Vårföräldrar 2019 - del 3

Tack! :heart Det har gått över förväntan bra! Har stuckit medan dottern fortfarande sovit på morgonen och så har hon fått sova så länge hon vill, och när hon vaknat och ätit frukost har hon sedan suttit med i pappas videomöten, lekt lite på egen hand och fått titta på ganska mycket TV (inte optimalt såklart, men det fungerar) så att han ändå hunnit jobba en del medan jag varit borta.

Hoppas ju på dagisplats så snart som möjligt, men det har verkligen inte varit så jobbigt som jag tänkt mig hittills. Och det är kul att vara igång och jobba igen :D
Vad skönt att det känns bra! 😃
 
Nu har N blivit erbjuden en förskoleplats med start i mitten av januari och både jag och sambon har ångest :nailbiting: Ska någon annan vara med och ta hand om vårt barn hela dagarna liksom?

Jag är föräldraledig på heltid fram till sista januari och hoppas att det räcker för inskolning? Hur lång tid har det tagit för er andra? Pratade med en kollega som hade skolat in sitt barn på två veckor, hela första veckan hade han varit med och andra så hade han börjat lämna någon/några timmar. Det barnet är dock bara på fsk 15/vecka eftersom mamman är hemma med ett lillasyskon.

Jag googlade på inskolning men hann bara läsa en artikel där det stod att man inte fick visa tvekan om ens barn grät utan gå ändå och då trodde jag att jag skulle börja lipa på riktigt... separationsångest tjohej 🙄
 
Nu har N blivit erbjuden en förskoleplats med start i mitten av januari och både jag och sambon har ångest :nailbiting: Ska någon annan vara med och ta hand om vårt barn hela dagarna liksom?

Jag är föräldraledig på heltid fram till sista januari och hoppas att det räcker för inskolning? Hur lång tid har det tagit för er andra? Pratade med en kollega som hade skolat in sitt barn på två veckor, hela första veckan hade han varit med och andra så hade han börjat lämna någon/några timmar. Det barnet är dock bara på fsk 15/vecka eftersom mamman är hemma med ett lillasyskon.

Jag googlade på inskolning men hann bara läsa en artikel där det stod att man inte fick visa tvekan om ens barn grät utan gå ändå och då trodde jag att jag skulle börja lipa på riktigt... separationsångest tjohej 🙄


Spännande!

Vi har precis hunnit med en vecka inskolning och sedan en vecka hemma snorig...

Tanken var att efter första veckan inskolning skulle hon hinna med två veckor lite på halvtid innan jag börjar jobba heltid första november. Nu blir det bara en vecka med lite kortare dagar... Och nya pedagoger eftersom de ordinarie har höstlov. Lite nervös inför imorgon :nailbiting:
Men det var vårt eget upplägg, jag har jobbat halvtid hel oktober eftersom vi inte visste om vi skulle få en förskoleplats överhuvudtaget, efter den första veckan är egentligen tanken att barnen ska kunna gå sin ordinarie tid.

Men det har gått över förväntan, är så himla nöjd med förskolan och dottern har verkligen trivts den veckan hon varit där. Hon var lite ledsen när jag sist dagen bara lämnade över henne och gick, och visst kändes det lite jobbigt, men det hade nog varit ännu värre för henne om jag stått och velat och verkat ledsen jag med. Nu fick jag ett sms efter några minuter om att hon var glad igen och lekte. Har överlag fått flera sms och bilder och det känns jättebra. Pedagogerna verkar väl medvetna om att vi föräldrar tycker att detta är jobbigare än vad barnen gör :p

Vi tänker att vi får pröva oss fram lite, detta med förskola är ju helt nytt för oss alla tre (mig, pappan och dottern). Året ut har hon en ledig dag och en lite kortare dag i veckan, annars ska hon gå 7.30-16.30 typ. Och så får vi helt enkelt utvärdera efter det. Blir dagarna för långa får vi väl försöka gå mer omlott och så kanske maken fortsätter ta ut en föräldraledig dag i veckan om det behövs. Men det känns som att hon kommer trivas. Märktes bara på den veckan vi hann vara där hur mycket mer harmonisk hon blev jämfört med nu när hon suttit inne hela förmiddagen och jobbat med maken när jag varit på jobbet.
 
Nu har N blivit erbjuden en förskoleplats med start i mitten av januari och både jag och sambon har ångest :nailbiting: Ska någon annan vara med och ta hand om vårt barn hela dagarna liksom?

Jag är föräldraledig på heltid fram till sista januari och hoppas att det räcker för inskolning? Hur lång tid har det tagit för er andra? Pratade med en kollega som hade skolat in sitt barn på två veckor, hela första veckan hade han varit med och andra så hade han börjat lämna någon/några timmar. Det barnet är dock bara på fsk 15/vecka eftersom mamman är hemma med ett lillasyskon.

Jag googlade på inskolning men hann bara läsa en artikel där det stod att man inte fick visa tvekan om ens barn grät utan gå ändå och då trodde jag att jag skulle börja lipa på riktigt... separationsångest tjohej 🙄

På vår förskola var tanken att inskolningen skulle ta ta en vecka men vi tog längre tid för Nelia då hon hade lite svårt att knyta an till personalen först. Andra veckan blev hon sjuk och var hemma i tre dagar så vi tog ett par dagar även den tredje veckan för inskolning. Då tog jag kompledigt.

Sen hade vi jobbiga lämningar i någon vecka men det blev snabbt bättre. När hon väl spenderade mer tid där gick anknytningen snabbt och hon är nu ett av deras vildaste barn på avdelningen. Nu knatar hon glatt in själv för att leka drygt 2 månader efter påbörjad inskolning. Det känns verkligen helt rätt att hon nu är inskolad. Vi försöker aktivera henne mycket hemma men det blir nog inte alls samma sak som på förskolan där de gör mycket mer genomtänka saker. Dessutom tränar hon mycket på interaktioner med de andra barnen även om de kanske inte leker tillsammans än.

Vi har gått ner i tid båda två så Nelia går på förskolan cirka kl. 7-15. Av den tiden sover hon cirka 2 timmar.
 
Så roligt att det verkar funka så bra på förskola för era barn! Och lycka till ni som har det framför er.

Vi har fortfarande lilleman hemma och jag hoppas på att kunna fortsätta så åtminstone till efter nästa sommar eftersom jag ändå är hemma med lillebror tills dess.

Här är det mycket som händer, lilleman har lärt sig springa och gå på tå, och får tänder i en rasande fart. Han fick sin första tand vid 11 månader och har nu vid 17 månader 9 st och fler på gång. Så det är fler uppvak nattetid nu än när han var bebis 😂

Favoritsysslorna är att åka med och handla, plocka upp varorna och plocka ur diskmaskinen. Han matar även hönsen med glädje varje morgon.

Han säger mamma, pappa, tutte och ett par djurläten. Men en del saker han ljudat innan har försvunnit. Även klappa händer och vinka har han slutat med. Han förstår dock väldigt mycket av vad vi säger.
Är det så för era också? Att de liksom lär sig någonting sen försvinner det? Hur mycket pratar era? 😊
Vet att det är individuellt och vill inte jämföra men träffar ju inte så många andra pga corona så kan ändå vara kul att höra lite!

Nytt nick förresten har ju hängt med i tråden hela tiden!
 
IMG_20201026_064539260.jpg

Hittade f.ö den info vi fick inför första veckan, ungefär såhär är upplägget här! Funkade väldigt bra för oss och den pedagog som var mest aktiv med dottern kunde ta blöjbyten och matning och gå iväg med henne relativt omgående.

Och angående att bara lämna och gå när de gråter upplever jag det inte som ett "tvång" utan mer att pedagogerna själva säger typ att enligt deras erfarenheter så är det det som funkar bäst.
 
Visa bifogad fil 59136
Hittade f.ö den info vi fick inför första veckan, ungefär såhär är upplägget här! Funkade väldigt bra för oss och den pedagog som var mest aktiv med dottern kunde ta blöjbyten och matning och gå iväg med henne relativt omgående.

Och angående att bara lämna och gå när de gråter upplever jag det inte som ett "tvång" utan mer att pedagogerna själva säger typ att enligt deras erfarenheter så är det det som funkar bäst.

Spännande att det ser så olika ut. Här var inskolningen mer att pappan skulle backa så snart det kändes okej. Inte byta blöjor etc. Hos oss var sonen 2h per dag första veckan och sen 3h (över lunchen) 2 dagar och sen 9-14(lunch och vila) de tre sista dagarna. Inskolningen höll på i två veckor men för oss hade det räckt med en vecka. Sonen älskade förskolan från första dagen. ❤️
 
Nu har N blivit erbjuden en förskoleplats med start i mitten av januari och både jag och sambon har ångest :nailbiting: Ska någon annan vara med och ta hand om vårt barn hela dagarna liksom?

Jag är föräldraledig på heltid fram till sista januari och hoppas att det räcker för inskolning? Hur lång tid har det tagit för er andra? Pratade med en kollega som hade skolat in sitt barn på två veckor, hela första veckan hade han varit med och andra så hade han börjat lämna någon/några timmar. Det barnet är dock bara på fsk 15/vecka eftersom mamman är hemma med ett lillasyskon.

Jag googlade på inskolning men hann bara läsa en artikel där det stod att man inte fick visa tvekan om ens barn grät utan gå ändå och då trodde jag att jag skulle börja lipa på riktigt... separationsångest tjohej 🙄

Jag känner precis som du. Jag har inte ens planer på att skola in på förskola men får ändå ont i magen av att läsa om inskolning och tanken att jag skulle behöva lämna ett gråtande barn om så en endaste gång. Mitt hjärta skulle gå i tusen bitar. Ni kan inte pussla ihop det så att ni kan vara hemma längre om det inte känns bra att skola in snart? Hoppas ni hittar en lösning som känns bra. :heart

Så roligt att det verkar funka så bra på förskola för era barn! Och lycka till ni som har det framför er.

Vi har fortfarande lilleman hemma och jag hoppas på att kunna fortsätta så åtminstone till efter nästa sommar eftersom jag ändå är hemma med lillebror tills dess.

Här är det mycket som händer, lilleman har lärt sig springa och gå på tå, och får tänder i en rasande fart. Han fick sin första tand vid 11 månader och har nu vid 17 månader 9 st och fler på gång. Så det är fler uppvak nattetid nu än när han var bebis 😂

Favoritsysslorna är att åka med och handla, plocka upp varorna och plocka ur diskmaskinen. Han matar även hönsen med glädje varje morgon.

Han säger mamma, pappa, tutte och ett par djurläten. Men en del saker han ljudat innan har försvunnit. Även klappa händer och vinka har han slutat med. Han förstår dock väldigt mycket av vad vi säger.
Är det så för era också? Att de liksom lär sig någonting sen försvinner det? Hur mycket pratar era? 😊
Vet att det är individuellt och vill inte jämföra men träffar ju inte så många andra pga corona så kan ändå vara kul att höra lite!

Nytt nick förresten har ju hängt med i tråden hela tiden!

Här är också diskmaskinen och tvättmaskinen poppis. Ja han också lärt sig något, som att vinka, och sedan slutade han med det några månader. Nu har han börjat vinka igen, oftast redan när besöket nämner att det ska åka hem snart. :D Han babblar en massa men man förstår inte ett ord av vad han säger. Men han förstår en hel del. Sedan nynnar han på tandborstvisan rätt ofta, stackarn har väl fått den på hjärnan.

Han har börjat klättra på allting och ska stå upp på stolar och liknande. Otroligt jobbigt att ha hjärtat i halsgropen jämt, och behöva stå bredvid och passa. Rätt mycket utbrott just nu också. Jag och pappan är ganska trötta. 😐 Vi pottränar också, då blev det genast ännu lite mer kaos.
 
Jag känner precis som du. Jag har inte ens planer på att skola in på förskola men får ändå ont i magen av att läsa om inskolning och tanken att jag skulle behöva lämna ett gråtande barn om så en endaste gång. Mitt hjärta skulle gå i tusen bitar. Ni kan inte pussla ihop det så att ni kan vara hemma längre om det inte känns bra att skola in snart? Hoppas ni hittar en lösning som känns bra. :heart



Här är också diskmaskinen och tvättmaskinen poppis. Ja han också lärt sig något, som att vinka, och sedan slutade han med det några månader. Nu har han börjat vinka igen, oftast redan när besöket nämner att det ska åka hem snart. :D Han babblar en massa men man förstår inte ett ord av vad han säger. Men han förstår en hel del. Sedan nynnar han på tandborstvisan rätt ofta, stackarn har väl fått den på hjärnan.

Han har börjat klättra på allting och ska stå upp på stolar och liknande. Otroligt jobbigt att ha hjärtat i halsgropen jämt, och behöva stå bredvid och passa. Rätt mycket utbrott just nu också. Jag och pappan är ganska trötta. 😐 Vi pottränar också, då blev det genast ännu lite mer kaos.

Låter rätt lika som här då 😁 våran kille är också en riktig klätterapa, hans morgonrutin är att klättra ner från sängen, springa in till tv-soffan (där lillebror sover med en av oss), upp i soffan för att pussa godmorgon, sedan upp i fönstret för att skrika muu och titta efter kossor 🙄 riktiga utbrott här vid minsta motgång eller tillsägelse, och han har blivit extremt mammig senaste veckan.
Potträning har vi faktiskt inte orkat ta itu med än.. mer än att han suttit på den ett par ggr, men sen gått därifrån rätt snabbt.
Vi känner oss också rätt trötta, och kan inte förstå hur vi ska orka när sambon börjar jobba igen (fl till januari).
 
Vi hade inskolning i en vecka. Torsdag och fredag den veckan lämnade vi honom en stund.
Förutom väldigt ledsna lämningar i 2 veckor har det gått jättebra. Nu har han gått i en månad och är aldrig ledsen vid lämning. Samt att han är arg när vi ska gå hem, det är väldigt roligt där :) Vi är så nöjda med "vår" förskola. Loke går nu 8-15 varje dag och det funkar för oss.

Babblar massor men förstår inte allt vad han säger :laugh: Kan dock några ord som hej, hejdå, mormor, leka och några barns namn på förskolan.

Har alltid tyckt det ska bli jobbigt att han ska börja förskolan men nu känner vi att vi är glada han börjat nu, han har väldigt roligt, blir stimulerad på ett helt annat sätt, får leka massor ute och vara med på olika aktiviteter de har.
 
Vi hade inskolning i en vecka. Torsdag och fredag den veckan lämnade vi honom en stund.
Förutom väldigt ledsna lämningar i 2 veckor har det gått jättebra. Nu har han gått i en månad och är aldrig ledsen vid lämning. Samt att han är arg när vi ska gå hem, det är väldigt roligt där :) Vi är så nöjda med "vår" förskola. Loke går nu 8-15 varje dag och det funkar för oss.

Babblar massor men förstår inte allt vad han säger :laugh: Kan dock några ord som hej, hejdå, mormor, leka och några barns namn på förskolan.

Har alltid tyckt det ska bli jobbigt att han ska börja förskolan men nu känner vi att vi är glada han börjat nu, han har väldigt roligt, blir stimulerad på ett helt annat sätt, får leka massor ute och vara med på olika aktiviteter de har.
Så känner vi också. Sonen älskar att vara där och blir sur när han ska åka hem. Han får annan stimulans än hemma och får leka med andra leksaker i annan utemiljö. Känns som att det var lagom för honom att börja vid 17 mån.
 
Han säger mamma, pappa, tutte och ett par djurläten. Men en del saker han ljudat innan har försvunnit. Även klappa händer och vinka har han slutat med. Han förstår dock väldigt mycket av vad vi säger.
Är det så för era också? Att de liksom lär sig någonting sen försvinner det? Hur mycket pratar era? 😊
Vet att det är individuellt och vill inte jämföra men träffar ju inte så många andra pga corona så kan ändå vara kul att höra lite!

Det där med att göra saker en period och sedan glöms det bort känner jag också igen!

Här har det pratats väldigt lite, hon har inte sagt speciellt många "saker" utan typ haft ett ljud för "där", dvs det vill jag ha/titta på det och ibland lite mamama och papapa och ett ljud för katt. Men nu senaste månaden bara rinner det på, så roligt!

Nu säger hon bil, boll, tack, kaka, mamma och pappa mycket tydligare, jaja och nänä, tut-tut och säkert något mer.
Häromdagen när vi satt och tittade på tv och skulle byta program frågade jag maken vad han ville se, då från ingenstans kläckte hon ur sig ett klockrent "baby". Då ville hon se på Bolibompa baby :love: Den har hon fortsatt med eftersom det uppenbarligen gav resultat hos mamma och pappa :laugh:
 
Nora pratar på rätt friskt nu. Det roligaste verkar vara att säga hejdå, det är hejdå bussen som kör förbi, hejdå alla hundar vi passerar, hejdå lekplatsen vi cyklar förbi osv :D

Vi håller också på att skilja oss, första helgen utan barnen nu :( själva skilsmässan känns som rätt val, men det är tufft att vara utan mina tjejer :heart tack och lov för videosamtal!
 
Det där med att göra saker en period och sedan glöms det bort känner jag också igen!

Här har det pratats väldigt lite, hon har inte sagt speciellt många "saker" utan typ haft ett ljud för "där", dvs det vill jag ha/titta på det och ibland lite mamama och papapa och ett ljud för katt. Men nu senaste månaden bara rinner det på, så roligt!

Nu säger hon bil, boll, tack, kaka, mamma och pappa mycket tydligare, jaja och nänä, tut-tut och säkert något mer.
Häromdagen när vi satt och tittade på tv och skulle byta program frågade jag maken vad han ville se, då från ingenstans kläckte hon ur sig ett klockrent "baby". Då ville hon se på Bolibompa baby :love: Den har hon fortsatt med eftersom det uppenbarligen gav resultat hos mamma och pappa :laugh:

Haha, vilken smart tjej! Så mysigt när de börjar prata lite, längtar tills det kommer mer ord här med!😍

Nora pratar på rätt friskt nu. Det roligaste verkar vara att säga hejdå, det är hejdå bussen som kör förbi, hejdå alla hundar vi passerar, hejdå lekplatsen vi cyklar förbi osv :D

Vi håller också på att skilja oss, första helgen utan barnen nu :( själva skilsmässan känns som rätt val, men det är tufft att vara utan mina tjejer :heart tack och lov för videosamtal!

Så gulligt! 😍
Skönt att det ändå känns rätt, men förstår att det måste vara skittufft att vara utan barnen! Styrkekramar ❤
 
En liten uppdatering från oss :D
Vår dotter fick dubbla implantat ( föddes döv/hörselskadad)för snart 1 år sedan och vi går regelbundet hos logoped för att utveckla lyssnandet och talet och det går jättebra! :D Hon kör mycket med dada,baba mm så vi hoppas att dom första ordern snart kommer. Också är hon väldigt duktig på sånger och danserna till dom. Fixar Imsevimse spindel klockrent och känner igen melodier. Hon kommer börja på en vanlig förskola i januari och vi hoppas på att det ska fungera bra. :)
 
En liten uppdatering från oss :D
Vår dotter fick dubbla implantat ( föddes döv/hörselskadad)för snart 1 år sedan och vi går regelbundet hos logoped för att utveckla lyssnandet och talet och det går jättebra! :D Hon kör mycket med dada,baba mm så vi hoppas att dom första ordern snart kommer. Också är hon väldigt duktig på sånger och danserna till dom. Fixar Imsevimse spindel klockrent och känner igen melodier. Hon kommer börja på en vanlig förskola i januari och vi hoppas på att det ska fungera bra. :)
Så kul att höra ifrån er! Uppdatera oss gärna om er resa och hur det går för er dotter. Är verkligen fascinerande med CI. Tänk att man kan återskapa ett sinne på det sättet. ❤️
 
Nora pratar på rätt friskt nu. Det roligaste verkar vara att säga hejdå, det är hejdå bussen som kör förbi, hejdå alla hundar vi passerar, hejdå lekplatsen vi cyklar förbi osv :D

Vi håller också på att skilja oss, första helgen utan barnen nu :( själva skilsmässan känns som rätt val, men det är tufft att vara utan mina tjejer :heart tack och lov för videosamtal!

Styrkekramar. Kan tänka mig att det är tufft. ❤️ Hur kommer ni ha det framöver? Några dagar var?
 
Tänkte uppdatera lite kring vår Frank. Han blev ju 20 månader igår ❤️

Världens finaste pojke. Det är fantastiskt att vara förälder till honom just nu (oftast). Pratar mer och mer. Har runt 30 aktiva ord, men har inte börjat sätta ihop i meningar än. Vi kallar ju honom för ”Babbis” eftersom han har så babbiga ben. Det har han tagit efter och kallar oss för mammis och pappis 😂

Han äter allt och sover äntligen hela nätter igen efter en sämre period i somras då han skrek i panik. Sover nu typ 20-07 i egen säng ❤️

Älskar att vara ute och leka och hjälpa till i trädgården. Har börjat förskolan och stortrivs. Vill inte hem när vi hämtar. Favoriten är annars mormor. Han älskar sin mormor och frågar ofta efter henne.

Frank blev ju storebror i september och det går över förväntan för honom. Sen har vi föräldrar det tufft eftersom lillasyster har svårt att sova på dagen och helst sover på mig, men det är ju inte hans fel.
 
Nora pratar på rätt friskt nu. Det roligaste verkar vara att säga hejdå, det är hejdå bussen som kör förbi, hejdå alla hundar vi passerar, hejdå lekplatsen vi cyklar förbi osv :D

Vi håller också på att skilja oss, första helgen utan barnen nu :( själva skilsmässan känns som rätt val, men det är tufft att vara utan mina tjejer :heart tack och lov för videosamtal!

Precis så gör Loke med, säger hejdå till allt och alla 😅

Styrkekramar till dig. 💙
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 562
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 605
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 855
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 464
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp