Vårföräldrar 2019 - del 3

Tack och lov för TV, det enda sättet att komma ifrån traktorn efter timmar av upp och ner i den! :rofl:

Nej men jag känner igen dilemmat. Man vill ju begränsa skärmtiden. Vi försöker bara visa "lugna" barnprogram, typ gamla Bamse där det inte händer tusen saker i sekunden. Jag är mer bekymrad över spel på mobilen som ger hjärnan snabba belöningar. Ibland blir det ändå Bolibompa-appen när det krisar.

En klok barnläkare sa att det inte nödvändigtvis är skärmen i sig som är "farlig", utan vad det är man inte gör när skärmen används istället. Alltså, tittar mitt barn på TV istället för att vi läser böcker, sjunger sånger, gosar, leker ihop, gör annat ihop? Eller gör vi allt det där men TV:n används någon gång då och då utöver det?
 
IMG_20210612_230106300.jpg

Just nu i vår soffa, på tal om TV :rofl:
Pappan tittar på något urtrist, så barnet la en kudde över huvudet och somnade 😴:heart
 
Vi pottränar, någon mer som pysslar med det eller redan är "klara"?

Började igår. Tog av blöjjan när hon vaknade och sen har vi haft en potta i närheten. En del olyckor men även två gånger när hon självmant gått på pottan. Idag höll hon sig många timmar sen kom det kiss när vi var på lekplatsen * 2 och en gång på mattan är hemma. Inget alls i pottan.

Ibland verkar hon kunna styra när hon ska kissa och ibland kan/vill hon inte trots att hon är nödig. Hoppas det löser sig med tid och träning. Hon verkar inte sakna blöjjan utan går glatt omkring utan den.

På natten har hon fått ha blöjja då mannen fortfarande jobbar så vill vi inte behöva byta sängkläder mitt i natten.

Imorgon ska jag se till att hon dricker mer så vi får öva lite mer än idag.
 
Vi pottränar, någon mer som pysslar med det eller redan är "klara"?

Började igår. Tog av blöjjan när hon vaknade och sen har vi haft en potta i närheten. En del olyckor men även två gånger när hon självmant gått på pottan. Idag höll hon sig många timmar sen kom det kiss när vi var på lekplatsen * 2 och en gång på mattan är hemma. Inget alls i pottan.

Ibland verkar hon kunna styra när hon ska kissa och ibland kan/vill hon inte trots att hon är nödig. Hoppas det löser sig med tid och träning. Hon verkar inte sakna blöjjan utan går glatt omkring utan den.

På natten har hon fått ha blöjja då mannen fortfarande jobbar så vill vi inte behöva byta sängkläder mitt i natten.

Imorgon ska jag se till att hon dricker mer så vi får öva lite mer än idag.
Här går det lite fram och tillbaka med blöja. Nora vill gärna ha trosor på, men då glömmer hon att det inte är blöja... Har hon inget alls brukar hon komma ihåg att säga till nu! Men det är ju inte riktigt görbart nån annanstans än hemma :D sen vill hon oftast ha blöja istället för att kissa "för säkerhets skull" om vi ska iväg nånstans. Blöja på natten har hon fortfarande, även om hon brukar vara torr när hon vaknar så vill hon inte alls morgonkissa...
 
Vi pottränar, någon mer som pysslar med det eller redan är "klara"?

Började igår. Tog av blöjjan när hon vaknade och sen har vi haft en potta i närheten. En del olyckor men även två gånger när hon självmant gått på pottan. Idag höll hon sig många timmar sen kom det kiss när vi var på lekplatsen * 2 och en gång på mattan är hemma. Inget alls i pottan.

Ibland verkar hon kunna styra när hon ska kissa och ibland kan/vill hon inte trots att hon är nödig. Hoppas det löser sig med tid och träning. Hon verkar inte sakna blöjjan utan går glatt omkring utan den.

På natten har hon fått ha blöjja då mannen fortfarande jobbar så vill vi inte behöva byta sängkläder mitt i natten.

Imorgon ska jag se till att hon dricker mer så vi får öva lite mer än idag.
Frank har gått en del näck hemma och i stugan nu i sommar och det har gjort honom medveten om när det kommer kiss. Han har oftast blöja men kan säga till när han är nödig och har börjat kissa i samband med blöjbyte. Men, torr skulle jag inte kalla det.

Vi har ju fullt upp med lillan också så prioriterar inte torrträningen just nu, mer än att han får gå naken och att vi påminner om att kissa. Nattblöjan är fortfarande tung så den är han nog inte redo att sluta med
 
Vi pottränar, någon mer som pysslar med det eller redan är "klara"?

Började igår. Tog av blöjjan när hon vaknade och sen har vi haft en potta i närheten. En del olyckor men även två gånger när hon självmant gått på pottan. Idag höll hon sig många timmar sen kom det kiss när vi var på lekplatsen * 2 och en gång på mattan är hemma. Inget alls i pottan.

Ibland verkar hon kunna styra när hon ska kissa och ibland kan/vill hon inte trots att hon är nödig. Hoppas det löser sig med tid och träning. Hon verkar inte sakna blöjjan utan går glatt omkring utan den.

På natten har hon fått ha blöjja då mannen fortfarande jobbar så vill vi inte behöva byta sängkläder mitt i natten.

Imorgon ska jag se till att hon dricker mer så vi får öva lite mer än idag.

Vi har hållit på från och till ett bra tag. Kisseriet går väldigt bra, hon går självmant på pottan när hon är blöj- och byxlös, i alla fall inomhus. Ute är det tydligen bara att ställa sig bredbent och let it go 😅 Händer väl olyckor ibland men det är sällan. Har hon blöjan på sig säger hon aldrig till eller vill gå på pottan utan kissar okommenterat.

Det är när det kommer till nummer TVÅ det blir kaos. N tycker att det är så himla äckligt när hon ser bajs, kväljs och klökar. Som resultat försöker hon ju hålla sig och blir antingen hård i magen eller råkar göra ner sig och då är ju katastrofen ett faktum. Vi ska skaffa en liten toasits till toaletten och se om det kanske blir bättre med lite distans till bajset.

Sen när det kommer till nattblöjan känner jag mig så himla motarbetad av min sambo 😂 Tydligen tog det sån HIMLA lång tid innan han blev torr på natten så det är inte ens NÅGON IDÉ att försöka innan tre års ålder typ. Sen sist vi var hemma hos svärföräldrarna fick jag se kort på hur sambon alltid nattades med stor flaska välling så eh ja det kanske hade med saken att göra då 🙄

Men men, vi ska försöka hårdträna nu under semestern
 
Vi har hållit på från och till ett bra tag. Kisseriet går väldigt bra, hon går självmant på pottan när hon är blöj- och byxlös, i alla fall inomhus. Ute är det tydligen bara att ställa sig bredbent och let it go 😅 Händer väl olyckor ibland men det är sällan. Har hon blöjan på sig säger hon aldrig till eller vill gå på pottan utan kissar okommenterat.

Det är när det kommer till nummer TVÅ det blir kaos. N tycker att det är så himla äckligt när hon ser bajs, kväljs och klökar. Som resultat försöker hon ju hålla sig och blir antingen hård i magen eller råkar göra ner sig och då är ju katastrofen ett faktum. Vi ska skaffa en liten toasits till toaletten och se om det kanske blir bättre med lite distans till bajset.

Sen när det kommer till nattblöjan känner jag mig så himla motarbetad av min sambo 😂 Tydligen tog det sån HIMLA lång tid innan han blev torr på natten så det är inte ens NÅGON IDÉ att försöka innan tre års ålder typ. Sen sist vi var hemma hos svärföräldrarna fick jag se kort på hur sambon alltid nattades med stor flaska välling så eh ja det kanske hade med saken att göra då 🙄

Men men, vi ska försöka hårdträna nu under semestern
Hehe, ibland är det fantastiskt vad åsikter kan sitta i, även över generationer 🤣
 
Vi pottränar, någon mer som pysslar med det eller redan är "klara"?

Började igår. Tog av blöjjan när hon vaknade och sen har vi haft en potta i närheten. En del olyckor men även två gånger när hon självmant gått på pottan. Idag höll hon sig många timmar sen kom det kiss när vi var på lekplatsen * 2 och en gång på mattan är hemma. Inget alls i pottan.

Ibland verkar hon kunna styra när hon ska kissa och ibland kan/vill hon inte trots att hon är nödig. Hoppas det löser sig med tid och träning. Hon verkar inte sakna blöjjan utan går glatt omkring utan den.

På natten har hon fått ha blöjja då mannen fortfarande jobbar så vill vi inte behöva byta sängkläder mitt i natten.

Imorgon ska jag se till att hon dricker mer så vi får öva lite mer än idag.

Vi pottränar för fullt, men än så länge med blöja på och försöker gå på pottan så ofta det behövs. Kisset funkar rätt bra och hon har fler och fler helt torra nätter, och går ofta länge på dagen utan minsta kiss i blöjan. Bajs är svårare.

Känner mig också lite motarbetad av maken, precis som @Winifred , jag tar med barnet på pottan, hon kissar och jag släpper iväg henne utan blöja. Går iväg med pottan och tar reda på den och ofelbart varje gång , så har maken satt på henne blöja igen inom någon minut :meh: skyller på allt ifrån att hon väl inte kan gå runt naken heller, tänk om hon kissar ned något till att hon själv gärna vill ha blöja och tycker det känns obekvämt utan. Tror jag det när hon haft den dygnet runt i över två år?! :banghead: Vet inte riktigt hur han tänkt att hon ska lära sig? :confused1:

Med det sagt och lite gnällt över så är det ändå skönt att hon börjat bli då duktig på att gå på pottan :heart

Funderar lite på hur det fungerar på förskolan sen? Vi har inte så lång semester kvar och jag betvivlar att hon är helt torr tills dess, så att skicka iväg henne utan blöja är ju inget alternativ. Men hon vill ju helst slippa kissa i den, kan man be dem att försöka gå på toa med henne trots att hon har blöja? Det låter ju som en superdum fråga ser jag när jag skriver det, men jag tänker att de kanske tycker det tar för mycket tid och att det är enklare för dem om hon bara kissar i blöjan?

Edit: har för övrigt gjort två långresor de senaste veckorna och släpat med pottan land och rike runt och in på flera rastplats toaletter :laugh: gått klart över förväntan! +Att det går väldigt smidigt att kissa på vanliga toaletter bara jag håller i. Hemma har vi barnsits på toalettringarna så det är hon ju van vid.
 
Det är när det kommer till nummer TVÅ det blir kaos. N tycker att det är så himla äckligt när hon ser bajs, kväljs och klökar. Som resultat försöker hon ju hålla sig och blir antingen hård i magen eller råkar göra ner sig och då är ju katastrofen ett faktum. Vi ska skaffa en liten toasits till toaletten och se om det kanske blir bättre med lite distans till bajset.
Noras storasyster var ofta hård i magen när hon var liten, ville inte bajsa och när hon väl gjorde det gjorde det såklart ont, så det blev en ond spiral där hon höll sig längre och längre. Då började vi med pottklistermärken, varje gång hon kissade fick hon sätta ett klistermärke på ett papper, och varje gång hon bajsade var det ett speciellt slags klistermärke, glittrigt eller nåt sånt. Det blev en liten morot, en hjälp att komma över det obehagliga med bajsandet. Och toasits är toppen!
 
Idag har vi haft en bra dag. Många lyckade pottbesök på eget initiativ. Utan byxor än så länge men nu har vi börjat introducera byxor också. Bajs på pottan har vi inte riktigt fått till än. Hon verkar inte riktigt kunna förstå när hon är bajsnödig än men det kommer nog.

Nelia har inga problem med att vara utan blöja eller kläder öht. Olyckor blir det så klart ett bra tag framöver. Händer inget oväntat så kommer hon gå utan blöja till förskolan om 4,5 veckor. De verkar inte ha några problem med att barnen inte är 100 % torra. De har satt Nelia på pottan då och då redan utan att vi ens bett om det.
 
Efter förra inlägget har potträningen gått väldigt bra. Efter totalt 5 veckor hemma utan blöjja dagtid (4 veckor utan även på natten) med mycket få olyckor de senaste veckorna så var det dags för förskola idag. Inga olyckor där heller! det kommer säkert ske olyckor men det känns bra att hon är blöjfri nu och uppskattar att ta ansvar för sina egna behov (med stöttning såklart).

Känns som hon växt så otroligt mycket mentalt under sommaren. Mer självgående på många sätt men testar mycket mer medvetet gränser. Gör ofta nattningarna med pappa rätt omständliga då han är lättare att styra genom att tjata/skrika.
 
Här är vi också blöjfria dag och natt, inga olyckor på flera veckor med undantag av igår när pappan var en dinosaurie som jagade barnet runt köksön och det var nog lite för roligt för att komma ihåg att gå på pottan 😅

Idag är första dagen på förskolan efter sju veckors sommarlov och lämningen gick enligt rapporten bra, morgonen var lite knölig och gråtig (säkert spänd och lite osäker på att åka till förskolan igen) men sen hade hon fått syn på sin favoritfröken och sprungit in och knappt vinkat hejdå. Känns lite bra i mammahjärtat ändå :heart
 
Ägnat morgonen åt att fläta dotterns hår som "Pippi långa", igår fick hon en liten fläta i luggen för att den inte skulle hänga ned i ansiktet (annars brukar vi köra hårspännen) så idag ville hon också ha, men med mycket specifika åsikter om utförandet.

Helt klart avancerat för mamman med tanke på att hon har kort, typiskt skandinaviskt ljust och tunt litet fluff till hår bara :laugh:

Hon känns så himla stor nu när hon börjar ha så mycket åsikter kring sin egen person :heart Ska helst bestämma kläder själv, och häromveckan var hon med i klädaffären och fick shoppa själv. (hon hittade väldigt coola kläder med "MONSTER! Grrrrrr!" på :rofl:)
 
Ägnat morgonen åt att fläta dotterns hår som "Pippi långa", igår fick hon en liten fläta i luggen för att den inte skulle hänga ned i ansiktet (annars brukar vi köra hårspännen) så idag ville hon också ha, men med mycket specifika åsikter om utförandet.

Helt klart avancerat för mamman med tanke på att hon har kort, typiskt skandinaviskt ljust och tunt litet fluff till hår bara :laugh:

Hon känns så himla stor nu när hon börjar ha så mycket åsikter kring sin egen person :heart Ska helst bestämma kläder själv, och häromveckan var hon med i klädaffären och fick shoppa själv. (hon hittade väldigt coola kläder med "MONSTER! Grrrrrr!" på :rofl:)
Haha, Nora har också en flätfas! Helst ska hon ha en, som ska hänga på sidan eftersom mamma hade så en gång förra veckan :D

Annars är Nora inne i en väldig varför-period, som emellanåt blir en aning påfrestande... Ingen detalj lämnas ofrågad! 😅 efter 20 varför i rad brukar jag liksom inte ha något svar längre (då är vi nere på molekylnivå) och får helt enkelt ge upp och säga "jag har inget bra svar på det" så det har hon nu anammat själv när jag frågar henne saker. Rätt gulligt :D
 
Ellen är nästintill 2.5 år nu, talet har släppt mycket nu och hon pladdrar för fullt och frågar om allt hon vill veta :D har MYCKET starka åsikter om saker och ting inte minst kläder.... äter ganska selektivt, nattammar fortfarande och vill inte höra talas om att sluta, inget intresse för att sluta med blöja heller... men det kommer väl... älskar att rida på storasysters ponny :love:

20210831_185426.jpg
 
Tydligen har Nelia kommit in i en väldigt fantasifull fas vilket är kul för det mesta men kanske inte när hon leker att matbitar är lamm och elefanter istället för att äta dem. Måltiderna som redan tog lång tid kan du bli nästan oändliga om vi inte styr upp en hel del.

Vi har för tillfället lite bakslag i detta men att hinna gå på toaletten i tid. Hon säger ofta till först när hon blivit så nödig att det kommit lite kiss i trosorna/byxorna. Att gå på toa verkar inte riktigt lika prioriterat längre som när det var lite mer nytt och spännande eller så vill hon få mer reaktion från oss. Bajsa funkar bättre, då säger hon till lite tidigare. Lite knepigt att veta vad som är orsaken men vi hoppas att det löser sig men det blir mycket tvättande just nu.
 
Hur sover era små nu?

Jag har gett upp hoppet litegrann känner jag. Inte sovit en hel natt på 4-5 månader 😴 det är mycket mardrömmar (ingen nattskräck dock) men kräver alltid tröst/stöd för att få ro. Och alltid tidiga morgonar oavsett nattsömn.
Jag är gravid i v. 35 och bara det är ju tufft. Känner att energi till en förlossning finns inte för fem öre just nu.
 
Hur sover era små nu?

Jag har gett upp hoppet litegrann känner jag. Inte sovit en hel natt på 4-5 månader 😴 det är mycket mardrömmar (ingen nattskräck dock) men kräver alltid tröst/stöd för att få ro. Och alltid tidiga morgonar oavsett nattsömn.
Jag är gravid i v. 35 och bara det är ju tufft. Känner att energi till en förlossning finns inte för fem öre just nu.

Nej vad jobbigt :heart Du har inget annat rum du kan sova i och låta pappan ta några nätter själv?

Dottern sover fortfarande i sin spjälsäng (:o) precis bredvid vår säng, blir mest sömn för alla så. Hon går och lägger sig när vi går och lägger sig, vilket egentligen är lite för sent (blir lite väl trött på morgonen) men sover ganska oroligt på kvällen, så vi har hittills inte sett någon ide med att gå och lägga henne tidigare på kvällen eftersom den sömnen innan vi kommer upp ändå blir så orolig. Men det hade att varit lite skönt med i alla fall en liten stund egentid på kvällen!

Hon sover ibland hela nätter, men oftast kryper hon upp till oss någon gång mitt i natten, är tack och lov inte så svårsövd då i alla fall.

Har precis konstaterat att jag också är gravid, så innan en eventuell bebis vore det ju himla praktiskt om hon kunde börja sova i sitt eget rum så hon slipper bli störd på nätterna. Får se hur bra det projektet går! :p
 
Lider med dig @BusBarro ! Säger som ovanstående, kan sambon avlasta? Eller kan du sova hos en kompis eller kanske t om ta in på hotell någon natt? Sömnbrist är ju tortyr

Vi har kapitulerat helt, N har en egen säng men där förvarar vi mest tvätt och hon sover mellan oss i våran säng. Tillsammans med hunden och katten är det trångt och bökigt som attan men hon soooover iaf 🙄 Eller ja, hon vaknar och checkar av att vi är där bägge två några gånger per natt men alla somnar hyfsat lätt om. Hon ska få ett eget rum här framöver och då ska vi försöka fasa över henne till egen säng eller åtminstone att vi kan dela upp oss så en sover med barnet och en får sova ordentligt i egen säng (+/- katt/hund)

Trots att jag och sambon delar säng med samtliga övriga inneboende så har jag lyckats bli gravid igen jag med 🥳 Så snart blir väl nätterna sömnlösa igen oavsett 🤷‍♀️
 
Grattis! :heart

Trots att jag och sambon delar säng med samtliga övriga inneboende så har jag lyckats bli gravid igen jag med 🥳 Så snart blir väl nätterna sömnlösa igen oavsett 🤷‍♀️

Detta är ett stort mysterium för mig! :laugh: Dottern tog tre år av idoga försök att tillverka, nu råkade vi få till det en gång ens i närheten av rätt tid i månaden 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 206
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 663
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 107
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp