Vårföräldrar 2019 - del 3

I den åldern så tittar man främst på barnets språkförståelse, dvs om barnet förstår ord och enklare instruktioner samt om det tillägnat sig grundläggande kommunikativa färdigheter som ögonkontakt, turtagning och pekning (som hon ju verkar ha). Om jag inte minns fel så tittar ju BVC på språket på 2,5 års kontrollen och då ska barnet ha börjat sätta ihop minst 2-ordsmeningar annars ska man ha remiss till logoped.
För Frank skedde utvecklingen med att börja prata i meningar från en vecka till en annan. Fram till typ 21 månader hade han mest enstaka ord, så det kan hända snabbt, men be om remiss vid 2,5 år om du känner oro. Hälsningar Logopedmamman
Kul med en expert i tråden!
Finns det några enkla knep som kan hjälpa barnet att få det att lossna?
Jag som är lite självkritisk känner ibland att jag gör något fel när utomstående påpekar att han är sen. 😣
 
Blir f.ö lite orolig när jag hör att alla era pratar så mycket, gör alla barn i tråden det? Här är det definitivt inga flerordsmeningar utan bara enstaka ord. Hon gör ju sig förstådd utan problem med oss, men det är liksom inte så att det går att föra en konversation med henne, utan hon mer uttrycker ett ord för något hon vill ha och är nöjd så, eller pekar på en grej och säger vad det är. Jag har inte tänkt på det förut utan mer antagit att det är så barn i den åldern är (har inte så mycket att jämföra med), det är ju inget problem för oss, men är det så att hon är för sen i talet och behöver någon slags stöd i det så vill jag ju ändå fånga upp det!

Här är det inte heller några meningar utan med lösa ord varav vissa går att förstå och andra inte. Nelia är 21,5 månader. Men väldigt bra ordförståelse när man pratar med henne och kan förstå instruktioner utan problem. Det är först nu som jag tycker att hon verkligen försöker lära sig nya ord och övar mer medvetet.

Jag antar att alla barn utvecklar lite olika delar olika snabbt. Tänker att det kanske kan gälla hur de kan hantera jobbiga känslor också. Vissa utvecklar den kontrollen snabbare än andra. Jag tycker Nelia lyssnar rätt bra om man säger till henne att inte slå/dra/skalla osv. men hon testar absolut sånt då och då.
 
@rosapantern Nu blir det ju generella råd eftersom jag inte sett din pojk, men benämna mycket av det ni gör och ser och det din son är intresserad av. Pekar han eller visar han nåt så säg ”ja, titta en BIL” med betoning på det viktigaste ordet. Inte för långa meningar utan håll er till lite längre än vad han själv säger just nu. Läs enkla böcker som han gillar. Benämn vad som är på bilderna. Förstärk gärna med tecken. Googla TAKK och lär dig några vanliga tecken. Tolka allt han säger. Pekar han på bil och säger ”bi” så speglar du: ja, en bil. Bokläsning och samspel före TV och padda. (även om det är lätt sagt med två små 😴)

Vad är han intresserad av? Har det inte lossnat vid 2 år så tycker jag ni ska få remiss till logoped. Bra med bedömning och riktade råd. Ibland kan man få gå föräldrautbildning kring språkstimulans (som jag tycker är jättebra), men beror på var i landet man bor.

Hoppas det lossnar snart ❤️
 
Och nej, sällan är barn sena i språket för att man som förälder gör fel. Visst träffar jag familjer där det känns som det är för mycket telefon och padda men det är ju sällan enda anledningen till att man har sen språkutveckling.
 
Nora kan också vara våldsam ibland, sällan regelrätta slag men oftare knipas och dra i håret. Brukar hända antingen när vi busar, då upplever jag att hon blir "övertaggad" och ofta kommer storasyster i vägen och får ta smällen... Ibland även när vi ligger i sängen och ska sova, då känns det som att hon är frustrerad för att hon hellre vill vara uppe och leka. Jag tänker att det blir så när hon inte kan sätta ord på känslorna istället, eller när det blir för mycket känslor i kroppen liksom. Men ja, det är ju inte jättekul direkt, särskilt inte när storasyster blir drabbad.

Angående språket, Noras storasyster var väldigt tidig (vi brukar säga att hon började prata vid 10 månader och har inte slutat sen dess :D). Nora var lite senare, så vi hann ju börja fundera. Det hade vi inte behövt, enda gången hon inte pratar nu är när hon sjunger istället 😅 det märks att hon tar väldigt mycket intryck av storasyster!
 
@rosapantern Nu blir det ju generella råd eftersom jag inte sett din pojk, men benämna mycket av det ni gör och ser och det din son är intresserad av. Pekar han eller visar han nåt så säg ”ja, titta en BIL” med betoning på det viktigaste ordet. Inte för långa meningar utan håll er till lite längre än vad han själv säger just nu. Läs enkla böcker som han gillar. Benämn vad som är på bilderna. Förstärk gärna med tecken. Googla TAKK och lär dig några vanliga tecken. Tolka allt han säger. Pekar han på bil och säger ”bi” så speglar du: ja, en bil. Bokläsning och samspel före TV och padda. (även om det är lätt sagt med två små 😴)

Vad är han intresserad av? Har det inte lossnat vid 2 år så tycker jag ni ska få remiss till logoped. Bra med bedömning och riktade råd. Ibland kan man få gå föräldrautbildning kring språkstimulans (som jag tycker är jättebra), men beror på var i landet man bor.

Hoppas det lossnar snart ❤️

Tack för bra tips! 🥰 Ska googla TAKK och kolla möjligheter med bvc nästa träff. Då gör vi väldigt mycket rätt iaf, han gillar att peka på saker och lyssna när vi berättar vad det är så jag inbillar mig att han lagrar många ord iaf😅 han är ju en liten bonde den här ungen, så idag har vi varit och tittar på när morfar kört gödsel och klappat kalvar. Han lyssnar väldigt bra när man pratar just traktorer och djur.

Ja det blir definitivt alldeles för mycket skärmtid just nu. Båda sover bäst inomhus, lillebror sover ca 10-12, storebror ca 12-13.30, och då är det typ dags att lägga lilla igen och börja laga middag. Jag har såå svårt att ta mig ut! Det blir iaf lättare när man inte behöver lägga massa tid på alla ytterkläder. Och jag hoppas tiden går fort tills lilla klarar sig på en dagsvila så man inte blir så låst.
 
Känner igen en del av det där. Frank blir också lätt arg och frustrerad, men går aldrig fram och slåss om vi sitter i soffan. Jag har utifrån en metod jag använder i jobbet identifierat mer noga i vilja situationer det uppstår och kommit fram till att det oftast är när man bryter en aktivitet som han gillar till nåt inte lika kul, typ gå in, åka hem från förskolan eller lekparken. Jag försöker avleda så mycket det går. Typ ”nu går vi och tittar på bilarna” och vips så är man vid bilen och redo att åka hem 🙄

Annars så brukar jag bestämt säga nej och gå därifrån så att han förstår att vi inte vill leka när han slåss.

Kanske har förskolepersonalen några strategier? Det går ju att söka stöd på BVC också. Jag har ju turen att ha kollegor och vänner som jobbar i branschen så ber hellre dem om idéer än vår mediokra BVC-sköterska 😔 Men där ser ju olika ut.

Jag är en riktig känslomänniska ända ut i fingertopparna. Antar att Loke fått lite av det där, samt mitt temperament :angel:
Har pratat med förskolepersonalen och han gör inget mot dom som tur är. Och är väldigt snäll mot dom andra barnen nu, för några månader sen hände det dock att han bet något annat barn men vet inte alls vad det var för situation.

Vi får bara fortsätta med att säga till bestämt när det händer och visa att det inte är okej. Vi berättar för Loke att man inte får slåss och sparkas och då säger han ofta "nej mamma, inte slåss sparkas".
Försöker hitta böcker som är till hans ålder som handlar om att vara snäll och vara en bra kompis, han älskar att läsa så kanske kan underlätta.
Men tipset om att avleda var jättebra, jag testade med det igår och det fungerade faktiskt ganska bra den gången.
 
Här pratas det inte heller så mycket, men det börjar komma fler ord. Traktor eller mer "ta-too" (herrejösses vad han är tokig i traktorer!), hundens namn, bär! när han vill bli buren, baaa när han vill bada, dsssch när han vill duscha. Och när han är mätt ropar han MÄÄÄ och skjuter demonstrativt undan tallriken. :D Jag njuter av alla gulliga ord, tycker att det gick lite för snabbt för hans kusin som sa hundarnas namn på ett supersött lite fel sätt i bara några veckor, för att sedan helt plötsligt artikulera namnen skrämmande bra.

Vi håller på att skola in nu. Körde en vecka först, gick ganska bra. Sedan var han sjuk i en vecka och vi fick börja om från början efter det. Sedan har det gått trögt och vi fick lägga till en extra vecka som är denna veckan. Nu verkar det som att vi kommer behöva fortsätta inskolningen även nästa vecka. Har snart skolat in i över en månad, utan avbrottet räknat. Personalen säger att det inte är jättekonstigt att det blir en större omställning för barnen nu i pandemin, vi har ju inte kunnat gå på öppen förskola eller liknande på länge. Det blir också en lite speciell inskolning där vi föräldrar bara får vara med utomhus. Idag sov han i alla fall där för första gången men han äter fortfarande inget och är väldigt ledsen. Känns jobbigt men jag vet ju att det kommer bli bättre.

@KarinStarfighter , får jag passa på att fråga dig om det är bra att prata om barnet i tredjeperson, alltså när man tilltalar barnet? En bekant säger att det är jättebra att säga typ "Kan Bobbo hämta bollen?" istället för "Kan du hämta bollen?". Kommer dock inte ihåg argumentet för det, om det hade med språkutvecklingen att göra eller om det handlade om barnets självbild. Någon annan i tråden som har hört det annars?
 
Här pratas det inte heller så mycket, men det börjar komma fler ord. Traktor eller mer "ta-too" (herrejösses vad han är tokig i traktorer!), hundens namn, bär! när han vill bli buren, baaa när han vill bada, dsssch när han vill duscha. Och när han är mätt ropar han MÄÄÄ och skjuter demonstrativt undan tallriken. :D Jag njuter av alla gulliga ord, tycker att det gick lite för snabbt för hans kusin som sa hundarnas namn på ett supersött lite fel sätt i bara några veckor, för att sedan helt plötsligt artikulera namnen skrämmande bra.

Vi håller på att skola in nu. Körde en vecka först, gick ganska bra. Sedan var han sjuk i en vecka och vi fick börja om från början efter det. Sedan har det gått trögt och vi fick lägga till en extra vecka som är denna veckan. Nu verkar det som att vi kommer behöva fortsätta inskolningen även nästa vecka. Har snart skolat in i över en månad, utan avbrottet räknat. Personalen säger att det inte är jättekonstigt att det blir en större omställning för barnen nu i pandemin, vi har ju inte kunnat gå på öppen förskola eller liknande på länge. Det blir också en lite speciell inskolning där vi föräldrar bara får vara med utomhus. Idag sov han i alla fall där för första gången men han äter fortfarande inget och är väldigt ledsen. Känns jobbigt men jag vet ju att det kommer bli bättre.

@KarinStarfighter , får jag passa på att fråga dig om det är bra att prata om barnet i tredjeperson, alltså när man tilltalar barnet? En bekant säger att det är jättebra att säga typ "Kan Bobbo hämta bollen?" istället för "Kan du hämta bollen?". Kommer dock inte ihåg argumentet för det, om det hade med språkutvecklingen att göra eller om det handlade om barnets självbild. Någon annan i tråden som har hört det annars?
Jag tänker att man säger så till små barn för att förtydliga dels deras namn men också vem som ska göra så? ”Du” kan ju vara vem som helst i rummet medan namnet blir mer specifikt. Sen, när barnet blir något större tycker jag inte att man ska förenkla på det sättet utan använda ”du”. Vår pojk har ju börjat använda ”du” i sitt eget ordförråd, typ ”pappa du hämta vatten?” Och då finns ju ingen anledning att förenkla för honom?

Fast jag är ju yrkesskadad och använder förnamnet eftersom få av mina patienter på jobbet kommit så långt att de använder ”du”. Så din vän har både fel och rätt skulle jag säga 😉
 
Idag fyller vår lilla busrumpa 2 år :love: helt galet! Knasig, rolig, aldrig stilla, sångfågel, pratkvarn, humörstyrd, och en alltigenom ljuvlig tjej!
IMG_20210213_135145.jpg
 
Allt detta skrikande! Alltså inte ledsen- eller arg-skrik, utan skrikande och gapande i glädje och lek. Klart att det är härligt att få skrika ut sin glädje ibland men ibland blir det lite väl påfrestande att lyssna på. Vi försöker lugnt förklara att det är jobbigt med skrik och att man kan prata lägre, men det verkar lönlöst. Går det att lära såhär små barn att inte gapa och skrika hela tiden? Eller är det bara att ge upp?
 
Hur många timmar per natt sover era små och när går de och lägger sig?

Vår somnar runt 21, någon enstaka gång slocknar hon innan dess men oftare efter. Kan absolut bli bortåt 22-23 ibland på helgen också :o Väcker henne strax innan sju när vi ska till förskolan 4 dagar i veckan, de övriga vaknar hon något senare, men oftast innan åtta.

På det brukar hon vakna ett par gånger per natt, men somnar oftast om fort då.

Hon sover fortfarande en gång per dag också, upplever att hon har en rytm som fungerar bra för henne!
 
Allt detta skrikande! Alltså inte ledsen- eller arg-skrik, utan skrikande och gapande i glädje och lek. Klart att det är härligt att få skrika ut sin glädje ibland men ibland blir det lite väl påfrestande att lyssna på. Vi försöker lugnt förklara att det är jobbigt med skrik och att man kan prata lägre, men det verkar lönlöst. Går det att lära såhär små barn att inte gapa och skrika hela tiden? Eller är det bara att ge upp?

Här är det också väldigt hög ljudnivå, från morgon till kväll. Har undrat precis samma, och hoppas du får några bra svar här man kan ta del av 😁

Hur många timmar per natt sover era små och när går de och lägger sig?

Somnar oftast mellan 20-20.30. Sover tills brorsan väcker oss, oftast runt 06.30-07.00. Sover en gång på dagen ca 1,5 timme. Inga uppvak nattetid.

Blev sjukt dryga läggningar efter det blev sommartid, men har satt upp mörkläggningsgardiner och det gjorde underverk.
 
Hur många timmar per natt sover era små och när går de och lägger sig?

Hon sover oftast 10-12 timmar per natt och 1-3 timmar dagtid. Sommartiden ställer till det lite på kvällen så nu somnar hon oftast strax efter kl. 20 istället för strax efter kl. 19.

Är det förskola så går vi upp runt kl. 6 annars runt kl. 7 och i enstaka vid kl. 8. Hon vaknar någon gång per natt de flesta nätterna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 480
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 529
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 830
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 402
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp