Vårföräldrar 2019 - del 3

Nu har jag bestämmt att det far vara slutammat, hade hoppats att Leo skulle ta det beslutet själv men det verkar inte som att han tänker göra det inom den närmasta tiden och jag känner mig färdig sen längre, jag vill inte mer.
Nu har vi nog ett antal tuffa läggningar och nätter framför oss, min man kommer sova (?) med Leo själv kommande nätterna men jag det blir nog lite sömn för oss alla.


Lycka till! Det kommer säkert vara väldigt tufft första dagarna men det fixar ni.
Upplevde själv att sömnen blev bättre för L när jag slutade amma.
 
Nora har varit förkyld i en vecka, men var tillbaka på förskolan igår. Tuff lämning i vanlig ordning, men idag! Hon grät inte ens, hennes favoritpedagog var tillbaka och kunde ta henne direkt. Det var så obeskrivligt skönt att lämna ett barn som inte var ledsen (även om hon inte var glad precis, men ett steg i rätt riktning...). När jag hämtade ville hon inte gå hem, och sprang runt och visade saker istället för att kasta sig i min famn och skrattgråta. Åh vad jag hoppas det fortsätter såhär!
 
Läggningen igar var tuff, han grät sig till sömns. Natten var ok, första gangen han vaknade var det svart att lugna ner honom men de andra gangerna gick det bättre.

Mina bröst är mindre glada, hoppas dom ocksa förstar fort att dom inte behöver poducera mer mjölk.
 
IMG_20200921_172243558.jpg

Så skönt nu när de börjar bli stora och kan dra sitt strå till stacken hemma!

Idag serveras pasta, al dente deluxe, med rårörda russin :d
 
Den här lilla killen har börjat babbla så in i Norden. Babblar och babblar och babblar men man förstår inte ett enda ord av vad han säger. :D Eventuellt att dittä betyder titta men det är lite oklart det med. Han säger mamma och pappa också men tror inte han kopplat vad det betyder.

Jag har pratat med arbetsgivaren om att gå ner i tid från och med årsskiftet och fått ok på det. Känns superbra. Då kommer pappan jobba dagtid 4 eller 5 dagar i veckan och jag kvällar och helger och ev en dag dagtid i veckan, så kan vi ha lillen hemma.

Jag har jobbat 75 % i tre veckor och är helt slut. Var så trött igår morse att jag mådde illa. Imorse höll jag på att bränna ner huset genom att slå på fel platta på spisen och bränna plast. Jag begriper inte hur folk får ihop småbarn och heltidsjobb. 🤯 Det övergår mitt förstånd.
 
Jag har jobbat 75 % i tre veckor och är helt slut. Var så trött igår morse att jag mådde illa. Imorse höll jag på att bränna ner huset genom att slå på fel platta på spisen och bränna plast. Jag begriper inte hur folk får ihop småbarn och heltidsjobb. 🤯 Det övergår mitt förstånd.

Beror nog på hur ens jobb påverkar en själv. Jag var nog piggare i våras när jag jobbade 100% och mannen var föräldraledig än när jag var föräldraledig 100%. Totalt sett så får jag energi av mitt jobb jämfört med om jag enbart är hemma. Nu jobbar jag 85% och min man 90% och det rullar på bra men risk finns ju att det blir stressigare på jobbet de dagar man ska sluta tidigare.

Får du vila ordentligt när du är hemma? Kan du koppla bort barnet på jobbet och jobbet på fritiden? Tror det är viktigt att inte gå och "oroa" sig då det suger massor med energi.
 
Snacka om att barn anpassar sig snabbt. Nu är det knappt 1,5 månader sen vi började inskolningen på förskolan. Den blev riktigt tuff och upphackad med sjukdom. Nu trivs Nelia toppenbra på förskolan och vill knappt gå hem när vi kommer och ska hämta och blir inte alls lika ledsen när vi lämnar, vissa dagar inte alls.

Hon är nu mycket mer van vid att träffa olika vuxna så blygheten har helt klart minskat. Hon är dock rätt vild och klättrar på allt, ramlade ner från ett klätternät på förskolan i måndags men det gick bra, jag hade henne hemma för observation resten av dagen bara.

I klädväg har vi återgått till body då hon är besatt av att klä av sig om hon kan :meh: Någon som ve när det kan tänkas gå över?

Talet tränas det massor på just nu även om man bara förstår några få av ljuden än så länge.
 
Snacka om att barn anpassar sig snabbt. Nu är det knappt 1,5 månader sen vi började inskolningen på förskolan. Den blev riktigt tuff och upphackad med sjukdom. Nu trivs Nelia toppenbra på förskolan och vill knappt gå hem när vi kommer och ska hämta och blir inte alls lika ledsen när vi lämnar, vissa dagar inte alls.

Hon är nu mycket mer van vid att träffa olika vuxna så blygheten har helt klart minskat. Hon är dock rätt vild och klättrar på allt, ramlade ner från ett klätternät på förskolan i måndags men det gick bra, jag hade henne hemma för observation resten av dagen bara.

I klädväg har vi återgått till body då hon är besatt av att klä av sig om hon kan :meh: Någon som ve när det kan tänkas gå över?

Talet tränas det massor på just nu även om man bara förstår några få av ljuden än så länge.

Vet inte alls när det kan tänkas gå över, men vi har fått göra likadant men i vårt fall är det för att F drar av byxorna och plockar fram snoppen och kissar på golvet. Sjukt jobbig ovana. Synd att det inte finns så mycket bodysar efter strl 86
 
Vet inte alls när det kan tänkas gå över, men vi har fått göra likadant men i vårt fall är det för att F drar av byxorna och plockar fram snoppen och kissar på golvet. Sjukt jobbig ovana. Synd att det inte finns så mycket bodysar efter strl 86

Tipsar om att ha en "linnebody" som undertröja och sen en tröja över sa blir man inte sa begränsad av utbudet av bodys utan kan ha tröjor ända.
 
Den här lilla killen har börjat babbla så in i Norden. Babblar och babblar och babblar men man förstår inte ett enda ord av vad han säger. :D Eventuellt att dittä betyder titta men det är lite oklart det med. Han säger mamma och pappa också men tror inte han kopplat vad det betyder.

Jag har pratat med arbetsgivaren om att gå ner i tid från och med årsskiftet och fått ok på det. Känns superbra. Då kommer pappan jobba dagtid 4 eller 5 dagar i veckan och jag kvällar och helger och ev en dag dagtid i veckan, så kan vi ha lillen hemma.

Jag har jobbat 75 % i tre veckor och är helt slut. Var så trött igår morse att jag mådde illa. Imorse höll jag på att bränna ner huset genom att slå på fel platta på spisen och bränna plast. Jag begriper inte hur folk får ihop småbarn och heltidsjobb. 🤯 Det övergår mitt förstånd.
Jag är också rätt sliten nu. Jobbar ju skift, ofta är jag hemma vid 1 på natten och så upp med barnen på morgonen, deras pappa åker vid 6.30 typ. När jag väl lämnat dem är klockan 9.30 (lämnar 9) och jag har svårt att somna om, plus att jag kanske ska börja jobba igen snart liksom. Förra veckan hade jag två sjuka barn hemma efter ett nattpass, då var jag inte människa framåt eftermiddagen. Så nu är tanken att jag ska jobba dagtid i två månader framöver. Vilket också känns tråkigt för det blir ju längre dagar på förskolan...
 
Tipsar om att ha en "linnebody" som undertröja och sen en tröja över sa blir man inte sa begränsad av utbudet av bodys utan kan ha tröjor ända.

Jo, men så brukar vi ha, så kan man ha bodyn flera dagar. Problemet är dock att F snart inte kan ha 86 längre och att jag inte vet ngt märke här i Sverige som gör bodys i 92...
 
Beror nog på hur ens jobb påverkar en själv. Jag var nog piggare i våras när jag jobbade 100% och mannen var föräldraledig än när jag var föräldraledig 100%. Totalt sett så får jag energi av mitt jobb jämfört med om jag enbart är hemma. Nu jobbar jag 85% och min man 90% och det rullar på bra men risk finns ju att det blir stressigare på jobbet de dagar man ska sluta tidigare.

Får du vila ordentligt när du är hemma? Kan du koppla bort barnet på jobbet och jobbet på fritiden? Tror det är viktigt att inte gå och "oroa" sig då det suger massor med energi.

Jag tänker knappt alls på barnet när jag jobbar, och struntar fullständigt i vad som händer på jobbet när jag är ledig. :D Problemet är nog att jag är introvert och det går inte jättebra ihop med att behöva vara social med kunder i princip konstant hela jobbdagen. Efter sex timmar på jobbet är jag alltid totalt slut. Dessutom är jag känslig för att sova för lite. :meh: Det känns hur som helst bättre nu när jag har det tidsbestämt så att jag vet att det inte kommer rulla på så här hur länge som helst. :)

Jag är också rätt sliten nu. Jobbar ju skift, ofta är jag hemma vid 1 på natten och så upp med barnen på morgonen, deras pappa åker vid 6.30 typ. När jag väl lämnat dem är klockan 9.30 (lämnar 9) och jag har svårt att somna om, plus att jag kanske ska börja jobba igen snart liksom. Förra veckan hade jag två sjuka barn hemma efter ett nattpass, då var jag inte människa framåt eftermiddagen. Så nu är tanken att jag ska jobba dagtid i två månader framöver. Vilket också känns tråkigt för det blir ju längre dagar på förskolan...

Å, fy. Man blir ju knäpp av att VETA att man inte sover tillräckligt också. Att liksom tänka på det. Bara det kan ju knäcka en lite. 😐

Jo, men så brukar vi ha, så kan man ha bodyn flera dagar. Problemet är dock att F snart inte kan ha 86 längre och att jag inte vet ngt märke här i Sverige som gör bodys i 92...

Vi fick en body från villervalla i storlek 92 i present. Jag har ingen koll på deras sortiment men kanske värt att kolla upp det. :)
 
Jo, men så brukar vi ha, så kan man ha bodyn flera dagar. Problemet är dock att F snart inte kan ha 86 längre och att jag inte vet ngt märke här i Sverige som gör bodys i 92...

Tänk vad olika det kan vara. Här är det svart att hitta fina bodys i liten storlek för bodys är "underkläder" sa nästan alla har body och sen tröja över redan som pyttebebisar. Men det är ocksa en fördel sen när bebisarna blir smabarn, manga har bodys som underkläder till blöjperioden är slut. Därför är det inte svart att hitta enkla bodys upp till iaf storlek 104.
 
Hur har ni tänkt göra med overall i höst/vinter?
Ska man satsa på en overall med avtagbart fleecefoder eller "vanlig" vinteroverall?
Har köpt ett fleecefodrat regnställ men ingen overall än.
 
Hur har ni tänkt göra med overall i höst/vinter?
Ska man satsa på en overall med avtagbart fleecefoder eller "vanlig" vinteroverall?
Har köpt ett fleecefodrat regnställ men ingen overall än.

Vi hade polarns skaloverall med uttagbart foder förra vintern och det räckte då, men då var ju vintern mild. Jag köpte en jättefin vinteroverall från reima på rean, strl 92 så borde passa, men den ser gigantisk ut 🤦🏼‍♀️ Kanske får jag leta efter en begagnad skaloverall i 86 att ha i början av vintern...
 
Den här lilla killen har börjat babbla så in i Norden. Babblar och babblar och babblar men man förstår inte ett enda ord av vad han säger. :D Eventuellt att dittä betyder titta men det är lite oklart det med. Han säger mamma och pappa också men tror inte han kopplat vad det betyder.

Jag har pratat med arbetsgivaren om att gå ner i tid från och med årsskiftet och fått ok på det. Känns superbra. Då kommer pappan jobba dagtid 4 eller 5 dagar i veckan och jag kvällar och helger och ev en dag dagtid i veckan, så kan vi ha lillen hemma.

Jag har jobbat 75 % i tre veckor och är helt slut. Var så trött igår morse att jag mådde illa. Imorse höll jag på att bränna ner huset genom att slå på fel platta på spisen och bränna plast. Jag begriper inte hur folk får ihop småbarn och heltidsjobb. 🤯 Det övergår mitt förstånd.

Vad skönt att kunna gå ned i tid!
Jag börjar lite hastigt påkommet jobba imorgon och vi har fortfarande inte någon dagisplats :nailbiting: Gör 50% till att börja med, så vi får gå lite omlott här hemma. Men från november är det tänkt att vi båda ska jobba heltid så jag hoppas vi löst det tills dess :p Kommer bli en sån himla omställning, jag har ju varit hemma hur länge som helst nu känns det som. Men jag vill nog gärna på länge sikt jobba några procent mindre så att man hinner med barn, familj och djur också.
 
Vad skönt att kunna gå ned i tid!
Jag börjar lite hastigt påkommet jobba imorgon och vi har fortfarande inte någon dagisplats :nailbiting: Gör 50% till att börja med, så vi får gå lite omlott här hemma. Men från november är det tänkt att vi båda ska jobba heltid så jag hoppas vi löst det tills dess :p Kommer bli en sån himla omställning, jag har ju varit hemma hur länge som helst nu känns det som. Men jag vill nog gärna på länge sikt jobba några procent mindre så att man hinner med barn, familj och djur också.
Grattis till nya jobbet! För visst är det ett nytt jobb? Hur har dessa första dagar känts för er? :)
 
Grattis till nya jobbet! För visst är det ett nytt jobb? Hur har dessa första dagar känts för er? :)

Tack! :heart Det har gått över förväntan bra! Har stuckit medan dottern fortfarande sovit på morgonen och så har hon fått sova så länge hon vill, och när hon vaknat och ätit frukost har hon sedan suttit med i pappas videomöten, lekt lite på egen hand och fått titta på ganska mycket TV (inte optimalt såklart, men det fungerar) så att han ändå hunnit jobba en del medan jag varit borta.

Hoppas ju på dagisplats så snart som möjligt, men det har verkligen inte varit så jobbigt som jag tänkt mig hittills. Och det är kul att vara igång och jobba igen :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 554
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 596
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 457
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp