Vårföräldrar 2019 - del 3

Vi hade också en lite jobbig period vid lämningarna för några veckor sen. Från att vara jätteglad och springa in till gråt redan när vi gick hemifrån. Det tog cirka en vecka innan det blev bra igen. Troligen hade Nelia en lite tuff dag i början av den jobbiga perioden när tre av fyra ordinarie pedagoger var borta. Men i slutänden blev det bra för hon skapade bättre band med en fasta vikarie de har på avdelningen som var där under denna period. Jag antar att de kommer gå lite upp och ner framöver också.

Just nu utvecklas språket i en rasade fart. Hon försöker säga nästan allt vi säger. Hon hoppar dock över de första bokstäverna men de kommer väl allt eftersom. Banan bli "nan" osv. Med hjälp språket försöker hon också ställa mer "krav", inte alltid lätt att veta vad hon säger dock och ibland vill hon saker hon inte får just då vilket vissa gånger kan vara svårt att acceptera.
 
Vad säger personalen? Kanske är läge att be om ett möte och lägga upp en plan för hur ni ska göra? Är det någon personal som går lättare att lämna till? Är det lättare att lämna ute? Kan de locka med nån sak eller aktivitet?

Men det skär ju i mammahjärtat när det är så jobbigt att lämna 😔❤️

Att det inte är ovanligt att det kommer sådana här perioder. :(
Men man blir ju så ställd när han varit så glad innan.
Jag ska prata med förskolechefen och se vad de tycker vi ska göra. Det enda som fungerar ok nu är om de slår på projektorn och något program när jag ska gå. :heart
Prata med personalen, jag lovar att de har varit med om det förr och kan hjälpa till med en plan för hur ni ska göra framöver :heart

Tack, jag ska göra det idag när jag hämtar. :heart
 
Att det inte är ovanligt att det kommer sådana här perioder. :(
Men man blir ju så ställd när han varit så glad innan.
Jag ska prata med förskolechefen och se vad de tycker vi ska göra. Det enda som fungerar ok nu är om de slår på projektorn och något program när jag ska gå. :heart


Tack, jag ska göra det idag när jag hämtar. :heart
Nora brukar tycka det är roligare att gå in om hon har något att visa/berätta/göra. Typ om hon har ett armband på sig som hon vill visa upp, då har hon knappt tid att säga hejdå. Kanske det kan vara ett knep för att underlätta?

Hoppas förskolechefen har någon bra idé!
 
Nora är sjuk. Igen. För två veckor sen var hon förkyld (snuva och hosta) och var hemma en vecka. Förra veckan var hon på förskolan (tack och lov, eftersom jag skulle få ihop hela flytten till huset då) och natten till igår vaknade hon med hög feber. Blir helt matt, tycker så synd om henne!
 
Nora brukar tycka det är roligare att gå in om hon har något att visa/berätta/göra. Typ om hon har ett armband på sig som hon vill visa upp, då har hon knappt tid att säga hejdå. Kanske det kan vara ett knep för att underlätta?

Hoppas förskolechefen har någon bra idé!

Tack det va en jättebra idé!
Han älskar ju att visa upp saker. Ska absolut testa det :)
 
Nora är sjuk. Igen. För två veckor sen var hon förkyld (snuva och hosta) och var hemma en vecka. Förra veckan var hon på förskolan (tack och lov, eftersom jag skulle få ihop hela flytten till huset då) och natten till igår vaknade hon med hög feber. Blir helt matt, tycker så synd om henne!


Stackarn. :( Hoppas hon kryar på sig fort.
 
Nu ligger nybliven tvååring bredvid mig och sussar så sött :love: Kan knappt fatta att min lilla tjej blivit så stor! :heart

Full fräs hel tiden här, och väldigt mycket "kan själv" så vi har fullt upp med att försöka håll jämna steg med henne :laugh: något utmattande, men också så himla kul att följa :heart
 
Nu ligger nybliven tvååring bredvid mig och sussar så sött :love: Kan knappt fatta att min lilla tjej blivit så stor! :heart

Full fräs hel tiden här, och väldigt mycket "kan själv" så vi har fullt upp med att försöka håll jämna steg med henne :laugh: något utmattande, men också så himla kul att följa :heart

Så mysigt 🥰

Grattis 🎈

Vet precis vad du menar med utmattande 😴 jag är gravid och hålla igång med en 2 åring tar verkligen på krafterna. 🥵
Samtidigt som det är så himla roligt såklart. 🤗
 
Så mysigt 🥰

Grattis 🎈

Vet precis vad du menar med utmattande 😴 jag är gravid och hålla igång med en 2 åring tar verkligen på krafterna. 🥵
Samtidigt som det är så himla roligt såklart. 🤗

Åh :love: Vi är också sugna på ett syskon, men bara tanken på att hålla koll på henne och en bebis ger mig lite gråa hår :laugh:

Å andra sidan sover hon fortfarande inte särskilt stabilt på nätterna, så risken för syskon någon gång snart känns ganska minimal :angel::rofl:
 
Så mysigt 🥰

Grattis 🎈

Vet precis vad du menar med utmattande 😴 jag är gravid och hålla igång med en 2 åring tar verkligen på krafterna. 🥵
Samtidigt som det är så himla roligt såklart. 🤗
Ja, fy. Jag blev ju gravid igen när Frank var 10 månader. Förra sommaren var så jobbig. Jaga vild 1-åring utan konsekvenstänk med foglossning i 30 graders värme. Jag blir matt av att tänka på det, men det blir ju bättre så fort ungen är ute 💪🏻
 
Lämningarna går äntligen mycket bättre! En del dagar står han kvar vid mig en stund och man får "locka" med något som lego eller gå in på den andra avdelningen med större barn (han älskar att vara där) men ibland springer han bara rakt in. :D

Har dock ett problem jag behöver input om... Så fort vi går upp på morgonen och så fort vi kommer hem från förskolan är det enda han vill kolla på TV. Han tjatar och tjatar och lägger sig ner på golvet och skriker. Slåss och sparkas om han inte får som han vill.
Han älskar att titta på tv och skulle kunna sitta i flera timmar tror jag om vi lät honom.
Jag vill ju dock inte att han ska sitta där mer än en liten stund bara för att få varva ner. För jag fattar att han inte är supersugen att leka med sina leksaker direkt när han kommer hem från förskolan och har lekt hela dagen.
Men ändå. Jag vill inte att det bara ska bli tv-tittande här hemma. Dessutom blir han rosenrasande när man stänger av.
Hur gör ni med era små och tv-tittande?
 
Lämningarna går äntligen mycket bättre! En del dagar står han kvar vid mig en stund och man får "locka" med något som lego eller gå in på den andra avdelningen med större barn (han älskar att vara där) men ibland springer han bara rakt in. :D

Har dock ett problem jag behöver input om... Så fort vi går upp på morgonen och så fort vi kommer hem från förskolan är det enda han vill kolla på TV. Han tjatar och tjatar och lägger sig ner på golvet och skriker. Slåss och sparkas om han inte får som han vill.
Han älskar att titta på tv och skulle kunna sitta i flera timmar tror jag om vi lät honom.
Jag vill ju dock inte att han ska sitta där mer än en liten stund bara för att få varva ner. För jag fattar att han inte är supersugen att leka med sina leksaker direkt när han kommer hem från förskolan och har lekt hela dagen.
Men ändå. Jag vill inte att det bara ska bli tv-tittande här hemma. Dessutom blir han rosenrasande när man stänger av.
Hur gör ni med era små och tv-tittande?
Åh, svårt det där med TV. Vi har som ”regel” att Frank får titta en stund på morgonen när vi fixar frukost och på kvällen när vi gör middag och om vi måste söva lillasyster. Annars får han leka med nåt annat, men det är inget stort problem för oss. Han tittar en stund och sen går han ändå och gör nåt annat. Ibland blir han lite sur när vi stänger av men det går över fort.

Hade han varit lite större kan man ju använda typ äggklocka för att visa hur länge man får titta. Annars tänker jag ett enkelt bildstöd på vad han ska göra efter typ TV, mat, bada, läsa bok, sova. För att förtydliga vad som kommer hända.
Finns en sida som heter bildstod.se där
Man kan skriva ut gratis bildstöd. Annars är väl rådet att leka med honom och försöka locka till annat men det är ju inte alltid man
 
Lämningarna går äntligen mycket bättre! En del dagar står han kvar vid mig en stund och man får "locka" med något som lego eller gå in på den andra avdelningen med större barn (han älskar att vara där) men ibland springer han bara rakt in. :D

Har dock ett problem jag behöver input om... Så fort vi går upp på morgonen och så fort vi kommer hem från förskolan är det enda han vill kolla på TV. Han tjatar och tjatar och lägger sig ner på golvet och skriker. Slåss och sparkas om han inte får som han vill.
Han älskar att titta på tv och skulle kunna sitta i flera timmar tror jag om vi lät honom.
Jag vill ju dock inte att han ska sitta där mer än en liten stund bara för att få varva ner. För jag fattar att han inte är supersugen att leka med sina leksaker direkt när han kommer hem från förskolan och har lekt hela dagen.
Men ändå. Jag vill inte att det bara ska bli tv-tittande här hemma. Dessutom blir han rosenrasande när man stänger av.
Hur gör ni med era små och tv-tittande?

Härligt att lämningarna går bättre.

Vi har också haft våra små duster kring skärmtittande och jag har märkt att ju mer hon får titta desto högre blir förväntan på att få titta vid vissa tillfällen och besvikelsen blir större om hon inte får det då. Just nu har vi ingen "rutin" på när hon får titta, det kan bli en liten stund (10-20 min) när som helst på dagen vissa dagar och oftast inte alls. Enda gångerna hon sitter en längre stund framför en skärm är när vi "vobbar" men då sitter hon aldrig mer än en timme för hon tröttnar då hon inte vill sitta still.

Kl.
Nu har Nelia fyllt 2 och är galet energisk och pratsam. Inte alltid lätt att hänga med men det går allt mer att ha en liten dialog och förklara saker och förebygga "utbrott". Hon är för tillfället rätt mycket på hundarna efter en lite lugnare period med det så det gäller att hålla koll. Den ena hunden är alldeles för tålig. Igår fick han tofflor på tassarna när han låg och vilade och idag fick han en handduk på huvudet och blev senare vattnad när vi var ute. Den yngre hunden har inte det tålamodet vilket Nelia verkar förstå någorlunda.

Potträningen går väl inte lysande än så länge. Hon sitter gärna på pottan men vill stå och kissa så det blir oftast på golvet när hon inte har blöjja. Vi provar vidare och hoppas poletten trillar ner till sommaren. När vi går på semester provar vi nog att helt enkelt ta bort blöjjan.
 
Här kan TVn lätt stå på lite i bakgrunden i ett par timmar, speciellt när det blivit mycket vobbande. I vårt fall upplever jag att det hjälper att den står på så mycket, det går liksom att gå därifrån och göra något annat utan rädsla för att det "tar slut". Men enklast här är att avleda med något annat, och då måste det vara något aktivt som jag gör med henne, det räcker liksom inte med "nu kan du väl gå och bygga lite lego istället" utan jag måste erbjuda mig att göra det med henne och engagera henne i det hela. Att skaffa studsmatta och börja ha altandörren ut till trädgården öppen har varit mycket hjälpsamt mot TV-tittande också :laugh:

Försöker redan nu att säga att "nu stänger vi av efter detta avsnitt" också när vi ska gå ifrån TVn, så att hon är lite beredd. Men det är inget stort problem här heller, så svårt att ge några bättre tips.

Den ena hunden är alldeles för tålig. Igår fick han tofflor på tassarna när han låg och vilade och idag fick han en handduk på huvudet och blev senare vattnad när vi var ute.
:rofl: Men vilken go' hund! :heart
Potträningen går väl inte lysande än så länge. Hon sitter gärna på pottan men vill stå och kissa så det blir oftast på golvet när hon inte har blöjja. Vi provar vidare och hoppas poletten trillar ner till sommaren. När vi går på semester provar vi nog att helt enkelt ta bort blöjjan.
Tänker också prova lite utan blöja i sommar när vi är hemma, här kissas det på pottan eller toaletten ibland, (men aldrig bajs) och har gjort så länge, men det går liksom inte mer framåt än så. Så det kanske börjar bli dags att i alla fall öka på provandet lite.
 
Lämningarna går äntligen mycket bättre! En del dagar står han kvar vid mig en stund och man får "locka" med något som lego eller gå in på den andra avdelningen med större barn (han älskar att vara där) men ibland springer han bara rakt in. :D

Har dock ett problem jag behöver input om... Så fort vi går upp på morgonen och så fort vi kommer hem från förskolan är det enda han vill kolla på TV. Han tjatar och tjatar och lägger sig ner på golvet och skriker. Slåss och sparkas om han inte får som han vill.
Han älskar att titta på tv och skulle kunna sitta i flera timmar tror jag om vi lät honom.
Jag vill ju dock inte att han ska sitta där mer än en liten stund bara för att få varva ner. För jag fattar att han inte är supersugen att leka med sina leksaker direkt när han kommer hem från förskolan och har lekt hela dagen.
Men ändå. Jag vill inte att det bara ska bli tv-tittande här hemma. Dessutom blir han rosenrasande när man stänger av.
Hur gör ni med era små och tv-tittande?

Vi tittar på TV en stund på morgonen efter frukost (just nu alltså :D) och så brukar det bli en stund på eftermiddagen när hon har vaknat/kommit hem från förskolan. Kan vara mycket tjat här också, och när TV'n är på sitter hon som klistrad. Brukar säga att vi ska stänga av när avsnittet är slut och då ska vi bygga torn/läsa bok/gå ut etc istället, då är det inte bara hemskt att det tar slut utan det finns något annat att fokusera på
 
Lämningarna går äntligen mycket bättre! En del dagar står han kvar vid mig en stund och man får "locka" med något som lego eller gå in på den andra avdelningen med större barn (han älskar att vara där) men ibland springer han bara rakt in. :D

Har dock ett problem jag behöver input om... Så fort vi går upp på morgonen och så fort vi kommer hem från förskolan är det enda han vill kolla på TV. Han tjatar och tjatar och lägger sig ner på golvet och skriker. Slåss och sparkas om han inte får som han vill.
Han älskar att titta på tv och skulle kunna sitta i flera timmar tror jag om vi lät honom.
Jag vill ju dock inte att han ska sitta där mer än en liten stund bara för att få varva ner. För jag fattar att han inte är supersugen att leka med sina leksaker direkt när han kommer hem från förskolan och har lekt hela dagen.
Men ändå. Jag vill inte att det bara ska bli tv-tittande här hemma. Dessutom blir han rosenrasande när man stänger av.
Hur gör ni med era små och tv-tittande?
Nu är ju min en sommar-tråds unge som snart blir 2, men vi har tv i vårat sovrum. Jag tror inte hon förstått än att man kan titta på den. Hon får titta på telefonen när vi klipper naglar eller hår men aldrig annars. Jag blir lite förvånad över att lika stora barn verkar titta regelbundet. Hon kanske missar något? Jag tänker precis som du att skärmandet behöver begränsas, men det kanske inte fullt ut är av ondo? Lär de sig något ni som har ”skärmande” barn?
 
Nu är ju min en sommar-tråds unge som snart blir 2, men vi har tv i vårat sovrum. Jag tror inte hon förstått än att man kan titta på den. Hon får titta på telefonen när vi klipper naglar eller hår men aldrig annars. Jag blir lite förvånad över att lika stora barn verkar titta regelbundet. Hon kanske missar något? Jag tänker precis som du att skärmandet behöver begränsas, men det kanske inte fullt ut är av ondo? Lär de sig något ni som har ”skärmande” barn?

Vi tittar nästan alltid på tv på kvällen själva, så det har hon ju liksom fattat sedan länge och då är är det ju svårt att undvika att hon gör det också. Ibland tittar hon på platta eller telefon när vi tittar på något hon tycker är tråkigt. Ser inte riktigt något problem med det. Det hon tittar på känns dessutom ganska pedagogiskt och trevligt.

Tittar ni aldrig på tv själva så är det klart att det blir en annan sak och inte riktigt finns i er rutin.

Tillägg: och sen tycker jag ändå att det är ett bra sätt att varva ned på kvällen, hon skulle liksom gärna vara ute och hoppa studsmatta, gräva i trädgården och leka till tio på kvällen varje dag, men jag tycker hon behöver ta det lite lugnt ibland också. Och vi föräldrar behöver det definitivt.
 
Senast ändrad:
Vi tittar nästan alltid på tv på kvällen själva, så det har hon ju liksom fattat sedan länge och då är är det ju svårt att undvika att hon gör det också. Ibland tittar hon på platta eller telefon när vi tittar på något hon tycker är tråkigt. Ser inte riktigt något problem med det. Det hon tittar på känns dessutom ganska pedagogiskt och trevligt.

Tittar ni aldrig på tv själva så är det klart att det blir en annan sak och inte riktigt finns i er rutin.

Tillägg: och sen tycker jag ändå att det är ett bra sätt att varva ned på kvällen, hon skulle liksom gärna vara ute och hoppa studsmatta, gräva i trädgården och leka till tio på kvällen varje dag, men jag tycker hon behöver ta det lite lugnt ibland också. Och vi föräldrar behöver det definitivt.
Nej jag ser inget problem heller, men blev bara förvånad då det aldrig har slagit mig att sätta barnet framför skärm en halvtimme, och kanske får tänka till lite kring hur vi kan skärma klokt! Lugna ner sig gör hon med böcker, men det avlastar ju inte oss...
 
Nej jag ser inget problem heller, men blev bara förvånad då det aldrig har slagit mig att sätta barnet framför skärm en halvtimme, och kanske får tänka till lite kring hur vi kan skärma klokt! Lugna ner sig gör hon med böcker, men det avlastar ju inte oss...

Nä, böcker är ju jättemysigt och jag läser gärna för henne också :heart Men det är mer när jag antingen själv behöver en liten paus, eller kanske behöver göra något som görs enklast själv.

När hon varit hemma från förskolan har det definitivt blivit mer tv än jag önskat, men samtidigt har vi kunnat jobba bägge två hela dagar de nästan två veckor hon var hemma nu senast till exempel (hon tittar såklart inte bara på TV då :o vi har gått upp tidigt och jobbat båda vuxna innan hon vaknat, varit ute och lekt flera gånger under dagen och jobbat lite omlott, men TVn har underlättat!)

Jag har ett par enkla spel på telefonen också, det är väldigt praktiskt när vi är borta någonstans och jag behöver göra något. Oftast när vi är i stallet, om jag behöver göra något med hästen jag inte vill att hon "hjälper till" med, typ sköta om sår, spola benen eller spraya flugspray och så får hon sitta på en stol ett par meter bort och ha telefonen ett par minuter. Eller häromdagen när jag och maken körde jordborr i trädgården. (Och om någon har tips på bra barnspel/appar så tar jag gärna emot, hon börjar växa ifrån mina! :p)
 
Nä, böcker är ju jättemysigt och jag läser gärna för henne också :heart Men det är mer när jag antingen själv behöver en liten paus, eller kanske behöver göra något som görs enklast själv.

När hon varit hemma från förskolan har det definitivt blivit mer tv än jag önskat, men samtidigt har vi kunnat jobba bägge två hela dagar de nästan två veckor hon var hemma nu senast till exempel (hon tittar såklart inte bara på TV då :o vi har gått upp tidigt och jobbat båda vuxna innan hon vaknat, varit ute och lekt flera gånger under dagen och jobbat lite omlott, men TVn har underlättat!)

Jag har ett par enkla spel på telefonen också, det är väldigt praktiskt när vi är borta någonstans och jag behöver göra något. Oftast när vi är i stallet, om jag behöver göra något med hästen jag inte vill att hon "hjälper till" med, typ sköta om sår, spola benen eller spraya flugspray och så får hon sitta på en stol ett par meter bort och ha telefonen ett par minuter. Eller häromdagen när jag och maken körde jordborr i trädgården. (Och om någon har tips på bra barnspel/appar så tar jag gärna emot, hon börjar växa ifrån mina! :p)
Det är precis samma här, ibland behöver jag kunna göra något utan barn en stund, eller för att få dem att sitta still och äta kvällsfika innan sängen typ.

Nora älskar BimiBo, finns flera olika typer av spel. Lite pussel, klurigheter, ett bildspel (med pussel i). Rekommenderas!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 174
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 207
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 666
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 111
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp