Vårföräldrar 2019 - del 3

Vi har haft ett par riktiga katastrofnätter.
Vaknar och gråter och vill inte slappna av och somna om :crazy: har tagit 2-3 timmar att få honom och somna igen. Vet inte alls vad det är som stör honom :(
Vi har testat ha honom i vår säng men då slappnar han inte av, enda sättet har varit att sova ensam med honom på en madrass, men då har det ändå tagit lång tid innan han somnar igen och man själv sover inte så vidare bra där O_o
 
Vi har haft ett par riktiga katastrofnätter.
Vaknar och gråter och vill inte slappna av och somna om :crazy: har tagit 2-3 timmar att få honom och somna igen. Vet inte alls vad det är som stör honom :(
Vi har testat ha honom i vår säng men då slappnar han inte av, enda sättet har varit att sova ensam med honom på en madrass, men då har det ändå tagit lång tid innan han somnar igen och man själv sover inte så vidare bra där O_o

Har haft en lång sån period (känns det som), men nu har flera tänder kommit upp och hon sover bra igen!
 
Lilleman började gå i måndags! 13,5 månader. Han har gått utefter möbler ganska länge men i måndags släppte han taget och började gå upp till tio steg utan stöd. :)

Han har blivit ganska reserverad och när vi besökte släkten satt han tryckt mot mig i 45 minuter och ville inte titta på de andra. Han blev vid ett tillfälle kallad "tråkig" vilket gjorde ont i mig. Jag har hela min uppväxt fått höra vid varenda utvecklingssamtal att jag måste "ta för mig mer" och man inser ju snabbt att man beter sig "fel" vilket gör allt ännu värre. Det känns så tråkigt att det ska börjas redan med att kommentera det. Han finns väl för sin egen skull och inte för att roa andra.

Det är när andra försöker locka och pocka som han blir så, men har vi däremot hantverkare hemma som inte bryr sig om honom så sitter han i princip i deras knä efter fem minuter.

Jag försöker avstyra bäst jag kan mot att all uppmärksamhet ska hamna på honom, och ber folk att inte vara närgångna och låta honom vara ett tag. Men det är tydligen svårt. Det är så synd att barncentrering är standard när man umgås.
 
Lilleman började gå i måndags! 13,5 månader. Han har gått utefter möbler ganska länge men i måndags släppte han taget och började gå upp till tio steg utan stöd. :)

Han har blivit ganska reserverad och när vi besökte släkten satt han tryckt mot mig i 45 minuter och ville inte titta på de andra. Han blev vid ett tillfälle kallad "tråkig" vilket gjorde ont i mig. Jag har hela min uppväxt fått höra vid varenda utvecklingssamtal att jag måste "ta för mig mer" och man inser ju snabbt att man beter sig "fel" vilket gör allt ännu värre. Det känns så tråkigt att det ska börjas redan med att kommentera det. Han finns väl för sin egen skull och inte för att roa andra.

Det är när andra försöker locka och pocka som han blir så, men har vi däremot hantverkare hemma som inte bryr sig om honom så sitter han i princip i deras knä efter fem minuter.

Jag försöker avstyra bäst jag kan mot att all uppmärksamhet ska hamna på honom, och ber folk att inte vara närgångna och låta honom vara ett tag. Men det är tydligen svårt. Det är så synd att barncentrering är standard när man umgås.
Skönt att han börjat gå! Förstår dej helt och hållet. Tråkig? Tråkig är man väl om man tjurar en hel kväll eller sitter med paddan hela kvällen eller dissar all mat som serveras. Han är väl lite försiktig? Det har vår pojk också varit ibland särskilt när han var liten. Ta inte åt dej! Barn är olika!
 
Tack. :heart Förhoppningsvis kommer jag bli lite bättre på att ryta ifrån med tiden också. Jag är glad att han ännu inte förstår vad folk säger...
 
Lilleman började gå i måndags! 13,5 månader. Han har gått utefter möbler ganska länge men i måndags släppte han taget och började gå upp till tio steg utan stöd. :)

Han har blivit ganska reserverad och när vi besökte släkten satt han tryckt mot mig i 45 minuter och ville inte titta på de andra. Han blev vid ett tillfälle kallad "tråkig" vilket gjorde ont i mig. Jag har hela min uppväxt fått höra vid varenda utvecklingssamtal att jag måste "ta för mig mer" och man inser ju snabbt att man beter sig "fel" vilket gör allt ännu värre. Det känns så tråkigt att det ska börjas redan med att kommentera det. Han finns väl för sin egen skull och inte för att roa andra.

Det är när andra försöker locka och pocka som han blir så, men har vi däremot hantverkare hemma som inte bryr sig om honom så sitter han i princip i deras knä efter fem minuter.

Jag försöker avstyra bäst jag kan mot att all uppmärksamhet ska hamna på honom, och ber folk att inte vara närgångna och låta honom vara ett tag. Men det är tydligen svårt. Det är så synd att barncentrering är standard när man umgås.
Nora är också väldigt reserverad. Nu har hon precis börjat tycka det är kul att vinka och säga hej till alla hon möter, men hon vägrar gå i närheten av andra vuxna. Hon tycker också att det är jobbigt med mycket uppmärksamhet från de hon inte känner. Det är helt enkelt bara deras personlighet :heart
 
Leo kommer börja förskolan när han är 2,5 eller 3,5 ar, det beror lite pa hur var arbetssituation ser ut.

Han gar ocksa sen ngn vecka (13 manader), första stegen tog han för ngn manad sen men han har inte riktigt vagat ga ordentigt men för ngn vecka sen släppte det och nu gar han som att han inte gjort annat.

Han är ocksa försiktig och gömmer sig helst hos mig, men precis som för er gar det bättre med personer som inte bryr sig sa mkt om honom. Jag skulle säga att de flesta 1aringar är sa, och jag tycker det är helt naturligt. Jag börjar inte prata/umgas med folk jag inte känner direkt heller.
 
Nu har även trådens minsting fyllt ett år! Idag hade vi kalas utomhus i underbart väder med lite familj och släkt. Väldigt lyckat! Lilleman fick många fina saker men när vi packat upp en gåvagn så tog han tag i den och gick, och gick och gick... Fick lyfta bort honom när vi skulle käka och sedan fortsatte han att gå och gå och gå med vagnen, sååå nöjd kille! :laugh: Han går litegrann utan stöd men vagnen var tokrolig, då kunde man ju springa fram!

Sover han inte bättre än att vakna en gång i timmen inatt, efter allt detta springande och lek utomhus i flera timmar, ja då vet jag inte...
 
Vad har ni för skor till era små ettåringar? Lilleman går mer och mer men har hittills bara på sig strumpor eller är barfota utomhus. På vissa ställen kanske det är mer lämpligt mer skor men jag lyckas inte få på honom några - även om jag tar en sko som är lite för stor så är det ju helt omöjligt att få ner foten? :rofl: Har provat att öppna upp skon helt så att det bara ska vara att "klä på" skon runt foten men han drar upp hålfoten och böjer på tårna så det blir ändå trångt på höjden liksom när jag ska stänga skon. Vänta längre med skor? Ta på dem ändå så vänjer han sig och sträcker ut foten till slut? Hur gör ni?
 
Vad har ni för skor till era små ettåringar? Lilleman går mer och mer men har hittills bara på sig strumpor eller är barfota utomhus. På vissa ställen kanske det är mer lämpligt mer skor men jag lyckas inte få på honom några - även om jag tar en sko som är lite för stor så är det ju helt omöjligt att få ner foten? :rofl: Har provat att öppna upp skon helt så att det bara ska vara att "klä på" skon runt foten men han drar upp hålfoten och böjer på tårna så det blir ändå trångt på höjden liksom när jag ska stänga skon. Vänta längre med skor? Ta på dem ändå så vänjer han sig och sträcker ut foten till slut? Hur gör ni?

Just nu har vi bara ett par sandaler, fötterna växer ju så fort! 🙈
Modell:
sp_329046_a_w.jpg

Väldigt enkelt att klä på.

Utan hade varit svårt, vi är mycket och går i skogen och stallet och så och där tycker jag att hon behöver något på fötterna.

Är det var just när du tar på skorna som det är svårt? I så fall kanske han kan få ha på dem en liten stund åt gången i alla fall?
 
De vi använder mest är ett par från din sko, ärvda av storasyster. Det är dubbel dragkedja så de är superenkla att ta på, och sitter bra på foten. Annars har det också blivit mycket sandaler de senaste veckorna, med 3 kardborrband.

Tror det bara är ovana att ha skor på, hur går det om du tar på skorna och sen låter honom stå på foten medan du knäpper dem?
 
Den här lillemannen hade så bulliga/höga fötter så det var lite svårt att hitta skor som han kom ner i... Vi hittade tillslut ett par "barfotaskor" som kallas Canna som var rymliga uppåt. De är väldigt mjuka och följsamma och han verkar inte störas alls av dem men det är vanliga skosnören på vilket känns onödigt jobbigt ibland.

Kanske mockasiner kan vara något? Som en lite mjuk övergång mellan strumpor och skor. Vi fick ett par ärvda från polarn o pyret som varit toppen. :)
Screenshot_20200618-232907.png
 
Har en tjej med riktigt breda fötter. Det ena vi hittat som går på är kavats breda modeller och vissa av skopunktens så länge de är lite för långa.
 
Vad har ni för skor till era små ettåringar? Lilleman går mer och mer men har hittills bara på sig strumpor eller är barfota utomhus. På vissa ställen kanske det är mer lämpligt mer skor men jag lyckas inte få på honom några - även om jag tar en sko som är lite för stor så är det ju helt omöjligt att få ner foten? :rofl: Har provat att öppna upp skon helt så att det bara ska vara att "klä på" skon runt foten men han drar upp hålfoten och böjer på tårna så det blir ändå trångt på höjden liksom när jag ska stänga skon. Vänta längre med skor? Ta på dem ändå så vänjer han sig och sträcker ut foten till slut? Hur gör ni?


Loke har så breda fötter. Vi köpte ett par Puma Stepflex dom första sko. De har varit kanon. Har även Kavat lära gå skor men de använder vi inte så mycket. Breda sneakers upplever jag funkar bäst på honom 🙂
 
Tack för alla tips! Provade just lite bredare, väldigt mjuka sneakers som en kompis barn hade igår och de funkade! Dock fick han väldigt rolig gång i dem, påminde om en häst som fått på sig transportskydd för första gången. :rofl: Barfotaskor låter också intressant!
 
Vad ska ni göra med era barn i sommar?
Vad är bra aktiviteter för 1-åringar?
Jag tycker det är en lite svår ålder. Samt att man behöver tänka till nu i dessa speciella tider.
 
Vad ska ni göra med era barn i sommar?
Vad är bra aktiviteter för 1-åringar?
Jag tycker det är en lite svår ålder. Samt att man behöver tänka till nu i dessa speciella tider.

Vi gillar att åka på cykelutflykt med cykelvagnen. Bra aktivitet för hela familjen, jag börjar dock få sammandragningar av att cykla för brant uppför. Annars blir det typ att åka till vår stuga och hänga där och bada, åka till mormor/ farmor på landet och kolla på djur och hänga där. Lekpark gillar F också. Ofta är vi hemma i trädgården och vattnar eller rensar och han är rätt nöjd bara med det. Sen gillar han ju Ica och sånt så det brukar han få hänga med på. Jag är ju typ höggravid nu också så blir nog en del häng med bara pappa i sommar också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 611
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 733
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 876
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 575
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp