Vårföräldrar 2019 - del 3

Hur många timmar per natt sover era små och när går de och lägger sig?
Vi lägger honom vid halv åtta - åtta och han vaknar runt sju på morgonen MEN han vaknar allt mellan 2-15 gånger per natt... Det allra vanligaste är att han vaknar var 45:e minut från åtta till midnatt, sedan sover han hela natten eller med ett uppvak. Det är ändå enormt mycket bättre jämfört med hur det har varit tidigare.

Han sover även knappt en timme på dagen.
 
Anledningen till att jag frågar är att sonen vaknar mellan 05 och 06 varje dag och är pigg som en lärka. Han har börjat bli svår att lägga på kvällen och somnar runt 20. Det blir ju bara 9-10 timmars sömn på natten och 30-60 min på dagen.

Nu har vi skippar dagsvilan i helgen och ikväll somnade han redan 18.30 (men då har vi varit ute och lekt hela dagen...) Kan vi inte få honom att sova på morgonen är det ju skönt om han iaf somnar tidigt på kvällen så vi får lite egentid.
 
På vardagar somnar Nora runt 20.30, vaknar ca 6.30. Sover ca 30 min-1h på förskolan, det märks tydligt om hon sovit en hel timme kan jag säga. Hopplös att lägga! På helger sover hon I princip aldrig dagtid längre, hon somnar helt enkelt inte. Då somnar hon istället 19.30.

Känns som hon är lite i gränslandet gällande sova på dagen. På helgen klarar hon sig fint utan sömn, det går helt enkelt inte att få henne att somna. Möjligen framåt 15, men det håller ju inte... På förskolan tror jag absolut hon behöver sova en stund för att orka fram till hämtning, men det är också lite kaos vid läggning hemma när hon är för pigg och storasyster också ska i säng.
 
Här hemma spekuleras det i om barnet har covid eller tredagars-feber, det ena skulle ju kännas betydligt bättre än det andra... Och så svårt att veta?
Provtagning rekommenderas ju inte på så här små barn, och jag vet inte hur vi skulle lyckas topsa henne heller för den delen.
Förskolan gick ut med att dom hade konstaterad smitta för några veckor sen (i samma mail meddelade dom också att det gick magsjuka på avdelningen, oh joy 😅 ) Har ni klarat er?
 
Här hemma spekuleras det i om barnet har covid eller tredagars-feber, det ena skulle ju kännas betydligt bättre än det andra... Och så svårt att veta?
Provtagning rekommenderas ju inte på så här små barn, och jag vet inte hur vi skulle lyckas topsa henne heller för den delen.
Förskolan gick ut med att dom hade konstaterad smitta för några veckor sen (i samma mail meddelade dom också att det gick magsjuka på avdelningen, oh joy 😅 ) Har ni klarat er?

Uschdå :heart är hon mycket dålig eller varför inte bara en "vanlig" förkylning?

Jag sitter hemma och jobbar idag med ett snorigt barn. Det har blivit en del VOB sen hon började förskolan för ett halvår sedan, inget värre, men varje litet symtom har hon behövt vara hemma en vecka för, så det blir ju en del tid. Jag och maken har i alla fall klarat oss bra, men att hon är förkyld titt som tätt är väl oundvikligt.
 
Uschdå :heart är hon mycket dålig eller varför inte bara en "vanlig" förkylning?

Jag sitter hemma och jobbar idag med ett snorigt barn. Det har blivit en del VOB sen hon började förskolan för ett halvår sedan, inget värre, men varje litet symtom har hon behövt vara hemma en vecka för, så det blir ju en del tid. Jag och maken har i alla fall klarat oss bra, men att hon är förkyld titt som tätt är väl oundvikligt.
2,5 dygn med feber på 38-39 grader (I vanliga fall 36,5) Suuperhängig, snorar och pratar med världens minsta whiskeyröst ❤️ Vill inte äta, inte ens glass, men dricker bra med välling och vatten. Tippar på tredagars-feber men är nojig när det gäller mitt barn 😅

N har också varit förkyld och hemma mycket, märks att hon är bra trött på oss föräldrar ibland då hon försöker dra på sig skorna, vinka och säga att hon ska till "Iiiie" (favoritpedagogen 😂)
 
Här hemma spekuleras det i om barnet har covid eller tredagars-feber, det ena skulle ju kännas betydligt bättre än det andra... Och så svårt att veta?
Provtagning rekommenderas ju inte på så här små barn, och jag vet inte hur vi skulle lyckas topsa henne heller för den delen.
Förskolan gick ut med att dom hade konstaterad smitta för några veckor sen (i samma mail meddelade dom också att det gick magsjuka på avdelningen, oh joy 😅 ) Har ni klarat er?
Hoppas hon kryar på sig fort!

Nora var förkyld hela hösten kändes det som, mycket vab/vob... Har varit lite lugnare efter jul, bara några dagar.
 
Något utav era barn som fått en cykel inför våren och sommaren? 🚲

Det var tydligen årets höjdpunkt när cyklarna plockades fram på förskolan så jag tänkte skaffa en att ha hemma också, men vet inte riktigt vad vi ska satsa på, utbudet är ju enormt :confused: En balans/springcykel med två eller tre hjul, en trehjuling med trampor (som helst är frikopplade) i någon variant eller kanske en trehjulig sparkcykel (hon tycker det är kul med kompisens tvåhjuliga men förstår inte riktigt grejen med att stå på den än) och sen funderar jag på om inte kanske en föräldrastång för att kunna stjutsa runt henne typ en liten runda med hunden vore något?
 
Något utav era barn som fått en cykel inför våren och sommaren? 🚲

Det var tydligen årets höjdpunkt när cyklarna plockades fram på förskolan så jag tänkte skaffa en att ha hemma också, men vet inte riktigt vad vi ska satsa på, utbudet är ju enormt :confused: En balans/springcykel med två eller tre hjul, en trehjuling med trampor (som helst är frikopplade) i någon variant eller kanske en trehjulig sparkcykel (hon tycker det är kul med kompisens tvåhjuliga men förstår inte riktigt grejen med att stå på den än) och sen funderar jag på om inte kanske en föräldrastång för att kunna stjutsa runt henne typ en liten runda med hunden vore något?
Nora fick en springcykel i födelsedagspresent, trehjuling har vi haft hela tiden (storasysters gamla) och likaså trehjulig sparkcykel. Hon älskar dem alla, springcykeln börjar hon få bra kläm på nu och hittar balansen längre och längre sträckor. Sparkcykeln var inga konstigheter och trehjuling har de en hel hög på förskolan med så det cyklar hon mycket.

Springcykel ger så mycket gratis inför vanlig cykel sen. Storasyster bara trampade iväg utan minsta problem när hon fick sin första med trampor. Vi har aldrig använt stödhjul, hon har bara kört på!
 
Nora fick en springcykel i födelsedagspresent, trehjuling har vi haft hela tiden (storasysters gamla) och likaså trehjulig sparkcykel. Hon älskar dem alla, springcykeln börjar hon få bra kläm på nu och hittar balansen längre och längre sträckor. Sparkcykeln var inga konstigheter och trehjuling har de en hel hög på förskolan med så det cyklar hon mycket.

Springcykel ger så mycket gratis inför vanlig cykel sen. Storasyster bara trampade iväg utan minsta problem när hon fick sin första med trampor. Vi har aldrig använt stödhjul, hon har bara kört på!

Jag kanske måste shoppa flera fordon då låter det som :laugh: Men det låter ju lovande med springcykeln (det är en liten sån med två hjul eller?) för jag har hittat så himla gulliga sådana så det köper jag gärna :angel: Fixar hon den inte riktigt än kan man ju dessutom ha den ett tag framöver!
 
Jag kanske måste shoppa flera fordon då låter det som :laugh: Men det låter ju lovande med springcykeln (det är en liten sån med två hjul eller?) för jag har hittat så himla gulliga sådana så det köper jag gärna :angel: Fixar hon den inte riktigt än kan man ju dessutom ha den ett tag framöver!
Haha ja, det är väldigt populärt här :D ja precis, det är den här modellen hon har
https://lekakademin.se/springcykel-...ZWgZy-Sm3Ki98MtjyKjqiXJXIuvzQR5xoCXQQQAvD_BwE
Den har använts flitigt av storasyster också utan minsta skråma, så det verkar vara bra kvalitet. Googlade massor innan och denna hade fått väldigt gott omdöme överallt!
 
Här har vi gått från att ha en liten glad kille som älskar förskolan och tidigare bara sprungit in där till att klamra sig fast vid mamma/pappa och gråta vid lämningen :cry: Idag är det sjätte dagen i rad han gråter vid lämning.
Vet inte vad som hänt!?
Enligt personalen har inget hänt på förskolan men Loke blir så ledsen vid lämning. Idag blev han ledsen redan innan vi gick in genom dörren.
Enligt personalen är det som vanligt igen 10 minuter efter vi har gått men det är ju hjärtskärande att lämna honom :crazy:
 
Här har vi gått från att ha en liten glad kille som älskar förskolan och tidigare bara sprungit in där till att klamra sig fast vid mamma/pappa och gråta vid lämningen :cry: Idag är det sjätte dagen i rad han gråter vid lämning.
Vet inte vad som hänt!?
Enligt personalen har inget hänt på förskolan men Loke blir så ledsen vid lämning. Idag blev han ledsen redan innan vi gick in genom dörren.
Enligt personalen är det som vanligt igen 10 minuter efter vi har gått men det är ju hjärtskärande att lämna honom :crazy:
Så tufft, lider med dig! Jag minns att Noras storasyster hade en sån period runt 2-årsåldern. Hon var alltid superlätt att lämna annars, trivdes jättebra på förskolan så det kom som en riktig chock. Minns att jag gick från 3-skift till dagtid just då, så det blev längre dagar och ibland stressigare morgnar, det var nog den utlösande faktorn i vårt fall. Det gick dock över innan jag gick tillbaka till skift. Kan det vara något runt omkring som utlöst det? Eller utvecklas han mycket psykiskt just nu?
 
Så tufft, lider med dig! Jag minns att Noras storasyster hade en sån period runt 2-årsåldern. Hon var alltid superlätt att lämna annars, trivdes jättebra på förskolan så det kom som en riktig chock. Minns att jag gick från 3-skift till dagtid just då, så det blev längre dagar och ibland stressigare morgnar, det var nog den utlösande faktorn i vårt fall. Det gick dock över innan jag gick tillbaka till skift. Kan det vara något runt omkring som utlöst det? Eller utvecklas han mycket psykiskt just nu?

Tack :heart

Han utvecklas mycket nu märker vi och har börjat prata mera.
Har läst att det kan komma någon separationsfas vid 2 års åldern med, kanske inverkar också?
Hur länge höll det i sig för er?
 
Tack :heart

Han utvecklas mycket nu märker vi och har börjat prata mera.
Har läst att det kan komma någon separationsfas vid 2 års åldern med, kanske inverkar också?
Hur länge höll det i sig för er?
Ja jag har också för mig det, med separationsfas.

Minns inte riktigt, det kom och gick lite. Men inte mer än ett par månader innan vi var tillbaka till de vanliga, glada lämningarna!
 
Hysteriskt gråt direkt när vi kom in på förskolan idag och bara klamrade sig fast hos mig.

Funderar på om man kan köra en "andra inskolning" och vara med igen, märks ju att han inte känner sig trygg där längre?
Vad säger personalen? Kanske är läge att be om ett möte och lägga upp en plan för hur ni ska göra? Är det någon personal som går lättare att lämna till? Är det lättare att lämna ute? Kan de locka med nån sak eller aktivitet?

Men det skär ju i mammahjärtat när det är så jobbigt att lämna 😔❤️
 
Hysteriskt gråt direkt när vi kom in på förskolan idag och bara klamrade sig fast hos mig.

Funderar på om man kan köra en "andra inskolning" och vara med igen, märks ju att han inte känner sig trygg där längre?
Prata med personalen, jag lovar att de har varit med om det förr och kan hjälpa till med en plan för hur ni ska göra framöver :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 168
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 186
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 647
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 093
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp