite kletigt när hon ska äta själv.

Hon blev rejält påverkad av vaccinet denna gång, feber på kvällen och även lite dagen efter.

I helgen lyckades hon tappa en konservburk på tån aj aj, nu är nageln delvis blå.

Trots detta så är hon glad för det mesta, lite knepigt att få henne att somna på kvällarna nu, kanske dags att gå över till ett sovpass dagtid.

I augusti börjat inskolningen, vi fick tillslut plats på vårat förstahandsval efter att först ha fått plats på andrahandsvalet. Det blir nog bra trots att hon är ganska liten, hon kan ju redan gå och tränar för fullt på att äta själva (till hundens glädje). Hon är väldigt aktiv och lär ju inte direkt bli lugnare så att underhålla henne hemma i flera månader till nu när man inte kan gå till öppna förskolan kommer vara en liten utmaning. Vi hoppas vi kan vara ute mycket.
 
Nelia var på 1 årskontroll en vecka i förväg. Läkarkontrollen gick bra men hennes viktuppgång av stannat av (gått upp ca 1 hekto på en månad tror jag) och huvudet är fortsatt lite litet så det blir en extra kontroll vid 14 månader igen. Hon var 74 cm lång och vägde 8155 gram. Projektet sluta amma fick en liten paus efter det. Vi hade hoppats på hon skulle blir hungrigare på mat om hon bara fick amma en gång på kvällen men tyvärr ingen större skillnad. Hon smakar det mesta men äter rätt små mängder innan hon är mätt/nöjd. Sen gör hon väl av med all energi när hon går runt hela tiden, hon har till och mer försökt springa lite. Hon är inte stilla frivilligt när hon är vaken. Har försökt hitta om det finns tillskottsnäring som inte är i drickbar form (hon dricker enbart vatten och ammar kväll/natt), typ yoghurt eller liknande men det verkar vara på recept i så fall. Nu försöker vi hälla olja på allt men det blir lite kletigt när hon ska äta själv.

Hon blev rejält påverkad av vaccinet denna gång, feber på kvällen och även lite dagen efter.

I helgen lyckades hon tappa en konservburk på tån aj aj, nu är nageln delvis blå.

Trots detta så är hon glad för det mesta, lite knepigt att få henne att somna på kvällarna nu, kanske dags att gå över till ett sovpass dagtid.

I augusti börjat inskolningen, vi fick tillslut plats på vårat förstahandsval efter att först ha fått plats på andrahandsvalet. Det blir nog bra trots att hon är ganska liten, hon kan ju redan gå och tränar för fullt på att äta själva (till hundens glädje). Hon är väldigt aktiv och lär ju inte direkt bli lugnare så att underhålla henne hemma i flera månader till nu när man inte kan gå till öppna förskolan kommer vara en liten utmaning. Vi hoppas vi kan vara ute mycket.


Hur mycket avviker huvudet från kurvan?
Undrar för att jag själv är lite orolig inför 1-årskollen, lilleman ligger på ungefär -1sd och det har gått lite neråt varenda mätning det sista.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 472
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 527
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 828
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 402
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp