Vårföräldrar 2019 - del 3

Jag är ledsen och uppgiven... 😢

Loke bits och har gjort det i några månader. Det går upp och ner hur mkt han bits, säkert relaterat till tandsprickning. Han biter även andra barn och vuxna.

Vi försöker undvika situationer vi vet han har lätt att bitas men det är inte alltid det går och det är inte alltid vi ser det komma.
Vi har testat olika sätt att hantera detta på. Säga till, inte säga till, försöka undvika situationen osv men inget har fungerat. Det jobbiga är att han biter andra barn vilket gör att jag måste sitta som en hök vid lek. 😔

Någon som har något tips?? 🙄

Har tyvärr inga bra tips, men blev också mor till en bitare så jag vet hur det känns 💔Precis som för er så går det i perioder och anledningarna till huggandet verkar variera från allt mellan ilska till nyfikenhet. Vi träffar ju just inga andra barn för tillfället men våran hund ligger i riskzonen ibland och det känns ju mindre lyckat... Allt jag har att komma med är att this too shall pass och att det säkert blir bättre när dom kan kommunicera mer, hoppas jag 🙄
 
Jag är ledsen och uppgiven... 😢

Loke bits och har gjort det i några månader. Det går upp och ner hur mkt han bits, säkert relaterat till tandsprickning. Han biter även andra barn och vuxna.

Vi försöker undvika situationer vi vet han har lätt att bitas men det är inte alltid det går och det är inte alltid vi ser det komma.
Vi har testat olika sätt att hantera detta på. Säga till, inte säga till, försöka undvika situationen osv men inget har fungerat. Det jobbiga är att han biter andra barn vilket gör att jag måste sitta som en hök vid lek. 😔

Någon som har något tips?? 🙄
Inga tips tyvärr, Nora bits också ibland. 99 gånger av 100 är det för att hon är frustrerad, och ofta är det tyvärr storasyster som är föremål för frustrationen. Inte superkul för deras relation, så det gäller att försöka vara med och förebygga. Oss biter hon också ibland förstås. Vi försöker avleda, säga till när hon är på väg och jag tycker ändå att hon börjar lyssna aningen bättre. ag tänker att det också kommer bli bättre när hon kan prata mer, och förmedla vad hon känner med ord. Tycker också att det blir värre när det är tänder på g!
 
Inte lätt att skola in på förskola när barnet blir sjukt. Vecka 1 var hon frisk men vecka 2 hemma med feber ons, tors, fre och denna vecka (tredje) hemma med snuva tors och fre.

Nelia är inte ett stort fan av att bli lämnad på förskolan så det är lite tufft för alla inblandade men de på förskolan har hittat lite olika strategier för att göra det lite mer ok för henne. Det är inte lätt i och med att hon avvisar alla nästan alla kontaktförsök från pedagogerna. De kan distrahera henne och bära henne men inte prata med henne om de är nära. Jag vet att jag var likadan i perioder som barn så det var väl ingen överraskning för mig direkt. Miljön och de andra barnen har hon inga problem med utan det är just interaktionen med de vuxna som är jobbig. Men med lite tid så kommer det släppa det vet jag, det är bara lite jobbigt fram tills dess.

Hur går det för er andra som skolar in?
 
Inte lätt att skola in på förskola när barnet blir sjukt. Vecka 1 var hon frisk men vecka 2 hemma med feber ons, tors, fre och denna vecka (tredje) hemma med snuva tors och fre.

Nelia är inte ett stort fan av att bli lämnad på förskolan så det är lite tufft för alla inblandade men de på förskolan har hittat lite olika strategier för att göra det lite mer ok för henne. Det är inte lätt i och med att hon avvisar alla nästan alla kontaktförsök från pedagogerna. De kan distrahera henne och bära henne men inte prata med henne om de är nära. Jag vet att jag var likadan i perioder som barn så det var väl ingen överraskning för mig direkt. Miljön och de andra barnen har hon inga problem med utan det är just interaktionen med de vuxna som är jobbig. Men med lite tid så kommer det släppa det vet jag, det är bara lite jobbigt fram tills dess.

Hur går det för er andra som skolar in?

För oss har det gått bra. 2 veckors inskolning och nu har F hunnit gå två hela veckor på förskolan. Det har gått över förväntan faktiskt. Han har varit ledsen några gånger när vi lämnat men det har gått över på några minuter efter att vi gått. Förskolläraren har skickat MMS ❤️ så det har känts bra. Nu har det blivit för långa dagar för honom eftersom vi jobbat heltid båda två men han kommer få vara hemma från och med nästa vecka och sen gå 15 h när bebisen kommit.

När vi hämtat honom 16.45 har det bara varit vårt barn och typ 2 till kvar på en förskola med typ 80 barn. Förstår inte hur alla löser det, men säkert många som flexar eller jobbar deltid. Samtidigt är nog inte sista timmen den tuffaste för honom eftersom han typ har en pedagog för sig själv.

Överlag känns det faktiskt som vår förskola har gott om personal och det känns bra ❤️
 
För oss har det gått bra. 2 veckors inskolning och nu har F hunnit gå två hela veckor på förskolan. Det har gått över förväntan faktiskt. Han har varit ledsen några gånger när vi lämnat men det har gått över på några minuter efter att vi gått. Förskolläraren har skickat MMS ❤️ så det har känts bra. Nu har det blivit för långa dagar för honom eftersom vi jobbat heltid båda två men han kommer få vara hemma från och med nästa vecka och sen gå 15 h när bebisen kommit.

När vi hämtat honom 16.45 har det bara varit vårt barn och typ 2 till kvar på en förskola med typ 80 barn. Förstår inte hur alla löser det, men säkert många som flexar eller jobbar deltid. Samtidigt är nog inte sista timmen den tuffaste för honom eftersom han typ har en pedagog för sig själv.

Överlag känns det faktiskt som vår förskola har gott om personal och det känns bra ❤️

Vi är också nästan alltid sist. Undrar också hur andra gör. På BVC verkade de faktiskt förvånade över att vi inte hade ett nätverk här. De flesta vi känner inom samma yrke som oss har också varit tvungna att flytta efter jobb och har det likadant.
 
Hur mycket, och vad för vinterkläder har ni till era knoddar?
Klarar man sig på en rejält varm vinteroverall eller ska man ha underställ osv? Vad har ni för plagg till hösten?

Ska tilläggas att han inte går på förskola än så vi lär inte vara ute i de värsta oväder, och bor i södra delen av landet.
 
Vi är också nästan alltid sist. Undrar också hur andra gör. På BVC verkade de faktiskt förvånade över att vi inte hade ett nätverk här. De flesta vi känner inom samma yrke som oss har också varit tvungna att flytta efter jobb och har det likadant.

Det är väl inte så ovanligt tänker jag? Min syster och hennes sambo har 30 mil till mor- och farföräldrar. Inget man ska ta för givet att alla har nära till sitt

Jag tänker att vi eller iaf jag ska jobba deltid, kanske 85% sen när vi har två små barn på förskolan så att vi kan hämta runt 15 flera dagar. Men, det gör ju vi för att vi har möjlighet ekonomiskt och att det funkar med mitt jobb. Tänker att alla gör det som funkar i sin situation. Men, tycker inte att 16.45 är såå sent egentligen. Jag har typ 15 min till jobbet med bil. Hur gör alla som pendlar?
 
Hur mycket, och vad för vinterkläder har ni till era knoddar?
Klarar man sig på en rejält varm vinteroverall eller ska man ha underställ osv? Vad har ni för plagg till hösten?

Ska tilläggas att han inte går på förskola än så vi lär inte vara ute i de värsta oväder, och bor i södra delen av landet.

Vi har köpt begagnade regnkläder, både fodrade och ofodrade samt stövlar, fodrade och ofodrade. Detta används mest på fsk.

Utöver det har han skalkläder från pop som han har hemma och på fsk. Hemma går vi ärligt talat inte ut om det regnar mer än att de håller vätan ute 🙈

Till vintern köpte jag en rejäl reima overall på rea. Känns dock som att den är väldigt stor. Värmemässigt kommer han klara sig med den utan ull under (tror jag) och vi bor också i södra Sverige. Förra vintern hade han en fodrad skaloverall från pop och han klarade sig med den hela vintern, men då var det typ ingen dag med mer än -5 grader.

Blir den för stor får jag nog köpa en begagnad overall i 86.

Det som är kvar att köpa är vinterskor. Håller koll på
 
Alltså föräldraskapet är det bästa som hänt mig, men det knäcker mig lite också. Allt detta ANSVAR att forma en människa. Att det jag gör nu kommer att påverka denna lilla människan som vuxen sedan. Jag tycker det känns överväldigande rätt ofta ärligt talat.

Och den där jäkla tandborstningen sen. Nu har han börjat bli mer hårdhänt på djuren och jag inbillar mig att det beror på att vi är "hårdhänta" på honom dvs håller fast och borstar. Känns kasst.

Han fyllde just ett år och fyra månader och livet har varit lite tufft för honom de senaste dagarna. Kanske är det tänder på gång, eller bara allmänt en jobbig fas. Det mesta är hur som helst dåligt.

På måndag börjar jag jobba och pappan ska vara hemma istället. Det känns jättekonstigt. Hoppas vardagen kommer kännas bra i de nya rutinerna också. Vilken bra föräldraledighet jag haft, jag är verkligen tacksam för de senaste 1,5 åren. På det stora hela har jag nog aldrig mått så bra, men jag önskar att jag haft någon att umgås med på dagarna.
 
Vi har köpt begagnade regnkläder, både fodrade och ofodrade samt stövlar, fodrade och ofodrade. Detta används mest på fsk.

Utöver det har han skalkläder från pop som han har hemma och på fsk. Hemma går vi ärligt talat inte ut om det regnar mer än att de håller vätan ute 🙈

Till vintern köpte jag en rejäl reima overall på rea. Känns dock som att den är väldigt stor. Värmemässigt kommer han klara sig med den utan ull under (tror jag) och vi bor också i södra Sverige. Förra vintern hade han en fodrad skaloverall från pop och han klarade sig med den hela vintern, men då var det typ ingen dag med mer än -5 grader.

Blir den för stor får jag nog köpa en begagnad overall i 86.

Det som är kvar att köpa är vinterskor. Håller koll på

Tack för svar, tycker det är så svårt med ytterkläder, vill inte köpa för mycket som bara blir liggandes sen. Åker förbi en outlet med mycket barnkläder av bra märken imorgon och funderar på att köpa en overall med tunt foder och en riktigt varm. Köper inte mycket nytt men nu vet vi ju att det ska användas av ett barn till så då känns det ändå överkomligt.
 
Alltså föräldraskapet är det bästa som hänt mig, men det knäcker mig lite också. Allt detta ANSVAR att forma en människa. Att det jag gör nu kommer att påverka denna lilla människan som vuxen sedan. Jag tycker det känns överväldigande rätt ofta ärligt talat.

Och den där jäkla tandborstningen sen. Nu har han börjat bli mer hårdhänt på djuren och jag inbillar mig att det beror på att vi är "hårdhänta" på honom dvs håller fast och borstar. Känns kasst.

Han fyllde just ett år och fyra månader och livet har varit lite tufft för honom de senaste dagarna. Kanske är det tänder på gång, eller bara allmänt en jobbig fas. Det mesta är hur som helst dåligt.

På måndag börjar jag jobba och pappan ska vara hemma istället. Det känns jättekonstigt. Hoppas vardagen kommer kännas bra i de nya rutinerna också. Vilken bra föräldraledighet jag haft, jag är verkligen tacksam för de senaste 1,5 åren. På det stora hela har jag nog aldrig mått så bra, men jag önskar att jag haft någon att umgås med på dagarna.

Kan känna igen mig lite i dina tankar särskilt när mitt tålamod sviker mig om nätterna när sonen är orolig i timmar och knappt lugnar sig även om man ligger bredvid 😩 då känner jag mig som världens sämsta förälder. Jag jobbar med barn och på utbildningen pratade en av våra föreläsare som är barnpsykolog om ”good enough parentship”. Jag brukar påminna mig om det när det känns tungt att jag nog ändå är tillräckligt bra även om jag inte är perfekt. Tänker att det stämmer på de flesta av oss. ❤️

Vi hade jättetufft med tandborstningen tills vi började med rocka munnen appen. Nu går det som en dans 🙈
 
Kan känna igen mig lite i dina tankar särskilt när mitt tålamod sviker mig om nätterna när sonen är orolig i timmar och knappt lugnar sig även om man ligger bredvid 😩 då känner jag mig som världens sämsta förälder. Jag jobbar med barn och på utbildningen pratade en av våra föreläsare som är barnpsykolog om ”good enough parentship”. Jag brukar påminna mig om det när det känns tungt att jag nog ändå är tillräckligt bra även om jag inte är perfekt. Tänker att det stämmer på de flesta av oss. ❤

Vi hade jättetufft med tandborstningen tills vi började med rocka munnen appen. Nu går det som en dans 🙈

Jag hörde att det är varje generations uppgift att f*cka up lite mindre än föräldrarna gjorde. Klarar man det så borde det väl kännas rätt ok tycker jag. Men det är tufft att tänka på tycker jag, att man liksom programmerar hela deras nervsystem typ. Men man kan väl inte göra annat än att... kramas mycket och göra sitt bästa? Jobba med sig själv under tiden.

Vi provade rocka munnen nu ikväll igen och det gick rätt hyfsat faktiskt. :) Fattar inte riktigt varför men hoppas det håller i sig. Vi testade för ett par månader sedan men då var han nog för liten.
 
Angående vinterkläder är jag helt lost men hoppas man ska komma långt på skalkläder med ull under. Här har vi minus 20 till minus 30 i perioder men då vill i alla fall inte jag vara ute så... Det får visa sig om vi behöver komplettera.

Skor tror jag kommer ruinera oss. Vi köper i princip alla kläder begagnat eller på rea men skor jag vill köpa verkar vara svårt att få tag på begagnat. De som kommer ut säljs på någon minut. Han har dessutom gått från strl 20 till 24 på fyra månader men det är väl inte troligt att han fortsätter öka i den takten, hoppas jag. :crazy:
 
Alltså föräldraskapet är det bästa som hänt mig, men det knäcker mig lite också. Allt detta ANSVAR att forma en människa. Att det jag gör nu kommer att påverka denna lilla människan som vuxen sedan. Jag tycker det känns överväldigande rätt ofta ärligt talat.

Och den där jäkla tandborstningen sen. Nu har han börjat bli mer hårdhänt på djuren och jag inbillar mig att det beror på att vi är "hårdhänta" på honom dvs håller fast och borstar. Känns kasst.

Han fyllde just ett år och fyra månader och livet har varit lite tufft för honom de senaste dagarna. Kanske är det tänder på gång, eller bara allmänt en jobbig fas. Det mesta är hur som helst dåligt.

På måndag börjar jag jobba och pappan ska vara hemma istället. Det känns jättekonstigt. Hoppas vardagen kommer kännas bra i de nya rutinerna också. Vilken bra föräldraledighet jag haft, jag är verkligen tacksam för de senaste 1,5 åren. På det stora hela har jag nog aldrig mått så bra, men jag önskar att jag haft någon att umgås med på dagarna.


Känner igen mig så i det du skriver.

L är det bästa som hänt mig och ger så mycket kärlek men ibland känner jag att jag bara orkar inte. När han klättrat på stolar och upp på köksbordet för tionde gången och man måste vara lugn och metodisk och konsekvent - herregud vad jobbigt det är.
Han är också tuff på våra djur hur mycket man än säger åt honom. Men hoppas och tror det kommer bli bättre med tiden när förståelsen ökar.

Hoppas att du kommer in i den "nya" vardagen och kan njuta av den också :-)
 
Kläder... fodrad galon är en favorit här i blöta lerlandet, där regn, blåst och kladd regerar från nov-april typ :down: skalkläder i all ära men föredrar faktiskt fodrad galon när de är små. Det plus vinteroverall kommer man långt på i ytterkläder-väg. Samt ngn fodrad gummistövel/allväderstövel och kängor. Ja och ngn goretex-gympasko är inte fel under hösten innan det blir sådär värst kallt och blött.

Ellen är i en arg period :crazy: minsta kränkning av hennes vilja innebär mycket kraftfulla känsloyttringar, men dock inte så hon slår eller biter som jag minns hennes bröder kunde göra den här åldern. Alla "tvång" (byta blöja, borsta tänderna, sitta i matstolen när hon inte har lust) är grymt impopulärt. Helst vill hon bli buren/sitta i knät samt vara med och greja mitt upp i allt. Satte henne mitt i potatislandet med hink och spade och en hög potatis, hon var överlycklig lääänge :D

Gå har helt konkurrerat ut krypande senaste veckorna så nu kan vi äntligen säga att hon går, 17 mån gammal :heart
 
På måndag är det för övrigt slut på 6 veckors semester och höstvardagen rullar igång på allvar (fast syskonen har ju redan gått 2 v i skolan). Ska göra en sista vecka på mitt gamla jobb sen byter jag till ett annat där jag kommer jobba raka veckor mån-tors (85%). Känns himla skönt att slippa skiftjobb ett tag och maxa familjetiden.

Sen så har jag kommit in som reserv på barnmorskeprogrammet, drömmen 😌 men kan inte börja läsa nu med så kort varsel, så har sökt anstånd med studiestarten och fått det. Så troligen blir det studiestart i januari 🤩
 
För Nora går inskolningen sådär, hon blir ledsen när vi kommer till förskolan men när vi lämnat storasyster så brukar humöret vara ok. Lite ledsen när jag går, sen brukar hon vara okej. Blir hon ledsen går det att sysselsätta henne så hon kan släppa det. Men hon känns inte helt trygg än. Nu är hon dessutom förkyld så nu är hon hemma.

Jag fattar inte heller hur alla andra gör som har två heltidsjobb! Nu jobbar ju jag skift men de veckor jag jobbar dagtid är inte lätt att få ihop. Vi pendlar dessutom båda två till andra städer (på varsitt håll) så det är ett jäkla pusslande för att det ska funka. Just nu när Nora ganska precis har börjat försöker vi ta komp respektive jobba hemma för att korta ner dagarna, men det går ju inte alltid.
 
Alltså föräldraskapet är det bästa som hänt mig, men det knäcker mig lite också. Allt detta ANSVAR att forma en människa. Att det jag gör nu kommer att påverka denna lilla människan som vuxen sedan. Jag tycker det känns överväldigande rätt ofta ärligt talat.

Och den där jäkla tandborstningen sen. Nu har han börjat bli mer hårdhänt på djuren och jag inbillar mig att det beror på att vi är "hårdhänta" på honom dvs håller fast och borstar. Känns kasst.

Han fyllde just ett år och fyra månader och livet har varit lite tufft för honom de senaste dagarna. Kanske är det tänder på gång, eller bara allmänt en jobbig fas. Det mesta är hur som helst dåligt.

På måndag börjar jag jobba och pappan ska vara hemma istället. Det känns jättekonstigt. Hoppas vardagen kommer kännas bra i de nya rutinerna också. Vilken bra föräldraledighet jag haft, jag är verkligen tacksam för de senaste 1,5 åren. På det stora hela har jag nog aldrig mått så bra, men jag önskar att jag haft någon att umgås med på dagarna.
Det ÄR tufft att vara förälder! Att 24/7 ha ansvar för en annan människas liv och välmående, och att de ska utvecklas, trivas, ha kul, bli bra och snälla människor, sova gott, äta rätt, borsta tänderna (;)), inte bitas, vara lagom varma, inte skada sig... Herregud, det är ett under att vi inte säckar ihop av bara tanken! Men tänk ändå, det blir ju folk av de allra flesta. Och så länge vi gör vårt bästa som vi förmår i just den stunden, så tror jag att det blir rätt bra :heart
 
På måndag är det för övrigt slut på 6 veckors semester och höstvardagen rullar igång på allvar (fast syskonen har ju redan gått 2 v i skolan). Ska göra en sista vecka på mitt gamla jobb sen byter jag till ett annat där jag kommer jobba raka veckor mån-tors (85%). Känns himla skönt att slippa skiftjobb ett tag och maxa familjetiden.

Sen så har jag kommit in som reserv på barnmorskeprogrammet, drömmen 😌 men kan inte börja läsa nu med så kort varsel, så har sökt anstånd med studiestarten och fått det. Så troligen blir det studiestart i januari 🤩
Grattis, vad spännande med barnmorskestudier!
 
På måndag är det för övrigt slut på 6 veckors semester och höstvardagen rullar igång på allvar (fast syskonen har ju redan gått 2 v i skolan). Ska göra en sista vecka på mitt gamla jobb sen byter jag till ett annat där jag kommer jobba raka veckor mån-tors (85%). Känns himla skönt att slippa skiftjobb ett tag och maxa familjetiden.

Sen så har jag kommit in som reserv på barnmorskeprogrammet, drömmen 😌 men kan inte börja läsa nu med så kort varsel, så har sökt anstånd med studiestarten och fått det. Så troligen blir det studiestart i januari 🤩
Grattis! Typ världens häftigaste yrke ju!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 484
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 541
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 834
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 409
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp