Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tänkt berätta för jobbet den här veckan, men då lär jag väl ha lite klart för mig när jag ska vara ledig och jag har liksom ingen koll... Hur ska man veta hur man mår om ett gäng månader in i graviditeten? Å ena sidan mår jag inte bra av att vara hemma utan något vettigt att göra men å andra sidan kanske jag är så slut ett par månader innan BF att det blir en välsignelse att gå hem.

Hur långt innan är "vanligt" att gå hem på ett ej stillasittande jobb med rätt mycket lyft, inte så väldigt jättetunga men många. De tyngsta får man väl be om hjälp med mot slutet tänker jag.

Ni som varit gravida förut, hur kände ni med jobb mot slutet? Hur tidigt/sent gick ni hem? Tips någon? :confused:
 
Jag har tänkt berätta för jobbet den här veckan, men då lär jag väl ha lite klart för mig när jag ska vara ledig och jag har liksom ingen koll... Hur ska man veta hur man mår om ett gäng månader in i graviditeten? Å ena sidan mår jag inte bra av att vara hemma utan något vettigt att göra men å andra sidan kanske jag är så slut ett par månader innan BF att det blir en välsignelse att gå hem.

Hur långt innan är "vanligt" att gå hem på ett ej stillasittande jobb med rätt mycket lyft, inte så väldigt jättetunga men många. De tyngsta får man väl be om hjälp med mot slutet tänker jag.

Ni som varit gravida förut, hur kände ni med jobb mot slutet? Hur tidigt/sent gick ni hem? Tips någon? :confused:

Åh jag står inför samma fråga, har nog dock några veckor till att fundera på (hoppas jag iaf, chefen är lite stressad kring detta emellanåt 🙈). Pratade med mannen om det igår, han tycker att jag ska ta max antal veckor, dvs 8.. jag tycker att de känns för mycket, kommer klättra på väggarna känns det som! Men så vet man ju inte hur man mår. Och till saken hör att jag har en ganska allvarlig skada som förmodligen kommer bli värre av viktuppgång. Så svårt det här, man kan ju inte sia om framtiden! Mina kollegor som gått på senaste har gått från 8 till 6 veckor innan, så jag förmodar att det blir i det spannet iallafall för mig.
 
Jag har tänkt berätta för jobbet den här veckan, men då lär jag väl ha lite klart för mig när jag ska vara ledig och jag har liksom ingen koll... Hur ska man veta hur man mår om ett gäng månader in i graviditeten? Å ena sidan mår jag inte bra av att vara hemma utan något vettigt att göra men å andra sidan kanske jag är så slut ett par månader innan BF att det blir en välsignelse att gå hem.

Hur långt innan är "vanligt" att gå hem på ett ej stillasittande jobb med rätt mycket lyft, inte så väldigt jättetunga men många. De tyngsta får man väl be om hjälp med mot slutet tänker jag.

Ni som varit gravida förut, hur kände ni med jobb mot slutet? Hur tidigt/sent gick ni hem? Tips någon? :confused:
På min arbetsplats får alla graviditetspenning så blir jag nu inte helt sjukskriven tidigare så kommer jag ju gå hem då, två månader innan. Är absolut inte orolig att det ska bli tråkigt, med tre barn sen tidigare och allt annat så vet jag inte ens vad långsamt betyder O_o;)
 
Jag har tänkt berätta för jobbet den här veckan, men då lär jag väl ha lite klart för mig när jag ska vara ledig och jag har liksom ingen koll... Hur ska man veta hur man mår om ett gäng månader in i graviditeten? Å ena sidan mår jag inte bra av att vara hemma utan något vettigt att göra men å andra sidan kanske jag är så slut ett par månader innan BF att det blir en välsignelse att gå hem.

Hur långt innan är "vanligt" att gå hem på ett ej stillasittande jobb med rätt mycket lyft, inte så väldigt jättetunga men många. De tyngsta får man väl be om hjälp med mot slutet tänker jag.

Ni som varit gravida förut, hur kände ni med jobb mot slutet? Hur tidigt/sent gick ni hem? Tips någon? :confused:
Finns det ingen möjlighet för dig att byta arbetsuppgifter? Jag vet att det inte är en möjlighet för alla, men i vissa fall går det ju att omplacera tillfälligt. Jag är inne på kontoret istället för ute i verksamheten just nu, det är jätteskönt och jag kan roa mig med egna projekt och sånt där som ingen hinner ta tag i :D
 
Åh jag står inför samma fråga, har nog dock några veckor till att fundera på (hoppas jag iaf, chefen är lite stressad kring detta emellanåt 🙈). Pratade med mannen om det igår, han tycker att jag ska ta max antal veckor, dvs 8.. jag tycker att de känns för mycket, kommer klättra på väggarna känns det som! Men så vet man ju inte hur man mår. Och till saken hör att jag har en ganska allvarlig skada som förmodligen kommer bli värre av viktuppgång. Så svårt det här, man kan ju inte sia om framtiden! Mina kollegor som gått på senaste har gått från 8 till 6 veckor innan, så jag förmodar att det blir i det spannet iallafall för mig.

Ja det är ju supersvårt, jag antar att jag bara får ta något. 6 eller 8 veckor innan och hoppas på det bästa sedan. :grin:

På min arbetsplats får alla graviditetspenning så blir jag nu inte helt sjukskriven tidigare så kommer jag ju gå hem då, två månader innan. Är absolut inte orolig att det ska bli tråkigt, med tre barn sen tidigare och allt annat så vet jag inte ens vad långsamt betyder O_o;)

Borde kanske kolla upp det där med graviditetspennning. :idea: Nej det förstår jag, jag kommer ha sällskap av två hundar, annars tyst i huset. :p

Finns det ingen möjlighet för dig att byta arbetsuppgifter? Jag vet att det inte är en möjlighet för alla, men i vissa fall går det ju att omplacera tillfälligt. Jag är inne på kontoret istället för ute i verksamheten just nu, det är jätteskönt och jag kan roa mig med egna projekt och sånt där som ingen hinner ta tag i :D

Låter skönt! Jag vill också pyssla med sådana projekt! Jag tror dock inte att det är möjligt för mig. Allas uppgifter är typ 70 % plock och 30 % kassa och det börjar kännas som att kassan är värre. :crazy: Har aldrig haft några problem förut att sitta i kassan men nu har min ena skuldra skurit ihop. Kan tänka mig också att ryggen inte får så kul när man dessutom har en mage att luta sig över... Vi får väl se hur detta går.
 
Låter skönt! Jag vill också pyssla med sådana projekt! Jag tror dock inte att det är möjligt för mig. Allas uppgifter är typ 70 % plock och 30 % kassa och det börjar kännas som att kassan är värre. :crazy: Har aldrig haft några problem förut att sitta i kassan men nu har min ena skuldra skurit ihop. Kan tänka mig också att ryggen inte får så kul när man dessutom har en mage att luta sig över... Vi får väl se hur detta går.
Aha, ja då är det såklart svårt. Synd!
 
Här i Österrike har man arbetsförbud 8 veckor innan bf (och 8v efter) oavsett vilket jobb man har, fast man far full lön för dessa veckor. Överhuvudtaget är det väldigt stränga regler här för vad en gravid far jobba med, efter v. 20 är det nästan bara kontorsjobb som är tillatet. Natt och övertidarbete far en gravid aldrig göra..
 
Här i Österrike har man arbetsförbud 8 veckor innan bf (och 8v efter) oavsett vilket jobb man har, fast man far full lön för dessa veckor. Överhuvudtaget är det väldigt stränga regler här för vad en gravid far jobba med, efter v. 20 är det nästan bara kontorsjobb som är tillatet. Natt och övertidarbete far en gravid aldrig göra..
Hur är det om en har tungt jobb? Tänker typ lager eller polis eller militär? Får man sluta jobba vid V 20 då och får man lön då? Intressant höra hur det är i andra länder :)
 
RUL imorgon! En fråga till er som varit med tidigare. Brukar barnmorskan fråga om man vill veta kön eller brukar man själv få fråga/ be om att få veta?
 
Idag har jag en sämre dag med ont i skinkan. Det har liksom flyttat sig och blivit mer typ ischias än att det sitter i SI-lederna. Lättare att gå än senast men gör förbannat ont...

Jag har fortfarande ett illamående som varierar i intensitet och jag är så OSUGEN på all mat. Speciellt tanken på kryddstark mat kan verkligen få det att vända sig i magen. Väldigt jobbigt när jag vet att jag mår sämre om jag inte äter. Man får verkligen tvinga i sig något ätbart om dagarna.
 
Hur är det om en har tungt jobb? Tänker typ lager eller polis eller militär? Får man sluta jobba vid V 20 då och får man lön då? Intressant höra hur det är i andra länder :)

Ja, i första hand ska du fa andra arbetsuppgifter men om det inte gar sa far du arbetsförbud och du far da ersättning motsvarande din lön.

Lite kortfattat
Totalt förbud fran att du vet att du är gravid (du är skyldig att berätta för chefen sa fort du vet):
* Lyft över 5 kg (10 kg med tekniska hjälpmedel)
* Arbete med farliga ämnen/stralning osv samt under kyla, väta eller värme
* Allt arbete med ökad skaderisk
* Allt arbete som innebär ökad stress eller tryck
* Jobb natt (20-06), söndag/helgdag eller mer än 9h/dag (40h/vecka)

Efter v. 20
* Allt arbete som innebär mer än 4 h med samma rörelse (tex 4h ga eller 4 h sittade)
* Far du inte jobba mot provision eller vid band i verkstad eller annan typ av arbete som kräver en vis prestation.

Och fran 8v innan förlossningen far du inte arbeta alls.
Det finns även regler för ammande mammor, dom far tex inte heller jobba natt eller med tunga lyft
 
Inskrivningen gick sådär.
Dom lyckades inte sticka mig rätt så det blev inga blodprov :banghead:

Maste du dit igen för nytt blodprovsförsök? Jag är ocksa svarstucken men än sa länge har ngn alltid lyckats fa ut lite blod. Maste lämna blod regelbundet även som ogravid pga sköldkörtelsjukdom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 271
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 558
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 099
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp