Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var helt galet hungrig ca v 11-13. Mot slutet av v 14 lugnade det sig litegrann så nu kan jag hålla mig några timmar utan att hetsäta bananer på jobbet. :D Jag måste dock beställa nya byxor för nu börjar det bli lite trångt. Jag har svårt att hitta byxor i vanliga fall och utbudet på mammabyxor är ju inte direkt större... Måste beställa idag vare sig jag hittar några jag gillar eller inte.

Något jag är väldigt ovan är att vara törstig stup i kvarten. Innan graviditeten gick det allt som oftast hela dagar utan att jag drack något vatten, var helt enkelt inte ett dugg törstig, men nu är det något helt annat. Vaknar på morgonen och känner mig helt uttorkad, typ. Undrar om det beror på att jag är varmare? Eller man kanske har mer "slagg" att rensa bort som gravid så levern vill ha hjälp med mer vatten? Det är lite trevligt också att känna törst för typ första gången i sitt liv, så man kan börja dricka te ordentligt! :p Jag har tidigare tröttnat efter två klunkar...
 
Jag var helt galet hungrig ca v 11-13. Mot slutet av v 14 lugnade det sig litegrann så nu kan jag hålla mig några timmar utan att hetsäta bananer på jobbet. :D Jag måste dock beställa nya byxor för nu börjar det bli lite trångt. Jag har svårt att hitta byxor i vanliga fall och utbudet på mammabyxor är ju inte direkt större... Måste beställa idag vare sig jag hittar några jag gillar eller inte.

Något jag är väldigt ovan är att vara törstig stup i kvarten. Innan graviditeten gick det allt som oftast hela dagar utan att jag drack något vatten, var helt enkelt inte ett dugg törstig, men nu är det något helt annat. Vaknar på morgonen och känner mig helt uttorkad, typ. Undrar om det beror på att jag är varmare? Eller man kanske har mer "slagg" att rensa bort som gravid så levern vill ha hjälp med mer vatten? Det är lite trevligt också att känna törst för typ första gången i sitt liv, så man kan börja dricka te ordentligt! :p Jag har tidigare tröttnat efter två klunkar...

Känns ju lovande att det lugnade ned sig lite! Har precis gått in i v 10 och de senaste dagarna hade jag nog utan problem kunnat sitta och äta konstant, men det blir lite opraktiskt :p
 
Okej, vi valde att göra KUB för att min man har downs i släkten.
Lycka till med ultraljudet, det var verkligen häftigt! :)

Jag jobbar på kontor och har tänkt arbeta så länge jag kan, förhoppningarna är att kunna jobba så länge som en vecka innan beräknad födsel :)
 
Vad skönt!
Vi har ultraljud på måndag. Gör dock inte KUB utan bara ultraljudet.

Vad jobbar ni andra med? Hur länge har ni tänkt jobba?
Jag jobbar som sjuksköterska på vårdavdelning. Har fått besked idag om att min sjukpenning på halvtid blivit beviljad så det känns skönt. Kör väl på så länge det går med halvtid men senast v 32 kommer jag gå hem helt, alla på vår avd brukar få graviditetspenning.
 
Vad skönt!
Vi har ultraljud på måndag. Gör dock inte KUB utan bara ultraljudet.

Vad jobbar ni andra med? Hur länge har ni tänkt jobba?

Jag jobbar som barnlogoped. Räknar med att jobba fram till nån vecka innan bf, förutsatt att jag mår bra. Tror inte jag kommer få graviditetspenning utifrån hur min arbetssituation ser ut, men kommer minimera resorna i jobbet efter jul och enbart ha mottagning har jag tänkt.
 
Jag har ju redan bytt arbetsuppgifter så jag jobbar i princip på kontor, kommer ha lite utbildning med våra nya aspiranter strax innan jul så lite varierat blir det. Sköta lite inventering och sånt, utöver olika skrivbordsuppgifter. Kan jobba hemifrån ibland när arbetsuppgifterna tillåter, det är förjäkla skönt. Och framförallt bra chefer som är noga med att påpeka att jag inte ska känna mig stressad med några uppgifter! Så jag tänkte jobba så länge det går, går väl hem en vecka eller två innan men kommer också ta ut lite komp och semester på slutet.
 
Vad skönt!
Vi har ultraljud på måndag. Gör dock inte KUB utan bara ultraljudet.

Vad jobbar ni andra med? Hur länge har ni tänkt jobba?

Jag jobbar på kontor. Är ju beräknad 11 mars och hoppas på att kunna jobba till slutet på februari någon gång. Jag pendlar dock med tåg, och överfulla tåg känns mindre lockande höggravid, men kan köra bil om det behövs en tid. Någon annan som vet vad som är rimligt när man jobbar på kontor?
 
Vad jobbar ni andra med? Hur länge har ni tänkt jobba?

Jobbar på myndighet med kontroll så både jobb i fält och på kontor. Hoppas jag kan jobba fram till BF men att de sista månaderna får bli kontorstjänst i huvudsak. Räknar iskallt med att gå över tiden 2 veckor och att gå hemma i en hel månad är jag inte ett dugg sugen på.

Har haft några sega veckor med rätt mycket illamående men inte så farligt att jag varit sjukskriven men de senaste dagarna har varit mycket bättre. Har varit rätt öm i nedre delen av buken ett tag men det har blivit mycket bättre också.
 
Vad skönt!
Vi har ultraljud på måndag. Gör dock inte KUB utan bara ultraljudet.

Vad jobbar ni andra med? Hur länge har ni tänkt jobba?

Jag är undersköterska på hemtjänsten, hoppas kunna jobba så länge som möjligt men får se hur det blir eftersom det är ett tungt jobb både fysiskt och psykiskt. Tror jag eventuellt kan bli omplacerad inom kommunen tillfälligt. Vet inte hur det är med gravidpenning heller eftersom senaste kollegan som var gravid blev sjukskriven ganska tidigt och jag har inte vågat berätta för chefen än :angel:
 
Jag jobbar på kontor. Är ju beräknad 11 mars och hoppas på att kunna jobba till slutet på februari någon gång. Jag pendlar dock med tåg, och överfulla tåg känns mindre lockande höggravid, men kan köra bil om det behövs en tid. Någon annan som vet vad som är rimligt när man jobbar på kontor?

Nu tillhör inte jag tråden men svara ändå :)

Jobbar på kontor och när jag var gravid med första barnet blev jag sjukskriven drygt två månader innan bf pga stressrelaterad migrän. Krävande jobb och en arbetsgivare som kanske inte brydde sig så mycket. Med andra barnet jobbade jag på samma ställe men hade en ny chef som fixade vikarie i god tid så jag kunde jobba i min egen takt och kunden därför jobba fram till tre veckor innan bf då jag valde att ta semester och bara vara hemma med äldsta dottern innan bäbis kom.
 
Jag jobbar på kontor. Är ju beräknad 11 mars och hoppas på att kunna jobba till slutet på februari någon gång. Jag pendlar dock med tåg, och överfulla tåg känns mindre lockande höggravid, men kan köra bil om det behövs en tid. Någon annan som vet vad som är rimligt när man jobbar på kontor?

Jag jobbade på kontor i Sthlm city när jsg väntade sonen och pendlade från närförort. Jag satte två veckor före bf som prognos - det var ändå i månadsskiftet juni/juli så semestertider. Jag visste också att vi har en tendens att föda ett par veckor tidigt i vår familj.

Typ 20 dagar innan bf blev jag enormt trött och kräktes ibland efter måltider pga bebis tryckte på så då sjukade jag mig och sa att ”nu tar jag ledigt fram till bebis kommer”, sen startade förlossningen någon dag senare. Hade jag fött på bf hade jag nog utan problem kunnat jobba fram til dagarna/veckan innan.

Man var inte direkt världens bästa anställd på slutet - jag hade högt blodtryck vid några mätningar pga stress så jag tog det verkligen i min egen takt och sen blir man lite tankspridd när förlossningen närmar sig. Det är en stor händelse och kroppen ställer in sitt fokus på det helt och hållet. Annat kommer i andra hand.

Pendlingen kunde vara jobbig. Många stockholmare är förbannat dåliga på att erbjuda sittplats tyvärr och i värsta rusningen syns man inte i trängseln. En gång ställde sig en engelsman och skällde ut en hel buss för at ingen reste sig när jag klev på :o:o men ska jag vara ärlig behövde jag nog sittplats mest i början av grav när man mådde så brutalt illa men det syns ju inte. Slutet var tungt men inte lika jobbigt tyckte jag.
 
Tack för input! Förstår att det kan vara väldigt olika, men kanske är en rimlig prognos ändå att jobba till ca 2 veckor innan så får jag väl se.

Mockning av hage och tömkörning igår resulterade i ordentlig foglossning. Hu! Idag får det bli lugnare så hoppas jag att det känns bättre. Bara att inse att kroppen försöker säga åt mig att det är dags att lite lugnt ;)
 
Jag är imponerad att ni planerar att jobba sa länge, senaste gravditeten har jag färskt i minnet och sista manaden hade jag defenetivt inte orkat jobba. Jag var sa trött, var uppe och kissade säkert 6 ganger varje natt. Den här gangen var planen att jag skulle börja jobba ungefär nu men eftersom jag inte har ngt jobb att ga tillbaka till utan skulle söka nytt sa gav jag upp redan innan jag ens började. Det finns ingen chans att jag skulle fa ett jobb nu. Men med fyra barn sa finns det tillräklickligt jobb hemma ända.
 
Fran en dag till en annan har mitt illamande försvunnit nästan helt. Fast ist för att njuta blir jag orolig istället, känner mig helt ogravid (förutom en redan nu stor mage). Ultraljud om 2 veckor, blir en lang väntan.
 
Var på provtagning hos barnmorskan igår, försökte få fram hur konstigt det känns att inte ha några symtom men jag ger väl ett lugnt intryck för hon tyckte absolut inte att det behövs något kontrollultraljud och ALLT är helt normalt, så jag fortsätter väl leva i ovissheten om jag har världens enklare graviditet eller är utan inneboende.

Sambon var stöttande som alltid, när vi gick därifrån sa jag ngt om att jag var förvånad över att jag inte hade gått upp mer i vikt. Sambon sa att det var han med :cautious::rofl: Dumpa?
 
Var på provtagning hos barnmorskan igår, försökte få fram hur konstigt det känns att inte ha några symtom men jag ger väl ett lugnt intryck för hon tyckte absolut inte att det behövs något kontrollultraljud och ALLT är helt normalt, så jag fortsätter väl leva i ovissheten om jag har världens enklare graviditet eller är utan inneboende.
Nä enligt min erfarenhet är det inte så lätt att få ultraljud "bara" för att man är orolig eller fundersam eller vill ha graviditeten bekräftad utan då får man i regel leta privata alternativ. Erbjuds ni något tidigt ultraljud/KUB som du kan se fram emot iallafall?
 
Jag kommer att söka gravpenning från mars, och således förhoppningsvis vara hemma sista två månaderna.
Jag jobbar på förskola och som instruktör/tränare för islandshäst..
 
Nä enligt min erfarenhet är det inte så lätt att få ultraljud "bara" för att man är orolig eller fundersam eller vill ha graviditeten bekräftad utan då får man i regel leta privata alternativ. Erbjuds ni något tidigt ultraljud/KUB som du kan se fram emot iallafall?

Eftersom jag är under 35 erbjuds jag inte KUB, vet att det är annat i andra landsting men inte här. Bor smått avsides och det kryllar inte av privata aktörer, dom jag har pratat med har fullbokat till slutet av november och då är det nästan dags för RUL ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 116
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 482
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp