Vårföräldrar 2019 - del 3

Över en natt så har lilleman växt ur babyskyddet. Jag har tänkt att det skulle dröja länge tills det var dags att byta så har inte köpt någon annan stol än. Har fått för mig att axkid mininid ska vara bra, så var inne och tänkte köpa den idag men butiksbiträdet gjorde mig så osäker att jag åkte hem utan🙈 hon sa att den är så platt och rak att barn lätt faller fram med huvudet, och tipsade om flera andra istället. Är det nackdel att stolen inte är så skålad? Är det någon som har erfarenhet av den? Eller kan tipsa om någon annan för max ca 4000kr?
Vi kör ford mondeo, så sätena i bilen är ganska raka, ej skålade. Känner mig stressad och skäms över att jag inte fixat detta tidigare! 🤦‍♀️
Vi har två axkid minikid och är väldigt nöjd med den! Funkar bra både till Ellen och till storasyster 5 år och ca 110 cm. Så jag rekommenderar den absolut! Britax Maxway är också bra och i rimlig prisklass.
 
Nu går det fort här. Ellen kryper som bara den och gnälligheten har lättat upp en aning, hon verkar omåttligt nöjd att kunna ta sig runt för egen maskin :D matintresset ökar också, hon äter litegrann alla måltider och smakar det mesta som erbjuds :up: men endast det hon kan plocka i sig själv, att mata är bara att glömma :grin:

IMG_20200127_110436_702.jpg
 
Vad har ni med er för mat till era små när ni är ute i farten? Det känns plötsligt så krångligt, från att bara amma och inte behöva ha med något alls, till att nu vara påhittig och ha med mellanmål och mat som är bra för honom. Att komma på bra mat överlag är en sak men nu ska det dessutom passa en snart åttamånaders bebis också.

Matpuréer ratar han totalt men bitar gillar han (han har inte läst böckerna där det står puréer fram till åtta månaders ålder :D). Jag ammar fortfarande men vi är ofta ute på vift större delen av dagen och jag vill då ha med lite vanlig mat också eftersom det blir så många mål. Det jag kan komma på är typ:

Gröt med fruktpuré - bebis favoritmat just nu (förutom den oslagbara storfavoriten bröstmjölk förstås...) men det blir lätt gröt, gröt och gröt hela dagen känner jag...

Smörgås - lätt att ha med och för bebis att plocka i sig, men det blir kanske mycket gluten?

Matmuffins - samma som ovan.

Pannkakor - än en gång, gluten...

Ööh ja, där tog min fantasi slut. Allt jag kan komma på innehåller alltså gluten, och det ska ju en sjumånaders få "i små mängder" - exakt vad det innebär vet jag inte. Hur som helst, ni har säkert bra tips på vad ni brukar ha med er!
 
Vad har ni med er för mat till era små när ni är ute i farten? Det känns plötsligt så krångligt, från att bara amma och inte behöva ha med något alls, till att nu vara påhittig och ha med mellanmål och mat som är bra för honom. Att komma på bra mat överlag är en sak men nu ska det dessutom passa en snart åttamånaders bebis också.

Matpuréer ratar han totalt men bitar gillar han (han har inte läst böckerna där det står puréer fram till åtta månaders ålder :D). Jag ammar fortfarande men vi är ofta ute på vift större delen av dagen och jag vill då ha med lite vanlig mat också eftersom det blir så många mål. Det jag kan komma på är typ:

Gröt med fruktpuré - bebis favoritmat just nu (förutom den oslagbara storfavoriten bröstmjölk förstås...) men det blir lätt gröt, gröt och gröt hela dagen känner jag...

Smörgås - lätt att ha med och för bebis att plocka i sig, men det blir kanske mycket gluten?

Matmuffins - samma som ovan.

Pannkakor - än en gång, gluten...

Ööh ja, där tog min fantasi slut. Allt jag kan komma på innehåller alltså gluten, och det ska ju en sjumånaders få "i små mängder" - exakt vad det innebär vet jag inte. Hur som helst, ni har säkert bra tips på vad ni brukar ha med er!

Banan - enkelt att skrapa av och ge på sked eller bryta små bitar

Päron - ett mjukt och saftigt då, samma som banan fast mycket mer kladd

Stavar av leverpastej

Matmuffins och pannkakor kan man kanske göra på majsmjöl? Då blir det ju inte gluten
 
Vi funderar också på det här med någon slags hage :angel: Nora har kommit på hur hon ska göra för att kunna klättra upp i både fåtölj och soffa :nailbiting: tack och lov har hon också fått in tekniken på att ta sig ner, men det känns ändå inte helt tryggt...

Sen har hon i princip helt övergett krypandet, så hon vinglar mest runt i en jäkla fart här hemma. Lite ont i magen ibland på natten, vissa nätter har hon jättesvårt att sova och vaknar av (vad det verkar som) magont vid 2-snåret. Somnar, sover i 10-30 sek och vaknar sen igen. Och pappa duger inte mitt i natten så det är rätt tunga dagar på jobbet emellanåt.

Åh, det kanske snarare är ett helt vadderad rum som behövs då :nailbiting:
Hoppas nätterna blir bättre snart.

Nu går det fort här. Ellen kryper som bara den och gnälligheten har lättat upp en aning, hon verkar omåttligt nöjd att kunna ta sig runt för egen maskin :D matintresset ökar också, hon äter litegrann alla måltider och smakar det mesta som erbjuds :up: men endast det hon kan plocka i sig själv, att mata är bara att glömma :grin:

Visa bifogad fil 44989

Så söt! :love:
Det är samma här, bara mat som går att hålla själv :laugh: Om inte annat äter hon alltid grönsakerna till maten

Vad har ni med er för mat till era små när ni är ute i farten? Det känns plötsligt så krångligt, från att bara amma och inte behöva ha med något alls, till att nu vara påhittig och ha med mellanmål och mat som är bra för honom. Att komma på bra mat överlag är en sak men nu ska det dessutom passa en snart åttamånaders bebis också.

Matpuréer ratar han totalt men bitar gillar han (han har inte läst böckerna där det står puréer fram till åtta månaders ålder :D). Jag ammar fortfarande men vi är ofta ute på vift större delen av dagen och jag vill då ha med lite vanlig mat också eftersom det blir så många mål. Det jag kan komma på är typ:

Gröt med fruktpuré - bebis favoritmat just nu (förutom den oslagbara storfavoriten bröstmjölk förstås...) men det blir lätt gröt, gröt och gröt hela dagen känner jag...

Smörgås - lätt att ha med och för bebis att plocka i sig, men det blir kanske mycket gluten?

Matmuffins - samma som ovan.

Pannkakor - än en gång, gluten...

Ööh ja, där tog min fantasi slut. Allt jag kan komma på innehåller alltså gluten, och det ska ju en sjumånaders få "i små mängder" - exakt vad det innebär vet jag inte. Hur som helst, ni har säkert bra tips på vad ni brukar ha med er!

Vi äter ofta frukosten hemma och är vi borta över lunch eller middag äter ju jag också något och då brukar jag se till att det är något hon också kan äta av.

Som mellanmål att ha med blir det ofta en klämmis, frukt (banan är ju superlätt att ta med! Den får hon tugga på som den är även om inte hela går åt) eller lite majskrokar (hittade ett liknande "snacks" på Coop med morot eller pumpa utöver majsen som är poppis). Men då är det ju bara utöver de andra målen. Hade jag velat ha med något mer tänker jag att grönsaksstavar (gurka, paprika och tomat är poppis här) är smidigt, eller om det går att värma mat? I så fall går det ju att göra små matlådor av det man lagar hemma bara.
 
Längesen jag skrev här 😄
VG är nu 8 månader och det är full fart här hemma med krypandet och att ställa sig upp🙈Skönt att jag går tillbaka och jobbar i mars 😂
Vet inte om jag skrev att hon föddes med grav hörselnedsättning, men nu är operationen klar och hon fick sina implantat påkopplade den 2 december. Operationen blev lyckad och efter en månad reagerar hon på tal och ljud ner till 30 decibell 😍 vi går hos logoped varannan fredag och vi tränar på tal och att lyssna.
 
Vad har ni med er för mat till era små när ni är ute i farten? Det känns plötsligt så krångligt, från att bara amma och inte behöva ha med något alls, till att nu vara påhittig och ha med mellanmål och mat som är bra för honom. Att komma på bra mat överlag är en sak men nu ska det dessutom passa en snart åttamånaders bebis också.

Matpuréer ratar han totalt men bitar gillar han (han har inte läst böckerna där det står puréer fram till åtta månaders ålder :D). Jag ammar fortfarande men vi är ofta ute på vift större delen av dagen och jag vill då ha med lite vanlig mat också eftersom det blir så många mål. Det jag kan komma på är typ:

Gröt med fruktpuré - bebis favoritmat just nu (förutom den oslagbara storfavoriten bröstmjölk förstås...) men det blir lätt gröt, gröt och gröt hela dagen känner jag...

Smörgås - lätt att ha med och för bebis att plocka i sig, men det blir kanske mycket gluten?

Matmuffins - samma som ovan.

Pannkakor - än en gång, gluten...

Ööh ja, där tog min fantasi slut. Allt jag kan komma på innehåller alltså gluten, och det ska ju en sjumånaders få "i små mängder" - exakt vad det innebär vet jag inte. Hur som helst, ni har säkert bra tips på vad ni brukar ha med er!
Tipsar om mattermos! Så går det att ha vanlig mat med. Som mellis brukar vi ha nån frukt, eller smoothie, macka, grötklämmis osv.
 
Nu har mannen tagit sin första helt egna natt när jag var på konferens med jobbet. Det gick bra. Bebis sov dock bättre än både pappa och mamma. Pappan vaknade vid minsta rörelse från bebis och mamma hade ett för tjockt täcke i en smal säng i ett varmt hotellrum.

Dagen efter åkte Nelia på en rejäl feber så ett jobbigt dygn följde. Då ville hon amma dagtid igen när jag var tillbaka och hela natten. Nu verkar febern ha släppt helt så jag hoppas vi alla får sova gott denna natt. Massor som är förkylda nu inklusive pappan så jag hoppas vi inte får mer jobbiga virus.
 
Bebis är 8 månader idag och har gått in i total matvägran förutom bröstmjölk, dock är han förkyld så jag antar att det beror på det. Framtänderna uppe börjar sticka fram och till min stora fasa roar han sig med att klappra ihop tänderna i underkäken med de i överkäken. Låter fruktansvärt, som om han tuggar omkring på en lös tand. Alltså det är värre än naglar mot griffeltavla känner jag. :nailbiting: Haha! Går ju knappast att få honom att sluta heller. :rofl:

Han har kommit på hur man kryper också, men föredrar sitt väl inövade ålande. En riktig goding som börjat gnälla och "skälla" på mig om dagarna när han inte får exakt som han vill med en gång, men beter sig fullständigt exemplariskt när pappa kommer hem och när vi är på besök hos folk. :D:heart
 
Bebis är 8 månader idag och har gått in i total matvägran förutom bröstmjölk, dock är han förkyld så jag antar att det beror på det. Framtänderna uppe börjar sticka fram och till min stora fasa roar han sig med att klappra ihop tänderna i underkäken med de i överkäken. Låter fruktansvärt, som om han tuggar omkring på en lös tand. Alltså det är värre än naglar mot griffeltavla känner jag. :nailbiting: Haha! Går ju knappast att få honom att sluta heller. :rofl:

Han har kommit på hur man kryper också, men föredrar sitt väl inövade ålande. En riktig goding som börjat gnälla och "skälla" på mig om dagarna när han inte får exakt som han vill med en gång, men beter sig fullständigt exemplariskt när pappa kommer hem och när vi är på besök hos folk. :D:heart
Åh det där tandagnisslandet, fruktansvärt! Glad att vi sluppit det på ett tag, tyckte det var just när tänderna kom som Nora höll på så som mest. Hoppas förkylningen släpper snart!
 
Oj, många månader sen jag skrev i den här tråden nu! Vi är en glad men väldigt trött familj. Idun är snart 10 månader och vi har fortfarande en del problem som vi inte riktigt vet vad som kommer hända med. Hon växer dåligt på både vikt och längt - 7,2 kg och 67 cm. Sedan några månader tillbaka har vi fått diagnosen GERD (refluxsyndrom) och hon går på medicin, så kräkningarna har blivit mycket bättre. Sömnen är fortfarande en katastrof. Hon vaknar och behöver sövas om 5-6 ggr en väldigt bra natt och upp mot 20 ggr en dålig natt. Ofta vaken 1-3 min mitt på natten och är ibland väldigt ledsen. Det blev temporärt lite bättre (oftast bara ca 5 uppvak per natt) när jag slutade amma i julas, men nu är det lika illa igen. Tidigare upplevde vi att hon hade ont på nätterna, men det är bättre nu.

Sjukvården har varit....sådär. Vi har tagit massa massa prover och de har väl uteslutit det mesta av de farliga grejerna. Vi väntar fortfarande på vissa provsvar. Men de är mest intresserade av tillväxten och verkar anse att "vissa barn bara är såna" med sömnen och att det växer bort. Vi börjar bli ruskigt slitna, sömnen har varit sån här de senaste 7 månaderna nu. Som tur är kan vi dela på nätterna så man iaf får sova varannan natt. Men jag vet inte hur länge man orkar hålla på så här, och det verkar inte finnas någon hjälp att få. Vi har inga föräldrar på nära håll, så vi har ingen direkt möjlighet till barnvakt. Flera vänner erbjuder sig, men de har egna barn, och även om det är snällt skulle det nog inte vara den avlastning vi behöver.

Frånsett allt som är jobbigt så är hon världens goaste på dagarna. Hon går med gåstol och står själv utan stöd i långa stunder. Är väldigt aktiv och kryper runt i huset och sliter ner allting som inte sitter fast. Tycker att så mycket har blivit lättare sen hon fick lite humor! Älskar henne med mer kärlek än jag visste var möjligt :)
 
Oj, många månader sen jag skrev i den här tråden nu! Vi är en glad men väldigt trött familj. Idun är snart 10 månader och vi har fortfarande en del problem som vi inte riktigt vet vad som kommer hända med. Hon växer dåligt på både vikt och längt - 7,2 kg och 67 cm. Sedan några månader tillbaka har vi fått diagnosen GERD (refluxsyndrom) och hon går på medicin, så kräkningarna har blivit mycket bättre. Sömnen är fortfarande en katastrof. Hon vaknar och behöver sövas om 5-6 ggr en väldigt bra natt och upp mot 20 ggr en dålig natt. Ofta vaken 1-3 min mitt på natten och är ibland väldigt ledsen. Det blev temporärt lite bättre (oftast bara ca 5 uppvak per natt) när jag slutade amma i julas, men nu är det lika illa igen. Tidigare upplevde vi att hon hade ont på nätterna, men det är bättre nu.

Sjukvården har varit....sådär. Vi har tagit massa massa prover och de har väl uteslutit det mesta av de farliga grejerna. Vi väntar fortfarande på vissa provsvar. Men de är mest intresserade av tillväxten och verkar anse att "vissa barn bara är såna" med sömnen och att det växer bort. Vi börjar bli ruskigt slitna, sömnen har varit sån här de senaste 7 månaderna nu. Som tur är kan vi dela på nätterna så man iaf får sova varannan natt. Men jag vet inte hur länge man orkar hålla på så här, och det verkar inte finnas någon hjälp att få. Vi har inga föräldrar på nära håll, så vi har ingen direkt möjlighet till barnvakt. Flera vänner erbjuder sig, men de har egna barn, och även om det är snällt skulle det nog inte vara den avlastning vi behöver.

Frånsett allt som är jobbigt så är hon världens goaste på dagarna. Hon går med gåstol och står själv utan stöd i långa stunder. Är väldigt aktiv och kryper runt i huset och sliter ner allting som inte sitter fast. Tycker att så mycket har blivit lättare sen hon fick lite humor! Älskar henne med mer kärlek än jag visste var möjligt :)
Styrkekram. Hoppas att ni får ordning på sömnen snart! Finns det någon koppling till hennes reflux? Jag tänker att om hon får sura uppstötningar när hon ligger ner stör det säkert sömnen? Behöver ni ta upp henne när hon vaknar eller räcker det att vyssja/ smeka? Vår pojk vaknar också på natten (men det har blivit väldigt mycket bättre) och anledningen till att det blivit bättre är dels att vi flyttat in spjälsängen i vårt rum så man inte behöver gå upp och även att han oftast går att söva om genom att man bara vyssjar honom.
Låter tufft att ha så lite avlastning också 😔

Även om det är mycket som är tufft så låter det som att hon utvecklas fint ❤️
 
Styrkekram. Hoppas att ni får ordning på sömnen snart! Finns det någon koppling till hennes reflux? Jag tänker att om hon får sura uppstötningar när hon ligger ner stör det säkert sömnen? Behöver ni ta upp henne när hon vaknar eller räcker det att vyssja/ smeka? Vår pojk vaknar också på natten (men det har blivit väldigt mycket bättre) och anledningen till att det blivit bättre är dels att vi flyttat in spjälsängen i vårt rum så man inte behöver gå upp och även att han oftast går att söva om genom att man bara vyssjar honom.
Låter tufft att ha så lite avlastning också 😔

Även om det är mycket som är tufft så låter det som att hon utvecklas fint ❤

Oj, såg att jag skrev 1-3 min. Timmar ska det stå 🤣

Ibland går det bra att bara vyssja. Hennes långa uppvak hjälper absolut inget, men det känns bättre att lyfta upp henne och gå med henne, även om det inte tröstar.
 
Är det någon som kan förklara för mig vad som händer om man inte skyddar sin SGI efter att barnet fyllt 1 år?
Hur mycket jag än läser om det så förstår jag inte 😫🥱
 
Är det någon som kan förklara för mig vad som händer om man inte skyddar sin SGI efter att barnet fyllt 1 år?
Hur mycket jag än läser om det så förstår jag inte 😫🥱

Jag är inte helt säker men har jobbat vägg i vägg med Fk och ger mig på ett litet försök, med reservation för att jag kan ha fel!

Arbetar du deltid och inte tar ut föräldradagar så att arbete plus föräldradagar tillsammans blir heltid så sänks din sgi (om du innan har arbetat heltid alltså). Det betyder alltså att du får mindre pengar om du skulle bli sjukskriven eller i föräldraledig igen.

Arbetar du inte alls och inte tar ut några föräldradagar så har du ingen sgi alls. Du får alltså inga pengar om du skulle bli sjukskriven och du får bara lägstanivå om du skulle behöva föräldrapenning igen.

Dock vet jag inte vad som händer om man har kvar föräldradagar på sgi-nivå men bara inte tagit ut dem. Om de sjunker ner till lägstanivå också eller om de ligger kvar. Hm. Jag vet heller inte om man skyddar en del av sin sgi om man inte arbetar men tar ut föräldrapenning på deltid.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 552
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 594
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 450
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp