Vårföräldrar 2019 - del 3

Är det någon som tagit bort dagsvilan för barnet än?
Vi går upp mellan 8-9 på morgonen sen har han alltid vilat vid 12-13 tiden, ca 1-2 timmar. Nu är det kaos att få honom att vila, tog typ 2 minuter innan, nu är det skrikfest en stund och tar 30-60 minuter innan han somnar. Också lite svårare att söva på kvällen.
Känns tidigt att ta bort vilan, och han visar att han är trött på dagen men kanske skulle testa en dag.
Hur länge sover era dagtid?
 
Är det någon som tagit bort dagsvilan för barnet än?
Vi går upp mellan 8-9 på morgonen sen har han alltid vilat vid 12-13 tiden, ca 1-2 timmar. Nu är det kaos att få honom att vila, tog typ 2 minuter innan, nu är det skrikfest en stund och tar 30-60 minuter innan han somnar. Också lite svårare att söva på kvällen.
Känns tidigt att ta bort vilan, och han visar att han är trött på dagen men kanske skulle testa en dag.
Hur länge sover era dagtid?
Vi har ofrivilligt tagit bort den. Eller, Nora har själv tagit bort den... Det går helt enkelt inte att få henne att somna på dagen, om vi inte varit ute och lekt i flera timmar på förmiddagen. Så hon får helt enkelt vara vaken, och vila en stund i soffan med en bok istället. På förskolan sover hon fortfarande, men lite i längsta laget nu för hon är rätt svårsövd på kvällen och svår att väcka på morgonen.

Har hon inte sovit på dagen så somnar hon ca 19-19.30 och sover ca 11h.
 
Vi har ofrivilligt tagit bort den. Eller, Nora har själv tagit bort den... Det går helt enkelt inte att få henne att somna på dagen, om vi inte varit ute och lekt i flera timmar på förmiddagen. Så hon får helt enkelt vara vaken, och vila en stund i soffan med en bok istället. På förskolan sover hon fortfarande, men lite i längsta laget nu för hon är rätt svårsövd på kvällen och svår att väcka på morgonen.

Har hon inte sovit på dagen så somnar hon ca 19-19.30 och sover ca 11h.
Upplever ni att hon klarar sig på den sömnen, dvs att hon inte blir trött/gnällig framåt eftermiddagen? 😊
 
Upplever ni att hon klarar sig på den sömnen, dvs att hon inte blir trött/gnällig framåt eftermiddagen? 😊
Beror lite på när hon vaknat. Men oftast går det bra, får pausa med lite mellis och soffmys om humöret dippar för mycket. Är hon tillräckligt trött så sover hon ju såklart på dagen, men jag pallar inte lägga 1,5h på att söva ett barn som inte är trött längre :p
 
De elever jag har som verkar må allra bäst, "blomstra", bli självständiga, kreativa m.m. är de som har föräldrar som talar gott om skolan och litar på personalen till 100%. Detta oavsett om eleven går i en stökig eller lugn klass, har mycket eller lite prov, har inlärningssvårigheter eller inte, har flera olika lärare eller en enda, o.s.v... Jag slås gång på gång av detta i mitt arbete (lärare på mellanstadiet). En elev kan ha jättesvårt för att läsa, inte vara så populär i klassen och ha flera stökiga elever kring sig men är ändå superpositiv, ser inga hinder utan bara tar sig an allt, kommer med egna idéer och är hur nöjd som helst. En annan elev som har jättelätt för sig, är populär i klassen och går i en liten, lugn klass kan vara negativ till allt, omotiverad och sakna tro på sig själv. Så många gånger jag har sett detta och konstaterat utifrån utvecklingssamtal och framförallt alla andra kontakter med föräldrarna, att skillnaden ligger i hur föräldrarna pratar om skolan hemma. Den "negativa" eleven har föräldrar som hör av sig kl. 23 lördag kväll om precis allt och inget (KAN inte du se till så att Bibbi leker ihop med Bobbo på rasten istället för ihop med Diddi? Och så vore det bra om ni kunde byta färg på gardinerna i klassrummet till något gladare.) medan den positiva eleven har föräldrar som säger "Jaha, ska du ha två prov samma dag? Jag förstår att det känns tufft men det kommer du att fixa! Vad bra att er lärare ger er så fin övning på att ha prov förresten, i framtiden kommer du att göra flera viktiga saker på samma dag. Nu hjälper jag dig att öva!"

Jag säger inte att någon i denna tråden tänker på det ena eller andra sättet! Jag kom bara att tänka på detta utifrån diskussionen om skolan och tycker att det kan vara värt att tänka på, för att:

1. Hur illa man än tycker om något som gjorts i skolan så gör man sitt barn världens otjänst om man talar illa om läraren/rektorn/skolan inför barnet. Prata istället om hur läraren säkert hade en bra tanke med det och att det var en bra träning för resten av livet (då ju faktiskt ganska lite kan gå precis perfekt, som man själv vill, hela tiden). Sedan tar man kontakt med lärare eller rektor om man själv har en gnagande känsla som man inte kan släppa och måste få fråga kring det som hänt. Självklart kan man säga till barnet att man ska ringa läraren om det behövs, men man har inget att vinna på att prata rent illa om läraren inför barnet. Barnet ska ju gå i skola i många år och kommer ha väldigt gott av att ha en positiv syn på skolan.

2. Med tanke på det jag ser, den oerhört starka kopplingen mellan föräldrars inställning och barnens inställning och tro på sig själva, och den inte alls lika starka kopplingen mellan små/stora/lugna/stökiga klasser/andra förutsättningar i skolan och barnens inställning och tro på sig själva, så behöver man kanske inte vara så jätteorolig över just skolan. Skönt, kanske ändå en del kan tänka.

Sedan är jag den första som vill ha saker och ting på annorlunda, bättre sätt i skolan, missförstå mig inte där! Tills dess får vi göra det bästa av det vi har och stärka våra ungar i det.
Tack för att du skriver! Speciellt eftersom du jobbar inom skolan. Jag blev att tänka på det du skrev nog hör ihop med vad Gordon neufeld pratar om, att barnets anknytningsperson(/er) "lämnar över" barnet till en lärare som anknytningspersonen "godkänt" och gillar. Då kan barnet vila i det, att det här är förmodligen bra för mig för mamma/pappa/etc tycker det. Och då tvärt om ifall anknytningspersonen ger signaler om att inte uppskatta en person, eller inte "lämnar över" genom att presentera tillräckligt, då hamnar barnet lätt i "counterwill". Det vore jätteintressant att höra dina tankar om dina erfarenheter från ditt jobb men jag antar att den här tråden är kapad nog.
 
Är det någon som tagit bort dagsvilan för barnet än?
Vi går upp mellan 8-9 på morgonen sen har han alltid vilat vid 12-13 tiden, ca 1-2 timmar. Nu är det kaos att få honom att vila, tog typ 2 minuter innan, nu är det skrikfest en stund och tar 30-60 minuter innan han somnar. Också lite svårare att söva på kvällen.
Känns tidigt att ta bort vilan, och han visar att han är trött på dagen men kanske skulle testa en dag.
Hur länge sover era dagtid?
Nej, det har vi inte och Frank blir ju två i början av mars. Känns fortfarande som han behöver sova en stund och han somnar runt 19.30 utan allt för mycket knöl. Däremot låter vi inte honom sova längre än till runt 14, men lägger vi honom runt 12.30 brukar han sova 1 h.
 
Leo sover ibland och ibland inte, egentligen behöver han sova men vill inte runt middagstid utan först runt 15-16 och det är för sent.
 
Nej, det har vi inte och Frank blir ju två i början av mars. Känns fortfarande som han behöver sova en stund och han somnar runt 19.30 utan allt för mycket knöl. Däremot låter vi inte honom sova längre än till runt 14, men lägger vi honom runt 12.30 brukar han sova 1 h.
När vaknar han på morgonen ungefär?😊
Leo sover ibland och ibland inte, egentligen behöver han sova men vill inte runt middagstid utan först runt 15-16 och det är för sent.
Känns som det är lite så här med, att han egentligen vill vila för sent på dagen. Får testa mig fram lite grann och se om han klarar hålla sig vaken en hel dag.
 
@rosapantern Ham vaknar nångång mellan 6-8. Nu har han sovit lite längre när vi varit jullediga, men det verkar inte påverkas så mkt av om han lägger sig 19 eller 20.30. Han sover betydligt bättre och längre på morgonen nu när det är mörkare ute
 
Alltså vår pojk var ju väldigt missnöjd som bebis. Var ofta skrikig och skrek i bilen, på öppna fsk. Kunde inte ha med honom hos vänner etc. Nu är han snart 2 år och oftast så glad. ❤️ På fsk säger de att han är hur smidig som helst. Gillar allt de gör, både inne och ute, äter all mat. Inga problem att lämna och hämta. Idag på fsk var det ett annat barn som fick ett utbrott för att de skulle börja med utelek och jag bara kände ”vad skönt att det inte längre är mitt barn som är så missnöjd”. 🙄 Tänk om jag vetat det när han var 4 mån och jag inte kunde göra nåt ❤️
 
Det här med dagsvilan.
Märker stor skillnad när L inte är på förskolan på dagarna. Jul och nyår va han ledig 2,5 vecka och då va han inte alls i det stora behovet att vila som han är när han är på fsk. Vi har begränsad vila till 1 timme, sen väcker vi. Inga problem att lägga vid 19 på kvällen.
Men alla barn är ju så olika. Har en vän med jämngammal som L (21 mån) och hon behöver inte vila mer än 20 min annars går det inte att lägga henne alls förrän sent på kvällen.
 
Här behövs verkligen vilan på dagen än, speciellt på förskolan. Skulle gärna se om hon somnade lite tidigare på kvällen om hon sov lite kortare på dagen, men samtidigt är hon så sur och vresig om man väcker henne så det är svårt!

Sällan hon somnar före 21 på kvällen dock, och det kan lätt bli 22 också eller senare på helgen. Så jag antar att den där stunden på dagen verkligen behövs.
 
Nelia sover fortfarande 1-3 timmar (oftast cirka 2) efter lunch. Känns långt bort att hon ska sluta med det just nu. Hon somnar oftast kl. 19-19.30 på kvällen och går upp cirka kl. 6 på vardagar.

På onsdag ska jag vara ledig med Nelia som har Studiedag. Hade hoppats på att kunna åka till ett badhus med henne men det blir ju svårt. Försöker komma på någon annan aktivitet att hitta på men det känns rätt knepigt just nu. Får väl bli att gå ut i skogen en sväng och se om någon av lekplatserna i områden går att vara på (inte är en ren isgata).

Just nu har hon gått från att vara relativt pappig till rätt mammig. Pappa fick inte söva henne igår på kvällen, han höll på i flera timmar innan jag tog över, då tog det 15 minuter. Kanske skulle ha varit lättare om inte jag var hemma.

Väger nu över 10 kg! Cirka 81-82 cm lång. Ingen stor tjej men väldigt stark och smidig.
 
Nelia sover fortfarande 1-3 timmar (oftast cirka 2) efter lunch. Känns långt bort att hon ska sluta med det just nu. Hon somnar oftast kl. 19-19.30 på kvällen och går upp cirka kl. 6 på vardagar.

På onsdag ska jag vara ledig med Nelia som har Studiedag. Hade hoppats på att kunna åka till ett badhus med henne men det blir ju svårt. Försöker komma på någon annan aktivitet att hitta på men det känns rätt knepigt just nu. Får väl bli att gå ut i skogen en sväng och se om någon av lekplatserna i områden går att vara på (inte är en ren isgata).

Just nu har hon gått från att vara relativt pappig till rätt mammig. Pappa fick inte söva henne igår på kvällen, han höll på i flera timmar innan jag tog över, då tog det 15 minuter. Kanske skulle ha varit lättare om inte jag var hemma.

Väger nu över 10 kg! Cirka 81-82 cm lång. Ingen stor tjej men väldigt stark och smidig.
Ja det är så tråkigt att det inte går att göra något nu, förutom att vara utomhus. Är så glad att vi hade minusgrader så pass att vi kunde åka skridskor förra helgen, för nu är det lika grått och trist som vanligt här i Skåne. Det inbjuder liksom inte till flera timmars utevistelse (fast det är mer jag som tycker det är tråkigt, barnen klagar sällan 🙈). Även Nora "åkte" skridskor! Jag ville också kunna åka så jag hittade en perfekt lösning :rofl:
IMG_20210117_151908_957.jpg
 
Åh jag har så dåligt samvete. Lilleman har sovit totalt kasst helt från start, det blev liite bättre ett tag efter han fyllt ett men fortfarande många uppvak. Det senaste har vi reagerat på att han varit väldigt pruttig och verkat haft ont i magen när han vaknat. Han är dessutom alltid lös i magen och har eksem som blossar upp titt som tätt. Har alltid berättat på BVC om sömnen och eksemen, fått kortisonkräm för eksemen men inget prat om vad det kan bero på. Tog upp detta med magen på BVC nu på 1,5-årskollen, de sa att många barn har känsliga magar och att vi ska undvika lök och fullkorn... det har vi såklart redan gjort för längesen.

Trots att man inte ska utesluta kost på eget bevåg så fick vi ett ryck och tog bort alla mjölkprodukter i förrgår. Köpte havreprodukter att laga mat på istället. Vips så sov han hela natten igår, och idag har han hittills sovit sedan vi la honom vid åtta... nu är klockan elva. Alltså det är ett under för att vara honom! I vanliga fall har han hunnit vakna tre gånger vid det här laget, ledsen. Och jag sitter här och mår så dåligt och har riktigt dåligt samvete över att vi inte provat detta tidigare, eller varit mer påstridiga hos BVC. Det kan fortfarande vara en slump, men tänk om han har haft ont i magen på grund av mjölkprotein... så mycket magont i onödan, för att vi inte tänkt på det här tidigare! :cry: Alltså jag är jätteglad om det är så att vi har hittat lösningen men vet inte hur jag ska förlåta mig själv över att han har haft magont så länge i onödan. Jag får försöka trösta mig med att han aldrig haft magont på dagarna, världens piggaste och gladaste, det är också därför vi inte tänkt att det kunde vara någon kostallergi/överkänslighet...

Nästa steg blir att kontakta vården och få det utrett. Han ska snart börja förskola och då måste vi väl ha ett läkarintyg för att han ska få specialkost. Tyvärr känns det som att jag måste vässa armbågarna, så var det med hans förkylningsastma. Tog flera månader innan vi ens fick träffa läkare och då fick han en väldigt låg dos medicin. Av en slump träffade vi en annan läkare på ettårskollen och då äntligen fick vi remiss till astmaläkare och ordentliga mediciner. Efter över ett halvårs hostande blev han av med det. Jag tycker verkligen att alla inom vården är grymt duktiga på det de gör och jag vet att de har hur mycket som helst att göra, så det är inte det jag menar. Det är bara frustrerande att behöva strida så mycket för att något ska hända, utan att man bara ses som en "överbeskyddande förälder".
 
Åh jag har så dåligt samvete. Lilleman har sovit totalt kasst helt från start, det blev liite bättre ett tag efter han fyllt ett men fortfarande många uppvak. Det senaste har vi reagerat på att han varit väldigt pruttig och verkat haft ont i magen när han vaknat. Han är dessutom alltid lös i magen och har eksem som blossar upp titt som tätt. Har alltid berättat på BVC om sömnen och eksemen, fått kortisonkräm för eksemen men inget prat om vad det kan bero på. Tog upp detta med magen på BVC nu på 1,5-årskollen, de sa att många barn har känsliga magar och att vi ska undvika lök och fullkorn... det har vi såklart redan gjort för längesen.

Trots att man inte ska utesluta kost på eget bevåg så fick vi ett ryck och tog bort alla mjölkprodukter i förrgår. Köpte havreprodukter att laga mat på istället. Vips så sov han hela natten igår, och idag har han hittills sovit sedan vi la honom vid åtta... nu är klockan elva. Alltså det är ett under för att vara honom! I vanliga fall har han hunnit vakna tre gånger vid det här laget, ledsen. Och jag sitter här och mår så dåligt och har riktigt dåligt samvete över att vi inte provat detta tidigare, eller varit mer påstridiga hos BVC. Det kan fortfarande vara en slump, men tänk om han har haft ont i magen på grund av mjölkprotein... så mycket magont i onödan, för att vi inte tänkt på det här tidigare! :cry: Alltså jag är jätteglad om det är så att vi har hittat lösningen men vet inte hur jag ska förlåta mig själv över att han har haft magont så länge i onödan. Jag får försöka trösta mig med att han aldrig haft magont på dagarna, världens piggaste och gladaste, det är också därför vi inte tänkt att det kunde vara någon kostallergi/överkänslighet...

Nästa steg blir att kontakta vården och få det utrett. Han ska snart börja förskola och då måste vi väl ha ett läkarintyg för att han ska få specialkost. Tyvärr känns det som att jag måste vässa armbågarna, så var det med hans förkylningsastma. Tog flera månader innan vi ens fick träffa läkare och då fick han en väldigt låg dos medicin. Av en slump träffade vi en annan läkare på ettårskollen och då äntligen fick vi remiss till astmaläkare och ordentliga mediciner. Efter över ett halvårs hostande blev han av med det. Jag tycker verkligen att alla inom vården är grymt duktiga på det de gör och jag vet att de har hur mycket som helst att göra, så det är inte det jag menar. Det är bara frustrerande att behöva strida så mycket för att något ska hända, utan att man bara ses som en "överbeskyddande förälder".
Det låter ju verkligen som du ska stå på dej iom att han har både eksem och ont i magen. Det låter ju verkligen som det kan vara nåt iom att det blev stor skillnad och att sömnen blev så mycket bättre.

Ha inte dåligt samvete, det låter ju som att du har gjort vad du har kunnat för att få hjälp ❤️

Känner inte igen det där med att inte få gehör men å andra sidan är ju min sambo barnläkare och det är ju inte så att BVC nekar en remiss när han säger att han tycker att sonen skelar...
 
Åh jag har så dåligt samvete. Lilleman har sovit totalt kasst helt från start, det blev liite bättre ett tag efter han fyllt ett men fortfarande många uppvak. Det senaste har vi reagerat på att han varit väldigt pruttig och verkat haft ont i magen när han vaknat. Han är dessutom alltid lös i magen och har eksem som blossar upp titt som tätt. Har alltid berättat på BVC om sömnen och eksemen, fått kortisonkräm för eksemen men inget prat om vad det kan bero på. Tog upp detta med magen på BVC nu på 1,5-årskollen, de sa att många barn har känsliga magar och att vi ska undvika lök och fullkorn... det har vi såklart redan gjort för längesen.

Trots att man inte ska utesluta kost på eget bevåg så fick vi ett ryck och tog bort alla mjölkprodukter i förrgår. Köpte havreprodukter att laga mat på istället. Vips så sov han hela natten igår, och idag har han hittills sovit sedan vi la honom vid åtta... nu är klockan elva. Alltså det är ett under för att vara honom! I vanliga fall har han hunnit vakna tre gånger vid det här laget, ledsen. Och jag sitter här och mår så dåligt och har riktigt dåligt samvete över att vi inte provat detta tidigare, eller varit mer påstridiga hos BVC. Det kan fortfarande vara en slump, men tänk om han har haft ont i magen på grund av mjölkprotein... så mycket magont i onödan, för att vi inte tänkt på det här tidigare! :cry: Alltså jag är jätteglad om det är så att vi har hittat lösningen men vet inte hur jag ska förlåta mig själv över att han har haft magont så länge i onödan. Jag får försöka trösta mig med att han aldrig haft magont på dagarna, världens piggaste och gladaste, det är också därför vi inte tänkt att det kunde vara någon kostallergi/överkänslighet...

Nästa steg blir att kontakta vården och få det utrett. Han ska snart börja förskola och då måste vi väl ha ett läkarintyg för att han ska få specialkost. Tyvärr känns det som att jag måste vässa armbågarna, så var det med hans förkylningsastma. Tog flera månader innan vi ens fick träffa läkare och då fick han en väldigt låg dos medicin. Av en slump träffade vi en annan läkare på ettårskollen och då äntligen fick vi remiss till astmaläkare och ordentliga mediciner. Efter över ett halvårs hostande blev han av med det. Jag tycker verkligen att alla inom vården är grymt duktiga på det de gör och jag vet att de har hur mycket som helst att göra, så det är inte det jag menar. Det är bara frustrerande att behöva strida så mycket för att något ska hända, utan att man bara ses som en "överbeskyddande förälder".
Vad bra att ni tog eget initiativ, heja er! Och så himla skönt att ni hittade vad som verkar felas lilleman! Ha absolut inte dåligt samvete, man litar ju på vården...
 
Vad hittar ni på för pyssel med era små hemma? Tycker det är så svårt att veta vad hon kommer fatta grejen med och ej. Rita tycker hon är jätteroligt, och vattenfärg har jag sett att de använder på förskolan ibland (men det får hon gärna fortsätta göra där! :angel:räcker med att det är ritat med penna mest överallt hemma trots att jag tycker jag gömmer dem jätteväl :o:laugh:), men sen tar det slut på kreativiteten :p

Funderar på om play-doh eller lera kan vara kul, eller om det är för svårt? Känner att vi behöver lite sådant nu när det är snorkallt ute och fortfarande mörkt om kvällarna.
 
Vad hittar ni på för pyssel med era små hemma? Tycker det är så svårt att veta vad hon kommer fatta grejen med och ej. Rita tycker hon är jätteroligt, och vattenfärg har jag sett att de använder på förskolan ibland (men det får hon gärna fortsätta göra där! :angel:räcker med att det är ritat med penna mest överallt hemma trots att jag tycker jag gömmer dem jätteväl :o:laugh:), men sen tar det slut på kreativiteten :p

Funderar på om play-doh eller lera kan vara kul, eller om det är för svårt? Känner att vi behöver lite sådant nu när det är snorkallt ute och fortfarande mörkt om kvällarna.

Vi har provat fingerfärg, det är poppis men en del att städa efteråt trots att hon får sitta på en stol och "måla" :angel:

Tror lera av något slag skulle kunna fungera, Nelia gillade ju att grejja med pepparkaksdegen innan jul. Dock risk att en del åker in i munnen fortfarande.

Nelia lägger mycket tid på att träna på att klä av sig och på sig. Bland annat försöker hon klä på sig dockkläderna 😂

Har inte så många tips dock, vi klurar på samma. Det blir mycket läsa böcker, pussla, rita eller bygga med klossar och liknande.
 
Vi har provat fingerfärg, det är poppis men en del att städa efteråt trots att hon får sitta på en stol och "måla" :angel:

Tror lera av något slag skulle kunna fungera, Nelia gillade ju att grejja med pepparkaksdegen innan jul. Dock risk att en del åker in i munnen fortfarande.

Nelia lägger mycket tid på att träna på att klä av sig och på sig. Bland annat försöker hon klä på sig dockkläderna 😂

Har inte så många tips dock, vi klurar på samma. Det blir mycket läsa böcker, pussla, rita eller bygga med klossar och liknande.

Fingerfärg faller nog också under kategorin "Åh vad kul att ni gör det på förskolan så att vi slipper" :cool: Kanske till sommaren när vi kan göra det utomhus :laugh:

Får hoppas att om den är giftfri och inte smakar så gott så blir det försumbart mycket som äts upp, hon är så kräsen med vad hon äter så det vore väl typiskt om hon började knapra på lera :p

Ungefär samma här, vi köpte magneter att bygga med efter att ha sett henne leka med det på förskolan, och de är extremt populära och lätta att komma överens med enligt dottern.
1612174658979.png
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 503
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 560
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 836
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 412
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp