Vårföräldrar 2019 - del 3

Upplever du att han är pigg och vill leka eller vaknar han för att han är hungrig?
Han erbjuds ju att amma när han vaknar och tidigare har han kommit till ro på det sättet men inte längre. Vi har inte behövt ge mat på natten på länge... Han tar inte flaska heller (längre) så kan inte ge ersättning heller.
 
Han erbjuds ju att amma när han vaknar och tidigare har han kommit till ro på det sättet men inte längre. Vi har inte behövt ge mat på natten på länge... Han tar inte flaska heller (längre) så kan inte ge ersättning heller.

Ja det är inte lätt. Jag hade nog testat med att dra ned den totala sömntiden på dagen och se om det blir bättre.
 
Idag har vi haft barnvakt till bebis för första gången, läskigt men det gick över förväntan riktigt bra!

Körde hem henne och hunden till mormor och morfar och bara stack iväg i några timmar jag och mannen :love: Välbehövligt! När hon somnar på kvällarna (runt midnatt... Vi får se om vi kan få till bättre rutiner snart :cautious:) brukar vi däcka både jag och mannen, så det där med att få tid tillsammans är inte helt lätt :p
 
Idag har vi haft barnvakt till bebis för första gången, läskigt men det gick över förväntan riktigt bra!

Körde hem henne och hunden till mormor och morfar och bara stack iväg i några timmar jag och mannen :love: Välbehövligt! När hon somnar på kvällarna (runt midnatt... Vi får se om vi kan få till bättre rutiner snart :cautious:) brukar vi däcka både jag och mannen, så det där med att få tid tillsammans är inte helt lätt :p

Visst är det skönt. Vi fick presentkort på spa av mina föräldrar och jag tänker att vi ska utnyttja det snarast (dagspa) 🙄 Vi hade barnvakt en kväll i december när min moster disputerade och det gick bra fram tills bebis vakande upp vid 22 och det inte var mamma eller papp där, men då åkte vi helt enkelt hem från festen och var hemma på typ 20 min.
 
Visst är det skönt. Vi fick presentkort på spa av mina föräldrar och jag tänker att vi ska utnyttja det snarast (dagspa) 🙄 Vi hade barnvakt en kväll i december när min moster disputerade och det gick bra fram tills bebis vakande upp vid 22 och det inte var mamma eller papp där, men då åkte vi helt enkelt hem från festen och var hemma på typ 20 min.

Verkligen!
Vi var på spa idag :D kändes som att det skulle vara lättare att lämna bort henne några timmar på dagen när hon oftast är på bra humör, än för att t.ex. gå ut och äta på kvällen när hon brukar vara lite gnälligare och det föll väl ut! :up:
 
Vi har haft barnvakt ett par gånger, och då framförallt på kvällen eftersom N brukar slockna klockan 18.00 och sen sova lugnt. Senast dock när vi kom hem vid ca 22.00 möttes vi av en pigg och röjjig bebis som hade sovit prick en timme och sen tyckt att det var mycket roligare att hänga med sin morfar än att ligga och sova i någon tråkig säng 😂
 
Oväntat skönt att vara tillbaka på jobbet. Gillar att vara "kroppsegen" flera timmar om dagen. Får nog pumpa en gång under dagen för att slippa värk i tuttarna kom jag fram till efter att inte ha gjort det en dag. I januari jobbar jag dock bara halvtid. Tur det eftersom sömnen just nu är väldigt hackig.

Nelia och hennes pappa verkar ha det bra hemma. Känns som hon redan är mindre mammig :love:
 
Här har det varit lite jobbiga kvällar, lilleman har vaknat i panik flera gånger efter läggning. Gråter svårtröstad innan det går att söva honom igen. Läste någonstans att de kan börja ha mardrömmar i denna åldern, någon som har erfarenhet av det? Känns som det enda jag kan komma på att det beror på.
 
Ja jösses dessa nätter. Jag tyckte en gång att det var lite jobbigt att han vaknade varannan timme för att äta... Nu är det kaos, han sover bara 30-40 min, vaknar och är ledsen - låter sig bara tröstas med bröstet. Somnar om men samma visa igen efter en halvtimme, håller på så 00-06 ungefär. Sedan på morgonen/förmiddagen kan han sova en och en halv timme mellan uppvaken istället. Sover ta mig tusan inte mycket på dagen heller... Ett under att han är superpigg, glad, nöjd och oerhört aktiv i princip hela tiden när han är vaken! Och det är väldigt tacksamt förstås. Men ändå, nätterna... Jag får nästan ångest inför sänggåendet, har fått jättesvårt att somna trots att jag är trött för jag vet ju att om bara 30 minuter så vaknar han. Jag har funderat på om vi skulle ta tjuren vid hornen och vänja av honom vid amning på natten, kanske skulle han sova bättre då. Har inte vågat än, dels för att hans viktkurva hade planat ut ganska mycket sist vägning och dels för att det känns konstigt att ta bort amningen när han uppenbarligen är inne i någon slags fas som är jobbig för honom. Ska till bvc snart på extra vägning, ska fråga lite då och tills dess tackar jag för amningshormonerna som trots allt gör att jag klarar mig väldigt bra på lite/väldigt upphackad sömn.
 
Här har det varit lite jobbiga kvällar, lilleman har vaknat i panik flera gånger efter läggning. Gråter svårtröstad innan det går att söva honom igen. Läste någonstans att de kan börja ha mardrömmar i denna åldern, någon som har erfarenhet av det? Känns som det enda jag kan komma på att det beror på.

Här är en till som vaknar gråtandes emellanåt. Nu är det dock mer sällan. Men tror absolut på mardrömmar.
 
Ja jösses dessa nätter. Jag tyckte en gång att det var lite jobbigt att han vaknade varannan timme för att äta... Nu är det kaos, han sover bara 30-40 min, vaknar och är ledsen - låter sig bara tröstas med bröstet. Somnar om men samma visa igen efter en halvtimme, håller på så 00-06 ungefär. Sedan på morgonen/förmiddagen kan han sova en och en halv timme mellan uppvaken istället. Sover ta mig tusan inte mycket på dagen heller... Ett under att han är superpigg, glad, nöjd och oerhört aktiv i princip hela tiden när han är vaken! Och det är väldigt tacksamt förstås. Men ändå, nätterna... Jag får nästan ångest inför sänggåendet, har fått jättesvårt att somna trots att jag är trött för jag vet ju att om bara 30 minuter så vaknar han. Jag har funderat på om vi skulle ta tjuren vid hornen och vänja av honom vid amning på natten, kanske skulle han sova bättre då. Har inte vågat än, dels för att hans viktkurva hade planat ut ganska mycket sist vägning och dels för att det känns konstigt att ta bort amningen när han uppenbarligen är inne i någon slags fas som är jobbig för honom. Ska till bvc snart på extra vägning, ska fråga lite då och tills dess tackar jag för amningshormonerna som trots allt gör att jag klarar mig väldigt bra på lite/väldigt upphackad sömn.


Låter jättejobbigt 🙁
Jag upplevde att nätterna blev bättre när vi slutade amma. Det tog 1-2 veckor men sen var det mycket bättre. Såklart jobbigt att vänja av men så värt det till slut.
 
Ja jösses dessa nätter. Jag tyckte en gång att det var lite jobbigt att han vaknade varannan timme för att äta... Nu är det kaos, han sover bara 30-40 min, vaknar och är ledsen - låter sig bara tröstas med bröstet. Somnar om men samma visa igen efter en halvtimme, håller på så 00-06 ungefär. Sedan på morgonen/förmiddagen kan han sova en och en halv timme mellan uppvaken istället. Sover ta mig tusan inte mycket på dagen heller... Ett under att han är superpigg, glad, nöjd och oerhört aktiv i princip hela tiden när han är vaken! Och det är väldigt tacksamt förstås. Men ändå, nätterna... Jag får nästan ångest inför sänggåendet, har fått jättesvårt att somna trots att jag är trött för jag vet ju att om bara 30 minuter så vaknar han. Jag har funderat på om vi skulle ta tjuren vid hornen och vänja av honom vid amning på natten, kanske skulle han sova bättre då. Har inte vågat än, dels för att hans viktkurva hade planat ut ganska mycket sist vägning och dels för att det känns konstigt att ta bort amningen när han uppenbarligen är inne i någon slags fas som är jobbig för honom. Ska till bvc snart på extra vägning, ska fråga lite då och tills dess tackar jag för amningshormonerna som trots allt gör att jag klarar mig väldigt bra på lite/väldigt upphackad sömn.
Låter jättetufft! Hur gammalt är ert barn? Har för mig att vi hade rätt struliga nätter nånstans mellan 7-8 mån, men sen blev det bättre igen.
 
Han är alldeles snart 7 månader. Jag är så kluven i detta, hade inte haft något emot att amma vidare på natten om det var ett par gånger per natt... Men en gång i halvtimman känns inte så hållbart. Han får ligga där och snutta fram till nästa bvc-besök i alla fall, så får vi se vikten då och be om lite råd där med. Han rör sig typ hela tiden, ålar sig iväg på golvet runt på hela nedervåningen i en himla fart och är föga intresserad av mat dagtid. Känns som att han tar igen energiintaget på natten... Men om jag slutar amma på natten så kanske han äter mer ordentligt på dagen helt enkelt. Får som sagt ta ställning till detta efter nästa vägning. Tills dess är jag så glad över amningshormonerna som håller mig förvånansvärt pigg på dagarna.
 
Även här är sömnen orolig o vi samsover och ammar oss igenom nätterna... Går inte att lägga över henne i spjälsängen längre, hon börjar direkt veva omkring sig, verkar märka att hon är ensam och vaknar. Om jag ninjaålar iväg när hon ammat och somnat så går det oftast bättre. Bullar upp med kuddar runt henne så hon inte ska få valfri kroppsdel av 5-åringen slängd över ansiktet bara...

Med syrran hade jag det såhär tills hon var nästan 3 år, då var jag väääldigt färdig med nattamningen och då slutade vi efter lång förberedelse. Ellen liksom Siri tar ju varken flaska eller napp, vilket bröderna glatt accepterade som substitut i den här åldern. Så vi snuttar vidare på obestämd tid. Funkar ändå helt ok i nuläget.
 
Kan intyga att det inte nödvändigtvis hjälper att sluta med amningen :cautious: Dottern vaknar många gånger per natt, är i och för sig lättast att söva om med flaskan så vi börjar fundera på om vi orkar ta striden och plocka bort ersättningen också :nailbiting: Men än så länge försöker vi först med närhet och sedan flaska om det inte funkar rätt snabbt, man vill ju gärna få somna om liksom...

Vågar inte säga för mycket, men de senaste nätterna har hon i alla fall sovit lite bättre. Fortfarande är dock enda tiden på dygnet hon sover mer än typ en timme i sträck oftast på morgonen när jag tröttnat och vill gå upp... :meh: Svårt att hinna med några babyaktiviteter för föräldralediga när typ alla ligger på förmiddagen, och folk tycker det låter så lyxigt när jag säger att vi sover till efter nio nästan varje morgon :rofl:
 
Vi kämpar också på med sömnen som varit riktigt tuff när F varit sjuk över jul och nyår. Nu är han piggare igen och sover bättre. Somnar i egen säng men vaknar ofta nån gång mellan 1-4 och får då komma in till nån av oss och sova. Vi brukar ta varannan natt 😂 han behöver inte äta på natten längre men gör det om han sover med mig. Dock blir nätterna med 1-2 alt inget uppvak allt fler så det känns som att det går åt rätt håll.

10 mån kontroll i veckan. 76 cm och 9950 gram. Vi som trodde han passerat 10 kilo. Ligger mitt på kurvan på vikten och nästan +1 SD på längden. Allt såg bra ut. Jag har ju börjat jobba så det var pappa som var med.
Det är lite jobbigt att åka hemifrån på morgonen men sen går arbetsdagen rätt fort faktiskt 👍🏻
 
Någon som har bilbarnsstolen Britax Maxway? Vi har köpt en sådan och tänkte snart börja använda den istället för babyskyddet. Men jag blir så fundersam, trots att axelbanden är i det lägsta läget sitter de en bit ovanför hans axlar vilket de absolut inte får göra står det i bruksanvisningen. Samtidigt var vi på NTF:s info om barnsäkerhet i bil och där var de mycket noga med att bebisarna ska över i bakåtvänd bilbarnstol så fort de kan sitta utan stöd... Vilket han kan nu. Hur gör man då? Kan han sitta på en liten kudde kanske? Hur har ni andra gjort?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 168
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 189
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 648
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 093
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp