Vårföräldrar 2019 - del 3

:arghh: varning för gnäll. Maken har haft en riktig mancold med feber, hosta osv. Var så lättad att båda barnen klarat sig med bara lite snoriga näsor, men jag ropade uppenbarligen hej för tidigt. Nora har feber sen igår, Siri är rejält hängig och jag känner hur det kommer krypande hos mig med. Igår vaknade jag typ täckt av Noras snor eftersom hon i princip sovit på mig (när hon väl sov). Maken får hålla sig på soffan för att inte väcka henne med sina hostningar. Ingen aptit heller, smoothie och gröt är det som går i. Storasyster äter lite mer i alla fall. Slut gnäll!

Men annars är hon så otroligt rolig, hon vinglar runt här hemma och tränar på att dansa/snurra (dvs hon trampar runt i en cirkel tills hon får slagsida och trillar), leker tittut och monster allt hon kan :D
 
Jag är inte helt säker men har jobbat vägg i vägg med Fk och ger mig på ett litet försök, med reservation för att jag kan ha fel!

Arbetar du deltid och inte tar ut föräldradagar så att arbete plus föräldradagar tillsammans blir heltid så sänks din sgi (om du innan har arbetat heltid alltså). Det betyder alltså att du får mindre pengar om du skulle bli sjukskriven eller i föräldraledig igen.

Arbetar du inte alls och inte tar ut några föräldradagar så har du ingen sgi alls. Du får alltså inga pengar om du skulle bli sjukskriven och du får bara lägstanivå om du skulle behöva föräldrapenning igen.

Dock vet jag inte vad som händer om man har kvar föräldradagar på sgi-nivå men bara inte tagit ut dem. Om de sjunker ner till lägstanivå också eller om de ligger kvar. Hm. Jag vet heller inte om man skyddar en del av sin sgi om man inte arbetar men tar ut föräldrapenning på deltid.


Förlåt jag är så trög när det gäller detta.

Min man ska vara helt ledig efter att Loke fyllt 1 år.
Om han bara tar ut 3 dagar i veckan sänks hans SGI då till 0 kr? Eller sänks den till vad han får för ersättning från FK?
När börjar SGIn att sjunka?

Någon som inte tänkt skydda sin SGI?
 
Förlåt jag är så trög när det gäller detta.

Min man ska vara helt ledig efter att Loke fyllt 1 år.
Om han bara tar ut 3 dagar i veckan sänks hans SGI då till 0 kr? Eller sänks den till vad han får för ersättning från FK?
När börjar SGIn att sjunka?

Någon som inte tänkt skydda sin SGI?
SGI nollas direkt om man inte skyddar. Jo vi skyddar. Tänk om man tex skulle bli sjukskriven under föräldraledigheten, då sitter man rätt i skiten utan sgi.
 
SGI nollas direkt om man inte skyddar. Jo vi skyddar. Tänk om man tex skulle bli sjukskriven under föräldraledigheten, då sitter man rätt i skiten utan sgi.
Det beror ju på hur man har det med försäkringar och ekonomiskt dealat med sin partner i övrigt. Men i sak håller jag med dig om att det är viktigt att tänka på om man i te gjort upp och avtalat en plan innan.
 
Jag är helt slut.
13 dagar med sjuka barn. Först trean, sen fyran och nu sen ngr dagar tillbaka är även Leo sjuk. Konstaterad influensa pa trean, de andra tva har inte varit hos läkaren men samma symtom sa jag antar att det var/är influensa hos dom ocksa. Idag är iaf Leo feberfri sa jag hoppas att det värsta nu är över för honom. Glad att jag fortfarande ammar för det är det enda han vill ha, senaste dagarna har vi nästan ammat mer än han gjorde som nyföding.
Dessutom lyckades jag hälla kokande vatten över min mage och ena bröstet i torsdags, är väldigt glad att jag inte hade Leo i famnen för det är fruktansvärt vad ont brännskador gör.

Sa slut med gnäll fran mig.
 
Jag är helt slut.
13 dagar med sjuka barn. Först trean, sen fyran och nu sen ngr dagar tillbaka är även Leo sjuk. Konstaterad influensa pa trean, de andra tva har inte varit hos läkaren men samma symtom sa jag antar att det var/är influensa hos dom ocksa. Idag är iaf Leo feberfri sa jag hoppas att det värsta nu är över för honom. Glad att jag fortfarande ammar för det är det enda han vill ha, senaste dagarna har vi nästan ammat mer än han gjorde som nyföding.
Dessutom lyckades jag hälla kokande vatten över min mage och ena bröstet i torsdags, är väldigt glad att jag inte hade Leo i famnen för det är fruktansvärt vad ont brännskador gör.

Sa slut med gnäll fran mig.
Usch, vad tufft :( Och så hemskt med brännskadan! Hoppas det slutar göra ont och läker snabbt. Ja tänk vilken mardröm med brännskador och barn. Jag har tänkt att vi ska fixa ett skydd för spisen ett tag men det har inte blivit av, men nu ska det bli gjort! Så praktiskt med amningen, här har det också bara varit amning som gällt i något dygn när tänderna varit som mest besvärliga. Krya på er :heart
 
Idag var dagen vi gjorde premiär på öppna förskolan. Det var inte alls så farligt, precis som ni sagt. :p (Väl värt att gruva sig över i flera månader...) Vi ska prova åka dit imorgon igen, ifall herrn vaknar lika tidigt då med så att vi hinner dit.
 
Vad har era barn haft för symptom vid tanddprickning?
Jag ser eller känner inga tänder, kanske att det är något svullet.
Lilleman är sig inte lik sedan några dagar tillbaka. Gnällig, haft lite feber någon dag, lös i magen, vill helst bara äta kall mat och sämre aptit överlag. Väldigt trött, sover vanligtvis 1,5-2 h per dag, idag har han sovit 4h.
Har avbokat bebisträffar ifall det är något smittsamt, men funderar på om det kan vara tänder på g som ger så många symtom?
 
Vad har era barn haft för symptom vid tanddprickning?
Jag ser eller känner inga tänder, kanske att det är något svullet.
Lilleman är sig inte lik sedan några dagar tillbaka. Gnällig, haft lite feber någon dag, lös i magen, vill helst bara äta kall mat och sämre aptit överlag. Väldigt trött, sover vanligtvis 1,5-2 h per dag, idag har han sovit 4h.
Har avbokat bebisträffar ifall det är något smittsamt, men funderar på om det kan vara tänder på g som ger så många symtom?

Första två kom dagen efter 5 månaders vaccinet så svårt att säga vad som var vad, hela helgen bestod av feber och mycket gråt. Vi var inte alls beredda på att det skulle komma tänder så tidigt och hade inte sett att det var något på gång eller märkt av något särskilt. Den tredje och senaste såg jag för en vecka sen att det buktade ut lite i tandköttet och igår bröt den igenom så den syns ordentligt, hon är lite mammigare än hon brukar vara men annars som vanligt.

Fick höra på öppna förskolan av någon att tänder brukar dyka upp i samband med att dom är sjuka, något i stil med att immunförsvaret triggar tänderna eller så 😅 Noll koll på om det är sant eller bogus men skulle stämma bra här då det har varit dunderförkylt senaste veckan
 
Vad har era barn haft för symptom vid tanddprickning?
Jag ser eller känner inga tänder, kanske att det är något svullet.
Lilleman är sig inte lik sedan några dagar tillbaka. Gnällig, haft lite feber någon dag, lös i magen, vill helst bara äta kall mat och sämre aptit överlag. Väldigt trött, sover vanligtvis 1,5-2 h per dag, idag har han sovit 4h.
Har avbokat bebisträffar ifall det är något smittsamt, men funderar på om det kan vara tänder på g som ger så många symtom?

Vår lille har varit (är) sjuk varje gång han fått tänder. Han är förövrigt inne på sjunde tanden, åtta månader gammal. Som tur är har de inte kommit en och en utan flera samtidigt.

Det har varit förkylningar med feber och hosta. Låter ju intressant det @Winifred skrev att sjukdomen/immunförsvaret triggar tandsprickningen. Stämmer i så fall väldigt bra för vår del. Förutom förkylning så har det också varit myyycket dregel och en lite missnöjd bebis som mest vill bli buren och ammad, ingen aptit på annan mat. Om det beror på tänderna eller förkylningen vet jag inte men ja, förmodligen båda delarna. Jo det har varit väldigt löst bajs också nu under den här senaste tandsprickningen.

Vi är alltså mitt uppe i ännu fler tänder och förkylning men ikväll har jag blivit lite bekymrad. Han har kräkts och kräkts, det gjorde han i fredags också men då verkade det vara en massa slem i halsen som behövde komma upp. Efter det har han varit nästintill varit frisk fram till igår, förutom rosslig och hostig. Men igår kräktes han igen, flera gånger efter varandra, det verkade dock återigen vara slem. När det var klart så var han hur pigg och glad som helst. Har varit det hela dagen idag men nu på kvällen har han kräkts flera gånger och verkligen tömt magen. Får ringa sjukvårdsupplysningen om det fortsätter men jag gissar väl att han åkt på magsjuka (igen!) som topping på den här förkylningen. :(
 
Första två kom dagen efter 5 månaders vaccinet så svårt att säga vad som var vad, hela helgen bestod av feber och mycket gråt. Vi var inte alls beredda på att det skulle komma tänder så tidigt och hade inte sett att det var något på gång eller märkt av något särskilt. Den tredje och senaste såg jag för en vecka sen att det buktade ut lite i tandköttet och igår bröt den igenom så den syns ordentligt, hon är lite mammigare än hon brukar vara men annars som vanligt.

Fick höra på öppna förskolan av någon att tänder brukar dyka upp i samband med att dom är sjuka, något i stil med att immunförsvaret triggar tänderna eller så 😅 Noll koll på om det är sant eller bogus men skulle stämma bra här då det har varit dunderförkylt senaste veckan

Intressant! Jag läste någonstans att immunförsvaret blir nedsatt av själva tandsprickningen. Något är det i alla fall som spökar med plutten här, vi får se om det resulterar i tänder eller ej😁 skönt att din tös intr reagerat mer än så!

Vår lille har varit (är) sjuk varje gång han fått tänder. Han är förövrigt inne på sjunde tanden, åtta månader gammal. Som tur är har de inte kommit en och en utan flera samtidigt.

Det har varit förkylningar med feber och hosta. Låter ju intressant det @Winifred skrev att sjukdomen/immunförsvaret triggar tandsprickningen. Stämmer i så fall väldigt bra för vår del. Förutom förkylning så har det också varit myyycket dregel och en lite missnöjd bebis som mest vill bli buren och ammad, ingen aptit på annan mat. Om det beror på tänderna eller förkylningen vet jag inte men ja, förmodligen båda delarna. Jo det har varit väldigt löst bajs också nu under den här senaste tandsprickningen.

Vi är alltså mitt uppe i ännu fler tänder och förkylning men ikväll har jag blivit lite bekymrad. Han har kräkts och kräkts, det gjorde han i fredags också men då verkade det vara en massa slem i halsen som behövde komma upp. Efter det har han varit nästintill varit frisk fram till igår, förutom rosslig och hostig. Men igår kräktes han igen, flera gånger efter varandra, det verkade dock återigen vara slem. När det var klart så var han hur pigg och glad som helst. Har varit det hela dagen idag men nu på kvällen har han kräkts flera gånger och verkligen tömt magen. Får ringa sjukvårdsupplysningen om det fortsätter men jag gissar väl att han åkt på magsjuka (igen!) som topping på den här förkylningen. :(

Oj, det var många tänder! Lilleman är snart 9 månader och vi väntar med spänning på första🤣
Verkligen intressant samband med sjuka barn och nya tänder, inget jag hört förrän nu i dagarna.
Nämen fy, stackarn! Allt på en gång. Hoppas han kryar på sig snabbt!
 
Nora brukar också vara hängig när det kommer tänder, det var hennes storasyster med, hon fick ofta feber. Nora fick ju alla 8 bebiständer tidigt så nu var det tack och lov ett tag sen! Minns dock inte att det var samma med hörntänderna som kommer senare 🤔

Fy vad tufft det måste vara, @turbofling ! Och otäckt med brännskada, hoppas det läker fort och jäklar vilken tur att du inte hade något barn i famnen!

Vi börjar se ljuset i tunneln på våra förkylningar, allas feber verkar ha lagt sig och kvar är mest snor och hosta. Nora var vaken i över två timmar inatt eftersom hon började hosta så fort hon somnat. Men natten innan dess vaknade hon inte ens för mat, så det går verkligen upp och ner här!
 
Här är det också en tand på G, visar sig mest med en väldigt gnällig stackars bebis :cry: Emellanåt har det varit mycket dreggel också. Har gett lite Alvedon när det varit som värst

Här kom de första två tänderna på samma gång, för ett halvår sedan. Och så har vi väntat och väntat och väntat på fler. Nu är det i alla fall en som till slut sprack igenom inatt, men bredvid ser det inte alls ut att vara lika mycket på gång, trodde de skulle komma samtidigt O_o

Nu blir det förhoppningsvis lite lättare att tugga maten :heart
 
Förlåt jag är så trög när det gäller detta.

Min man ska vara helt ledig efter att Loke fyllt 1 år.
Om han bara tar ut 3 dagar i veckan sänks hans SGI då till 0 kr? Eller sänks den till vad han får för ersättning från FK?
När börjar SGIn att sjunka?

Någon som inte tänkt skydda sin SGI?

Din man kommer få ersättning för föräldrarledighet för de dagar han söker.

Men innan han gått tillbaka och jobbat (tror det är 6 mån) så har han inget skydd om han blir sjuk eller skadad. Dvs skulle han råka ut flr en olycka som gör att han aldrig kan jobba fullt igen tex så kommer han aldrig få ersättning från FK.
 
Leo är pigg och glad igen, eller glad för det mesta iaf. Tyvärr verkar han ha ärvt min problemhud och efter han var sjuk sa har eksemen blossat upp pa armarna igen. Smörjer för fullt, men blir det inte bättre far vi nog ta en tur till läkaren och se om det finns ngn bakgrund till eksemen (hittades aldrig hos mig), eller ngn annan salva.

Min skada har läkt bra, lite sarskorpor kvar bara. Lyckades fa en lättare mjölkstockning ocksa, Leo sög igang produktionen ordentligt när han var sjuk och sa blev han frisk och ammar inte lika mkt längre. Som tur är tackar han inte nej när han blir erbjuden sa vi ammande bort stockningen fort och nu har brösten anpassat sig hyfsat igen.

Annars är det full fart, han kryper runt, ställer sig mot allt och gar med hjälp av allt han hittar. Plocka ut allt ur lador och skap är väldigt roligt.

Tre av systrarna fragade häromdagen om vi inte skulle ha en till bebis. Det känns ända rätt skönt att jag kan säga att jag känner mig nöjd nu, det tog bara fem barn :) Visst kan det kännas lite sorgligt att aldrig mer vara gravid och all spänning runt att vänta pa en ny människa, en förlossning och fa gosa med en helt ny liten bebis. Men med fem barn känns sonnolikheten stor för barnbarn, och da far jag förhoppningsvis uppleva det igen men pa lite avstand. Men jag är ända glad att syskonen inte tycker det är för jobbigt med sa manga syskon som dom ända är, det känns som jag ofta inte kan ge alla vad jag vill men dom verkar nöjda iaf eftersom dom kan tänka sig att dela uppmärksamheten med ytterligare än.
 
IMG-20200228-WA0000.jpg

Alltså hur gulligt?! :love: :cry: :love:

Deras relation börjar verkligen utvecklas nu, de senaste veckorna har de faktiskt kunnat leka ihop. Typ Nora "jagar" Siri som spelar med och trillar när hon blir tagen, tex :D
 
Visa bifogad fil 46144
Alltså hur gulligt?! :love: :cry: :love:

Deras relation börjar verkligen utvecklas nu, de senaste veckorna har de faktiskt kunnat leka ihop. Typ Nora "jagar" Siri som spelar med och trillar när hon blir tagen, tex :D

Det är helt galet att du har en litet barn som går, med skor (alltså, där känner jag att "shit, vad stort!" :laugh:) och håller storasyster i handen :love: Våra små bebisar liksom :nailbiting:

Här är nog inte gåendet långt borta heller, bebis står längre och längre stunder helt utan stöd och har börjat gå längs med saker. Och så har hon de senaste dagarna blivit så busig :laugh: hittar på massor av hyss och kryper iväg från oss (medan hon kollar så att vi följer efter :love:) och skrattar massor,det är så gulligt! :rofl:
 
Det är helt galet att du har en litet barn som går, med skor (alltså, där känner jag att "shit, vad stort!" :laugh:) och håller storasyster i handen :love: Våra små bebisar liksom :nailbiting:

Här är nog inte gåendet långt borta heller, bebis står längre och längre stunder helt utan stöd och har börjat gå längs med saker. Och så har hon de senaste dagarna blivit så busig :laugh:hittar på massor av hyss och kryper iväg från oss (medan hon kollar så att vi följer efter :love:) och skrattar massor,det är så gulligt! :rofl:
Visst är det vansinnigt, nyss kunde hon ju inte ens sitta upp själv liksom! Och nu kommer hon gående och tar en i handen för att leda iväg en till leksakerna, eller tar storasyster i händerna för att dansa :love: det är så häftigt så fort det går!

Åh vad roligt, jag tycker det är helt fantastiskt när de börjar utveckla det där buset och humorn, så himla roligt ❤️
 
Idag blir Frank 1 år! (den första vårbebin tror jag!)

Minns hela förlossningen som det var igår. För ett år sen låg vi på bb och beskådade vårt underverk och kämpade på med amningen 😜

Födelsedagen firades med kalas i lördags. Fick mängder med presenter, men mest väldigt bra grejor. Mest populärt är leksaksköket.

Det händer mycket i hans utveckling nu. Han lärde sig gå själv för ett par veckor sen och kan blickpeka ut flera föremål. Han säger mamma, pappa och dä ❤️😍och i rätt situation dessutom. Är oftast nöjd och glad.

Äter allt och äter väldigt mängder! Ska bli spännande att se vad han väger på 1 års kontrollen imorgon. Sover fortfarande inte hela nätter men äter inte på natten längre så nöjer sig oftast med att man klappar eller vyssjar för att somna om. Vaknar ofta 5.30 och är jättepigg. 😫
Vår stora, fina pojke ❤️
 
Idag blir Frank 1 år! (den första vårbebin tror jag!)

Minns hela förlossningen som det var igår. För ett år sen låg vi på bb och beskådade vårt underverk och kämpade på med amningen 😜

Födelsedagen firades med kalas i lördags. Fick mängder med presenter, men mest väldigt bra grejor. Mest populärt är leksaksköket.

Det händer mycket i hans utveckling nu. Han lärde sig gå själv för ett par veckor sen och kan blickpeka ut flera föremål. Han säger mamma, pappa och dä ❤😍och i rätt situation dessutom. Är oftast nöjd och glad.

Äter allt och äter väldigt mängder! Ska bli spännande att se vad han väger på 1 års kontrollen imorgon. Sover fortfarande inte hela nätter men äter inte på natten längre så nöjer sig oftast med att man klappar eller vyssjar för att somna om. Vaknar ofta 5.30 och är jättepigg. 😫
Vår stora, fina pojke ❤
Grattis Frank! 😍 Tänk att det redan gått ett år! Känns så galet att jag snart varit hemma ett helt år från jobbet. Liksom en hel vår, sommar, höst och vinter! Tänk att våra småttingar varit hos oss så länge redan.

Vid vilken tid somnar han för kvällen? Inatt mellan 02 och 03.30 var J vaken, då var jag måttligt imponerad. 🙃
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 546
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 594
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 449
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp