Vårföräldrar 2019 - del 3

Vad ska ni göra med era barn i sommar?
Vad är bra aktiviteter för 1-åringar?
Jag tycker det är en lite svår ålder. Samt att man behöver tänka till nu i dessa speciella tider.

Jag och dottern bygger en veranda om dagarna när maken jobbar, jättebra aktivitet med en ettåring! :up::angel:

Är hemma en vecka till och sen ska maken vara föräldraledig medan jag hoppar in som sommarvikarie på gammla jobbet. Eftersom dottern börjar bli läskigt snabb och klättrar på allt så känns det som världens semester att få sitta vid ett skrivbord en månad istället för att lyfta ned henne från diskbänken och jaga efter henne när hon rymmer från trädgården hela dagarna :laugh:

Har hängt några gånger på stranden, det har varit jättekul. Skaffat barnstol till cykeln och varit ute några små turer, hänger i stallet en hel del och ute i trädgården (där vi bla byggt sandlåda). Varit ute och vandrat ett par korta slingor med henne i sele och gjort en dagsutflykt med min pappa till en botanisk park i närheten. Men kan också behöva lite inspiration på bra aktiviteter! Tänkt gör lite utflykter till andra lekplatser än den i kvarteret, men sen är idéerna slut.

När jag återgår till föräldraledighet går maken på semester och då ska vi i alla fall bo en vecka i stuga på kusten med min familj, känns som en lagom semester i år med både tanke på dottern och på Coronasituationen.
 
Vi gillar att åka på cykelutflykt med cykelvagnen. Bra aktivitet för hela familjen, jag börjar dock få sammandragningar av att cykla för brant uppför. Annars blir det typ att åka till vår stuga och hänga där och bada, åka till mormor/ farmor på landet och kolla på djur och hänga där. Lekpark gillar F också. Ofta är vi hemma i trädgården och vattnar eller rensar och han är rätt nöjd bara med det. Sen gillar han ju Ica och sånt så det brukar han få hänga med på. Jag är ju typ höggravid nu också så blir nog en del häng med bara pappa i sommar också.

Åh, cykelvagn är jag också sugen på! Funkar den även soliga dagar eller blir det för soligt och varmt i den också? Problemet med barnstolen på cykeln är just det, att det inte blir någon skugga så att det är svårt att ge sig ut soliga dagar.

Svårt att orka underhålla en ettåring höggravid kan jag tänka mig, vad skönt att ha stugan då!
 
Vad ska ni göra med era barn i sommar?
Vad är bra aktiviteter för 1-åringar?
Jag tycker det är en lite svår ålder. Samt att man behöver tänka till nu i dessa speciella tider.

Vi har varit i Skånes djurpark. Det var gott om plats och väldigt trevligt.
Håller oss annars mycket hemma i sandlåda och egna fårhagen.

Storasyster var också glad för djurparker i den åldern.
 
Åh, cykelvagn är jag också sugen på! Funkar den även soliga dagar eller blir det för soligt och varmt i den också? Problemet med barnstolen på cykeln är just det, att det inte blir någon skugga så att det är svårt att ge sig ut soliga dagar.

Svårt att orka underhålla en ettåring höggravid kan jag tänka mig, vad skönt att ha stugan då!
Vi har inte cyklat när det varit över 25 C eftersom jag inte orkar det längre, men vår Thule har ett tunt solnät över sig som vi fäller ner och jag har inte upplevt att sonen blir för varm i vagnen
 
Undrar om man kan föda upp en unge på en kost som enbart består av Hipps pasta rigatoni, äpple & katrinplommonklämmis samt havrefras? 🙃

När han får annat sitter han bara och hoppar i stolen och kastar grejer om vi inte underhåller honom med något spännande. Då går det kanske att få i honom lite mat. Medan om han får sakerna nämnda ovan så sitter han som ett ljus bara han får pillra med någon burk - det är bara att mata på och han gapar som en liten fågelunge...
 
Undrar om man kan föda upp en unge på en kost som enbart består av Hipps pasta rigatoni, äpple & katrinplommonklämmis samt havrefras? 🙃

När han får annat sitter han bara och hoppar i stolen och kastar grejer om vi inte underhåller honom med något spännande. Då går det kanske att få i honom lite mat. Medan om han får sakerna nämnda ovan så sitter han som ett ljus bara han får pillra med någon burk - det är bara att mata på och han gapar som en liten fågelunge...

Självklart kan man det! Jag föder upp vår på pasta och ost... ;)
 
Undrar om man kan föda upp en unge på en kost som enbart består av Hipps pasta rigatoni, äpple & katrinplommonklämmis samt havrefras? 🙃

När han får annat sitter han bara och hoppar i stolen och kastar grejer om vi inte underhåller honom med något spännande. Då går det kanske att få i honom lite mat. Medan om han får sakerna nämnda ovan så sitter han som ett ljus bara han får pillra med någon burk - det är bara att mata på och han gapar som en liten fågelunge...
Haha klart man kan. Vi har tur att hon äter allt fortfarande, men hon har svårt att äta borta/bland folk där det händer mkt, det har hänt mer än en gång att barnet ätit tre klämmisar till lunch för att inget annat kan stoppas i munnen utan bara kastas på golvet 🙄 Pappan körde nyligen på en baguette till lunch, hon gnagde av skalet och lite innanmäte🙈🙄
 
Vår unge har ju krånglat med amning och sömn sen han var liten, men matintroduktionen har gått som tåget. Han gapar åt allt vi ger honom. Än så länge finns inget som han ratar. På midsommar åt han sill med god aptit. Sen finns det vissa saker som han gillar mer än annat. Han älskar typ frukt så det får man inte ha inom räckhåll när han ska äta mat. Man får servera potatis innan fisk för annars väljer han bara fisken osv. Vi är så tacksamma för att det funkar så bra just nu. 🙏 Men är medvetna om att det troligen vänder längre fram.
 
Ang saker att göra på sommaren. Akuten är ett ställe att besöka, det provade vi igår!
Jag skulle städa lite i ugnen, så kommer Nora springandes, snubblar på sig själv och träffar kanten på den öppna ugnsluckan med ögonlocket :arghh: massor av blod, blandat med tårar (var rädd att ögat var skadat först). På med kläder på båda barnen, ner med lite frukt och klämmis i väskan ifall väntan skulle bli lång, och sen åkte vi till akuten. Sjuksköterskan på akuten tyckte inte det fanns något som tydde på skallskador så vi fick traska vidare till öron-näsa-hals för omplåstring. Inga skador på benen runt ögat vad det verkade, och det räckte tack och lov med ett par tejpbitar på såret. Nora var en riktig kämpe, lät läkaren pilla så länge hon fick sitta som en koala i min famn :heart
Fantastisk personal hela vägen, och vi var tillbaka vid bilen efter 47 minuter! Då var vi rätt möra alla tre, så vi åkte till McDonalds och köpte med lunch hem.
IMG_20200701_154910.jpg

Så såg det ut igår, idag är det typ dubbelt så svullet. Men hon verkar inte besvärad av det tack och lov.

Så ja, akuten. 3/5 solar, tror ändå att pannkaksladan i Höganäs idag var mer uppskattat av barnen :D
 
Ang saker att göra på sommaren. Akuten är ett ställe att besöka, det provade vi igår!
Jag skulle städa lite i ugnen, så kommer Nora springandes, snubblar på sig själv och träffar kanten på den öppna ugnsluckan med ögonlocket :arghh: massor av blod, blandat med tårar (var rädd att ögat var skadat först). På med kläder på båda barnen, ner med lite frukt och klämmis i väskan ifall väntan skulle bli lång, och sen åkte vi till akuten. Sjuksköterskan på akuten tyckte inte det fanns något som tydde på skallskador så vi fick traska vidare till öron-näsa-hals för omplåstring. Inga skador på benen runt ögat vad det verkade, och det räckte tack och lov med ett par tejpbitar på såret. Nora var en riktig kämpe, lät läkaren pilla så länge hon fick sitta som en koala i min famn :heart
Fantastisk personal hela vägen, och vi var tillbaka vid bilen efter 47 minuter! Då var vi rätt möra alla tre, så vi åkte till McDonalds och köpte med lunch hem.
Visa bifogad fil 53623
Så såg det ut igår, idag är det typ dubbelt så svullet. Men hon verkar inte besvärad av det tack och lov.

Så ja, akuten. 3/5 solar, tror ändå att pannkaksladan i Höganäs idag var mer uppskattat av barnen :D
Nej men fy så otäckt! Tur det gick så pass bra. Fint att ni blev så bra omhändertagna på akuten. :)
 
Nej men fy så otäckt! Tur det gick så pass bra. Fint att ni blev så bra omhändertagna på akuten. :)
Ja det var läskigt, är så glad att allt såg bra ut och tacksam för den fina personalen! De blåste till och med såpbubblor för att distrahera henne vid undersökningen, supersmart :love:
 
Igår fick jag mensen tillbaka. 24 månaders uppehåll har känts HELT ok... Det känns ändå fint att få en signal som tyder på att kroppen är ok. Nattamningen har blivit mindre senaste tiden så cykeln kom säkert igång av det.

J har börjat tycka så mycket senaste tiden. :D Pekar och pekar på grejer. Ibland med ett läte som verkar betyda typ "titta vilken fin :)" och ibland med ett som definitivt betyder "GE MIG DEN DÄR GREJEN DÅ!! :rage:" :D

Jag tycker det är roligt på ett helt nytt sätt nu när han lärt sig gå och har lite mer egna åsikter. Det är som att umgås med en egen liten person på ett lite annat sätt än förut när jag själv behövde transportera runt honom osv. Det är så fint att se honom knata runt själv och upptäcka.

(Men jäklar vilket bombnedslag huset ser ut som jämt...)

Hur har ni det nu? :)
 
Igår fick jag mensen tillbaka. 24 månaders uppehåll har känts HELT ok... Det känns ändå fint att få en signal som tyder på att kroppen är ok. Nattamningen har blivit mindre senaste tiden så cykeln kom säkert igång av det.

J har börjat tycka så mycket senaste tiden. :D Pekar och pekar på grejer. Ibland med ett läte som verkar betyda typ "titta vilken fin :)" och ibland med ett som definitivt betyder "GE MIG DEN DÄR GREJEN DÅ!! :rage:" :D

Jag tycker det är roligt på ett helt nytt sätt nu när han lärt sig gå och har lite mer egna åsikter. Det är som att umgås med en egen liten person på ett lite annat sätt än förut när jag själv behövde transportera runt honom osv. Det är så fint att se honom knata runt själv och upptäcka.

(Men jäklar vilket bombnedslag huset ser ut som jämt...)

Hur har ni det nu? :)
Ja det är så häftigt när de plötsligt blir då mycket mer egna personer!

Vi är på semester hemma hos min familj i Jämtland. Nora lever livet och är en glad skit :love:
IMG_20200718_153325.jpg

Hon har tuffat till sig lite och är inte lika beroende av mig nu. Vågar knata iväg och upptäcka saker själv, och framför allt prata med andra i släkten utan att sitta i min famn! Moster och mormor ber hon till och med om att bli buren av, det är verkligen få förunnat :p språket kommer också mer och mer nu, hon säger nya ord varje dag tycker jag.
 
Frank är ett yrväder! Kan inte förstå var han fått det ifrån då både jag och sambon är rätt lugna av oss. 🙄Han är inte still en sekund och klättrar överallt, river ut skåp. Det bästa han vet är att springa på öppna fält och att åka rutschkana. Jag är helt slut. Sen är jag ju höggravid utöver så det kanske gör sitt till.
Han äter fortsatt bra och sover rätt bra. Oftast 19.30-06 med ngt uppvak, men där han nöjer sig med att man klappar honom på ryggen.

Språkligt kommer det fler och fler ord. Han kan typ mamma, pappa, mormor, gurka, hej, där, gunga, lampa, brum och de flesta djurljud. Men är nästan mer imponerad över hur många ord han förstår. Härom dagen sa jag till sambon att jag inte känner mig så stark just nu. Då ställer sig ungen och spänner musklerna 😂

Inskolning på förskolan börjar om två veckor. Han känns väldigt redo för det. Föräldrarna känner sig också redo 🙄
 
Vi har också ett yrväder, dock går han inte själv än, så lär väl bli ännu värre när han knäcker den koden😂 säger baba och mama hela dagarna, och förstår en del ord, men bara när han har tid att lyssna.
Känner mig lite stressad över både att han ska börja gå, och prata mer. Vet inte riktigt vad som är "normalt" för åldern? Han blir snart 14 månader.

Han fick ju en lillebror för en månad sen, och han är så gullig mot honom! Vill klappa hela dagarna, ge honom napp och flaska. Och i barnvagnen när lillebror börjar gny så lägger han sin hand på hans mage och klappar ❤
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 615
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 738
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 881
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 577
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp