Vårföräldrar 2019 - del 3

nejlica

Trådstartare
Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D

Tror detta är senaste listan från förra tråden;


Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
13 Undeniable, pojke, 4165, 52 cm
20 _zvea_, flicka 3542 g, 49 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm
21 Tussilagos, pojke, 2468 g, 47 cm
27 Luktpion, pojke, 3890 g, 53 cm
27 BusBarro, pojke, 3280 g, 49 cm

Maj
2 Turbofling, pojke, 3750g, 50 cm
5 Winifred, flicka, 3583 g, 50 cm
15 Nejlica, flicka, 3050g, 48 cm
21 Lönn, flicka, 3910g, 53 cm
26 Naemi, pojke 3605g, 51 cm

Juni
11 Skrottiskrott, pojke 3928 g, 54 cm
 
Loke tycker också katten är det roligaste som finns 😂 hon tycker dock han är skitjobbig 🙈

Sen en vecka tillbaka har han lärt sig krypa eller mer dra sig framåt. Och det går undan!! Vi måste sätta upp grindar i helgen. För ett par dagar sen började han resa sig också. Det går sååå fort nu. 😳

Våra djur är förvånansvärt toleranta. Igår hittade bebis ena katten inkrupen i en låda, jag fattade inte att katten var där förrns hon gjorde ett karatehopp ut över bebis som nöjd kröp därifrån med händerna fulla av hår :o och häromdagen stoppade hon hundens ena tass det munnen. Jag får knappt nudda tassarna...

Är såklart med och håller koll på djuren, men jag tror inte riktigt de fattat än att hon kan krypa nu :banghead:

Monterade grind i alla fall i övre änden av trappan förra helgen, känns skönt att ha den på plats!
 
Vi ska också köpa grindar nu, plutten drar sig framåt på golvet i en himla fart. Måste framförallt ha en grind rund kakelugnen och även runt vedspisen som vi eldar mycket i men där är ett problem: den är väldigt liten och det är dessutom trångt där den står och där man går förbi... Så det får knappast plats någon såndär stor kamingrind jag har sett. De är ju enorma! Funderar på ett vanligt litet gnistskydd men det är ju egentligen inte barnsäkert alls, han kommer kunna flytta på det, men då är det ändå något mellan honom och det varma och vi kan hinna fram och hejda honom. Vet inte riktigt hur vi ska lösa det annars... Låta bli att elda när han ska vara på golvet är ju ett alternativ förstås, men det kommer att märkas på elräkningen!
 
Vår katt är också alldeles för snäll. Hon har lärt sig hålla lite avstånd nu, annars tar I tag med en hand i varje öra och så får hon en puss i pannan. Katten är det bästa I vet 👶🏻❤️🐈
 
Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
13 Undeniable, pojke, 4165, 52 cm
20 _zvea_, flicka 3542 g, 49 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm
21 Tussilagos, pojke, 2468 g, 47 cm
27 Luktpion, pojke, 3890 g, 53 cm
27 BusBarro, pojke, 3280 g, 49 cm

Maj
2 Turbofling, pojke, 3750g, 50 cm
5 Winifred, flicka, 3583 g, 50 cm
15 Nejlica, flicka, 3050g, 48 cm
21 WildWilma, flicka, 3910g, 53 cm
26 Naemi, pojke 3605g, 51 cm

Juni
11 Skrottiskrott, pojke 3928 g, 54 cm

Uppdaterade till min "riktiga" användare i listan.

Från att ha haft en lättsövd bebis på kvällarna har vi nu en som tycker det är helt onödigt att sova så länge vi är vakna, nästan hur trött hon än är. När vi lägger oss är det aldrig några problem att få henne att somna. Men hon är ju trött långt innan. 30 minuter har vi försökt lägga henne i ett mörkt sovrum ikväll utan framgång hittills, tidigare har hon somnat inom ett par minuter om det varit mörkt.

Det händer mycket just nu i den lilla kroppen. Hon kommer på fysiska färdigheter varje dag. än så länge kryper hon inte men att glida på rumpan kan hon, ibland framåt men oftare bakåt än så länge.
 
Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
13 Undeniable, pojke, 4165, 52 cm
20 _zvea_, flicka 3542 g, 49 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm
21 Tussilagos, pojke, 2468 g, 47 cm
27 Luktpion, pojke, 3890 g, 53 cm
27 BusBarro, pojke, 3280 g, 49 cm

Maj
2 Turbofling, pojke, 3750g, 50 cm
5 Winifred, flicka, 3583 g, 50 cm
15 Nejlica, flicka, 3050g, 48 cm
21 WildWilma, flicka, 3910g, 53 cm
26 Naemi, pojke 3605g, 51 cm

Juni
11 Skrottiskrott, pojke 3928 g, 54 cm

Uppdaterade till min "riktiga" användare i listan.

Från att ha haft en lättsövd bebis på kvällarna har vi nu en som tycker det är helt onödigt att sova så länge vi är vakna, nästan hur trött hon än är. När vi lägger oss är det aldrig några problem att få henne att somna. Men hon är ju trött långt innan. 30 minuter har vi försökt lägga henne i ett mörkt sovrum ikväll utan framgång hittills, tidigare har hon somnat inom ett par minuter om det varit mörkt.

Det händer mycket just nu i den lilla kroppen. Hon kommer på fysiska färdigheter varje dag. än så länge kryper hon inte men att glida på rumpan kan hon, ibland framåt men oftare bakåt än så länge.

Åh har också bebis som tycker det är värdelöst att gå och lägga sig och tycker det är hur bra som helst att sitta uppe med oss fast vi försöker ha det "tråkigt" med dämpad belysning och ingen lek. Blir evighetslånga läggningar där man ligger och fejksover bredvid en bebis som ligger och sparkar en i njurarna och glatt ropar da da da DA DA...

Och neeeeej vi vill inte ha henne uppe med oss för vi vill umgås på tu man hand och titta på serier eller spela Yatzy utan en liten människa som blir arg för att hon inte får äta upp tärningarna osv.
 
Nora är hyfsat lätt att lägga just nu, men det är mest för att hon sover så dåligt på eftermiddagen så hon är så himla trött vid läggdags. Vi läser en kort bok, och lägger oss ner sen så somnar hon inom 10 minuter, oftast.

*varning för gnäll* Nu är hon dock dunderförkyld så det har inte blivit mycket sömn de senaste nätterna. Jag steriliserade mig i fredags och ska ju inte hålla på och lyfta och ha mig, men det går sådär när det bara är jag som duger :arghh: extremt dålig timing, helt enkelt. *slut gnäll*
 
Nora är hyfsat lätt att lägga just nu, men det är mest för att hon sover så dåligt på eftermiddagen så hon är så himla trött vid läggdags. Vi läser en kort bok, och lägger oss ner sen så somnar hon inom 10 minuter, oftast.

*varning för gnäll* Nu är hon dock dunderförkyld så det har inte blivit mycket sömn de senaste nätterna. Jag steriliserade mig i fredags och ska ju inte hålla på och lyfta och ha mig, men det går sådär när det bara är jag som duger :arghh: extremt dålig timing, helt enkelt. *slut gnäll*
Usch det låter tungt. Har också svårt att lyfta pga av ryggen just nu så halva natten får faktiskt pappa ta oavsett hur poppis det är hos F. Men då har vi ett gästrum i källaren där man sover gott trots skrik 👍🏻
 
Varning för gnäll.

Tips tas gärna emot hur man hanterar bebis som vägrar ligga på rygg 😬 eller bara vara stilla i en sekund. Jag håller på att få utbrott! 😡
Är en kamp att byta blöja, klä på honom och klä av honom. Helt hopplöst! Blir ännu värre när man försöker hålla fast honom.
Speciellt när han bajsat och man ska byta och ungen vägrar ligga ner och händerna är överallt... 🙈
 
Usch det låter tungt. Har också svårt att lyfta pga av ryggen just nu så halva natten får faktiskt pappa ta oavsett hur poppis det är hos F. Men då har vi ett gästrum i källaren där man sover gott trots skrik 👍🏻
Önskar vi hade en källare, det låter fantastiskt ur sov-synpunkt :p vi bor i en hyresrätt, så det är liksom inte möjligt att gå undan särskilt långt. Vad är det du gjort med ryggen?
 
Varning för gnäll.

Tips tas gärna emot hur man hanterar bebis som vägrar ligga på rygg 😬 eller bara vara stilla i en sekund. Jag håller på att få utbrott! 😡
Är en kamp att byta blöja, klä på honom och klä av honom. Helt hopplöst! Blir ännu värre när man försöker hålla fast honom.
Speciellt när han bajsat och man ska byta och ungen vägrar ligga ner och händerna är överallt... 🙈
Har inget bra tips förutom svinrolig leksak som kan distrahera. Vi har samma problem :p jag försöker minimera tiden på rygg och klär på när hon står eller sitter, så sparar jag kampen till typ bajsblöjebyte.
 
Önskar vi hade en källare, det låter fantastiskt ur sov-synpunkt :p vi bor i en hyresrätt, så det är liksom inte möjligt att gå undan särskilt långt. Vad är det du gjort med ryggen?
Jag tror att det är allt kånkande på 10-kilos klumpen som gjort att jag har ont i ryggen. I och ur vagn och bilstol är typ olidligt. Sjukgymnasten tror jag snedbelastar pga foten. Vi får väl se vem som har rätt om ett par veckor när jag börjar jobba.
 
Varning för gnäll.

Tips tas gärna emot hur man hanterar bebis som vägrar ligga på rygg 😬 eller bara vara stilla i en sekund. Jag håller på att få utbrott! 😡
Är en kamp att byta blöja, klä på honom och klä av honom. Helt hopplöst! Blir ännu värre när man försöker hålla fast honom.
Speciellt när han bajsat och man ska byta och ungen vägrar ligga ner och händerna är överallt... 🙈

Känner igen dej helt och hållet. F har en spelande leksak han får ha bara på skötbordet. För oss funkar skötbord bäst även om man såklart måste ha full koll. Byter jag på golvet vänder han snabbt som tusan. Påklädning funkar bäst om jag klär på mig först och tar på vantar och tossor utanför dörren. Sen försöker jag ta på en del när han står upp.
 
Jag tror att det är allt kånkande på 10-kilos klumpen som gjort att jag har ont i ryggen. I och ur vagn och bilstol är typ olidligt. Sjukgymnasten tror jag snedbelastar pga foten. Vi får väl se vem som har rätt om ett par veckor när jag börjar jobba.
Ah, hoppas det blir bättre när du går tillbaka till jobbet då. Känns det bra att börja jobba? Visst är det fler som snart börjar jobba, @WildWilma tex va?
 
Ah, hoppas det blir bättre när du går tillbaka till jobbet då. Känns det bra att börja jobba? Visst är det fler som snart börjar jobba, @WildWilma tex va?
Det känns lite dubbelt, men har faktiskt inte så mkt ångest som jag trodde att jag skulle ha, men det kanske blir värre när det närmar sig. Men, kommer jobba 70% i Jan, feb, 90% i mars-maj och sen ledig typ juni, juli så då känns det genast lättare. Du har varit igång och jobbat ett tag eller hur?
 
Ah, hoppas det blir bättre när du går tillbaka till jobbet då. Känns det bra att börja jobba? Visst är det fler som snart börjar jobba, @WildWilma tex va?

Japp, 2 januari börjar jag. Jobbar halvtid i januari även om mannen är hemma heltid. Han räknar ner, 4 arbetsdagar kvar sen semester året ut och sen föräldraledig 8 månader.

Känns helt ok för mig, börjar blir lite uttråkad av den dagliga lunken även om vi hittat på en hel del. Ser så mycket fram emot när Nelia och hennes pappa får spendera en massa tid tillsammans och hur deras relation kommer utvecklas. Ska fasa ut amningen dagtid under de kommande veckorna tänkte jag. Vi har dock inte hittat något bra alternativ till amningen som passar lilla damen just nu. Att dricka annat än vatten är tydligen äckligt. Ersättning funkade tidigare men nu är hon mer tveksam, kanske går det bättre när jag inte är hemma.

I kväll somnade hon helt utan problem, det var skönt :-)
 
Varning för gnäll.

Tips tas gärna emot hur man hanterar bebis som vägrar ligga på rygg 😬 eller bara vara stilla i en sekund. Jag håller på att få utbrott! 😡
Är en kamp att byta blöja, klä på honom och klä av honom. Helt hopplöst! Blir ännu värre när man försöker hålla fast honom.
Speciellt när han bajsat och man ska byta och ungen vägrar ligga ner och händerna är överallt... 🙈

Jag stoppar en (ren) blöja i händerna på bebis så leker han med den på rygg en liten stund i alla fall. Det är säkert gammalt snart, då tänker jag byta ut mot något annat att leka med och hålla tummarna för att det funkar. Försöker även vara suuuperrolig när jag byter blöja och prata och skoja vid varje moment så att han ska tycka att det är lite kul att ligga där och bli underhållen... Men så jäkla rolig orkar jag faktiskt inte vara varje gång. :rofl: "Byxoooooor... Aaaav!" när vi "rycker" av byxorna skrattar han dock alltid så gott åt så det har blivit en rutin. :D
 
Det känns lite dubbelt, men har faktiskt inte så mkt ångest som jag trodde att jag skulle ha, men det kanske blir värre när det närmar sig. Men, kommer jobba 70% i Jan, feb, 90% i mars-maj och sen ledig typ juni, juli så då känns det genast lättare. Du har varit igång och jobbat ett tag eller hur?
Ja jag har snart jobbat i 2 månader. Känner igen det där med dubbla känslor, på ett sätt är det så himla skönt att få vara på jobbet och vara en del av "verkligheten" igen, ibland känns det som att livet bara pågår i någon slags alternativ verklighet som föräldraledig :p men det är ju också lite jobbigt att lämna barnen och vara borta så mycket. Skön planering du verkar ha, blir nog super :)

Japp, 2 januari börjar jag. Jobbar halvtid i januari även om mannen är hemma heltid. Han räknar ner, 4 arbetsdagar kvar sen semester året ut och sen föräldraledig 8 månader.

Känns helt ok för mig, börjar blir lite uttråkad av den dagliga lunken även om vi hittat på en hel del. Ser så mycket fram emot när Nelia och hennes pappa får spendera en massa tid tillsammans och hur deras relation kommer utvecklas. Ska fasa ut amningen dagtid under de kommande veckorna tänkte jag. Vi har dock inte hittat något bra alternativ till amningen som passar lilla damen just nu. Att dricka annat än vatten är tydligen äckligt. Ersättning funkade tidigare men nu är hon mer tveksam, kanske går det bättre när jag inte är hemma.

I kväll somnade hon helt utan problem, det var skönt :-)
Skönt med lugn start, vi hade ju ett par veckor lediga tillsammans, det var jättebra för alla inblandade tror jag.
Nora vägrade både ersättning och välling, så vi fyller en klämmispåse med gröt till kvällsmat/nattmål. I början fick vi blanda i lite mixad frukt för att det skulle gå ner, kräsen dam ;) nu funkar det med bara gröt, bättre än inget antar jag. Sen har aptiten på vanlig mat varierat lite, just nu äter hon galna mängder! Hur gammal är Nelia nu?
 
Skönt med lugn start, vi hade ju ett par veckor lediga tillsammans, det var jättebra för alla inblandade tror jag.
Nora vägrade både ersättning och välling, så vi fyller en klämmispåse med gröt till kvällsmat/nattmål. I början fick vi blanda i lite mixad frukt för att det skulle gå ner, kräsen dam ;) nu funkar det med bara gröt, bättre än inget antar jag. Sen har aptiten på vanlig mat varierat lite, just nu äter hon galna mängder! Hur gammal är Nelia nu?

Vi har också haft mycket ledig tid tillsammans. Har varit väldigt skönt.

Nelia är snart 7 månader. Ska hitta var man köper sådana klämmispåsar så kan vi prova göra egna för hon gillar verkligen de man köper.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 168
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 189
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 648
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 093
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp