Vårföräldrar 2019 - del 3

Vi har sedan några år tillbaka bestämt i släkten att inte köpa julklappar eller födelsedagspresenter till de vuxna.
I år bestämde vi oss också för att inte köpa julklappar till varandras barn utan ta en av julklapparna vi köpt till våra egna barn och skriva att det var från kusinerna/mormor/farmor. Känns skönt tycker jag.
Vi har dessutom bestämt att vi inte ska åka en meter vid julen. Vi har varit dom som flängt över hela Sverige för att träffa släkt. Nu orkar vi inte mer.
Jag hatar dessutom julen, sen pappa gick bort är det den absoluta värsta högtiden.
 
18-månadersåldern har hittills inte varit den charmigaste åldern.

Det är mycket känslor, humör och åsikter just nu. Jag antar att det är helt normalt dock. Det vände nästan över en natt för Nelia från att nästan aldrig ha haft ett större utbrott till att ha dem flera gånger i timmen känns det som. Igår var hon riktigt tvär och grinig hela em/kväll och tvärvägrade att ens smaka på maten. Vi får hoppas på trevligare eftermiddagar och kvällar framöver :crazy:
 
Förskolan har börjat lägga upp bilder på instagram (slutet konto och inget där barnen syns ordentligt utan typ en hand som plockar med något eller fötter i ring osv) och jag sitter på jobbet och uppdaterar flödet alldeles för ofta för att se om det kommer någon uppdatering om vad de gör för något roligt idag :o

Så himla kul att se hur dottern utvecklats så sen hon började :love: Saknar henne dock så himla mycket ibland, och då är det skönt att få någon liten uppdatering och se vad roligt de har det. Iem tänkte jag dessutom åka och hämta henne tidigt så att vi hinner ut till stallet tillsammans innan det blir mörkt :heart
 
Nora har plötsligt lärt sig grejen med att säga "snälla". För jäkla kul, hon lägger huvudet på sned, ler stort och lite busigt och säger snääääääälla :D hon använder det både för egen del och när storasyster vill något, svårt att neka när hon är så söt-rolig :love:

Mindre kul är att hon är förkyld och slemhostade sig igenom halva natten igår. Ville ha vatten efter varje hostattack, det lindrade nog skönt i halsen, stackars liten.
 
Förskolan har börjat lägga upp bilder på instagram (slutet konto och inget där barnen syns ordentligt utan typ en hand som plockar med något eller fötter i ring osv) och jag sitter på jobbet och uppdaterar flödet alldeles för ofta för att se om det kommer någon uppdatering om vad de gör för något roligt idag :o

Så himla kul att se hur dottern utvecklats så sen hon började :love: Saknar henne dock så himla mycket ibland, och då är det skönt att få någon liten uppdatering och se vad roligt de har det. Iem tänkte jag dessutom åka och hämta henne tidigt så att vi hinner ut till stallet tillsammans innan det blir mörkt :heart
Älskar uppdateringar från förskolan, vår skickar ut en gång i veckan bara. Instagramkonto är ju en underbar idé!
 
Ugh, det börjar bli heltokigt med Ellens middagslur... alltmer sällan som det går att få henne att somna i vettig tid, istället så däckar hon vid 15-16-17-tiden på eftermiddagen och kan då sova en bra stund... och naturligtvis är hon då inte särdeles trött vid läggdags :grin:O_o Trist att sällan eller aldrig få någon egen/vuxentid på kvällen. Det har ju varit såhär med alla barnen i en period innan de är stora nog att klara sig helt utan middagsluren så det är ju inget nytt, men påfrestande är det.
 
Nora har plötsligt lärt sig grejen med att säga "snälla". För jäkla kul, hon lägger huvudet på sned, ler stort och lite busigt och säger snääääääälla :D hon använder det både för egen del och när storasyster vill något, svårt att neka när hon är så söt-rolig :love:

Mindre kul är att hon är förkyld och slemhostade sig igenom halva natten igår. Ville ha vatten efter varje hostattack, det lindrade nog skönt i halsen, stackars liten.

Frank kör istället med tack, tack. Han pekar på clementinerna och säger ”tack, tack”. Han kör också med att lägga huvudet på sned och säga ”mer” men sen vet han (ibland) att han inte får mer så då svarar han sig själv och säger ”nä”.

Surt med förkylning. Hoppas att hon kryar på sig. Frank har peppar, peppar, inte varit förkyld mer än en gång sen han började på fsk. Tror det är tack vare covid faktiskt, att de tvättar händerna mer och ffa att de barn som är förkylda är hemma.
 
Ugh, det börjar bli heltokigt med Ellens middagslur... alltmer sällan som det går att få henne att somna i vettig tid, istället så däckar hon vid 15-16-17-tiden på eftermiddagen och kan då sova en bra stund... och naturligtvis är hon då inte särdeles trött vid läggdags :grin:O_o Trist att sällan eller aldrig få någon egen/vuxentid på kvällen. Det har ju varit såhär med alla barnen i en period innan de är stora nog att klara sig helt utan middagsluren så det är ju inget nytt, men påfrestande är det.
Jobbigt, det är lite på gränsen här också att middagsluren börjar bli i senaste laget. Vid vilken ålder ungefär brukar de orka vara vaken hela dagen?
 
Jag tycker dagarna är samma, samma, samma nu hela tiden. Inget händer. Gör morgonrutinen, jobbar, kommer hem och försöker få tiden att gå till det är läggdags, sova, göra samma sak igen. Inte så motiverande.

Efter nyår går jag ner i tid och jag hoppas verkligen att vaccinet börjat komma och att öppna förskolan startar igen snart och man kan börja umgås med folk för annars får jag nog jäkligt sega dagar. J verkar inte ha några större problem med våra tråkiga rutiner, han skjuter omkring stolar han ställer sig på och rotar i skafferiet och diskar och underhåller sig själv. Vi fick en bok med 50 låtar som han spelar med typ dygnet runt också, så man har mors lilla lathund, piluttavisan, hjulen på bussen och jätten jorms sång + 46 andra låtar i huvudet på repeat.

Han har varit hemma med pappan i fyra månader och det känns som pappan är mer självsäker i sin roll som förälder. Mannnen ska fortsätta vara föräldraledig en dag i veckan nu, precis som tidigare. Det blir nog bra.

Hoppas ni får en fin andra advent. Det känns som julen är min enda motivation för tillfället. Tända ljus, se på julkalendern, räkna ner dagar, vänta på uppesittarkväll och julafton.
 
Ugh, det börjar bli heltokigt med Ellens middagslur... alltmer sällan som det går att få henne att somna i vettig tid, istället så däckar hon vid 15-16-17-tiden på eftermiddagen och kan då sova en bra stund... och naturligtvis är hon då inte särdeles trött vid läggdags :grin:O_o Trist att sällan eller aldrig få någon egen/vuxentid på kvällen. Det har ju varit såhär med alla barnen i en period innan de är stora nog att klara sig helt utan middagsluren så det är ju inget nytt, men påfrestande är det.
Precis samma här. Möjligen att jag får henne att somna runt 14, om vi har hittat på nåt på förmiddagen. Nu när hon är lite krasslig har vi bara tagit det lugnt, då finns det inte en suck att få henne att somna. Räddningen brukar vara lek med storasyster i kombination med lite energi från middagen, så håller hon ut den sista stunden och somnar ovaggad runt 19. Känner som du, det är bara att hålla ut den här perioden! På förskolan sover hon utan problem, men då sover ju alla andra också och hon blir tröttare ju.
 
Frank kör istället med tack, tack. Han pekar på clementinerna och säger ”tack, tack”. Han kör också med att lägga huvudet på sned och säga ”mer” men sen vet han (ibland) att han inte får mer så då svarar han sig själv och säger ”nä”.

Surt med förkylning. Hoppas att hon kryar på sig. Frank har peppar, peppar, inte varit förkyld mer än en gång sen han började på fsk. Tror det är tack vare covid faktiskt, att de tvättar händerna mer och ffa att de barn som är förkylda är hemma.
Haha, härligt när de redan vet svaret själva så kan de ta konflikten på egen hand istället :D

Ja jag tänkte också att vi skulle slippa förkylningar med allt tvättande, men tydligen inte :meh: och då tycker Nora ändå att det är superkul att tvätta sina händer.
 
Jobbigt, det är lite på gränsen här också att middagsluren börjar bli i senaste laget. Vid vilken ålder ungefär brukar de orka vara vaken hela dagen?
Är nog väldigt olika men alla syskonen här har slutat sova regelbundet före 2 års ålder. Men ingen av dem har gått på förskola då heller, gör de det sover de nog oftast längre pga alla andra sover och miljön är mer uttröttande.
 
Hur tänker ni på tv-tittande för de här små?

L fullkomligt älskar Bolibompa baby och så fort vi kommer hem pekar han på tv och säger "Bompa!" blir förbannad rent ut sagt om han inte får kolla.
Brukar låta honom titta ca 10-20 min om dagen.
 
Hur tänker ni på tv-tittande för de här små?

L fullkomligt älskar Bolibompa baby och så fort vi kommer hem pekar han på tv och säger "Bompa!" blir förbannad rent ut sagt om han inte får kolla.
Brukar låta honom titta ca 10-20 min om dagen.
Nora har ju liksom fått det på köpet när storasyster får se en stund innan läggdags. Nu, när jag försöker jobba samtidigt som jag vabbar, så får hon faktiskt titta lite emellanåt. Det enda hon vill se är Bing, som hon fullkomligt älskar. Och det programmet känns rätt okej, det är inte skränigt och skrikigt med mycket färg och fart utan lugnt och lite mysigt.
Så ja, i den bästa av världar skulle hon såklart bara läsa böcker och leka pedagogiska lekar :angel: men ibland måste vardagen funka också...
 
Hur tänker ni på tv-tittande för de här små?

L fullkomligt älskar Bolibompa baby och så fort vi kommer hem pekar han på tv och säger "Bompa!" blir förbannad rent ut sagt om han inte får kolla.
Brukar låta honom titta ca 10-20 min om dagen.
Vi lyckades hålla nere tv-tittandet till nästan inget tills vi fick lillasyster. Nu får Frank titta när jag söver lillan eller när jag ammar (om jag är ensam med båda) och också på kvällen om en av oss måste ta Elsa och den andra fixar mat. Sammantaget blir det nog nån timme om dagen. Lite för mycket kanske, men som @Flixon skrev så måste vi ju få kvällarna att gå ihop och det hade ju varit värre om vi låg och surfade på telefonen samtidigt. Nu blir ju TVn en lösning för att vi har fullt upp med lillasyster. Frank gillar Pippi (från 1969 😂) och Fåret Shaun
 
Vi lyckades hålla nere tv-tittandet till nästan inget tills vi fick lillasyster. Nu får Frank titta när jag söver lillan eller när jag ammar (om jag är ensam med båda) och också på kvällen om en av oss måste ta Elsa och den andra fixar mat. Sammantaget blir det nog nån timme om dagen. Lite för mycket kanske, men som @Flixon skrev så måste vi ju få kvällarna att gå ihop och det hade ju varit värre om vi låg och surfade på telefonen samtidigt. Nu blir ju TVn en lösning för att vi har fullt upp med lillasyster. Frank gillar Pippi (från 1969 😂) och Fåret Shaun


Väldigt lika här! Från noll skärmtid till en hel del tv sen lillebror anlände😅 senaste bvc besöket frågade sköterskan om just skärmtiden, och jag svarade skamset men ärligt att det kan ju bli lite för länge ibland när det kör ihop sig ( dock tittar han inte aktivt sålänge, klättrar oftast upp på tv-bänken eller i fönstret efter en stund så man ändå får gripa in).
Hon svarade: men käre tid, bara kör på! Från att barnet fyllt 1 år så är det ju bara en avlastning.
Jag blev väldigt förvånad, men det kändes ändå bra att hon inte skammade liksom😂
 
Ser inte skärmtiden som ett större problem utan hon får titta på TV och sitta med mobilen när det passar. När jag var föräldraledig sista månaderna satte vi oss varje dag efter lunch och tittade på barnTV tills hon somnade, fortfarande ofta så vi gör på helgerna när hon ska sova middag och på kvällen. När vi kommer hem efter förskolan tycker jag också att det är skönt att hon kan få sitta en stund och varva ned i soffan framför TVn. Och håller vi på med något eller är ute någonstans kan hon absolut få mobilen när hon tröttnar.

Tänker att det viktiga är vad vi gör utöver det, att vi föräldrar tar oss tiden att leka aktivt med henne, läsa för henne istället och se till att vi är ute en del också.
 
På tal om skärmtid så har jag hittat ett så fint barnprogram. Trash truck / sopbil. :love: Finns på Netflix. Vi (mest jag :D) blev ledsna när avsnitten var slut.
 
Sovproblem här ocksa. Om han vaknar före 7 gar det att fa honom att sova ungefär 11-13, da somnar han runt 20 pa kvällen och sover bra pa nätterna. Men oftast är han trött pa morgonen och det är ganska skönt om han sover lite längre sa jag hinner hjälpa syskonen att bli färdiga för skolan.
Ibland klarar han sig utan att sova pa dagen och somnar pa 1 sekund runt 19 men sover väldigt oroligt hela natten.
Sover han efter 13 sa är han vaken till vi gar och lägger oss runt 22 och pa det sättet mer eller mindre tvingar honom att sova. Da sover han iof ocksa bra pa natten men jag vill gärna ha lite tid pa kvällen utan barn.

Han är inte alls intresserad av Tv om det inte är en bil, grävmaskin, en hund eller en ko som later, da tittar han kort.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 202
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 656
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 104
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp